Hur räknar man ut procenten på "linjeavel"?

K

Kola

Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Om man har ett sto efter en hingst, vars pappa är är farfar till den hingst man betäckt med, vad blir procenten då??? (På avkomman, alltså.) :confused:
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

37,5 %, ifall du alltså menar att samma hingst är morfar och farfars far.
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Hmmm - samma hingst är morfars far och farfarsfar. Och hur räknar man fram procenten???
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Från sin morfar får man 25% av sina anlag och från sin farfarsfar 12,5% vilket tillsammans blir 37,5% :D
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Morfars far 12,5% + Farfars far 12,5%, =25% Totalt!

Mvh
Bia
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Tack - då tror jag att jag förstår. :D

Vad anses som "mycket" i procent, då?
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Vad som 'allmänt' anses som acceptabelt kan jag inte svara på, men personligen anser jag att man ska vara mycket försiktig med linjeavel.. (max ca 25%) speciellt på stosidan, vilken oftast är genetiskt starkast, dvs. stoet ger oftast mer av sina gener till avkomman än vad hingsten ger, även om det är 'allmänt sagt' att avkomman får 50/50!

Mvh
Bia
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Ursäkta om jag är helt korkad, men skulle du vilja utveckla lite? Vad menas med "stosidan"? :confused:(Trött och trög...)

I mitt fall rådfrågade jag en framgångsrik uppfödare inom dressyraveln + inseminatören. De tyckte att det var u.a. att välja den kombination som jag valde. Ska jag vara lite nervös nu? Det är ju vårt första föl....
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Stosidan är mammans sida av härstamningen! :)

Allt beror väl på vilken hingst det är man in/linjeavlar på!

Personligen skulle jag inte använda en hingst som har någon av mitt stos släktingar i de närmaste tre leden. Hon har Jovial till farfar och jag har förkastat hingstar som har honom i tredje led men funderar på två som har honom i fjärde :).
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Du är inte *korkad*.. isåfall är jag det också :D!!!

Och, du behöver absolut inte vara nervös.. avkomman (fölet) får ju hingsten i 4:e led (om jag uppfattat det rätt :crazy:..trött o trög är jag nu), dessutom är då inte stosidan (se f.g inlägg här ovanför) så starkt linjeavlad eftersom det är stoets 'hingstsida' som blir linjeavlad, och är det då en *BRA* hingst, temperament, exteriör mm.. så är det inga problem!
Oj, jag skriver.. så jag knappt förstår själv vad jag menar :confused:, hoppas att du förstår nå't :smirk:!?
Fråga på du.. ingen lär sig nå't, om man inte frågar.. och ingen kan svara på ALLT :)!!!

Mvh
Bia
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Tackar för all hjälp (och 4:e led är riktigt uppfattat)!

:bow:

P.s. Det är Kaliber...
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Jag fortstätter på samma tråd med en annan fråga om inavelsprocent. Om farfarsmor och morfarsmormor är helsyskon, vad blir inavelsprocenten då? Dvs två helsyskon befinner sig i tredje led på faderns sida och på fjärde led på moderns sida. :confused:
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

3:e led =12,50% +
4:e led = 6,25%, blir tillsammans 18,75%

Mvh
Bia
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Jag har hört någonstans att en generell regel är att man aldrig ska linjeavla närmare än i 3.e led...
Men PERSONLIGEN anser jag att varför ska man linjeavla överhuvudtaget när det finns ett så stort urval av hingstar att välja på...
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Kanske för att man tycker att en viss hingst borde passa mentalt, exterört och gångartsmässigt mycket bättre till stoet än någon annan. Dessutom kanske man tycker att en viss typ av häst är lämpligare till just mig än en annan typ. Exempelvis tycker jag att dagens moderna sporthästar är slimmade och otroligt vackra, men tyvärr ser jag ut som en klump på den typen av häst. Dessutom har jag alltid varit svag för den äldre versionen av svenskt halvblod, med mycket massa i. Nej, modell Era TP (om nu någon sett henne - 5-årigt halvblod, var med i Flyinge) är min melodi.
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Men då blir det ju samma som om det hade varit samma individ i tredje och fjärde led, och det är det ju inte, bara två helsyskon. Även om de är helsyskon så bär de ju inte på samma anlag.

Jag är tveksam till att det är så man räknar inavelsprocent.

Jag körde den här stamtavlan i ett stamtavleprogram, och det räknade ut att inavelsprocenten på 6 generationer låg på 3,96%.
(PS. Det handlar egentligen om en katt, men det spelar ju ingen roll... :p DS)
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Men då blir det ju samma som om det hade varit samma individ i tredje och fjärde led, och det är det ju inte, bara två helsyskon. Även om de är helsyskon så bär de ju inte på samma anlag.
..................................

Om de är 'helsyskon', så har de alltså 'samma far & samma mor'.. ,eller hur? Då räknas helsyskon genetiskt som 'samma häst', anlagen har inget med räknesättet att göra :)!

Se på oss människor, ett syskonpar med samma pappa & mamma =genetiska syskon.. fast vi säkerligen bär på olika anlag & ser olika ut.

Har jag fullkomligt fel, så ber jag om förlåtelse :bow:!!

Mvh/ :)Bia
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

En följdfråga... Är det hingstägarens ansvar att se till att inte stoet han betäcker är för nära besläktat, eller är det stoägarens val som inte hingstägaren bör lägga sig i? Jag frågar för att jag har fått en förfrågan att betäcka min herre med ett sto som han är - i mitt tycke - alldeles för nära släkt med. Jag är kluven, jag både vill och inte vill låta det ske... :confused:
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Hej, här kommer mina åsikter:

Ansvaret hamnar hos stoägaren som vill betäcka sitt sto med den hingsten.. 'trots för nära besläktningen'!!

Och, som hingstägare skulle jag avråda stoägaren.. inavel befrämjar inte aveln.. tvärtom!!!

Mvh
Bia
 
Re: Hur räknar man ut procenten på \"linjeavel\"?

Jag är ju tveksam till räkningen.

Om pappan och morfarsmorfar är samma häst (vilket jag har i en ponny) kommer jag alltså upp i 50% + 6,25% dvs 56,25%.

Eftersom du pratar om max 25 % innebär det att om hingsten ligger så långt fram som i första eller andra ledet på ena sidan är det omöjligt att ens ha den väldigt långt bak på andra sidan.

Säger inte att du har fel, är bara tveksam.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor del av en ras (i procent) "ska" ha en viss sjukdom/defekt för att det ska räknas som rasbundet?
2 3
Svar
45
· Visningar
1 961
Senast: Dentaku
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 838
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag är lite nyfiken på hur man räknar ut poängen på ett dressyprogram/protokoll. Har läst att man ska räkna ihop den totala summan...
Svar
3
· Visningar
641
Senast: Jamie
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp