hur registrerar men ägar skifte?

B

**BORTTAGEN**

hej!
hur gör man när man ska registrera ägarskifte i stc?
ska man skicka in stamtavlan? ringa nånstans? maila till någon? på baksidan av min hästs stamtavla stog det att man inte skulle skicka in stamtavlan sedan 1997???

// karin
 
Hade jag vart som er så hade jag ringt till STC och frågat.
 
Skicka ett mail till STC så får du ägarbytes blanketter. Den som står som ägare NU (titta på atg.se) måste skriva under ägarbytet.
 
STC, är det travförbundet?
Vad använder du din häst till? Om det är travförbundet ska man anmäla ägarbytet även när man har hästen som ridhäst?
Jag kollade upp min pålle på den sidan (atg.se) och där står ägaren som födde upp min pålle och hon som hade henne innan står inte nämnd, ska det vara så?
/ Lisa
 
Angelina

Om du tittar på min häst (Ideal Tabac) så står jag (Anna Nilsson) som ägare men även uppfödaren står nämnd.

Och ja, är hästen en gång reggad hos STC så är det dit man vänder sig även om du använder den som ridhäst.

Det är den som står som ägare hos atg.se (eller om du ringer till STC) som måste skriva under ägarskiftet, annars är det inte giltigt.

Det verkar som om den du köpte hästen av inte har reggat ägarbyte! Ta kontakt med den som står som ägare nu och prata med dem!

OCh ja STC är Svenska Travsportens Centralförbund (om jag minns rätt på namnet).
 
Hejsan!

Så här går det till, beställ en blankett om ägarskifte detta går att göra på stc hemsida. På denna blankett ska den person som hästen står registrerad på (antagligen säljaren) och din underskrift finnas. När du skickar in detta ska du även sända med reg beviset.
Det kostar 500kr att omregistrera hästen på dig, om du inte ska ut och tävla så behövs detta inte.
 
Jag har kollat upp min häst och på han står det ingen ägare alls, köpte honom i och för sig för 11 år sen och han ska deffinetivt inte tävla. Men vad händer om jag vill regga mig som ägare för honom? Och hur går det när jag måste skaffa häst pass till honom? (Vilket jag finner helt onödigt).
 
Alldeles riktigt!
Men som ägare till en häst så bör man nog stå som ägare på regbeviset även om man inte skall tävla.
 
Förmodligen så har säljaren skickat in att den ej äger hästen längre utan att meddela någon ny ägare men då brukar den reggas död och därmed inte vara med i registret längre.
Finns den med på Atg´s sida?
Om han en gång varit reggad så är det inte svårt att regga om han. Du har ju frysmärkningen! men det kostar ju en hel del.
Vi är nog många som finner hästpassen onödiga men det är lagen om bilbälte oxå tycker jag...
 
Men hur funkar det om jag inte ändrar hos STC, och vill kanske tävla lokala tävlingar i dressyr eller hoppning? Spelar det någon roll vad som är reggat hos STC då?

Jag ska köpa ett varmblod som går på travet nu.
Det är väl köparkontraktet som gäller för att se vem som egentligen äger hästen eller??
Känner mig lite snurrig i frågan.. :confused:

Tack och hej för mig!
 
Självklart ska du ha kontrakt också.

Sedan är det bara att beställa blanketten från STC, be gamla ägarna skriva under, du skriver under och sen skickar du till STC och faktura och nytt ägarbevis (inte regpapper) kommer.

I samband med besiktiningen så ber du vet göra ett konturdiagram som du skickat efter från STC, skicka till STC och snart har du även ett pass så är hästen "laglig".

STC är relativt lätta att ha och göra med.
 
Skicka efter ägarskiftesblanketter, regbeviset skall INTE med längre, skriv under både säljare och köpare och skicka in till STC..MEN för att det skall registreras krävs ju att nuvarande ägare är samma ägare som står för hästen i STC's register..OM inte ägarskiftesanmälan görs så kan den som har hästen i dagsläget gå in på nån ATG klinik och operera eller behandla hästen och fakturan går till den som står som ägare enligt STC..jag skulle inte vilja sälja en häst oh inte fixa så att ägarpapprena stämmer...
även om hästen har varit död sen tidernas begynnelse så finns den ändå med i rullorna för alltid, däremot så tas ägarbilden bort..men jag vet inte när..men det finns många gamla fölmärrar som står utan ägarbild, fast kvar i systemet är dom..annars är det ju lite svårt att släktforska om dom bara skulle försvinna helt plötsligt...
 
Kunde inte förklarat det bättre själv.
Det är ju det jag menar, även om hästen är "död" eller "ägarlös" så finns den ju med i registret och det bör därmed inte vara så svårt att bli reggad som ägare om man kan bevisa att man äger hästen levandes. med tex frysmärkningen.
 
Du skall kontakta STC för att få en blankett som du och säljaren ska skriva under, oavsett vad du ska använda hästen till.
Jag står på båda mina märrar. Dom går som ridhästar (den ena tränade jag då på travbanan och då var reg.bevis på ägaren ett måste när det gäller tränarlicensen).
Vad ja har hört och pratat med dom på STC, så skall man göra detta nuförtiden. Jag vet inte riktigt varför,men förmodligen gäller det hästpass.
Omregistrering kan ta lite tid,det varierar, och det kostar 500kr inkl.moms. :)

----------
hem.passagen.se/aspbarkfoder
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
1 938
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp