Hur pratar ni om och framställer era hästar?

Kan lätt säga att mitt djur är billigt, men säger ju i gengäld att de är dyra med om det gått bra 🤷‍♀️

Helt ärligt bryr sig ju inte djuren vad vi kallar dem så länge deras behov är uppfyllda. Att det inte låter trevligt är ju en mänsklig känsla liksom.
Ammo växlar mellan "jävla hundjävel" och "vem är världens bästa hund" flera gånger i veckan.
 
Kan lätt säga att mitt djur är billigt, men säger ju i gengäld att de är dyra med om det gått bra 🤷‍♀️

Helt ärligt bryr sig ju inte djuren vad vi kallar dem så länge deras behov är uppfyllda. Att det inte låter trevligt är ju en mänsklig känsla liksom.
Ammo växlar mellan "jävla hundjävel" och "vem är världens bästa hund" flera gånger i veckan.
Jag tror att språket är viktigt, jag tror det gör skillnad på vår inställning till djuret i
hur vi pratar och tänker om det. Jag har en känsla av att djuren läser av oss väldigt bra och tar in alla tankar och känslor i har kring det.
Därför har jag valt att vara positivt inställd till mina djur så långt det bara går.
 
Jag tror att språket är viktigt, jag tror det gör skillnad på vår inställning till djuret i
hur vi pratar och tänker om det. Jag har en känsla av att djuren läser av oss väldigt bra och tar in alla tankar och känslor i har kring det.
Därför har jag valt att vara positivt inställd till mina djur så långt det bara går.

Jag håller med dig i allt du skriver. Min erfarenhet är exakt så. Har haft bekanta som med gullig röst kallat sina djur för både det ena och det andra i en radda av taskiga saker. Och visst har det då synts på djuret att det fattat tillräckligt av att det inte är något positivt i situationen.

Något förfluget ord kanske inte bär lika mycket med sig, men en hel mening förmedlar tillräckligt för att snappas upp.

Men ska även nämna att jag själv har gjort mig skyldig till dåliga ordval någon gång, men aldrig att jag skulle kalla ett djur eller barn för en idiot.
 
Jag har inge problem med att folk säger negativa saker om sina djur, djur förstår oftast inte orden vi säger.
Så om hästen gör något konstigt och ägaren skrattar och säger "du är allt lite korkad du" så förstår inte hästen att ordet korkat är något negativt.
Eller om hästen rymde ur hagen och ägaren sitter i fika rummet och pratar med sina kompisar "då var han allt billig", så kommer inte dessa ord påverka hästen någonting.

Om man däremot blir arg eller sur på hästen för att det tex gick dåligt på en träning, då spelar det ingen roll om man säger "jävla skit häst" eller om man säger "nu åker vi hem", hästen kommer känna av energin att ägaren är arg och det påverkar hästen mer än orden gör.
 
Jag kan kalla dem lite av varje när det blir väldigt fel men det är ingenting som jag kallar dem när jag pratar om dem. När jag säger lilldummer till ena hunden är det med kärlek, kallar jag dem hundjävlar så är det när jag är riktigt arg om de förstört något. Oftast kallas djuren för hjärtegryn och mattes älsklingar, kissebebisar, älsklingspojken och gumsan. 🥰

Matte gos och mattes gosefluff :up:
 
Vi är nog många här som följer både amatö- och proffsryttare på sociala medier och jag har lagt märke till hur olika de olika ryttarna skriver om sina hästar. Vissa är väldigt neutrala och uttrycker inga känslor, vissa överöser inläggen med känslor och skriver om hur fantastisk hästen är och hur glad hen är i sin häst. Det som fick mig att starta tråden är en ryttare som ofta använder elaka eller nedvärderande ord om sina hästar, visserligen på skämt så som jag uppfattar det. Men det är genomgående den attityden och det tycker inte jag känns riktigt okej med tanke på det stora antalet följare, ofta rätt unga dessutom.

Så hur framställer ni era hästar i tal och skrift och vad tycker ni är okej att kalla sin häst? Är det tex okej att skriva ut att hästen var en idiot idag?

Jag tycker absolut man ska ta sig en funderare över hur man uttrycker sig och vad det kommer sig av. Och då alltså vilka känslor man förmedlar till sina djur.

Min sambo kan tex säga ”Du är så jävla konstig!” och få det att låta som en komplimang/kärleksförklaring. Och det just för att han tycker om min knäpphet.

Jag tycker om hästar där det händer en del. Och har sökt mig till problemhästar mycket både privat och i jobbet.
Jag kan absolut säga ngt om ”knäppgök” etc. Men för mig är det oladdat. Eller t.o.m. ngt jag ser som stimulerande.
Ett stall jag stod i ägdes av en man som inte direkt gillade alla människor, om man uttrycker sig diplomatiskt. Men han uttryckte att han älskade att rida samtidigt som mig i ridhuset för att jag var så glad jämt då jag red. Och det oavsett häst och situation. Hände det något så fnissade jag medans jag löste problemet.
Dvs om jag fnissade ngt om knäppgök så var det inget hästen upplevde ngt negativt av IOM att inga sådana känslor fanns i mig.

Inlärning av ord tar mycket mer tid än andra signaler med häst. De är inte som hundar. Så länge vi använder kroppsspråk, tonläge, energi och belönar rätt så kommer hästen skita i om man kallar den dumjävel eller sockertopp.
Om man som människa inte kan släppa känslorna/styra dem till ngt positivt så blir det dåligt även om du kallar hästen sockertopp.

Sen ska man absolut checka sig själv och se till att man inte gör ner djuren på ngt vis. Och det både direkt för djurets skull och för att se till att man inte sprider trista förhållningssätt gentemot djuren genom att själv vara dåligt föredöme.
 
Jag ogillar skarpt när människor kallar sina djur nedvärderade saker eller kallar djuret billigt, typ, "idag var xx billig" för att djuret inte gjorde som människan hade tänkt. Jag tycker att det är nonchalant och känslokallt och det är inget jag någonsin skulle göra. Jag ser det som ett maktutövande. När djuret inte gör som människan vill är de själva så oförmögna att se sin del i att det blev fel att de skyller på djuret och jag anser att det aldrig någonsin är rätt att skylla på den som är i beroendeställning till en. Vi har valt att ha djuren. Djuren har inte valt att bo hos oss. Då är det vårat ansvar att se till att djuren både mår så bra de möjligtvis kan fysiskt men också att vi ser till att de lyckas och växer genom det psykiskt.

Instämmer. Hästar ser våra intentioner så skämtsamma "dåliga" ord utan negativ känsla bakom tar de såklart inte till sig.

Men tex att diskutera att hästen var billig för den tog sig ur hagen I liknande, alltså jag tycker bara det är så pinsamt att så tydligt erkänna sin egna brist på kunskap och engagemang? Hästen gjorde ju det av en högst verklig anledning, varför fokuserar du inte på att ta reda på den eller lösa den istället? Eller ännu mer i ganska vanliga exempel när hästen inte vill komma in från hagen. Alltså jag skäms när jag hör sådant.
 
Jag är övertygad om att hästar förstår vad vi säger eller vad vi har för intentioner. Även om man säger "jag hatar dig" med glad röst är jag övertygad om man utstrålar något omedvetet bara att säga dessa ord.

Jag har inget för de människor som kallar sina djur fula saker.
 
Jag pratar nog absolut oftast positivt om min häst, och han framställs som söt och rar, enkel och vänlig men något blyg och ängslig. Kan nog ha sagt att han varit billig nån gång - och det troligtvis i anslutning till att han krupit under staketet för andra gången samma dag :meh: Annars är han helt klart dyr och gör mest bra saker :p
 
Jag är övertygad om att hästar förstår vad vi säger eller vad vi har för intentioner. Även om man säger "jag hatar dig" med glad röst är jag övertygad om man utstrålar något omedvetet bara att säga dessa ord.

Jag har inget för de människor som kallar sina djur fula saker.

Det fetade. Det är sådant jag oönskade vi lade vikt vid att faktiskt försöka ta reda på snarare än att uttala "men igår gick det ju bra att gå förbi soptunnan, idag vad han billig och glodde en massa!" även om man kanske tycker/tror/faktiskt inte känner några negativa känslor så som de som blir irriterade på sina hästar för samma sak.

Men jag är också konstant i mode att vilja förstå min häst, mig själv och vår interaktion mera. Och jag får ju så extremt mycket direkt feed back från min häst att han uppskattar det så det blir liksom svårt att inte göra det kanske.

För mig är en bra relation med hästen att jag har kontroll över känsloläget och hästen följer mig för att den har blivit trygg med att jag är en trygg och fast punkt som alltid finns där när den har möjlighet att lyssna. Bara det är ju svårt nog (ganska ofta omöjligt känner jag själv 😅), att alltid erbjuda den trygga platsen. Då måste jag ju tillåta hästen att tvivla på mig och lägga det arbetet på mig själv istället, inte på att oja mig över att hästen denna gången inte tyckte jag erbjöd tillräckligt med trygghet för att lyssna på.
 
Den dagen nån kan bevisa att ett djur mår dåligt för att man skriver att det är billigt på sociala medier, ska jag definitivt sluta. Mig veterligen har mina djur inte tillgång till t.ex Facebook och inte tror jag de kan läsa heller.

Däremot är jag rätt säker på att många använder sånna ord utan att lägga nån värdering i det. Att man säger att ett djur är billigt, betyder inte att man tycker illa om det eller vill göra sig av med det. Jag tror man måste förstå att folk uttrycker sig olika och att bara för man själv tycker att billig=slakteriet nästa, så är det inte så för alla.
 
Min är en Bamses åsna ❣️ Fast jag gillar Bamses åsna så ... Skämt och sido han brukar bli kallad åsnan med kärleksfull klang eller Ferdinand för de är lite så han är. Och för mig är de inte menat negativt för fem öre även om andra kanske skulle uppfatta de så. De finns en anledning till att han blev handplockad att hamna hos mig, just för att han är en Ferdinand. Han är snäll ända ut i hovspetsarna och de var viktigt just då när mitt självförtroende var kört i botten efter haft en unghäst som gjorde mig rädd för första gången på alla år jag hållit på med hästar.

Han är så snäll att folk som inte ens knappt hade tagit i en häst förr red honom i skogen utan problem, han bara lunka på bakom den Andra hästen i sitt vanliga tempo. Skulle kunna sätta honom på en travskola för vem som helst kan köra och rida honom. Sen om han skulle trivas är en annan femma. Sen att han valde mig till sin människa de ser jag som ett stort förtroende att vara rädd om. Han är väldigt mycket Enmans häst och de var mig han valde av alla människor. De är mig han står innan löp och lägger upp huvudet på axeln på i väntan på att han ska åka ur stallet. De är mig han gnäggar efter när han hör min bil komma. Tror aldrig under de här två åren knappt att han inte kommit till grinden när han ska träna när jag kommit men där i mot har han vänt och gått åt andra hållet för andra människor.

Sen att jag ibland suckar och tänker kan vi bara gå förbi den här soptunnan nu som vi gjort 1000 gånger de senaste två åren när han tvär stannar ännu en gång och blåser upp sig ja de ingår väl när man har häst 🤷 Han kan driva mig till vansinne ibland men de går aldrig ut över honom personligen mer en att matte tänker en och annan tanke i de tysta de har jag nog gjort en miljon gång tidigare med min högst älskade och saknade ponny med.
 
Tror aldrig att jag sa ett ont ord om min häst. Men så var hon min soulmate och jag avgudade henne! ❤️

Mina hundar däremot är skitungar mest hela tiden.. 🙈😂
 
Kallar inte mina djur något nedvärderande och tycker det är ganska osmakligt när folk gör det till en vana. Ser inte det roliga att omnämna ett djur till idiot t.ex för man själv inte har bättre koll.
Det är faktiskt vi som borde kunna ge dem det de behöver o fråga oss själva varför de reagerar på vissa sätt.

Sen kan man såklart bli trött o säga/skriva nått med glimten i ögat enstaka tillfällen.
 
Kollade mitt flöde och jag är nog allt väldigt positiv i hur jag beskriver mina hästar. Jag tror fullt ut att för att få sin häst att prestera bra måste en hitta en relation baserad på samarbete. Det säger sig själv att det inte går att samarbeta väl med någon som en tycker är en idiot.
 
Jag säger en hel del fula saker till min pålle när något sker som orsakar frustration eller smärta hos mig.

Till exempel när han råkat kliva på min fot så är han hästjävel tills han kliver av. Men det skulle aldrig falla mig in att säga till någon annan eller skriva på sociala medier att "hästjäveln klev sönder min fot med vilja för han är så dum".

För mig är fula ord ett sätt att ventilera, jag svär för mycket rent generellt. Även om andra människor säger jag elakare saker än jag kanske menar då och då. Det tror jag de flesta gör.
 
Jag säger en hel del fula saker till min pålle när något sker som orsakar frustration eller smärta hos mig.

Till exempel när han råkat kliva på min fot så är han hästjävel tills han kliver av. Men det skulle aldrig falla mig in att säga till någon annan eller skriva på sociala medier att "hästjäveln klev sönder min fot med vilja för han är så dum".

För mig är fula ord ett sätt att ventilera, jag svär för mycket rent generellt. Även om andra människor säger jag elakare saker än jag kanske menar då och då. Det tror jag de flesta gör.
Samma här
 
  • Gilla
Reactions: Ace
När det går dåligt att rida klappar jag min häst på halsen och säger nya tag imorn. men kan absolut säga till mina stallkompisar att hästen va billig idag. Fast jag vet att det väl egentligen är min ridning som är billig.
just nu är hon tjock o ser ut som en flodhäst. Det säger jag med kärlek 💕 för de är ju också mitt fel. Jag tror det är jättebra att bara använda positiva ord om sin häst, men kanske mest för sin egen skull. Hästen känner nog mest av sinnesstämningen och då spelar det nog ingen roll om jag kallar henne billig flodhäst eller det finaste jag har, hon vet om jag är frustrerad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 338
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 425
Senast: Lillefrun
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 109
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp