Hur rädda är ni för en bostadsbubbla?

SeptemberB

Trådstartare
Jag och min man har letat hus i snart tre år utan att hitta något. Antingen har husen inte känts bra på visningen, eller så har de gått över de pris som vi har tyckt att de varit värda.

Nu planerar vi att bilda familj och även om det finns möjlighet till att bo kvar i vår hyresrätt ett tag till så är vi båda sugna på att komma vidare. Tre år av längtan börjar kännas outhärdligt.

Nu när vi har hittat några hus där vi har gått på visning (och vill lägga bud) så blir vi varnade från vänner, bekanta och nyheter att en bostadsbubbla är på väg (googla bostadsbubbla och se vad som kommer fram!). Vi har själva märkt att villorna inte längre rusar i budgivningarna som de gjorde när vi började titta på hus 2015-2016. De hus som ligger ute nu går ofta får utgångsbud eller strax under.

Hur ser ni på det här med bostadsbubbla?
Är ni rädda för när (om) den kommer?
Hur skyddar ni er från "bostadsbubblan"?
Klarar ni en räntehöjning där bolåneräntan är 5-8%?
 
Alltså det som händer när bubblan spricker är att bostaden sjunker i värde
Ska man bo där ett bra tag spelar det ingen roll så länge man har inkomst att klara högre räntor
Mamma och pappa hade 13% i ränta när de köpte sitt sista hus men hade dp bara lån på 200 000 ca
 
Skulle jag sälja min lägenhet nu, skulle jag nog inte få lika mycket som jag betalade. Räknade på att jag borde klara åtminstone 9% ränta. Amorterar för närvarande dubbelt mot vad jag måste, funderar på om jag ska öka lite till.
 
Alltså det som händer när bubblan spricker är att bostaden sjunker i värde
Ska man bo där ett bra tag spelar det ingen roll så länge man har inkomst att klara högre räntor
Mamma och pappa hade 13% i ränta när de köpte sitt sista hus men hade dp bara lån på 200 000 ca

Frågan är då hur länge man ska vilja bo där? De hus vi har tittat på hus är hus vi kan se oss bo i 5-10 år framåt. Längre än så krävs större budget. Banken är villig att ge högre lånelöfte, men vi är ovilliga att belåna oss mer just på grund av ev. räntehöjningar.

13% i ränta är högt, men som du skriver så var det bara på 200 000. 13% ränta blir en rejäl summa om lånet är på 2 miljoner istället.
 
Frågan är då hur länge man ska vilja bo där? De hus vi har tittat på hus är hus vi kan se oss bo i 5-10 år framåt. Längre än så krävs större budget. Banken är villig att ge högre lånelöfte, men vi är ovilliga att belåna oss mer just på grund av ev. räntehöjningar.

13% i ränta är högt, men som du skriver så var det bara på 200 000. 13% ränta blir en rejäl summa om lånet är på 2 miljoner istället.

7-8% ska man klara enligt banken.
Vad jag vill betala beror på var det är. Marknaden i Stockholm är klart känsligare än i mindre städer. Men, jag ser boende långsiktigt. Och jag tror inte det är en bubbla, däremot skärpta regler från mars-april i kombo med amorteringsreglerna.
 
Jag hoppas det blir en krasch så att priserna sänks för vi ska köpa. Och det vi köper ska vi bo i länge så om värdet går ner under tiden spelar ingen roll. Hoppas även på tuffare amorteringskrav typ att man ska klara att betala av hela på 40 år, vill minnas att det är så i tex Finland (inte hundra dock).
 
Är inte rädd för någon bostadsbubbla, har precis flyttat in i vårat hus. Vi valde att köpa en bostad för 30-40% av vårat lånelöfte och känner att här skulle vi kunna bo resten av våra liv.
 
Jag och min man har letat hus i snart tre år utan att hitta något. Antingen har husen inte känts bra på visningen, eller så har de gått över de pris som vi har tyckt att de varit värda.

Nu planerar vi att bilda familj och även om det finns möjlighet till att bo kvar i vår hyresrätt ett tag till så är vi båda sugna på att komma vidare. Tre år av längtan börjar kännas outhärdligt.

Nu när vi har hittat några hus där vi har gått på visning (och vill lägga bud) så blir vi varnade från vänner, bekanta och nyheter att en bostadsbubbla är på väg (googla bostadsbubbla och se vad som kommer fram!). Vi har själva märkt att villorna inte längre rusar i budgivningarna som de gjorde när vi började titta på hus 2015-2016. De hus som ligger ute nu går ofta får utgångsbud eller strax under.

Hur ser ni på det här med bostadsbubbla?
Är ni rädda för när (om) den kommer?
Hur skyddar ni er från "bostadsbubblan"?
Klarar ni en räntehöjning där bolåneräntan är 5-8%?
Vi köpte hus för drygt ett år sedan, och hade då letat i ca 3 år också. Prat (varningar) om bostadsbubblan hörde vi under hela den tiden och visst, vi tvekade lite ibland, köpa eller vänta...

Men så hittade vi Huset vi ville ha och insåg att vi inte ville vänta mer. Vi köpte inte för att göra vinst utan för att vi vill bo här under en längre tid. Och banken räknar ju på att en ska klara en ränta på 7% är det väl. Iom det förmodar jag att vi skulle klara ännu mer eftersom vi oftast inte spenderar pengar enligt bankens schablon.
 
Jag och min man har letat hus i snart tre år utan att hitta något. Antingen har husen inte känts bra på visningen, eller så har de gått över de pris som vi har tyckt att de varit värda.

Nu planerar vi att bilda familj och även om det finns möjlighet till att bo kvar i vår hyresrätt ett tag till så är vi båda sugna på att komma vidare. Tre år av längtan börjar kännas outhärdligt.

Nu när vi har hittat några hus där vi har gått på visning (och vill lägga bud) så blir vi varnade från vänner, bekanta och nyheter att en bostadsbubbla är på väg (googla bostadsbubbla och se vad som kommer fram!). Vi har själva märkt att villorna inte längre rusar i budgivningarna som de gjorde när vi började titta på hus 2015-2016. De hus som ligger ute nu går ofta får utgångsbud eller strax under.

Hur ser ni på det här med bostadsbubbla?
Är ni rädda för när (om) den kommer?
Hur skyddar ni er från "bostadsbubblan"?
Klarar ni en räntehöjning där bolåneräntan är 5-8%?

Ja vi skulle klara en ränta på 8%.

Jag tror inte på en bostadsbubbla men sånt är ju svårt att veta. För egen del bryr jag mig inte eftersom vi inte planerar att sälja på många år.

även om priserna skulle ha rasat när ni vill byts upp er så spelar det väl inte heller nån roll. Det viktiga är att man säljer och köper på samma marknad.
 
Jag tror inte på en bostadsbubbla. Visst kommer räntorna säkerligen höjas men inte i stil med det som skedde på 90-talet.

Upplever att man alltid tycker priserna är höga när man letar hus. Det tyckte vi också för 9 år sen när vi köpte vårt. Men väntar man 5 år och tittar tillbaka på priserna som var då var de inte speciellt höga. Brukar numera säga att ett hus är värt det köparen är villig att betala när många nämnar att husen inte är värde de summorna de är till salu för.
 
Jag hoppas det blir en krasch så att priserna sänks för vi ska köpa. Och det vi köper ska vi bo i länge så om värdet går ner under tiden spelar ingen roll. Hoppas även på tuffare amorteringskrav typ att man ska klara att betala av hela på 40 år, vill minnas att det är så i tex Finland (inte hundra dock).
25-30 år brukar det vara. Sen räknar de med att man ska klara 5-7% ränta. Och man SKA amortera, det går inte utan.

Min amortering plus ränta på mitt lån på 142 000€ är 740€/mån. Mitt andra huslån i samma bank på 205 000€ är knappa 900€/mån
 
Tror inte heller på någon stor bostadsbubbla, särskilt inte med de nya reglerna. De är ju till för att bromsa marknaden så att det inte ska bli någon krasch och det gör ju att priserna inte rusar på samma sätt som innan.

Beroende på var ni köper kanske ni inte kan räkna med någon stor värdeökning på 5-10 år, men troligen inte minskning annat än tillfälliga upp och ner gångar som händer hela tiden.

Vad gäller räntor så vet jag inte vart de kommer att ta vägen. Staten vill ju fortfarande att vi lånar och köper annars stannar ju hela ekonomin och det vore inte bra. Samtidigt påverkar så klart vad som händer i resten av världen, och där är ju mer osäkert, även om det just nu är relativt stabilt.

Vi har bott i 10 år i vårt hus som vi köpte för 1 miljon, i år är det värderat till 2,2 miljoner. Vi valde då att ta ett tilläggslån på 800 000 för att bygga ett rätt vräkigt garage, som vi känner att vi behöver. Topplånsdelen har vi valt att amortera på 5 år för att bli av med det snabbt. Om räntorna skulle sticka så betalar vi av det direkt och binder övriga lån. Just nu har vi alla lånen på rörlig ränta eftersom det är så förmånligt.
 
När vi köpte vår lägenhet 2011 pratades det om bostadsbubbla. När vi köpte vårt hus 2015 pratades det också om bodtadsbubbla.

Jag tror inte på en bubbla i den bemärkelsen. Förhoppningsvis blir det en mer rimlig prisökning med hårdare amorteringsregler men det behöver ju inte innebära krasch. Att jämföra med 90-talet går nästan inte. Förutsättningarna är så annorlunda.

Vi är inte så rädda för prissänkningar. Vi är inte så högt belånade (ca 60 %). Nästa gång vi flyttar kommer det sannolikt vara till något dyrare och om vårt hus gar gått ner i pris då har sannolikt det vi köper också gjort det. Vi skulle också kunna bo länge i nuvarande boende.
 
Jag och min man har letat hus i snart tre år utan att hitta något. Antingen har husen inte känts bra på visningen, eller så har de gått över de pris som vi har tyckt att de varit värda.

Nu planerar vi att bilda familj och även om det finns möjlighet till att bo kvar i vår hyresrätt ett tag till så är vi båda sugna på att komma vidare. Tre år av längtan börjar kännas outhärdligt.

Nu när vi har hittat några hus där vi har gått på visning (och vill lägga bud) så blir vi varnade från vänner, bekanta och nyheter att en bostadsbubbla är på väg (googla bostadsbubbla och se vad som kommer fram!). Vi har själva märkt att villorna inte längre rusar i budgivningarna som de gjorde när vi började titta på hus 2015-2016. De hus som ligger ute nu går ofta får utgångsbud eller strax under.

Hur ser ni på det här med bostadsbubbla?
Är ni rädda för när (om) den kommer?
Hur skyddar ni er från "bostadsbubblan"?
Klarar ni en räntehöjning där bolåneräntan är 5-8%?

Bubbla? Är det verkligen bara i vårt område som priserna har rasat? På gatan säljs husen 20% billigare än förra året. Dessutom ligger de ute i en månad eller mer innan de blir sålda.

Och annons efter annons dyker upp på FB där man erbjuds avgiften under 24 månader om man köper nyproducerad bostadsrätt (Och en matkasse under ett år). Jag tror till och med att det kommer ombildas till hyresrätter på vissa håll för att det är osäljbart (till de priser byggherren vill ha in)

Så i min lilla bubbla förstår jag inte att priserna endast gått ned 2-3%. Här skulle jag säga att det är en enorm inlåsningseffekt, de som köpt de senaste åren kan inte sälja utan en stor förlust.

Vi klarar av en räntehöjning men då kanske vi måste börja jobba heltid ;) Men vi vill inte sälja och flytta nu för då ryker hela kontantinsatsen som skulle behövas till nästa boende osv. Så trist om vi akut skulle behöva flytta.
 
Jag är inte orolig då jag inte ska sälja. Just nu när jag inte är fullt frisk och inte jobbar heltid, vore en räntehöjning inte så bra, men jag kan alltid sänka summan jag amorterar per månad, så då lär det gå ändå. Där finns det utrymme.
 
Jag är inte så orolig. Så länge man kommer vara kvar på marknaden (dvs köpa nytt om man säljer) så spelar det ju mindre roll.
Vi är inte oroliga över räntan heller, har inte köpt över vår budget.
 
Hoppas även på tuffare amorteringskrav typ att man ska klara att betala av hela på 40 år, vill minnas att det är så i tex Finland (inte hundra dock).
Är det inte typ så?
Vi har ju amorteringskrav och det senaste reglerar ju belåning i förhållande till inkomst.

Vi köpte i vintras. Har för mig att vårt lån är upplagt så att det ska vara avbetalt om typ 50 år.
 
Så länge man köper ett hus för att bo långsiktigt i och har marginaler för att klara ganska rejält ökade räntor så behöver man inte ens fundera på en bostadsbubbla. Det skulle ju vara om man går isär eller det händer något annat som gör att man måste sälja snabbt som det kan bli problematiskt om priserna har sjunkit om man inte kan betala tillbaka lånen då får man problem. Det viktigaste är att ha en någorlunda fast grund på att stå på ekonomiskt och inte köpa för ett pris långt över vad man klarar av. Bra att räkna på ekonomin vid föräldraledighet, om någon blir långvarigt sjuk eller liknande situationer där den ena får sänkt inkomst plötsligt så att man har marginaler för det.

Köper man hus för spekulation och tjäna pengar så får man renovera snabbt och sälja så då kanske man ska fundera lite på det men då är det oftast så kortsiktiga projekt att det inte är jättestora risker då heller.
 
Den där bubblan har det ju pratats om i närmare 10 år. Det är svårare att sälja nu, budgivningar är mer sunda nu än förut. Häromkring är det inte direkt nedgång, de som hade galna prisökningar har dock minskat lite, men ser man på hela marknaden så verkar priserna ligga still-liten ökning. Och det verkar mer sunt. Den dag jag byter boende så är det också för att bo där långsiktigt, så att man inte tjänar en rejäl hacka på det gör faktiskt inget.
 
Lite orolig är jag, köpte nytt för knappt ett år sedan. Jag har lånen bundna i två år till för att kunna känna mig trygg med vilka boendekostnader jag får.

Nu har jag 24 års kötid i Stockholms bostadsförmedling och skulle jag få rejält höjd ränta kan jag flytta till en hyresrätt. Det är vad jag egentligen velat göra i flera år men jag har inte fått de lägenheter som jag anmält intresse på men jag har varit nära. Den närmsta var en trevlig tvåa vid Södra station där jag blev slagen med sju dagar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 301
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 097
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp