Hur pratar ni om och framställer era hästar?

Kristall10

Trådstartare
Vi är nog många här som följer både amatö- och proffsryttare på sociala medier och jag har lagt märke till hur olika de olika ryttarna skriver om sina hästar. Vissa är väldigt neutrala och uttrycker inga känslor, vissa överöser inläggen med känslor och skriver om hur fantastisk hästen är och hur glad hen är i sin häst. Det som fick mig att starta tråden är en ryttare som ofta använder elaka eller nedvärderande ord om sina hästar, visserligen på skämt så som jag uppfattar det. Men det är genomgående den attityden och det tycker inte jag känns riktigt okej med tanke på det stora antalet följare, ofta rätt unga dessutom.

Så hur framställer ni era hästar i tal och skrift och vad tycker ni är okej att kalla sin häst? Är det tex okej att skriva ut att hästen var en idiot idag?
 
De är väl aldrig okej att skriva att en häst är en idiot. När min Trul farbror hittar på sina egna ting så blir han oftast seg som sirap vilket de flesta håller med om som har kört honom 🤣 Han kan verkligen lägga i bromsen så den inte går att släppa på. Han är sådan av naturen, när han har sådana dagar så ja både säger jag de och skriver de. Och de gånger de sker får man helt enkelt bara stryka medhårs och hitta på något annat en vad man tänkt just den dagen.
Men oftast så är han lika snäll och rar som vanligt och de finns egentligen inte ett ont ord som passar honom.
 
Jag ogillar skarpt när människor kallar sina djur nedvärderade saker eller kallar djuret billigt, typ, "idag var xx billig" för att djuret inte gjorde som människan hade tänkt. Jag tycker att det är nonchalant och känslokallt och det är inget jag någonsin skulle göra. Jag ser det som ett maktutövande. När djuret inte gör som människan vill är de själva så oförmögna att se sin del i att det blev fel att de skyller på djuret och jag anser att det aldrig någonsin är rätt att skylla på den som är i beroendeställning till en. Vi har valt att ha djuren. Djuren har inte valt att bo hos oss. Då är det vårat ansvar att se till att djuren både mår så bra de möjligtvis kan fysiskt men också att vi ser till att de lyckas och växer genom det psykiskt.
 
Jag bestämde mig för länge sedan att bara beskriva min häst med positiva ord och det gjorde att vi fick en bättre relation. Jag såg honom på ett annat sätt.
Ibland kan jag med kärlek säga att han är lite lat och energisparande, men det ser inte som negativa ord för honom.

En gång de senaste typ tio åren har jag varit frustrerad på honom och kallat honom typ idiot, det var när han sprang över mig i hagen och jag bröt armen. Men ilskan släppte mycket snabbare än armen läkte. 😅

Jag tycker det är jobbigt att höra när folk pratar illa om sina hästar. Tycker inte alls om den attityden.
 
Har man en massa följare på sociala medier och är lite halvoffentlig kanske man ska vara lite försiktig...men samtidigt är ju inte för att folk ska behöva censurera sig bara för att de är "kändisar". Jag kallar mina djur både det ena och det andra när det händer oönskade saker, men på ett kärleksfullt sätt. Winter fick absolut heta både billig och min lilla idiot på FB när han för andra gången på ett par månader svalde en handske på akuttid och behövde kräkas. Jag vet ju att jag inte menar det men det är ett sätt att uttrycka sig bland vänner när man delar ibland frustrerande erfarenheter. Det har absolut noll att göra med hur jag faktiskt behandlar mina djur och hur jag interagerar med dem. Har svårt att höja rösten åt dem ens om det behövs.

Tillägg: Sen brukar jag sällan (skulle nästan vilja säga aldrig) säga/skriva sånt om varken häst eller hund när det gäller träning.
 
Senast ändrad:
Har man en massa följare på sociala medier och är lite halvoffentlig kanske man ska vara lite försiktig...men samtidigt är ju inte för att folk ska behöva censurera sig bara för att de är "kändisar". Jag kallar mina djur både det ena och det andra när det händer oönskade saker, men på ett kärleksfullt sätt. Winter fick absolut heta både billig och min lilla idiot på FB när han för andra gången på ett par månader svalde en handske på akuttid och behövde kräkas. Jag vet ju att jag inte menar det men det är ett sätt att uttrycka sig bland vänner när man delar ibland frustrerande erfarenheter. Det har absolut noll att göra med hur jag faktiskt behandlar mina djur och hur jag interagerar med dem. Har svårt att höja rösten åt dem ens om det behövs.

Jag kan absolut väsa "kattjävel" när hon förstört något... men det är uppgivet, jag vet ju att hon inte fattar hur dumt det är att tugga av en kabel tex. Mina djur är min familj och dem är man snäll emot.
 
Jag kan absolut väsa "kattjävel" när hon förstört något... men det är uppgivet, jag vet ju att hon inte fattar hur dumt det är att tugga av en kabel tex. Mina djur är min familj och dem är man snäll emot.

Ja, eller sucka "lilla dumhuvud" när hästen för femtioelfte gången hoppar in i hagen för att eltråden knäppte till en gång. Jag vet ju att hon inte kan hjälpa det, men viss frustration uppstår ju ändå.
 
Jag kallade mitt gamla, numera avlidna sto för surtanten, men det var oerhört kärleksfullt eftersom hon var en kärv dam och jag älskade hennes personlighet.

Numera har jag kvar hennes dotter som är en helt annan personlighetstyp, det grövsta jag säger till henne är att hon tänkte fel. Hon är ambitiös och vill gärna göra rätt och tänka själv, och ibland går det lite för snabbt där uppe :heart
 
Jag kan utbrista jäkla hästskrälle eller knäppis eller liknande när ponnyn får hjärnsläpp och jagar upp sig själv över något obefintligt. Men det är inte i ilska utan med en blandning av frustration och kärlek i rösten och jag skulle aldrig säga något om jag hade folk runt om mig eller skriva något sånt på sociala medier. Där är jag mer förklarande och försöker trycka på att det handlar om utbildning och kommunikation mellan häst och människa om det blir tokigt.

Att man någon gång skriver eller säger att hästen var en idiot idag när den gjort något ovanligt ”dumt”, typ rivit hela hagen, hoppat in i något och behöver sys, osv tänker jag inte ens på. Det jag reagerar på är när ryttaren genomgående har den jargongen, även om det är i en skämtsam ton. För mig signalerar det brist på respekt för djuren. Tack och lov är det inte så vanligt utifrån de jag följer.
 
Jag har kallat min nuvarande häst och även tidigare hästar både det ena och det andra men jag anser ändå inte att det reflekterar att jag verkligen anser att min häst är en jävel, en idiot eller billig. Det är saker man säger i affekt när det går dåligt av nån anledning. Knappast så att jag står och liksom skriker "Din jävla hästjävel nu jäääävlar!" för full hals på henne, utan kan mest halvväsa fram tex "hästjävel" när hästen gör nåt farligt eller dumt som att tex kliva på mig, och kan även säga att "nä idag var hon faktiskt billig" när nån frågar hur det gått på ridturen. Det är ett sätt att ventilera sin frustration och har inget att göra med att jag hatar eller ens ogillar min häst på något sätt. 95% av tiden är det kärleksbedyrelser för henne och jag älskar henne väldigt, väldigt högt, men ibland gör hon faktiskt onödiga saker, speciellt eftersom hon är en unghäst och då har man väl ändå rätt att reagera på det och visa sin frustration. Jag är ingen robot, och det är inte min häst heller.

Har kikat igenom min insta och 99 % av inläggen som är tillägnade henne är typ såhär : 😍🤩😁🥰😘
 
Om mina hästar kan jag ofta säga kameler. Det är sagt med lite kärlek o skämt i rösten så det är positivt för mig. Men i skrift har det hänt att någon tolkat det som något negativt och så är det inte menat i alla fall.
 
Mina hästar är lugna och coola, men samtidigt vakna och medvetna om sin omgivning.

Jag förstår inte varför jag skulle säga något elakt om dom, det gör jag ju inte om mitt barn om hon inte vill göra något heller.

"Barnjävel! Idag är du billig"

Om något inte går som jag tänkt så var det ju antingen mitt fel, eller yttre omständigheter. Aldrig hästarna eller barnets fel.

Jag tror det är viktigt att tänka på hur man uttrycker sig, även för sig själv. Den tanke som snurrar i huvudet projicerar vi lätt ut i verkligheten, och hästar är bra på att snappa upp sånt.
 
Jag säger inte att hästen eller katten är en idiot eller något annat nedsättande. Brukar inte tänka så om djuren heller.
Även om jag skulle vara jätteirriterad i anslutning till ett pass så skulle det inte hamna på sociala medier, jag uppdaterar inte så löpande eller hur man ska säga utan det har oftast passerat iaf någon timma och då har eventuell initial reaktion lagt sig en aning.

Tycker det är viktigt att inte bara visa en polerad bild på sociala medier utan uppdaterar både när det går bra och dåligt, men inte genom att kalla hästen idiot. Skulle inte uppskatta sånt från andra heller, men kan inte minnas att det brukar förekomma bland de jag följer.
 
Jag kan kalla dem lite av varje när det blir väldigt fel men det är ingenting som jag kallar dem när jag pratar om dem. När jag säger lilldummer till ena hunden är det med kärlek, kallar jag dem hundjävlar så är det när jag är riktigt arg om de förstört något. Oftast kallas djuren för hjärtegryn och mattes älsklingar, kissebebisar, älsklingspojken och gumsan. 🥰
 
Jag kan nog säga "dumma" saker om katterna gör nått tokigt. Som Seven igår, hoppade upp på en hylla i full fart, vilket renderade i en klocka som åkte i golvet och gick sönder. Då sade jag att hon var totalt knäpp i kolan. Jag tror inte att djuren förstår värden i/bakom ord, så jag tror inte på något vis att hon tog illa upp. 5 min senare låg vi och gosade i soffan.
 
Jag tycker att det beror lite på kontext och jargong rent allmänt. Om någon allmänt framhåller på sina sociala medier att hen månar om - och tycker om - sin häst men någon gång skriver t.ex. att ”i dag var X billig” och kanske uppgivet men ändå lättsamt framhåller vad som hänt hade jag inte höjt på ögonbrynen åt det. Likaså när det gäller uttryck som ”knäpphäst” (ser en skillnad här jämfört med typ ”idiothästen”) eller liknande men inte uttryckt i uppenbar ilska, utan ändå med en kärleksfull underton.

Däremot hade jag tyckt att det skulle se riktigt illa ut i samband med t.ex. träning eller tävling (som gått dåligt) med ilskna uttryck som framhåller hästen som ansvarig/skyldig/dålig. Ännu mer om det handlar om en mer eller mindre professionell ryttare och med ett konto kopplat till detta.
 
Däremot hade jag tyckt att det skulle se riktigt illa ut i samband med t.ex. träning eller tävling (som gått dåligt) med ilskna uttryck som framhåller hästen som ansvarig/skyldig/dålig. Ännu mer om det handlar om en mer eller mindre professionell ryttare och med ett konto kopplat till detta.

Ja, där håller jag med. Att klaga på djurens prestationer tycker jag alltid känns fel. Där får man sällan känslan av att det är kärleksfull frustration utan snarare rent missnöje.
 
Ja, där håller jag med. Att klaga på djurens prestationer tycker jag alltid känns fel. Där får man sällan känslan av att det är kärleksfull frustration utan snarare rent missnöje.

Ja, det är ju liksom så självklart att det inte går att skylla eventuella fel på hästen. Även om man vet att den kan bättre än vad den presterar en dag är det knappast medvetet eller planerat från hästens sida - det är ju djur det handlar om - utan snarare ofta beroende på något, brist eller miss i kommunikationen t.ex. Hästar är ju fantastiska på att ställa upp.

Däremot kan jag förstå om man känner både frustration och besvikelse när det går dåligt, men inte så att det ska gå ut över eller i hårda ordalag skyllas på hästen. Då har man inte greppat vad man håller på med som ryttare och hästmänniska, känner jag.
 
En gång i vintras när jag var ute och red med min ponny så blev hon jätte rädd för några får i en hage som hon har gått förbi mååånga gånger. Så jag blev lite irriterad och sa typ att hon var dum i huvudet. Alltså inte så jag skrek eller nånting men sa bara till henne typ att hon skulle sluta vara dum i huvudet för det bara var några får. Iallafall så var det en tant som hörde det som typ skällde ut mig för det och sa att det låter så otrevligt och man säger inte så till nån annan varesig människa eller djur. Sååå pinsamt och kände mig så dum för SÅKLART så menade jag inte att min ponny är dum i huvudet egentligen eller menade nåt elakt! Så efter det har jag ALDRIG sagt eller skrivit eller ens tänkt så om mina ponnysar vad jag kan komma ihåg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 340
Senast: Lillefrun
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 592
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp