Hur pratar ni om och framställer era hästar?

Jag är övertygad om att hästar förstår vad vi säger eller vad vi har för intentioner. Även om man säger "jag hatar dig" med glad röst är jag övertygad om man utstrålar något omedvetet bara att säga dessa ord.

Jag har inget för de människor som kallar sina djur fula saker.
Ja, jag håller med dig.

För det är så -vi- fungerar. Hästen förstår inte orden, men vi kompletterar vårt talade språk omedvetet med tonfall, volym, ansiktsuttryck, kroppshållning och utstrålning. Det finns forskning på att hästar är mycket bra på att läsa just mänskliga ansiktsuttryck.

Vi kan inte ljuga för hästen, eller snarare, det krävs väldigt mycket om vi ska lyckas med det.

Det vi tänker och säger programmerar även våra hjärnor till tankemönster. Det sätter sig och börjar snurra som ett mantra.

Ett klassikt exempel på hur det här kan gå på tok är om man börjar "katastroftänka" om att hästen kommer skygga för något, för den har gjort det förut. Då kommer den garanterat att göra det, för du har omedvetet redan talat om för hästen att den där tunnan är supersuspekt och läskig.
 
Jag håller med om att det är otrevligt med människor som aldrig säger något snällt om sina hästar eller andra djur.
Men, samtidigt är det några svar i tråden som antyder att man absolut inte på några villkors vis får säga något som är i närheten av negativt om sin häst. Det blir lite onödigt skuld- och skambeläggande för dem som ibland använder nedsättande ord utan att nödvändigtvis mena det negativt.
Jag kallar mina små söta kacklisar för hönshjärnor, när jag hade får så sa jag ofta fårskallar om dem och en av våra katter får ofta heta "Dumbo". Allt sagt med kärlek, men med en hint om att de inte är de smartaste djuren som skådats.
Min förra ridhäst kallades ofta för "Draken" eller "Häxan surtant" (vilket jag "översatte" till Bitchie Witchie), som anspelade på hennes humör och beteende. Ridhästen innan det var min promenadkamel. Även detta med kärlek till deras egenheter.

Däremot har jag inte haft för vana att dumförklara mina djur eller berätta vitt och brett om korkade saker de gjort.
 
Jag håller med om att det är otrevligt med människor som aldrig säger något snällt om sina hästar eller andra djur.
Men, samtidigt är det några svar i tråden som antyder att man absolut inte på några villkors vis får säga något som är i närheten av negativt om sin häst. Det blir lite onödigt skuld- och skambeläggande för dem som ibland använder nedsättande ord utan att nödvändigtvis mena det negativt.
Jag kallar mina små söta kacklisar för hönshjärnor, när jag hade får så sa jag ofta fårskallar om dem och en av våra katter får ofta heta "Dumbo". Allt sagt med kärlek, men med en hint om att de inte är de smartaste djuren som skådats.
Min förra ridhäst kallades ofta för "Draken" eller "Häxan surtant" (vilket jag "översatte" till Bitchie Witchie), som anspelade på hennes humör och beteende. Ridhästen innan det var min promenadkamel. Även detta med kärlek till deras egenheter.

Däremot har jag inte haft för vana att dumförklara mina djur eller berätta vitt och brett om korkade saker de gjort.
Sånt tycker inte ens jag räknas som nedsättande! Det är ju jättestor skillnad från att säga att hästen är en idiot.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast det beror ju på vilken laddning en själv lägger i det ordet. Jag svär en hel del i allmänhet och kan vara ganska sarkastiskt on mycket och idiot har ett brett användningsområde med många olika meningar för mig.
Fast nja. Jag tycker inte man kan friskriva sig från ords generella betydelse på det sättet.
 
Fast nja. Jag tycker inte man kan friskriva sig från ords generella betydelse på det sättet.
Fast hästar förstår inte vad orden betyder, de reagerar på vårat tonläge, kroppsspråk och energi.
Så är man arg eller stressad spelar det ingen roll om man säger "lilla sötnos" eller "hästjävel" eftersom hästen kommer reagera på ilskan eller stressen vi sänder ut och inte tolka in de specifika orden.
Att säga snälla ord när energi och kroppsspråk säger något annat kommer inte göra att hästen tolkar det vi säger snällt.
 
Måste ju bero på jargong? Jag använder rätt grova ord när mina djur gör något tokigt/roligt också. Framförallt då, när jag tänker efter. Svär väldigt mycket rent allmänt också. Med nära vänner används ord som "min lilla fis/fisen" eller "lilla bajsen" "lilla skit" 😅 Allt sagt med kärlek till varandra.

Det roligaste var ju när jag la upp en bild på min skitiga hund på fb och skrev "Skitunge :)" och en person tyckte jag var elak och nedsättande som skrev elaka saker om min hund. För mig är skitunge inget nedsättande när det används så som jag gjorde. Ord har uppenbarligen olika betydelse för folk. Inte tar jag väl hunden till ett sandtag, leker med henne där och sen tänker nedsättande om henne. Makes no sense 🙃

Eller som när hon skallade mig för någon vecka sen och jag sa "men ditt jävla pucko". Nä, jag tycker inte att hon är puckad. Jag fattar mycket väl att det är för att vi människor har avlat på snabba reaktioner och att de ska vara oömma. Och då kan sånt hända 🤷‍♀️ Det hade ju kvittat vad jag sa i det läget, hunden hade ju ändå märkt att jag fick ont och blev irriterad/påverkad.

Kanske beror på lite vad för folk man umgås med? Om man umgås med folk som beskriver sina djurs tokigheter med grova ord men med kärlek (om än frustration ibland) men aldrig beskyller djuren i sig när saker inte går som man själv vill så kanske det gör skillnad än någon som rent allmänt skyller djuret för misstagen den själv gör?

Som sagt. Jargongen, hur personen resonerar kring djur och hur orden används är ju jätteviktigt. Inte orden i sig.
 
Jag har nog aldrig sagt nagot nedsattande om min hast, han valde mig och jag allt jag kan fortfarande - 20 ar senare, for att leva upp till hans fortroende.

Min Malle skrattar jag ofta at nar han slar knut pa sig sjalv for att gora vad jag ber honom om och jag har svart ibland med traningen da jag maste avbryta for att skratta klart.
Rottisen heter ofta, mycket karleksfullt, "my little shit" eller "mama's little shit" nar hon temporart glomt all tidigare traning. Jag vet att hon inte "glomt" ... hon har bara inte lust just da. Jag suckar lite medan jag funderar pa hur jag ska losa problemet och hur vi ska trana ett tag framat. Under tiden ar hon "mama's little shit" med karleksfull rost.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 320
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 409
Senast: Lillefrun
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 951
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Kaoset del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp