Hur rida med handhäst?

Sv: Hur rida med handhäst?

Inte ska du känna dig korkad heller! Är endast det som är korkat.

Går att göra på många sätt! Och av många anledningar.

När jag flyttar hästar gör jag ibland så att jag tar tränsetutanpå grimman på den häst jag rider. Av änden på grimskaftet gör jag en halsring. Den så att säga bokserade hästens grimskaft trär jag genom halsringen och håller bara dubbelt, där ska inte vara splitsat i änden på detta, för släpper jag så ska det kunna glida loss. Är enklare att hålla på detta sätt om man ska lite längre, och så sitter man så illa barbacka när man håller nåt i handen som drar i en!

Tömmar/Tyglar på båda går bra det med, har då oftast växlat mellan tvåhandsfattning (en från var häst i var hand) till ren enhandsfattning och hjälphand (alla tömmar/tyglar i handen på motsatt sida där den "andra" hästen är).

Så prova lite vad som passa dig och hästarna. Rid runt i hagen så det bara är att släppa om det tokar sig, så är det att börja om sen. Försök bara ordna så att ingen fastnar i tyglar/tömmar/grimskaft. Vidare så väl avrastade hästar är att föredra!

Lite stökigt kan det vara men så roligt!, Sätt sen parhästarna framför så jösses vilken kraft man har i sin hand, en upplevelse som slår det mesta!

Ptr

Ptr
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Finns ett jätte bra, längre rep på H***s, vitt, tjockt med en liten läderflärp längst ut! :)
Om det är tant Elma du ska ha med som handhäst kan jag lugna dig med att hon vart med ute som handhäst förr ;) Och hon har även vart med som ridhäst och haft en annan handhäst på släp ;)
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Ja, du gissade rätt :) Hon blir så tjock så jag tänker att hon kan få följa med ut ibland och springa lite. Tessan är jag tveksam till om hon skulle funka som handhäst, möjligtvis om hon vore lägre i rang än ridhästen, men så är ju inte fallet nu.
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Man har "handhästen" lös och styr den med rösten och handtecken. Då kan du ha den intill, bakom eller i täten utan trassel i alla gångarter. :p

Krävs nog en del träning...en granne red sitt sto med föl med sig, kul att möta när fölet vill leka och följer med andra istället. Inte alla hästar uppskattar det...
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Okej, Elma skulle nog tycka det va kul att få följa med ut ibland! :) Rekomenderar henne dock inte som "ridhäst" med tanke på stegrandet ;) Speciellt om Tessan också har lite nerver ibland :P
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Haha, nej, jag sätter mig inte på den hästen i första taget ;) Jag har dessutom bättre koll på Tessan från ryggen än från någon annanstans...

kl

Jag använder den här tråden återigen, då jag inte känner för att skapa en ny när det gäller samma ämne. Har varit ute ett par ggr och det har gått bra. Har mest skrittat och travat för att se så att det fungerar och det har fungerat jättebra. Idag tänkte jag att vi skulle prova att galoppera och det gick inte så bra. Handhästen Elma (som Elma_vip här på Buke äger och jag har på foder, fyi) blir då väldigt pigg och springer om. När jag försöker få tillbaka henne till sidan svänger hon snarare åt vänster än att sakta in. Vi saktar av och jag tar tillbaka henne till sidan men efter galoppen sprang hon om så fort vi började trava. När jag kortade grimskaftet för att få ned henne till sidan sprang hon bara mer åt vänster, mot ridhästen och liksom nästan springer in framför. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag prova med träns? Har repgrimma på henne nu. Försökte få ut handen som jag höll grimskaftet i så långt som möjligt så att jag skulle dra så rakt bakifrån som möjligt, eller vad man ska säga, men hon sprang ändå åt vänster :/ Tips??
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Kag har ett extra långt grimskaft jag håller i handen och hästen har grimma.
Hästen är mycket tränad i showmanship så den går snällt med huvudet vid min sida på löst grimskaft. Har inte busiga hästar så har inte haft det problemet att de vill slita sig.
Funkar bra i skritt trav och galopp både ute och i paddock.
Cyklar även på samma sätt.
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Jag tror din handhäst behöver mer träning från marken utav dig. Drar den i grimskaftet när du leder den? Om svaret är ja så har du något att träna på.
Vet inte hur vädret är hos dig men kan du inte cykla med hästen med slack på ledrepet så är det dödsdömt i min menig att blanda in en hästkompis att busa med...

Nu när jag läst hela tråden. Jag rider med tvåhandsfattning och aldrig känt behovet av att ha ett spö för att få den andra att lyssna? Då behövs det mer markträning tror jag...
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Nej, har aldrig haft problem från marken, hon är världens snällaste och lyssnar alltid. Sen orkar jag ju visserligen inte springa lika mycket/långt som hon gör heller :angel: Vågar inte ge mig ut och cykla nu när vi har snö :/

Jag tycker det känns svårt också att styra henne från ryggen, jag vet liksom inte riktigt hur jag ska göra, annars använder jag ju kroppsspråket så mycket, men det får jag ju inte till när jag sitter till häst :confused:
 
Sv: Hur rida med handhäst?

Den bör hållas vid sidan i början. sen bör man prata med den. Då kan man ha den efter o trava på led. Precis som man kör vanlig kommunikation. Sakta av, trava osv.
Jag säger - efter! när de ska vara bakom.

Tyvärr har min mindre häst blivit rädd för handhästen o vill inte galoppera med den vid sidan. Kan tvärnita eller kasta sig.
 
Jag känner mig lite korkad nu, men hoppas ni har överseende med detta :o Hur rider man med handhäst? Binder man fast handhästen eller håller man bara? Vad gör man i så fall om handhästen blir rädd och springer iväg åt annat håll än hästen man sitter på? :confused:
Hej
Man tar handhästen med grimskaft och träns.
Om du har tredje häst har du den bunden i handhästen. Ofta bra att börja så. Då är det bara grimskaft i grimma som gäller och tömkörningsgjord på handhästen.
Så gör jag på Island. Det underlättar att göra så första gången med ny häst. Alltså är hästen som är minst van längst till höger. Den bara följer eftersom den blir lite mer bak pga fäst i gjord.
Lär sig stigarna och det är en bra miljöträning.
Om du råkar tappa handhäst två stannar den också fort med en häst i släpet. Kan kännas skrämmande men är lätt om du har bra plats. Jättesmidigt om du ska rida långt att kunna byta mellan olika hästar.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 236
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp