Hur resonerar ni angående täcken?

amalia

Trådstartare
Ja då börjar det dra ihop sig till vintersäsong.

Förra året köpte jag ett lite dyrare utetäcke (weather beeta) då jag ville ha kvalitet, men det visade sig bli ett riktigt dåligt köp. Både bogspännena gick sönder bara så där i hagen och täcket gled sonika bakåt. Hästen krånglade sig ur det och fick inte panik som tur är, men täcket gick såklart sönder. Alla i stallet tyckte att det var ett solklart fall för reklamation men generalagenten tyckte inte detsamma tyvärr.

Trist när man köpt ett täcke för 1500:- och som höll i en vecka...

Nu är frågan hur man ska tänka inför denna säsong? För samma pengar kan jag få fem täcken från börjes ex.

Hur resonerar ni? Min går med två andra hästar och visst kan de plocka lite med varandras täcken när det blir trist i hagen, men ingen av dem är någon marodör.

Så, satsar du på kvalitet och hoppas på att det håller eller ser du täcken som förbrukningsvara där ett litet billigare håller så länge som det gör?
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Jag har som du inga täckesmarodörer i hagen. Därför har jag satsat på billigare täcken. Börjes Mac Pro fungerar lika bra som Horseware och jag vill påstå att de också håller minst lika bra som Amigo och Rhino från Horseware. Men om jag hade en täckesmarodör i hagen skulle jag satsa på Rambo från Horseware. Det är det enda täcke jag har sett som klarat flera säsonger med täckesmarodörer. Dyrt men gjort av mycket starkt tyg.
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Jag har täckesmarodörer (både den som har täcket på sig, och den som inte har det..) men kan tyvärr inte alltid välja täcken efter det, utan efter vad som passar damen (nsv) Dock blir det aldrig billighetstäcken (typ börjes mfl) utan i prisklassen ca 1000kr, annars håller de inte mer än en dag :crazy:
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Ja då börjar det dra ihop sig till vintersäsong.

Förra året köpte jag ett lite dyrare utetäcke (weather beeta) då jag ville ha kvalitet, men det visade sig bli ett riktigt dåligt köp. Både bogspännena gick sönder bara så där i hagen och täcket gled sonika bakåt. Hästen krånglade sig ur det och fick inte panik som tur är, men täcket gick såklart sönder. Alla i stallet tyckte att det var ett solklart fall för reklamation men generalagenten tyckte inte detsamma tyvärr.

Trist när man köpt ett täcke för 1500:- och som höll i en vecka...

Nu är frågan hur man ska tänka inför denna säsong? För samma pengar kan jag få fem täcken från börjes ex.

Hur resonerar ni? Min går med två andra hästar och visst kan de plocka lite med varandras täcken när det blir trist i hagen, men ingen av dem är någon marodör.

Så, satsar du på kvalitet och hoppas på att det håller eller ser du täcken som förbrukningsvara där ett litet billigare håller så länge som det gör?


Ingen av mina hästar är några täckes förstörare men dem äter benlindor, ibland tar hon bara bort paddarna och ibland slajsar hon benlindorna:crazy:

Men till slut, jag satsar oftas på kvalitet, jag har 2 rambo täcken som är 2-3år gammla och inte en skråma:) men jag ska åka o stor handla täcken nu så vi får se vad som kommer med hem:D
Men jag har lite billiga täcken också, perfekt när det är extra lerig och blöt ute:) (jag tycker det är så svårt att få rent)
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Jag är lite täckesnörd, och lägger gärna lite extra pengar på just det...:angel:
I år har jag dock 2 unghästar som leker som tusan i hagen, så jag känner att jag måste gå emot mina principer och köpa lite "sämre" täcken (vill inte ha täckena förstörda första veckan...hovar och tänder kan dra sönder det mesta :crazy:). Har lite knäpp syn på det där...täcken är ju faktiskt bara täcken, inget speciellt med det egentligen.

Gamla herrn ska dock få ett finfint ett....:love:
Väluppfostrad snällis som bara rullar sig 20 timmar per dygn :D
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Jag har haft min häst med massor av olika hästar varav en var en riktig täckesmarodör!

Täcket som tålt alla andra hästar och väder är ett shires typhon (stavas?) med halvhals. Kanon! Det var 400gram tjockt från början, nu är det kanske 300gram efter 3 säsonger och tvättningar, vilket är bra reklam tycker jag.

Har även köpt ett sverigetäcke med halvhals dels för att det var rea men också för att jag haft svea innan jag hade shires och alltid varit nöjd. Kvalitetsmässigt och prismässigt.
Dock åker det här täcket på sniskan.....


Som regntäcke hade jag ett sverigetäcke men det blev kvar hos fodervärden tydligen så nu har jag ett fodrat regntäcke från agria som jag köpt på mässa för 90kr (nittio kronor ja ;) ). Riktigt bra kvalitet!

Men ja, mitt förslag är Shires, det är faktiskt bra kvalitetstäcken till mycket bra priser! Alla har ju olika erfarenheter men av dom 2-3 shirestäckena jag har (stall och utetäcken) så är jag mer än nöjd!
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Inte ens dyrare täckena håller när de börjar bita och dra i dom. Jag är ingen flitig täckesanvändare, klipper inte mina hästar så det behövs inte, och har inga marodörer men nog f*n lyckas de bita hål på dem ändå.
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Efter att ha sett min häst busa med en unghingst, iförd ett HW-täcke som inte ens gick sönder när hingstuslingen bokstavligen hängde med tänderna i täcket, så köper jag inget annat när det kommer till utetäcken.

Jag köper hellre ett täcke och har det i >5år än ett nytt vartannat år.
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Jag har tidigare köpt billiga vintertäcken (ex Börjes och Hööks) och även om jag inte direkt varit missnöjd har jag nog bara haft dom i max två säsonger. Inte så att det varit stora fel på täcken, men lite sprickor i sömmar och småhål har gjort att jag gett bort dom...

Så i våras dök ett gyllene tillfälle upp! Granngården reade ut Horseware för halva priset! Jag köpte ett Rambo Wug Heavy, ett Amigo heavy och ett Amigo lite av utetäckena (köpte lite andra också...). Än så länge är jag så sjukt nöjd! Till och med i ösregn håller Amigo lite hästen torr, det är det första regntäcket jag har haft som har fixat det! Håller tummarna för att detta blir en problemfri vinter i täckesväg.

Har en kompis som har två gamla Rambo wug (de med gröna kantband), tror att de har hållt i sju vintersäsonger! Hennes Insulator är lika gamla och ser ut som nya när dom är nytvättade.

Om jag skulle köpa HW hade jag dock gjort det begagnat, då de är dyyyyra. Men det går att hitta fin Rambo wug på annons för 1000-1500:-. Världens bästa utetäcke!
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Hade jag varit gjord av pengar så skulle jag utan tvekan köpt HW, men det känns som om det vore väldigt trist om det skulle gå sönder efter nån vecka...

Å andra sidan kan det ju hålla i flera år, men jag känner mig lite för snål för att chansa. Går ett täcke för 500:- sönder så kan jag ta det men inte ett för flera tusen.

Och köpa beg törs jag inte. Köpte ett utetäcke av en kompis förra hösten som visade sig läckte och det var lite trist att hamna i bråk pga ett sketet täcke (vi löste det iaf) och har man dessutom köpt det av någon man inte känner så har man ju ingen garanti alls för att det håller tätt som det ska.
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Och köpa beg törs jag inte. Köpte ett utetäcke av en kompis förra hösten som visade sig läckte och det var lite trist att hamna i bråk pga ett sketet täcke (vi löste det iaf) och har man dessutom köpt det av någon man inte känner så har man ju ingen garanti alls för att det håller tätt som det ska.

Vi bråkade väl inte??? :confused: Eller? Jag blev bara mäkta förvånad över att det läckte! ;) Men som sagt, vi löste det.

Btw, täcket ligger kvar, nytvättat, i garaget....vet inte vad jag ska göra med det... :crazy:

//Alice - som inte heller skulle köpa ett beg vattentätt täcke
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Jag har köpt både nya och begagnade Horsewaretäcken och jag har varit nöjd med allihop. Så jag brukar köpa begagnade åt hästen som växer och så får hon nya när hon vuxit klart. HW håller för mina hästar i 10-tals år, jag har inga täckesmarodörer med mina hästar. Är det nån som äter täcken får den inte gå med mina! Har annat o betala än nya täcken hela tiden.
Har även andra märken och jag kan inte minnas speciellt många täcken som gått sönder. Det 'är väl nåt enstaka. Det som läckte var ett begagnat Bucas, men jag har även ett Bucas som inte läcker så det var nog ett måndagsex tror jag.
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Jag köper av princip inga täcken från hööks, börjes ed affärer då jag tycker kvaliten är kass och passformen likaså.

Jag köper antigen dyra (tex HW) eller mellanklass (tex Shires). Har blivit flera shires täcken senaste åren då dom har väldigt bra passform och många bra modeller - halsen på HW täcken är för trång för mina hästar så dom knapt kan böja sig ner, gillar shires design mer.

Ingen av mina hästar har sönder täcken med flit, men dom slits ju ändå. Tycker inte att HW är så otroligt hållbara som priset lovar, dom blir fula och slitna med tiden dom också. Fördelen med just Rambo är det extra kraftiga tyget, så det kan ju löna sig om man har problem med täcken som får revor..
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Jag köper nästan bara stall- och ute täcken från Horseware. Då vet jag att de håller och inte läcker.
Min ponny gick med en som gärna bet i täckena förut. Hade ett från Källquist som gick sönder direkt. Fick då ett Rambo, det har aldrig gått sönder..
Finns inga täcken som har lika bra passform som Horseware heller
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Jag har ett helt gäng Rambo, Rhino och Amigo täcken som jag varierar mellan. Dom håller tätt och går inte sönder, otroligt men sant med tanke på hur min häst behandlar sina saker.
Kan tänka mig att ha Bucastäcken också, dom är helt grymt bra men just nu behöver jag inte köpa några nya.

Har bara HW-utetäcken.
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Jag har varit med om samma sak som du och köper bara billiga täcken i fortsättningen, då kostar det ju inte lika mycket att byta när de gått sönder. Jag tycker Hööks täcken är helt ok.
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Ska jag täcka min pålle så får han en uppsättning Horseware. Punkt slut.

Nu får han nöja sig med ett regntäcke från gekås när han ska ut efter arbete, torr under även om man lägger på varm häst efter ridning men inget jag skulle använda dagligen. Våra hästar brukar inte behäva klippas/täckas pga vår hästhållning o träningsmängden.
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Jag köper bara Horsewearetäcken u som inne och utetäcken. Trots hästar som gillar att dra har dom inte gått sönder. Dom har bra passform, och det är mycket kvalite för pengarna.
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Tycker de är värt att lägga lite extra pengar på bra täcken, o mina favoriter är Weather Beeta (men vet att den svenska grossisten kan vara "lite" knepig me reklamationer) o Equilines. Har aldrig haft ett läckande täcke av de märkena.
 
Sv: Hur resonerar ni angående täcken?

Det är nog inga bekymmer att köpa beg. Horseware, men jag vet att det är en smaksak! Hade jag varit du hade jag dock hellere köpt ett Amigo från HW (tror att ett medium 200gr kostar typ 900:-) hellre än att lägga 600:- på ett utetäcke från Hööks. För dom 300:- kronorna extra får du myyycket täcke!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 327
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 025
Senast: MattiZ
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
2 862
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 598
Senast: Wembley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp