Hur rengöra leriga stallskor (eller andra leriga skor...)?

NilHe

Trådstartare
Osäker på trådens placering, tacksam för flytt till rätt område om detta är fel.

Korkad fråga :o men hur rengör ni era leriga stallskor? Jag har nästan alltid haft gummistövlar när jag vadat i hagen och då har leran fått sitta kvar och till slut ramla bort i regn eller vattenpölar. Nu pga lite fotproblem har jag investerat i ett par kängor som är helsköna att gå i, är varma och har bra fäste. Men leran! Jag bor i flerfamiljshus (som saknar utomhuskran) och vill inte få leran/sanden/gruset i avloppen. Har testat att torrborsta dagen efter men dels får jag för mig att skorna kommer att gå sönder om leran får torka in hela tiden och dels får jag ändå inte bort den. Duscha med hård stråle och borsta med hård borste verkar bäst men som sagt, hur undviker man gegget i avloppen? Här finns ju kunskaper om det mesta så jag ber er att dela med er av era tips :-)
 
Jag spolar av leran i spolspiltan i stallet innan jag åker hem eller direkt efter jag har blivit lerig. Sedan jag bytte stall behövs det dock väldigt sällan, i förra stallet var det jättemycket lera så det var verkligen ett måste att ha skor som går att spola av.

Vill man inte få lera i avlopp kan man ju dra ut slang och spola utomhus.
 
Jag har mina leriga skor förvarade i stallet och byter till vanliga skor innan jag åker hem. Blir stallskorna alltför leriga spolar jag också av dem i spolspiltan medan leran är blöt.
 
Man kan ha mer än ett par stallskor! Jag har ett par gummistövlar stående i stallet som jag tar på mig när jag går ut i den leriga hagen och sen tar av mig när jag är klar med lerbadet.
 
Brukar försöka gå i vattenpölar eller dra fötterna i gräset innan jag går in, sen spolar jag faktiskt av det sista i badkaret om det behövs :o
 
Jag har ett par vinterstövlar ståendes i stallet jag använder i hagen och borstar av dem med en sådan skoborste som gör rent under och på sidorna. Vi köpte en lös sådan till stallet. Sedan står de vid elementet i sadelkammaren till nästa gång. Åker till och från stallet i foppatofflor eller barfotakängor om jag ska gå mycket.
 
Har man inte rinnande vatten på lämpligt ställe så kan man fylla en vattenhink som foten går ner i och skvalpa rundor lite tills leran lossnar. Såg en veterinär som gjorde så, hon hade en hink i bagaget på bilen och fyllde den med vatten och tvätta skorna innan hon satte sig i bilen, smart tyckte jag. Själv spolar jag bara med vattenslangen i stallet :)
 
Hovkrats är jättebra för att göra rent stövlar (och andra skor med grova sulor). Vi har haft en hovkrats hängande utanför dörren för att kunna göra rent stövlar när man varit i trädgårdslandet etc. sedan kan man ha en balja (t ex en fyrkantig back) för att kliva i för att skölja av det som blir kvar på sidorna.
 
Jag byter skor i stallet (i omklädningsrum) och innan jag ställer ifrån mig stallskorna använder jag rinnande vatten på sulorna med diskborste över en balja (lite mer försiktig över lädret), sen slänger jag vattnet utanför dörren. Innan jag ens börjar tvätta av skorna borstar jag först av dom eller använder skoborststället utanför så man får bort det värsta. Hemma tänker jag att man skulle kunna slänga vattnet i toaletten och spola? Jag vet inte om det är dåligt för avloppsrören..
 
Gummistövlar som bor i stallet för de allra lerigaste intagen från hagen. Ställer sedan stallskorna (körde mest jodpurs) och åker hem i träskor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp