Hur rider man Akademisk ridkonst ??

Sandrahorse

Trådstartare
:laugh::laugh:Hej! I morgon kväll så ska test rida en häst
Lite fakta om den :)
Brunte heter han den är en vallack på 11 år och är lite pigg rids inte oftamest på helger och 1 gång i veckan av ägaren den älskar att bli körd av sin ägare men ridning är han skolad as bra i Akademsik ridkonst tror jag det heter.
Han är en Irish Cob och är stor och stark men lätthanterad.
Fick hälsa på han i söndags och nu är det dags att rida denna Brunte min först oroliga grej är hur rider man Akademisk ridkonst har aldrig gjort det förr :o :confused: Därför jag undrar är för jag kanske om vi 2 går i hop bra så ska jag få komma dit ca 1-3 gånger i veckan för att rida i paddock och pyssla med han för han behöver motion och behövs ridas:laugh:

Tacksam hur man rider Akademisk ridkonst eller fakta vad som helst :)

Mvh: Sandra
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur rider man Akademisk ridkonst ??

Att förklara vad akademisk ridkonst går ut på, och hur man rider akademiskt, är omöjligt såhär på några få rader.
Jag tycker att du ska börja med att fråga Bruntes ägare hur h*n vill att Brunte ska ridas. De flesta AR-ridna hästar kan nämligen ridas på "engelskt" vis också, utan några som helst problem.
Och om nu Bruntes ägare vill att du ska rida enligt de akademiska principerna så tror jag alldeles säkert att du kommer att få hjälp av henne/honom. Själv har jag akademiskt ridna hästar, och mina medryttare har fått lektioner av mig.
Vill du läsa om akademisk ridkonst kan jag rekommendera Bent Branderups böcker "Akademisk Ridkonst" och "Ridning på kandar", samt Katrin Wallbergs bok "Skola din häst".

Lycka till!
 

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 461
Senast: Boj
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 334
Senast: machafuko
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: shia
·
Övr. Grenar Jag är ny här på forumet, hejsan hejsan alla :) Jag har bestämd mig för att börja med häst igen, nu i en ålder av nästan 30. Red aktivt...
Svar
0
· Visningar
1 416
Senast: Nora Harry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp