Hur raka ner en ilsken katt?

Fibusen

Trådstartare
Jag är hundmänniska ut i fingerspetsarna och har således inte någon som helst erfarenhet av katter och dess vård, vi har dock en katt på jobbet, som nu plötsligt som 11-åring fått tovor i HELA pälsen. Är en innekatt och har alltid varit. Planen nu är att raka ner henne helt och kollegan var nyss in med en rakapparat just för katter/hundar.

Kruxet är att katten tycker INTE om att man håller i henne ens, hon bits, fräser och klöser, så länge det inte är på hennes villkor. Hon kan kurra och komma upp i knäet, sen börjar man klappa och vips så sitter hon i handen.

Djurvännen i mig vill ju endå såklart hjälpa henne att få bort tovorna, men HUR ska jag lyckas?

Hon är inte jättelånghårig, utan mitt emellan, och pälsen har alltid skött sig själv, vi har borstat nån gång per år enbart, men nu på bara ett par dagar är katten alldeles knölig av päls.

Har läst mig till att linda in katten i en handduk, men det går ju inte för då kommer jag inte åt att raka...? Och ska jag börja med att klippa bort det värsta innan jag rakar? Rädd att nypa henne!

Hjäälp???
 
Försök sätt en kam bakom tuvan innan du försöker klippa så det inte blir klipt i skinnet. Om det förmodan går bra vid nåt tillfälle så ta ingen mer just då. De brukar lära sig att acceptera även om de sällan gillar det, men det kan ta tid, men en liten bit itaget.
 
Alla jag känner som har problem med toviga katter lämnar in hos veterinär (när det är så där att det blir över hela kroppen). Jag skulle aldrig försöka hel-klippa en katt själv. Trots nedsövd (=helt stilla) katt och vana djurskötare som klipper, så händer det att det blir något litet jack i skinnet. Även enstaka tovor kan vara svårt att klippa, för huden följer liksom med upp i tovan, så även om man tycker att man klipper långt ifrån huden så kan man råka klippa i skinnet ändå.
 
Alla jag känner som har problem med toviga katter lämnar in hos veterinär (när det är så där att det blir över hela kroppen). Jag skulle aldrig försöka hel-klippa en katt själv. Trots nedsövd (=helt stilla) katt och vana djurskötare som klipper, så händer det att det blir något litet jack i skinnet. Även enstaka tovor kan vara svårt att klippa, för huden följer liksom med upp i tovan, så även om man tycker att man klipper långt ifrån huden så kan man råka klippa i skinnet ändå.
Vi har alltid klippt tovorna själva. MEN då är katten gudasnäll och ligger still. Klippt med en liten nagelsax. Nu på senare tid har jag dock rakat för det har varit smidigare.
 
Om det inte går att plocka enstaka tovor lite då och då skulle jag säga sedering hos veterinär. Att tvångshålla en katt för att raka ner den är inte okej. Orsakar extrem stress och katten kommer inte vara lättare att hantera framöver.
 
Jag är hundmänniska ut i fingerspetsarna och har således inte någon som helst erfarenhet av katter och dess vård, vi har dock en katt på jobbet, som nu plötsligt som 11-åring fått tovor i HELA pälsen. Är en innekatt och har alltid varit. Planen nu är att raka ner henne helt och kollegan var nyss in med en rakapparat just för katter/hundar.

Kruxet är att katten tycker INTE om att man håller i henne ens, hon bits, fräser och klöser, så länge det inte är på hennes villkor. Hon kan kurra och komma upp i knäet, sen börjar man klappa och vips så sitter hon i handen.

Djurvännen i mig vill ju endå såklart hjälpa henne att få bort tovorna, men HUR ska jag lyckas?

Hon är inte jättelånghårig, utan mitt emellan, och pälsen har alltid skött sig själv, vi har borstat nån gång per år enbart, men nu på bara ett par dagar är katten alldeles knölig av päls.

Har läst mig till att linda in katten i en handduk, men det går ju inte för då kommer jag inte åt att raka...? Och ska jag börja med att klippa bort det värsta innan jag rakar? Rädd att nypa henne!

Hjäälp???

Hur gick det med rakningen? :)
 
Katten tappade dom flesta tovorna själv, och sen fick vi klippa av dom sista med sax, så nu är hon tovfri igen!

Vi har tyvärr inget ”rätt” att ta katten till veterinär utan det måste ägaren gå med på. Vi kan råda, och kontakta god man för att lösa det ekonomiska. Sen får man ju såklart råda med tex chefen om katten tydligt skulle lida hur vi ska gå till väga, för jag har faktist ingen riktig koll på det?

Men nu är katten tovfri igen!
 
Katten tappade dom flesta tovorna själv, och sen fick vi klippa av dom sista med sax, så nu är hon tovfri igen!

Vi har tyvärr inget ”rätt” att ta katten till veterinär utan det måste ägaren gå med på. Vi kan råda, och kontakta god man för att lösa det ekonomiska. Sen får man ju såklart råda med tex chefen om katten tydligt skulle lida hur vi ska gå till väga, för jag har faktist ingen riktig koll på det?

Men nu är katten tovfri igen!

Det är sällan speciellt "bra" om de tappar tovorna själv :(
Tovor kan bli ett stort lidande för djuren också.

Men förstår att din sits är lite knepig, idag finns dock lex Maja om du arbetar inom hemtjänsten (all sjukvård?).
 
Vi har tyvärr inget ”rätt” att ta katten till veterinär utan det måste ägaren gå med på. Vi kan råda, och kontakta god man för att lösa det ekonomiska. Sen får man ju såklart råda med tex chefen om katten tydligt skulle lida hur vi ska gå till väga, för jag har faktist ingen riktig koll på det?
Fast om katten går med mängder av tovor så är det ett lidande för katten och om ni inte kan göra något åt situationen så är det kanske läge att koppla in länsstyrelsen?

Det är jättebra att katten är tovfri just nu - men om situationen uppstår igen så är det alltså inte okej att katten går runt med så mycket tovor för det är plågsamt och det bör hanteras omgående för kattens skull :)
 
Fast om katten går med mängder av tovor så är det ett lidande för katten och om ni inte kan göra något åt situationen så är det kanske läge att koppla in länsstyrelsen?

Det är jättebra att katten är tovfri just nu - men om situationen uppstår igen så är det alltså inte okej att katten går runt med så mycket tovor för det är plågsamt och det bör hanteras omgående för kattens skull :)

Exakt, det är inte bra för katten, därför jag agerade. Det verkar som om katten helt enkelt tappat/bytt massa päls som då har samlats i tovor, och iom att katten fällde så fällde den även tovorna. Tovorna låg inte direkt mot huden, utan det gick att komma under med sax, problemet var ju att katten var så ilsken. Tovorna satt mestandels uppe på rygg och bak mot svansen, satt en under magen som vi kunde klippa bort med sax. Det var inte så illa som det kändes från första början, utan som sagt så var det mest flera småtovor uppe på ryggen bak mot svansen som satt en bit ifrån själva huden och inte hela pälsen som det kändes först.

Det hade såklart varit annorlunda och framförallt lättare om det vore ens egna katt, men när man jobbar inom vården så får vi följa reglerna som är, och självklart var det inte så illa att det var ett länsstyrelsefall, då hade vi självklart gått vidare dit, men vi agerade långt innan.

Ägaren hade säkerligen själv valt att ta katten till veterinär innan det skulle ha gått så långt, men då ägaren inte har någon som helst bestämmelse över sina egna pengar så måste vi då ansöka genom ägarens gode man, så det är inte bara att ta katten och åka heller då vi inte skulle kunna finansiera besöket utan att den gode mannen blir inkopplad. Vi hade heller ingen plan HUR vi skulle få katten till veterinär heller, men allt det hade vi självklart löst om det hade behövts!

Vi ansåg dock att det skulle gå snabbare och enklare för alla (speciellt den stressade katten) om vi kunde lösa det hemma, och ett par dagar efter jag skrev inlägget så tappade katten själv de flesta tovorna, sen kunde vi ta saxen på det sista som inte hade hunnit bli tjockare tovor än. Katten är idag helt tovfri, vi blev lite klösta på, och vi har tagit dit en riktigt bra borste så vi kammar igenom den med jämna mellanrum.
 
Senast ändrad:
@Fibusen: Har brukaren "bara" gode man får hen utan problem ta katten till veterinären, gode mannen får INTE stoppa något sådant.

Är hen under förvaltare blir det en annan femma men skulle en förvaltare inte gå med på att ta ett sällskapsdjur till veterinären skulle jag anmäla hen till överförmyndaren...
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 176
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp