Hur räknar man ut procenten på "linjeavel"?

Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Som jag har förstått det linjeavlar man för att få fram mer av en individ, dvs ett "säkrare" kort.

Kan det finnas någon annan motivation?

(Har ett sto med linjeavlad mamma och det går såklart igen även på henne).

Och hur skulle jag välja hingst sen? De har linjeavlat på kända hingstar som det är svårt för mig att komma undan ens i tredje eller fjärde led då de var väldigt poppis.
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Jag kollade upp en av mina för att visa.. som är linje avlad på Farmor och Mormorsmor, =37,50% (se en tabell längre ner).

Och jag har en till :o.. vars Farfar även är Morfar, är 50%! (Visar ingen tabell).

Måste också rätta mig själv (igen) med dessa max 25% jag nämnde.. där menade jag max 25% från stosidan (=mödernelinjen), om det nu inte är ett mkt förvärvingssäkert & stabilt sto.. då kan man ju 'rubba' lite på procenten, vilket jag ju gjort ;) men.. det är inget man rekommenderar folk att göra!!! På hingstsidan kan man öka på mer.. det nämnde jag inte förut (det är så många uppfödare gör)!

Här är tabellen för en av mina (i förenklad form!) och med förklaring på engelska under:

Horse Inbreeding Stats Crosses Lines Blood% Influence AGR
XXXX---2 led & 3 led-------2-------2---37.50%----2x3----37.50%

The blood percentage describes the percentage of blood that the horse contributes to the subject horse.

AGR is the Additive Genetic Relationship between the subject horse and the ancestor which is defined as the fraction of genes the two horses have in common due to common ancestry. Another way to define the AGR is the probability that a randomly chosen allele at a locus (gene) in the ancestor is also present in the subject horse. A red star* next to this number means that it is only accurate out to one generation less than the number of generations in the line breeding report which is why it appears to be less than the percentage of blood that ancestor contributes..

Hoppas att detta går att läsa, blev kanske rörigt? :D
Bia
 
Linjeavel!

Slänger in min fråga här i hopp om svar:

Vilka individer är det bra att göra linjeavel på?
Om man har en hingst som är mycket bra för sin ras kan man då betäcka honom med hans dotter?
Är det inavel, var går gränsen? Har det någon betydelse om hon har haft föl innan? Avkomman kanske får mer av mor och mormor än av far och farfar? Man säger ju 50/50, men ofta blir det ju mamman som fölet får mycket av, så det kanske är onödigt då det kanske ändå inte fungerar: att få fram hingstens egenskaper. Man ska kanske i första hand välja ett bra sto?

M. v. h. Lisa
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Som jag har förstått det linjeavlar man för att få fram mer av en individ, dvs ett "säkrare" kort.
Kan det finnas någon annan motivation?
Visst är det så när det gäller medveten linjeavel att man använder bra individer som förstärkning!
En annan motivation är att 'en viss' hingst/el. stolinje håller på att 'dö ut' inte bara i Sverige, utan i hela världen!!
Sen att hitta en helt obesläktad hingst för betäckning, kan ju i vissa raser vara svårt.. men som sagt, hamnar den i 3-4:e led så är det acceptabelt, enligt min åsikt!

Mvh :)/Bia
 
Re: Linjeavel!

Inavel är t.ex: Dotter med sin Far, Mor med sin son, helsyskon med varandra.. osv!
Enligt min åsikt..*icke att rekommendera*, det är sånt som har hänt många ggr.. kanske genom att de hoppat över staketet mm, visst.. det kan bli en mkt bra avkomma, men sen då!? Detta hör absolut inte ihop med linjeavel, där generna ju 'späds ut' mer.. men var gränsen går för inavel/linjeavel, ja det är upp till var & en själv.. jag säger bara vad jag tycker ;)!!

Mvh :)/Bia
 
Re: Linjeavel!

jag tycker att gränsen för om det är linje avel eller inavel går vid 50% gränsen. det är ju den högsta procenten släktskap man naturligt kan ha dvs barn/förälder eller helsyskon. går det över den gränsen dvs om man tex betäcker en pappa med sin dotter så får ju avkomman 75% släktskap och då är det inavel inte linjeavel. så ser jag på det iallafall. håller man sig däremot under 50% gränsen så ser jag det som linjeavel.
ang frågan om helsyskon ska räknas som samma individ så brukar jag räkna dem som 50% släkt, dvs dela talet man får fram med två.

sättet att räkna på katter där man får fram tal runt 1-3, vet inte om det är mera rätt eller fel, men jag tror att det är ett annat sätt att räkna bara. har stött på samma sätt att räkna hos hundar, där man har sagt att inavelskofficien ( stavningen :confused:) inte bör vara högre än 2 ( %?). det måste ju vara ett annat räknesätt? nån som vet?
 
Re: Linjeavel!

Ja, hejohåå.. detta är ju en hel vetenskap (mitt sämsta ämne i skolan var MATTE!)

Tillbaka då till min tabell (se ovan) på en linjeavlad avkomma med 37,50% =linjeavel enl. mig och dig! Men så kollade jag coefficienten där du nämner ca (max?) 2%.. där har den 6,25%!!! Är den då inavlad.. eller :confused:???

Colt, 2002 = 18.2857142857143-18.2857142857143 (36.5714285714286) = Inf = 1.50
3 Generation Coefficient of Inbreeding: 6.25%

Ökar jag på antalet generationer i testet, så ökar inte linjeavelsprocenten (= fortfarande 37,50%), men däremot ökar coefficienten.. vid 9 gen. = det 15,8?..%, jag fattar *nada* om det räknesättet (med coeff.) :crazy:!!

Mvh :)/Bia
 
Re: Linjeavel!

I så fall räknar du min ponny som inavlad. Vilket jag då inte tycker att hon är (se mitt inlägg tidigare).
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Jag hittade nu äntligen boken där det står hur man räknar ut inavelsgrad!
Så här räknas det:

Varje individ ärver ju hälften av generna från sin moder och hälften av sin fader. SLupmen avgör vilka av dem det blir. Två helsyskon får i genomsnitt 50% gemensamma gener.
Parar man två helsyskon med varandra så blir inavelsgraden 25%, eftersom avkomman bara ärver hälften av vardera förälder, och den kan ju lika gärna ärva de gener som de två helsyskon inte har gemensamt.

Man bör inte ha en inavelsgrad över 10%.

Parning med med far och morföräldrar ger 12,5% inavelsgrad.
Parning med förälder ger 25%.
Parning med faster, farbor, moster, morbror ger 12,5%.
Parning med halvsyskon ger 12,5%
Parning mellan kusiner ger 6,25%
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Aaah.. tack snälla du, då är det alltså coefficienten som =*inavelsgraden* och skall räknas, då är jag införstådd!!! Jag har bara 1 som är 15,?%, alltså över vad man bör ha (medveten prestationsavel..tur det blev en valack då):cool:!

Mvh :)/Bia
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Ursäkta - hittade tråden igen, och undrar nu på nytt om 25% blir kontentan av mitt hingstval? :confused:
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Visst blev det fölets farfars farfar och mormors far ? I så fall blir procenten låg... Ingenting du behöver bekymra dig över.
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Har du lagt upp ditt sto på DelMar? Kaliber finns där, och då kan man köra en *hypo mating* mellan sto & hingst för att se vad avkomman får i "linebreeding" (=inavels %)!
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Morfars far och farfars far.
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Hmmm - har inte en aning om vad DelMar är.
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Ditt föl får faktiskt inte mer än 6,25, jag kollade igen på min uppf. som har samma farfar & morfar (alltså linjeavlad på 3:e led), och han har 12,50 :)

Det är coiffiecenten (stavn.?) som räknas.. inte blod-%, (där har min 50% och din 25%)!!!
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Du har ett PM från mig!!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor del av en ras (i procent) "ska" ha en viss sjukdom/defekt för att det ska räknas som rasbundet?
2 3
Svar
45
· Visningar
1 961
Senast: Dentaku
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 838
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag är lite nyfiken på hur man räknar ut poängen på ett dressyprogram/protokoll. Har läst att man ska räkna ihop den totala summan...
Svar
3
· Visningar
641
Senast: Jamie
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp