Hur räknar man vid proteinbrist?

tgd

Trådstartare
Mitt lilla "renoveringsobjekt" kom till stallet i våras och var ett riktigt praktexemplar på häst som fått mycket hö men med på tok för lågt proteinvärde i. Rund och fet om magen men totalt i avsaknad av överlinje och muskler. Han har nu gått på kraftigt bete sen mitten av maj och magen har "kommit upp" men ack, ack vad där saknas ännu på överlinjen.

Hur räknar man foderstaten för en sådan här häst? "Fet" om magen (ser ut att behöva banta...) men med proteinbrist sen vem vet hur länge tillbaks. Att öka motionen är inget alternativ på kort sikt eftersom hästen stått i hage i två år och är under försiktig långsiktig uppbyggnad för stärkning av senor och ligament. Så vad skall man tänka på vid övergång till och beräknande av vinterfoderstat till tjock häst med proteinbrist? Hur mycket lägger man på och hur skall man tänka?
 
Jag lägger på "normalbehovet" på energin och lite över på proteinet och även lite e-vitaminer för att hjälpa musklerna på traven.
 
Foderuträknare blundar för detta totalt ovetenskapliga svar :D

Jag har en sån och jag pregar i henne precis så mkt proteiner som det bara går utan att hon får överutfodringssymptom. Men såna hästar brukar ha lite fel i näringsupptaget och man är nästan tvungen att ha dem på protexin eller liknande annars går det inte så bra. Massor av vitaminer hjälper pållen.
Låt det ta tid och motionera hästen ofta, men inte hårt.
 
Vad är protexin för något? Har precis fått hem en häst som ser ut som hästen i första inlägget...
 
Prova att fodra med Dynavena!!
Mitt dräktiga (6mån kvar) sto har vilat i ca 1 år ser ut som hon är i tävlingskondis (tror även själv att hon är det).Innehåller alla vitaminer/mineraler som behövs.
VÄRT ATT PROVA!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 786
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 387
Senast: Tinuri
·
Foder & Strö Min häst har återigen diagnostiserats med kotledsinflammationer bf. I behandlingsplanen ingår att han måste banta för att minska...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: nullo-modo
·
J
Foder & Strö Vi har köpt oss våran drömhäst, problemet är att hon är dold under ca 200 kg fett som borde försvinna. Hon är en nordsvensk och har...
Svar
5
· Visningar
1 576
Senast: HelenaHandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp