Hur rider jag med sätet?

torpa

Trådstartare
Hur exakt gör jag med mina sittben, hur vinklar jag bäckenet, ska jag spänna magen rumpan? osv när jag ska samla hästen och få den trampa under sig i skritt? Blir tokig, får verkligen inte hästen att trampa under sig, den går bara långsammare med benen långt bak. Det är aldrig någon tränare som förklarat exakt hur jag skall göra med min kropp.
Tacksam för svar.
 
Hur exakt gör jag med mina sittben, hur vinklar jag bäckenet, ska jag spänna magen rumpan? osv när jag ska samla hästen och få den trampa under sig i skritt? Blir tokig, får verkligen inte hästen att trampa under sig, den går bara långsammare med benen långt bak. Det är aldrig någon tränare som förklarat exakt hur jag skall göra med min kropp.
Tacksam för svar.
Jag har aldrig lyckats samla en häst med sätet när den är lång som ett godståg. Då behöver jag alltid använda tygeln som en markör.
 
Är det verkligen ingen som vet hur man egentligen gör?

Jag tror ingen svarar för att det är en rätt komplex frågeställning. Och det kräver långa svar. Och för att det låter som att din häst inte är utbildad till att samla sig än.

På min som är utbildad hyfsat högt när det kommer till samling(gör piaff) så kan jag med sitsen be om det iom att han förstår hur han ska samla sig.
Här gör man olika. En del lättar och vinklar bäckenet fram för att underlätta och avlasta.
Jag vinklar istället bak bäckenet och driver lätt.

På en outbildad häst brukar man använda sig av samlande övningar, dvs öppna och sluta. Det gör man för att lära hästen samla sig och bli starkare i den muskulaturen som krävs för samling.
När hästen lärt sig samla sig kan man samla den med sitsen.

Rygga längre sträckor på tygeln med långa kliv kan hjälpa hästarna att börja placera i bakbenen längre under sig och sätta sig ngt(niga lite liksom i lederna i bakkärran).
 
Som flera är inne på så kan det inte till fullo formuleras teoretiskt, utan det bygger till störst del på praktisk kunskap. Man behöver känna hur det känns och få hjälp från backen för att nå dit. Men för att rida med sätet så behöver man en stabil och välbalanserad sits där du hela tiden tittar dit du är på väg (tänk dig kroppen som ett torn av klossar, där varje kloss måste vara placerad mitt över klossen under för att tornet inte ska rasa), så att man kan följa med i hästens rörelse utan att hästen "ramlar iväg" framåt, alternativt tappar framåtbjudning. Sitter man mitt över hästen, så bromsar man inte hästens framåtbjudning och då kan exempelvis en lätt uppstramning av överlivet fungera bromsande och fungera som en halvhalt. Men det är viktigt att inte ligga kvar i sådana hjälper, utan precis som vid varje annan hjälp alltid återgå till "normalläget" direkt efteråt.
 
Jag rekommenderar att träna för någon som är kunnig inom CR (centrerad ridning). Sammanhangen är för komplexa för att beskriva i text.
 
När jag arbetar med samling brukar jag "ta hjälp" av öppna och sluta. Då arbetar man ju med att samla "ett bakben i taget" vilket brukar vara lättare för hästen både att förstå och rent tekniskt utföra. Brukar "glida" lite mellan öppna och sluta genom att vrida mitt eget bäcken till den position där jag vill ha hästens bäcken och mina egna axlar dit jag vill ha hästens bogar. Om jag t.ex. börjar med öppna i vänster varv så ställer jag hästen åt vänster, sitter mitt över hästen och drar tillbaka vänster axel. För att glida över till sluta så håller jag kvar ställningen, håller axlarna neutralt igen och vrider mitt bäcken så att min vänstra höft går lite framåt och den högra lite bakåt så att jag "sträcker ut" min högersida (precis som jag vill att hästen skall göra).

För samling på rakt spår så vinklar jag mitt bäcken som jag vill att hästen skall göra, dvs framåt som en hund som drar in svansen mellan benen.
 
Hur exakt gör jag med mina sittben, hur vinklar jag bäckenet, ska jag spänna magen rumpan? osv när jag ska samla hästen och få den trampa under sig i skritt? Blir tokig, får verkligen inte hästen att trampa under sig, den går bara långsammare med benen långt bak. Det är aldrig någon tränare som förklarat exakt hur jag skall göra med min kropp.
Tacksam för svar.
Riding Logic av Wilhelm Müseler beskriver exakt (hur man vinklar bäckenet och gör med sittbenen), med bilder och övningar. Faktiskt lättare än både Sally Swift och Sitsskolan tycker jag. (de två böckerna kanske blir överkursen eller ngt).

Finns på de två internetbokhandlarna i Sverige.

Det är många sidor ;) så det behövs läsas i första hand inte återges.
 
Senast ändrad:
Riding Logic av Wilhelm Müseler beskriver exakt (hur man vinklar bäckenet och gör med sittbenen), med bilder och övningar. Faktiskt lättare än både Sally Swift och Sitsskolan tycker jag. (de två böckerna kanske blir överkursen eller ngt).

Finns på de två internetbokhandlarna i Sverige.

Det är många sidor ;) så det behövs läsas i första hand inte återges.
Alltså det är ju inte svaret på samla hästen biten i frågan utan på -hur gör man med sitsen delen i frågan. Det ena leder ju inte till det andra rakt av så att säga.
 
Är det verkligen ingen som vet hur man egentligen gör?
Det finns många här som vet hur man gör på en häst som är färdig för övningen. Det låter inte som om din häst är klar för det. Om du i det läget försöker samla hästen enbart med sitsen kommer du istället att belasta den på ett sätt som är totalt kontraproduktivt för det du vill uppnå.
I ditt läge behöver du stärka upp hästen på flera plan och börja med att samla den för tygel, skänkel och sits. Sitsen inverkar då på ett annat sätt och kan ibland tom handla om att göra helt tvärt emot hur man gör när hästen är klar för samling enbart för sitsen.
För mig låter det som om du ska leta upp en tränare som kan hjälpa dig med hur du ska nå ditt mål från den nivå ni är på nu med beaktande av hästens exteriör och din kroppskonstitution.
 
När man ska driva/samla med sitsen tycker jag liknelsen med att sitta längst ut på en stol/pall/tunna och försöka tippa den framåt bruka vara lättast att förstå eller förklara. Du ska tippa den framåt med överkroppen i samma position. Sen måste man generellt lägga till energi också, det gör du enklast med en kvick och konsekvent underskänkel.

Något förenklat men förhoppningsvis lätt att förstå och ett bra sätt att börja.
 
När man ska driva/samla med sitsen tycker jag liknelsen med att sitta längst ut på en stol/pall/tunna och försöka tippa den framåt bruka vara lättast att förstå eller förklara. Du ska tippa den framåt med överkroppen i samma position. Sen måste man generellt lägga till energi också, det gör du enklast med en kvick och konsekvent underskänkel.

Något förenklat men förhoppningsvis lätt att förstå och ett bra sätt att börja.
Visst men tycker du det funkar på en häst som har bakbenen kvar i stallet? På TS låter det som om det är där utgångläget är.
Om jag gör så innan hästen är mer eller mindre ihop så trycker jag bara isär den.
 
Visst men tycker du det funkar på en häst som har bakbenen kvar i stallet? På TS låter det som om det är där utgångläget är.
Om jag gör så innan hästen är mer eller mindre ihop så trycker jag bara isär den.

Det funkar bra utifrån @AW s försök att ändå illustrera ett svar på frågan.

Var TS befinner sig osv vet ju ingen därav mitt tidigare svar/reflektion.

Men jag ser inget konstigt i svaret /försök till förklaring som getts nu.

Att svara är ju inget ekvivalent med att det leder till allsanning för någon - oavsett ämne .
 
Hur exakt gör jag med mina sittben, hur vinklar jag bäckenet, ska jag spänna magen rumpan? osv när jag ska samla hästen och få den trampa under sig i skritt? Blir tokig, får verkligen inte hästen att trampa under sig, den går bara långsammare med benen långt bak. Det är aldrig någon tränare som förklarat exakt hur jag skall göra med min kropp.
Tacksam för svar.
Byt tränare, jag kan inte förklara hur man gör, det är en känsla som man lär sig med en bra tränare. Jag tror det smidigaste är att byta tränare.
 
Det funkar bra utifrån @AW s försök att ändå illustrera ett svar på frågan.

Var TS befinner sig osv vet ju ingen därav mitt tidigare svar/reflektion.

Men jag ser inget konstigt i svaret /försök till förklaring som getts nu.

Att svara är ju inget ekvivalent med att det leder till allsanning för någon - oavsett ämne .
Nej men jag ser risken med den typen av svar. Alldeles för ofta ställs den här typen av frågor av någon som kan alldeles för lite för att kunna ta till sig svaret. Om man då ger en nyckel som personen inte är klar för så ökar risken att människan använder den och hoppar över ett antal steg på vägen. När man skippar de stegen så brukar det gå ut över hästen som är den som råkar ut för skadorna av en ridstil som ekipaget inte är färdiga för.
Jag vet inte om TS är färdig för det men med tanke på att h*n försvunnit från tråden och inte fortsatt diskussionen alls gör att jag misstänker så inte är fallet.
Om TS och hästen är på den nivå jag tror så skulle h*n snarare behöva lära sig att ur en stabil sits ge plats åt hästen att höja sin rygg utan att skjuta sig ur sadeln. Detta som ett första steg i arbetet mot den samling som efterfrågas.
 
Nej men jag ser risken med den typen av svar. Alldeles för ofta ställs den här typen av frågor av någon som kan alldeles för lite för att kunna ta till sig svaret. Om man då ger en nyckel som personen inte är klar för så ökar risken att människan använder den och hoppar över ett antal steg på vägen. När man skippar de stegen så brukar det gå ut över hästen som är den som råkar ut för skadorna av en ridstil som ekipaget inte är färdiga för.
Jag vet inte om TS är färdig för det men med tanke på att h*n försvunnit från tråden och inte fortsatt diskussionen alls gör att jag misstänker så inte är fallet.
Om TS och hästen är på den nivå jag tror så skulle h*n snarare behöva lära sig att ur en stabil sits ge plats åt hästen att höja sin rygg utan att skjuta sig ur sadeln. Detta som ett första steg i arbetet mot den samling som efterfrågas.

Det finns inget ansvar för de som svarar på en fråga, att spekulera om hur svar och råd som ges på sociala media tas emot/tolkas osv.

Det är ju bara spekulationer att läsa in hur någon som frågar ”bör få svar” .
Utifrån det tycker jag du drar slutsatser och problematiserar något som inte går att moralisera över .
Din tolkning och slutsatser utifrån dug själv, blir ju isåfall precis lika öppna för reflektion i sammanhanget.
 
Senast ändrad:
Visst men tycker du det funkar på en häst som har bakbenen kvar i stallet? På TS låter det som om det är där utgångläget är.
Om jag gör så innan hästen är mer eller mindre ihop så trycker jag bara isär den.

TS frågar hur man gör med sitt bäcken, det tycker jag inte är en konstig fråga. Jag har också skrivit att man generellt måste lägga till energi och att jag förenklat något. Jag är C-tränare och ridlärare som denna terminen haft 16 grupper i veckan så jag ser många ryttare. Tycker ofta att man ser ryttare som är för starka eller för följsamma, det svåra är att kombinera de olika sitsarna dvs vara aktiv eller aktivt passiv. Att få en enkel beskrivning på hur man vinklar sitt bäcken kommer inte att förstöra en häst. Sin sits är något som man jobbar med hela tiden så att prova olika sätt för att hitta rätt för sig själv tillhör i mina ögon utveckling. Självklart är det bästa sättet att lära sig att rida är att träna regelbundet (ofta) för en bra tränare men själv tittar jag även mycket på clinics på nätet och uppskattar tex Hippsons serie om sitsen ihop med en sjukgymnast.
 
Visst men tycker du det funkar på en häst som har bakbenen kvar i stallet? På TS låter det som om det är där utgångläget är.
Om jag gör så innan hästen är mer eller mindre ihop så trycker jag bara isär den.
När det gäller Museler (1930 iofs) så tror jag inte han menar att det spelar någon roll vart bakbenen är eller hur duktig ryttaren är utan det verkar menas ska vara det första man lär sig efter att ha longerats några varv. Att hästen står still, man manar den med sitsen i kombination med skänkeln att gå och hästen börjar skritta. Det står inget om att man förstör hästen om den inte är samlad, det står däremot att alla hästar inte "hör" en nybörjare så om ridläraren har många hästar kan hen försöka hitta en som kan höra en nybörjare och lära den genom att reagera.

(Han ger exempel välta pall, putta in bok med höften på bord, lyfta rumpan från golvet osv för att hitta det. Men det är typ två kapitel så bättre läsa om man vill.)
 
Senast ändrad:
Det finns många här som vet hur man gör på en häst som är färdig för övningen. Det låter inte som om din häst är klar för det. Om du i det läget försöker samla hästen enbart med sitsen kommer du istället att belasta den på ett sätt som är totalt kontraproduktivt för det du vill uppnå.
I ditt läge behöver du stärka upp hästen på flera plan och börja med att samla den för tygel, skänkel och sits. Sitsen inverkar då på ett annat sätt och kan ibland tom handla om att göra helt tvärt emot hur man gör när hästen är klar för samling enbart för sitsen.
För mig låter det som om du ska leta upp en tränare som kan hjälpa dig med hur du ska nå ditt mål från den nivå ni är på nu med beaktande av hästens exteriör och din kroppskonstitution.

Hästen kan samla sig det är jag som inte vet hur man gör.
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 116
Senast: Bri
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp