Hur rida med handhäst?

Hepzheba

Trådstartare
Jag känner mig lite korkad nu, men hoppas ni har överseende med detta :o Hur rider man med handhäst? Binder man fast handhästen eller håller man bara? Vad gör man i så fall om handhästen blir rädd och springer iväg åt annat håll än hästen man sitter på? :confused:
 
Sv: Hur rida med handhäst?

En del binder hästen i en speciell gjord, jag föredrar att hålla den själv. Jag har alltid grimma på handhästen, OM den skulle komma lös. Jag har även ett långt grimskaft (3-4 meter) så att jag kan låta handhästen skutta till utan att jag tappar den. Det är också bra när man rider längs stigar och vill ha handhästen bakom.
Jag skulle inte ta med en handhäst som inte först är ordentligt hanterad och följsam, det är inte så kul i galoppen om handhästen vägrar ta en förhållning i grimman...
Viktigt också att ridhästen är stabil och enkelt kan hanteras med bara en hand, samt att den inte blir orolig av att man kanske måste stöka runt lite med handhästen i början.
Jag har alltid varit noga med att se till att handhästen inte bråkar med ridhästen, det är mitt ansvar, ridhästen ska kunna fokusera på att bli riden. Kan hända att det kan vara bra med ett kort litet spö i handen mellan hästarna i början.
Normalt sett vill jag ha handhästens huvud vid mitt knä ungefär, då brukar de hänga med bra och jag har bra kontroll. I trav och galopp kan jag ibland släppa fram den mer om den sköter sig och inte busar med ridhästen, dock aldrig förbi ridhästen, då kan man få rejält svårt att få stopp på ekipaget.
Jag låter heller inte handhästen gå bakom i högre hastigheter, det kan då hända att den går fram på fel sida och sätter grimskaftet under rumpan på mig. Inte en bra situation.
Om handhästen har en tendens att "släpa efter" så behöver den antagligen placeras längre fram, typ med nosen framför bogen på ridhästen, då får man en bra vinkel att driva fram handhästen om den sackar efter.
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Det finns nog manga varianter pa vad som ar bra. Jag ar langt ifran expert, men har provat nagra ganger.

Jag har tagit lampligt huvudlag (grimma i mitt fall) pa hast och lamplig langd pa lina. For mig blev det det extra langa grimskaftet, da kan handhasten ga bakom ledarhasten pa samla utrymmen, men det blir inte sa mycket lina att halla ordning pa, utan det gar enkelt att lagga i en loop over pa ridhastens andra sida utan att vara ivagen om handhasten gar i bredd. Det fungerade bra med handhasten, men min ridhast gillade inte nar linan var pa hennes rygg/sida, men vande sig efter ett tag. Sedan ar jag krasst beredd pa att slappa handhast om sa skulle kravas (vilket inte har behovts). Jag tror inte pa att dras av ridhasten, tveksamt om jag skulle kunna halla kvar handhasten anda i sa fall.

Det underlattas aven av om ridhasten kan ridas pa en hand - da har man en hand ledig att fixa med linan om sa behovs.

En oradd handhast ar aven det ett plus, nar vi var ute senast motte vi en traktor som skottade sno pa liten skogsvag med snovallar pa sidorna. Trakorn stannade och stangde av motorn och da fanns det ungefar en hastbredd att passera pa. Lite otackt sa ridhasten, men forstod att det inte var lage att konstra - far jag smaka pa skoppan? undrade handhasten och gick sedan snallt forbi bakom. Sedan motte vi aven fyra bilar och en familj med los hund och barnvagn och passerade en stallplan. Sa, beroende pa vilka vagar man har tillganliga ar det ju smidigt med trygga hastar...(och nej, min handhast var en trearing, sa man kan aven ta unga hastar med).
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Du binder absolut inte fast handhästen! Att rida med handhäst är som att rida en häst vanligt och en häst i damsadel, fast samtidigt!

Hästen du rider, rider du med enhandsfattning. Handhästen får inte vara trög eller rädd för ridhästen utan måste vilja gå framåt bredvid ridhästens högersida. Ridhästen får inte vara rädd för handhästen och måste gå att manövrera lätt så att du kan bromsa den och få handhästen "framför" dig, dvs ungefär dess bog-sadelgjordsstad vid ditt ben. Det är en fördel om man kan hålla även följehästens grimskaft med tygelhanden och ha ett dressyrspö att driva följehästen med från dess utsida, speciellt när man börjar träna. Med en busig följehäst kan man vara tvungen att sätta inspänningstyglar för att hålla den rak och då är det ännu viktigare att den inte tänker bakåt. Högerhanden använder man för piskföring samt reglering av handhästens tempo framåt så att dess position bibehålls och den inte börjar gnabbas med ridhästen i högre tempon, men även på ridhästens tyglar om det skulle behövas. Så fort hästarna har förstått hur det fungerar är det lättare att bibehålla handhästens bjudning om man travar än skrittar.

Miljön är förstås jätteviktig och jag skulle inte heller sätta som följehäst en trög eller ängslig häst utan en som redan är framåt och litar på ridhästen (och mig). Det går aldrig att dra en följehäst med sig framåt. Och om du har minsta tendens att bli på dåligt humör när saker och ting inte blir som du tänkt dig, skulle jag avråda helt. Det går inte att vara arg på någon häst alls när du sitter på en och ska ha den andra med dig. Likaså kan lättstressade hästar vara opassande att använda. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rida med handhäst?

Man har "handhästen" lös och styr den med rösten och handtecken. Då kan du ha den intill, bakom eller i täten utan trassel i alla gångarter. :p
 
Sv: Hur rida med handhäst?

kl

Tack för alla svar! Finns det extra långa grimskaft att köpa eller får man binda ihop ett själv? Har bara normallånga eller longerlina (som jag ju knappt kan hålla ordning på vid longering...)


Trötter - att ha hästen lös vågar jag inte lita på (än?) då hon nog skulle springa iväg åt valfritt håll och vägra stanna... :crazy:
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Det funkar precis som med en hund; man måste lära den först. Komma på inkallning, gå in bakom, gå framför, gå intill, kommandon för olika gångarter och stanna. Som att ha med sig hunden. :p
 
Sv: Hur rida med handhäst?

armen använde vanliga bettet och en sådan grej som man kan ha mellan bettringarna och en ring under hakan där dom hade en pinne ca 4 fot.En med islands erfarenhet sade att pinnen var bra för om man tappar ledhästen klev den inte på repet.
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Jag tror det finns "vanliga" grimskaft som är extra långa, men annars är det kanske närmast "NH-grimskaft" som är så långa. De är oftast mer replika och inte platta eller tvinnade som många "vanliga". Skulle tippa på att typ alla ridsportaffärer har repgrimmor och långa grimskaft.
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Det finns ett par trevliga grimskaft i välkända hästbutiker. Jag har ett från H**ks och ett från B*rjes. Det från H**ks är tvinnat rep av grövre modell, lite tyngd i och det från B*rjes är lite lättare men jag skulle nog anse att det är behagligare att hålla i. Det känns dock som om det krävs mer när man ger "kommando" via repet men det beror ju lite på hur känslig hästen är. Samtidigt vill jag ha en lite smalare modell så det inte blir jobbigt att hålla i repet. Alternativet om man inte trivs med något av det är ju att göra ett eget.

Jag har ridit mycket med handhäst och en fördel är om handhästen har lite mer driv än den man rider på samt att den man rider är ledare över den andra. Om hästen bakom har gått för nära eller försökt gå om har jag tillåtit den jag sitter på att göra lite sura miner för att hålla tillbaka handhästen men då är det en häst som jag är välbekant med sedan många år så hon vet att om jag säger ifrån är det bara att finna sig.

Handhästen bär grimma, oftast repgrimma.
 
Sv: Hur rida med handhäst?

När jag har ridit med handhäst har jag haft ett extralångt grimskaft, samt kapson på handhästen. Dressyrspö så att jag kan peta till handhästen om det behövs.

Aldrig, aldrig någonsin binda fast en handhäst vare sig i en ridhäst eller i en vagn.
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Jag känner mig lite korkad nu, men hoppas ni har överseende med detta :o Hur rider man med handhäst? Binder man fast handhästen eller håller man bara? Vad gör man i så fall om handhästen blir rädd och springer iväg åt annat håll än hästen man sitter på? :confused:

Jag rider ofta med valacken på släp. Tidsbesparande när det är så mörkt som nu och jag jobbar sena dagar och har massor av "måsten". Han vandes vid detta redan som väldigt ung, 8 månader var han väl första gången. Idag är han 6 år. Håller ett längre grimskaft (westerntyp) i handen och repgrimma. Han är alltså väldigt van, inget krångel, följer utan problem. Jag känner honom rätt bra, liksom hästen jag rider. Inte mycket som skrämmer valacken heller...fjompig är han när jag rider honom men aldrig som handhäst. Sist fastnade jag i en ungbjörk som böjts hårt av snömassorna och den svischade sen iväg rakt på honom och det bekom honom inte det minsta...Sen ska jag tillägga att han är lite egensinnig och vid ett par tillfällen under travjobb tvärnitade han för att äta på en gran...:mad: ...och jag släppte inte:cool: ...slutade med nästan 2 månaders sjukskrivning p.g.a. skador i axeln...därmed har jag lärt mig att släppa när han tjurar ihop. Han stannar ju bara ;)

...ska man ha en handhäst bör man vara rutinerad ryttare och känna hästen man rider så långt det är möjligt. Likväl som att handhästen kan hitta på egna saker kan även den man rider göra det. Dessutom kan det ju vara bra att tänka på var man rider. Jag har vildmark här, kuperat, inte mycket stängsel och ingen trafik.
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Jag red mycket med handhäst förut. Jag gjorde så att jag valde att rida den som var ranghög eftersom det funkade bäst med de hästar jag hade då. Jag föredrog att ha handhästen i grimma, och fäste grimskaftet modell längre i sidoringen för att få lite styrka om handhästen skulle få lite för bråttom.

Lärde henne att hon skulle gå så att hon hade sitt huvud vid mitt ben ungefär, inte före. Där det var trångt fick hon gå efter. Enstaka gånger om handhästen kunde tänkas vara riktigt pigg fick hon träns och tömkörningsgjord med halsförlängare på. Fortfarande hade jag henne i grimma.

Jag vill inte ha handhästen i träns ifall jag tappar den. Stor risk för sönderslitna munnar då. Vi red alla gångarter och hästarna lärde sig snabbt att samarbeta. Några tips är väl att se till att man klarar hästen man rider på en hand i alla situationer, och om man rider på vägar så se till att hästarna är någorlunda trafiksäkra båda två.

:)
 
Sv: Hur rida med handhäst?

jag red på min gamla 20 åring och handhästen var en unghäst, de första gångerna ska man nog hålla sig inom hagen,paddock m.m ifall handhästen blir rädd är det bara släppa på grimskaftet isf.. håller alltid i grimskaftet och tyglarna i andra handen. Har iof ingen westernsadel heller att binda fast det i :)
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Jag har ridit med handhästen i grimma eller sidepull (för att ha lite mer kraft till pigg häst). Sen har jag ridit lite "de mont", man har träns på bägge hästarna å tygeln som vanligt runt halsen på båda. Man rider med enhandsfattning i bägge händer och jag har med ett dressyrspö. Å jag föredrar att ha den sega brevid..min egna e körd lite å mycke riden å handhästen är körd å riden i diverse olika sammanhang.min egen hade aldrig gått som handhäst eller de mont innan medans handhästen har gått kanonspann. Red min å de funka så bra att jag hade kontroll i alla gångarter på första turen:D men hon funkar inte så bra att ha brevid.. borde träna på de...

Hur man gör är nog helt efter tycke och smak, viktigast är att de funkar:)
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Jag börjar skola hästar jag tränar att fungera då man leder dem. De har vissa signaler för att följa mig, stanna upp, de får inte passera mig och de ska gå att skicka åt olika håll genom att jag pekar på kroppsdelar på dem.
De får heller under inga omständigheter hålla på och styra upp andra hästar om jag är med. Den rollen är min om det behöver göras. De får respektfullt hälsa och lukta etc om den andra hästen visar att det är ok. Men de får inte i hög energi vara på varann då jag är närvarande i hage eller leder dem.
De ska gå att leda med andra hästar.
Därefter är det oftast bara att sitta upp och rida. Ridhästen behöver dock tränas att vara van med linor runt kroppen och även vara trygg i att ha den andra hästen nära inpå. Samt gå att rida enhändigt.

När jag väl rider får handhästen följa samma spelregler som vi har från marken vid ledning/longering.
Jag rider ofta med handhäst. Jag tycker det är mysigt att rida ut mina killar ihop. Gammelgubben kan få vara ridhäst. Och sen kan de yngre få ridas lite mer senare.
Vi hoppar, klättrar, galopperar, badar etc.

Gör man grundjobbet på marken noga är det inga som helst problem att rida med handhäst.
Men de flesta lägger inte grunden.. Sen skiter det sig uppsuttet.. ;)

Jag har handhästen i långt ledrep. Skulle något skita sig är jag beredd att släppa handhästen. Hittils har det aldrig skett. Men det måste man vara. Aldrig binda fast hästen och ha dn i grimma är regler jag följer stenhårt. Så gjorde vi även då jag jobbade på travet och man körde med handhäst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rida med handhäst?

Jag har handhästen i grimma (repgrimma är favoriten) + ett leadrope (långt grimskaft), sen bara kör jag på.. Mitt egna sto går utmärkt att rida på en hand så är handhästen lite busig så har jag ena handen enbart till den.
Sen är mitt lilla sto ganska bestämd, så hon brukar fostra handhästen rätt bra hon också..:angel:

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Jag hoppade helt enkelt upp på min äldre häst och tog mitt halvblod på släp. Förutom att handhästen är lite slö gick det bra redan från början, jag var tydlig med röst och kroppsspråk vad jag förväntade mig och det funkade bra trots möte med bil efter några minuter ;)
Handhästen har alltid grimma och jag leder honom i gammalt hundkoppel. Suveränt sätt att få båda hästarna motionerade när tiden är knapp :)
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: Lutten
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 857
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp