Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

T

Tuva-Li

Hjälp, jag måste ha lite tips och råd innan både jag och hästen dör.

Har en kallblodstravarvalack som haft boxvila sedan den 4 december, dvs två månader. En överenergisk häst som går på lösdrift i vanliga fall, höll på att riva hela stallet första månaden men det funkar bättre nu.

Veterinären har nu sagt att jag kan börja promenera honom 5-15 minuter om dagen (så länge allt ser bra ut och han inte trampar snett/kotar över). Men tjenare vad detta inte går bra.

Jag hade räknat med att han skulle vara jobbig att ta ut efter så lång boxvila, men han är som galen. Än så länge har jag kommit max 200 m från stallet, sedan är jag tvungen att försöka få in honom igen. Han reser sig (högt), bockhoppar, kastar sig åt sidorna och över mig, travar, taktar, galopperar - you name it. Jag är livrädd för att tappa honom så han bråkar upp skadan igen.

Tidigare har han varit hanteringsmässigt hur duktig som helst, aldrig "inkräktat" på "my space" och både stannat, flyttat sig och backat osv utan att jag ens behöver ta i honom. Nu är han såklart överladdad - men hur i fridens namn ska vi överleva?! Hjälm på huvudet, träns och långt grimskaft är en självklarhet i hanteringen.

Sedan i onsdags har jag honom på 50 g Tryptovit/dag men jag har ännu inte märkt någon skillnad.

Ska bli så skönt när allt detta är över och han blir som vanligt igen. Lider med honom och förstår att han blir sprallig över att få komma ut - men när han är mer i luften än på marken är det inte riktigt säkert för någon av oss.

Finns det någon som har något tips?
Någon annan som haft en skvatt galen häst och överlevt?
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Lider med dig har varit i samma situation :(
Jag fick be veterinären skriva ut lugnande som jag fick ge honom. Det är liksom pest eller kolera...
Nu visste jag inte om att det fanns räddningsdroppar när han var galen men det hade jag nog provat med i första hand om det varit i dagsläget.
Sök på räddningsdroppar om du inte vet vad det är, har sett bra resultat på de, fast väldigt kortvarigt.

Lycka till med pållen o var rädda om er!
/Anna
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

hmm, jo jag har samma problem med min pålle. han går oxå på lösdrift normalt sett. nu har han stått ett par veckor på boxvila pga. att han sprungit sig halt (värdens hasledsgalla) sjukhagen är 4*4 m. i morgon ska vi på återbesök till kliniken så jag tänkte att han skulle få promenera en stund med mig i paddocken :angel:

det gick inte så bra. han bockade, reste sig och kastade så han fick gå in i sin hage igen efter 5 min. :crazy: (innan han blev halt igen :crazy: )

blir förmodligen skitkul att lasta och köra honom i morgon :crazy: :angel:
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

*kl*
kan du inte ta ut honom fler gånger om dagen men bara låta honom beta? För om han rör sej i samma takt som i boxen så borde det inte göra någon skillnad om han är ute eller inne..Men du har kanske inte tillräkligt med tid för att ta ut honom fler gånger/dag?
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Det kan vara direkt livsfarligt:eek: Hoppas att du har hjälm på dig.

Skulle sätta på chambon o tömköra istället o ge lugnande om inte det funkar.
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Dansa med honom, två hopp framåt, ett till sidan, några steg framåt, så till andra sidan. Ett steg bakåt, framåt igen.
Det kommer att göra dig mycket vältränad, eftersom du bör göra det i hans tempo, så länge han inte rusar!
Det blir lätt otrevligt om dom hela tiden ska bromsas och tillrättavisas.
Jag har gjort liknande med hingstar som stått i box, och märkte att det var lättare med ett lite längre grimskaft.
-alltid hjälm och stålhällta på skorna.
All lycka!
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

prova att fyrdubbla magnesiumgivan (dvs 4 ggr så mycket som behovet) det trubbar av det heta och stirriga i hästen..
har ej hört det med egna öron från vet. men vet folk som fått rådet av vet. efter boxvila..
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Hjälper det om någon annan lugn och sävlig häst är med på promenaden? En snäll en som tål att din spralle-man springer upp i rumpan?
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

vi har gått igenom samma sak med ett sto vi hade. samma bakgrund som din valack med lösdrift osv. Hon var helt galen när promenaderna inleddes. anföll och skulle mörda oss, samma vissa varje gång.
för att få bot på problemet så fick vi ta det hela från ryggen.
hennes skada tillät det ska jag lägga till..
vi red henne inte hårt eller elakt, men efter att vi ridit henne en halvtimma tre dagar i rad så var hon inga problem sen alls.
men men, man får såklart anpassa sig efter hästen.

men, sätt inte ditt liv på spel. det är INTE värt det.
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Min häst fick box vila i 1 vecka förra året. men kunde bara ha inne henne i typ 4 dar, hon blev hemsk... Blev arg och sur. så gjorde en sjukhage ut som var 4 gånger 4...
Där gick hon i 2 veckor... sen så gick jag ut med henne igng på promenad, Tog med mig stallägaren för säkerhets skull om något skulle hända...

Så tog på träns och kedja hade spö med mig.. så började våran vassines promend i snön. Han 50 meter från gården då det bara small. Hon var 10 cm från att spraka mig i ryggen och bara flög... Ställde sig och shit asså... fick ner henne på marken och som tur var fanns det en hage som vi bara släppte henne i ... Där sprang hon som den vilde.
Medans jag och stalägaren bara stod som två spöken...

det kunde gått illa. Som tur var hade jag hjälm och säkerthetsväst så jag var ju utrustand för farligheter men ändå..

Sen så var det bara pomendar i paddocken tills hon lugnade ner sig...
Min går står inne på natten året om och då inte haft problem med att stå inne. Men nu fick hon ju inte komma ut så det var då han blev sur...


tycker att du ska hålla dig i paddock lr likande och ha någon med dig när du går ut med hästen
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Nu visste jag inte om att det fanns räddningsdroppar när han var galen men det hade jag nog provat med i första hand om det varit i dagsläget.
Sök på räddningsdroppar om du inte vet vad det är, har sett bra resultat på de, fast väldigt kortvarigt.
Tack för tipset, det ska jag kolla med vet. i morgon om han hört talas om. :bow:
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

*kl*
kan du inte ta ut honom fler gånger om dagen men bara låta honom beta? För om han rör sej i samma takt som i boxen så borde det inte göra någon skillnad om han är ute eller inne..Men du har kanske inte tillräkligt med tid för att ta ut honom fler gånger/dag?

Jag har haft funderingar på att ge lite hö utomhus eller nåt, bara så han är ute och vänjer sig vid intryck igen. Tyvärr har han den typen av skada (klippt träcksenan hb) så han får inte vara på ojämnt underlag, endast på asfalt/grusväg. Får inte "fastna" med tån, som hänger lite hit och dit, och riskera att kota över. Eftersom stallplanen delvis är täckt av snö eller is har jag inte så mycket utrymme när han sprattlar runt. Och inte har han ro i kroppen att stanna till och äta.

Men jag tror som du på att ta ut honom flera gånger, så det blir så mycket som jag hinner. Två-tre gånger om dagen. Men väldigt korta pass tyvärr, eftersom jag helt enkelt är livrädd för att han ska dra all världens väg eller slå ihjäl mej.
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Det kan vara direkt livsfarligt:eek: Hoppas att du har hjälm på dig.

Skulle sätta på chambon o tömköra istället o ge lugnande om inte det funkar.


Japp, hjälm på. Funderar på att låna makens hockey-utrustning åxå :angel: .

Jag har haft funderingar på att tömköra faktiskt, det brukar jag göra annars. Å ena sidan kommer jag längre ifrån honom vilket är bra, å andra sidan får jag sämre koll på om han hoppar ut på åkern, diket eller annat ojämnt underlag. Men det kanske bara är att bita ihop och prova. Det kan ju knappast gå sämre än vad det gör nu. :crazy:
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Hjälper det om någon annan lugn och sävlig häst är med på promenaden? En snäll en som tål att din spralle-man springer upp i rumpan?

Önskar att jag hade en "broms"-häst i stallet, men den enda med en broms på är en 80 cm hög shettis. Känns tufft att riskera att hon blir överkörd... :angel:
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Kikade på nätet lite snabbt, och såg ju att räddningsdroppar kan jag ju beställa själv och inte via veterinär.

Några frågor om du eller någon vet - blir hästen "vinglig" och slö i benen av räddningsdroppar? Groggy?
ATG-veterinären rekommenderade att inte ge för starkt lugnande eftersom hästen då inte har full koll på ben och hovar, och risken för att han trampar snett eller kotar över då är större.

Annars är det ju bara att prova, som jag skrev tidigare kan det knappast gå sämre än vad det gör nu.

Tack för tipset, igen!

Och tack för alla svar jag fått i den här tråden, man fick en kick framåt. Finns hopp, liksom :idea: .
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Jag hade ett fullblod som boxvilade i ett halvår :eek: Det var inte kul att sätta igång henne, hon gick helt lugnt och sen exploderade hon med någon minuts mellanrum. Vi var alltid i ridhuset (ca 5 meter från stalldörren) och hade alltid med en lugn häst, men till sist gav vi upp, det blev för farligt. När vet hade friskförklarat henne i princip helt fick hon åka till ett annat stall där det fanns helt andra möjligheter och kunnigt folk, och det knäppa är att hon aldrig gjorde en brall så länge hon var där! Så det den hästen behövde var miljöombyte, hon hade krympt sin värld till sin box och där var hon trygg men nu när allt var nytt så var hon hur snäll som helst. Är du rädd att tappa hästen kan du ha stigbett och longerlina, sådär spontant känner jag att det är lättare att tappa en häst om man tömkör än om man leder, men prova om du tycker det känns bra! Lycka till!!
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Kan ni inte vara två? En som håller shettis o en som håller din. Eller en som leder din o en som tömkör?

Enda jag kommer på... Min lilla ängel blev minsann galen och megahoppig men han är så "mammig" och inombords rätt vek så han höll sig iaf i från oss med sina skutt när han fick börja gå ut. För honom funkade det massor att ha med det gamla stoet som han bor med (bara två hästar), blev mkt bättre. Men äntligen igår så fick bebis skor o kunde gå ut i hagen, vilket bus :D :D
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Min kompis använder räddningsdroppar även under ridturerna vid behov (extremt skotträdd - hästen alltså) Inga problem, han blir inte groggy eller så, tar bara udden av upphetsningen :idea:
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Vad bra det låter! Veterinären kommer i em, ska prata med honom också så det inte blir något konstigt med Tryptoviten i kombination. Annars tar jag och beställer på nätet (eller letar i hälsokostbutiken?). Hoppas det funkar!
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

I dom här lägena så är en skrittmaskin precis det man behöver. Den räddade mig när min 2-åring skulle promeneras. I stället för en nära döden upplevelse så fick skrittmaskinen ta det, och hör och häpna, skrittmaskinen bryr sig inte ett dugg om hur mycket vildhästen bockar och sparkar. Den maler bara runt i sitt eget tempo och hästen hur vild den än är blir till slut tvungen att skritta med i samma lugna takt. En guldinvestering! Den är även fantastisk när du har en överladdad häst du ska rida. Låt skrittmaskinen sköta framridningen så slipper du riskera oväntade, hastiga avsittningar.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 365
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 091
Senast: Beritas
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 885
Senast: frittan
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp