Hur planerar ni nyårsafton?

Sel

Trådstartare
Som rubriken lyder.
Jag har en hund som är 'känslig' när det smäller och en som egentligen inte bryr sig. Vi förbereder oss genom att bjuda in oss hos grannen med ett par cocktails, en distraherande unge och Nintendo Wii. Inga egna raketer.

Vi kommer att rasta större delen av dagen och jag tänker lägga ett spår.

Nu är jag inte helt säker på hur nyårsafton firas här eftersom det är min första upplevelse på 'landet' i landet... men enligt hörsägen ska här vara ganska lugnt.

Hemma i Sverige sitter de med en flämtande, vettskrämd jakthund och jag tänker på dem hela tiden, särskilt när folk börjar smälla mitt på dagen. Det är gräsligt att se hundar i den graden av stress.

Vad gör ni inför nyår?
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Mina hundar har fått ett kosttillskott under ett tag nu förberedande som sägs vara lite lugnande. Får se om det gör någon skillnad.
I övrigt så ser vi till att rasta och aktivera på dagen innan det börjar smälla.

Vi bor på landet och det brukar vara ganska lugnt här, men lite brukar det smälla.
I år har jag fortfarande inte riktigt bestämt hur vi ska göra vid tolvslaget. Antingen kommer vi sära på hundarna i varsin del av huset eller så åker jag ut med en eller båda i bilen. Vi får se..

Har en hund som tycker det är väldigt obehagligt och en som är lite berörd men som troligen inte kommer reagera sålänge det inte skjuts mycket eller på nära håll.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Jagkommer ha jobbat hela dagen o min man ska upp tidigt o jobba dagen efter. Vi stannar hemma o äter middag i lugn o ro.
Förra året var det ett jäkla skjutande hela dagen. Jag gick o la mig tidigt, vaknade vid tolvslaget o trodde allvarligt det var krig, har aldrig varit med om ngt liknande. Jag blev riktigt rädd själv, Ruben låg på rygg i sängen, mellan mig o mannen lugnt snarkande....
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Mina hundar har fått ett kosttillskott under ett tag nu förberedande som sägs vara lite lugnande. Får se om det gör någon skillnad.
I övrigt så ser vi till att rasta och aktivera på dagen innan det börjar smälla.

Vi bor på landet och det brukar vara ganska lugnt här, men lite brukar det smälla.
I år har jag fortfarande inte riktigt bestämt hur vi ska göra vid tolvslaget. Antingen kommer vi sära på hundarna i varsin del av huset eller så åker jag ut med en eller båda i bilen. Vi får se..

Har en hund som tycker det är väldigt obehagligt och en som är lite berörd men som troligen inte kommer reagera sålänge det inte skjuts mycket eller på nära håll.

Förra året drog vi ihop ett gäng (både bruksare och icke medlemmar) för ett agilitypass/aktiveringspass i klubblokalen under dagen. Många hundar, särskilt amatörerna, blev riktigt slutkörda och reagerade mindre än vanligt under kvällen så kanske är det en idé?
För en del åtminstone.
Nu vet ju jag att du aktiverar hundarna och att det är svårt att trötta ut en arbetande hund - men stackars agilityamatören Siri ( aktivt jagande karelsk björnhund) som var med i fjol blev yr i huvudet efter bara en kvart med slalom och tunnlar, och sket lugna ballonger medan fyrverkerierna visslade förbi senare på kvälleni. XD

Påverkar hundarna varandra?
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

En av mina hundar klarar inte fyrverkerier och jag har varit hemma alla åren med honom. Är ute hela nyårsaftonsdagen och aktiverar honom och den andra hunden så de är trötta till sena eftermiddagen. Ger dem lugnande örtpreparat (nytt för i år vet ej effekt) sedan några dagar och ökar idag och imorgon. Har barn men de är hos sin pappa alltid på nyår så de slipper sitta hemma med sin mamma och stressade hundar....

Blir så trött.... det läggs gladeligen massor med pengar på fyrverkerier som miljöförstör, skadar både djur och männskor... Att det ska vara så menlöst här i Sverige att få vågar lagstifta mot fyrverkerier!!
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Fyrverkerier i all ära, men visst fan borde det vara tidsbegränsat!
Har nog aldrig varit med om smällande i det överflöd många beskriver runt nyårsfirandet.... men här smällde det hip som hap en totalkorkad period över tre dagar i början av november.
Det pratas dock om lagstiftning även här.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

jag vet inte hur vi ska planera.. :confused:

min 3åring bryr sig inte så mycket men nu har vi ju en liten valp och vet inte när jag skall gå ut med henne... kanske vid 21.00..

det jobbiga är attvi nyss flytan in till stan. mitt i centrum på en liten stan så det kommer nog att smälla rejält här..
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Nuvarande hundar är inte rädda, men man vill ju att det ska förbli så. Förra hunden var rädd och det är ju ett sådant lidande för dem.

Jag tar en långpromenad på förmiddagen och kör sedan någon form av mental aktivering på eftermiddagen. Vi brukar bjuda hem folk och ha på musik och innan den värsta blitzen börjar så får hundarna märgben att sysselsätta sig med.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Jag hade tänkt vara hemma eftersom äldsta hunden är lite rädd och mellanhunden berörd (dock bara utomhus), yngsta är helt trygg.
Men blev bjuden till Malibu_Stacey och hennes Dahlia på nyårsmiddag så vi ska ut och motionera hundarna ordentligt i skogen på dagen och sen ska de få märgben på kvällen. Blir väl att dra för gardinerna där också och ha tvn på. De två äldsta har fått Zylkene ett par veckor nu och imorgon blir det ökad dos av det också.
Lugnt blir det iaf för jag börjar jobba 8.30 på nyårsdagen.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Först tänker jag aktivera och trötta ut dom så gott det går på dagen.. Sen på kvällen är vi bjudna till grannen där vi ska spendera kvällen/natten. Hans hund och min unga är helt oberörda av raketer...men min äldre omplacering är tydligen jätterädd och stressar upp sig :( Förra ägarna sa att han inte bryr sig om det alls..så jag var inte beredd på att han skulle bli såhär uppstressad... Men vi får försöka göra det bästa av situationen imorgon. Kommer ha på hög musik, och grannens unge är rätt högljudd han med. O så ska hundarna få lite tuggisar o annat gott runt tolv-slaget, och så ska vi helt enkelt förbli lugna och visa att det inte är något att oroa sig över. Så hoppas jag att han överlever nyåret :crazy:
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Här ska det bli långpromenad på morgon, och lite miljöträning med stallets katter. Efter någon timme med att hålla stenkoll på alla 7 katter som vimlar runt lär Chillarn inte orka göra så många knop ikväll. Han var skottsäker förra nyårs efter missödet med tonsillitinflammationen som gjorde att han reagerade på smällar så jag tror det kommer räcka fint. Han hålls ju dock såklart inne under 12slaget, det lär vi också vara, ser så bra på stans raketer ifrån köksfönstret, och så spelar vi musik så ev smällar inte hörs lika tydligt. Dessutom bjuder vi över lite folk, så vi tvåbeningar blir lite roade också ;)
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Vid 9 på morgonen kommer jag åka till en vän i Uppsala. Är väl framme vid 11 och då ska vi handla mat. Därefter åker vi bara hem till henne och dumpar grejerna innan vi fortsätter vidare till något naturreservat där vi ska gå en rejäl långpromenad med hundarna så att de är trötta och nöjda. (våra hundar har större behov av fysisk träning än mental träning)

Efter långpromenaden åker vi hem till min vän, tittar på tv, äter gott, lyssnar på musik och har trevligt. Hundarna kommer bara få någon pyttekort rastningsrunda och sedan ska de få revben eller något smaskigt att tugga på (jag har inte bestämt mig än för vad jag ska ta med).

Förhoppningsvis får vi ett lugnt och fint nyår.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

KL

vi har inga hundar, daremot har grannen tre. Vi fragade helt enkelt dem om dem ar skottradda (dem har fatt en ny hund under aret + gjort sig av med en annan. Svart att komma ihag vilken det ar som ar radd :o). Den skottradda hunden ar kvar sa vi koper helt enkelt inga raketer, dem erbjod sig att ta med hundarna till firandet hos deras foraldrar, men sa viktiga ar inte raketerna.

Nahra andra grannar inom "horhall" finns det inte :D
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Vi firar nyår i nya huset, en mil utanför stan.
Hundarna är koola, och jag tror att det blir lugnt. Jag tror inte att vi gör något annat än precis som vanligt.

De som säljer fyrverkerier någon kilometer härifrån hade uppvisning och testkörning idag, och hundarna brydde sig inte mer än att det störde lite.

När vi bodde i lägenheten inne i stan smällde folk raketer och smällare på innergården. Helt galet! :(
Lider så med er som har hundar som är rädda och stressade.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Jag firar nyår i en liten håla i Blekinge tillsammans med mamma och mormor. På förmiddagen blir det spår och sedan långpromenad på em. På kvällen kommer båda hundarna sitta klistrade vid matbordet och hoppas att mormor "tappar" lite av sin middag :p
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Firar med andra hundägare, men har inte skotträdda hundar. För mig är det en vanlig dag, fast det smäller bara en himla massa.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Den hunden som finns kvar är inte rädd, han kan stå med ute på gatan och skjuta raketer utan att bry sig.
Men vi köper inga egna raketer, men kan gå ut och titta på dem och då får hunden följa med.
Vill inte riskera att han blir rädd när han är ensam inne och vi står ute och skålar, då har jag honom hellre med och kan gå in om han nu mot förmodan skulle bli rädd eller orolig.
Förr hade jag två till hundar varav den ena var obotligt hysteriskt skotträdd så nyårstider var hemskt för honom.
Då firade hela familjen och gäster nyåret inomhus samlade i sovrummet med fördragna gardiner och tv/musik på ganska hög ljudnivå tillsammans med de två andra ko-lugna hundarna.
Helst alla samlade i sängen, då var han som tryggast även om han tyckte det var jobbigt ändå.

Raketer och smällare är ett jäkla otyg och jag tycker så synd om de som är såå otroligt rädda som vår älskade Baxter var :(
Jag skulle kunna klara mig utan fina fyrverkerier även om jag tycker om dem.
Men det skulle faktiskt vara fint om det åtminstone kunde vara reglerat att mellan 23,00-01,00 på nyåret är det okej att skjuta raketer/smällare och all övrig tid är det förbjudet om man inte har tillstånd för speciella ändamål eller så.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Jag bor lite utanför tätbebyggt område och det smäller väl lagom,har en skottfast mops och så en helt ny bulldog ,hur hon reagerar vet jag inte,vi får gå ut o se,för jag lämnar inte henne ensam inne,blir det en reaktion så får vi antingen härda ut eller gå in.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Planerar att tömma ur energin ordentligt på em/tidig kväll. Tolvslaget lutar åt att det blir inne i ett rum med persiennerna neddragna och varsitt märgben. Vi är i fjällen så jättemkt blir det nog inte.

En vuxen orädd hund och en valp som får sitt första nyår men som inte reagerat hittills.
 
Sv: Hur planerar ni nyårsafton?

Våran bryr sig inte särskilt mycket, förra året stod han och lyssna en stund och la sig sedan och sov. I år ska han jaga på fm så jag kan tänka mig att han är rätt trött. Vi får hem kompisar på mat och firande.
 

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 739
Senast: Alexandra_W
·
Relationer I nyår har jag tagit insiativet att hyra stuga. Anledningen är att min hund är hysteriskt rädd för raketer/smällare, jag MÅSTE komma...
2
Svar
21
· Visningar
3 244
Hundhälsa Efter många olyckliga händelser, så är min lilla hund totalt skräckslagen för inför dessa ljud. Började med att några tonårsgrabbar sköt...
Svar
7
· Visningar
1 459
Hundhälsa Hej! Har en PRT på 4 år. Jättetrevlig och orädd hund som aldrig varit sjuk i annat än en, nu botad ögoninflammation. Men hon är extremt...
Svar
12
· Visningar
3 139
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp