Bukefalos 28 år!

hur rider man barock?

H

hallon

Hittade ingen bok på bibblan så jag undrar om någon kan förklara det lite närmare "så länge"(jag har läst FAQ,men blirbara förvirrad...). Som det kanske hörs så har jag inte ridit barock, men vill gärna veta vad det gåt ut på..
Det lilla som jag kanske har listat ut vet jag inte om det stämmer.. ( ex. att man inte samlar hästen mellan handen och skänkeln, hur ska man göra?
Att man bara använder en hjälp i taget..)
Blir jätte glad om någon tar sig tid att förklara lite granna:)

/mästaren av okunskap
 
Sv: hur rider man barock?

Barock rider du om du klär ut dig till en barockryttare. Har inget med hjälper och rörelser att göra.
 
Sv: hur rider man barock?

Antti skrev:
Barock rider du om du klär ut dig till en barockryttare. Har inget med hjälper och rörelser att göra.


haha, du e så rolig.
Varför är du på detta forumet om du inte kan hantera dina osofistikerade inlägg?
Finns faktiskt dom som är här för att lära sig nåt och dela med sig, inte för att förstöra som du.... :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: hur rider man barock?

?? vem kan inte hantera vilka inlägg?
Nu har ni ju fått lära er att barockridning är ridning i barock utstyrsel, det är väl en fin kunskap att ta med sig.
Eller menar du på allvar att en travare som gör en sluta är barockriden?
En GP ryttare som gör en sluta rider barock?
Westernshorsemanship mönster med en sluta i är barock?
 
Sv: hur rider man barock?

Det finns massor av trådar där det här diskuteras, om du använder sökfunktionen kommer du säkert att hitta flera svar!
 
Sv: hur rider man barock?

Antti skrev:
?? vem kan inte hantera vilka inlägg?
Nu har ni ju fått lära er att barockridning är ridning i barock utstyrsel, det är väl en fin kunskap att ta med sig.
Eller menar du på allvar att en travare som gör en sluta är barockriden?
En GP ryttare som gör en sluta rider barock?
Westernshorsemanship mönster med en sluta i är barock?[/QUOT

med tanke på hur dian inlägg här på barockforumet sett ut så...eller hur?
vem har sagt att en travare e barockriden bara för det?
eller det med GP och western?
du får gänra förklara lite innan du skriver nåt sånt, tack. :smirk:
 
Sv: hur rider man barock?

Jag tror faktiskt jag förstår vad han menar... :idea:

Barock är ingen ridlära, det är en tidsepok med en viss stil på kläder osv. Alltså kan man inte "rida barock".

Det man skulle kunna kalla för barockridning är om man klär ut sig i kläder som man hade på den tiden och tar på hästen tidsenlig utrustning osv och rider iväg. Inte särsklit svårt alltså...

Man red säkert på ett visst sätt under barocken, men jag tror att den ridstilen funnits under mycket längre tid än så, och är alltså inte speciell enbart för barocken.
 
Sv: hur rider man barock?

Hola, då är vi två i denna värld som har insett detta.
För precis som du skriver så red man redan innan barocken. Men kanske lite mer praktiskt. Senare kunde adeln glassa runt i parken på proff tränade hästar och visa upp sig.
Fast jag har en känsla av att det inte var ett smack bättre då. Tavlor osv. är nog rätt överdrivna. Klart kungen skulle sitta på en häst som var "perfekt" annat gick nog inte.
 
Sv: hur rider man barock?

Hmmm, mer än tre va? Det är väl försvinnande få som tycker att ordet "barockridning" är representativt för vad de håller på med.
 
Sv: hur rider man barock?

Det där är ganska intressant. Frågan är ju hur pass korrekt tavlor från den tiden återger den faktiska ridningen. Jag är inte så säker på att ridningen såg ut just som den visas på tavlorna, för som Antti skriver, så skulle kungen sitta på en perfekt häst som gjorde den vackraste rörelsen - kungen var ju den mäktigaste.
Att eftersträva och uppnå tavlornas avbildningar, kanske inte är realistiskt. Det är heller inte troligt att alla kungar var medfödda talanger i sadeln, säkert reds deras hästar till av skickliga ryttare, så att kungen/den avbildade kunde sitta upp. Frågan är också om alla avbildade till häst, faktiskt red över huvud taget? Kanske satt de aldrig ens på en häst?
På den tiden fanns ju inte kameror att fota med, så vi lär aldrig få veta sanningen, hur vackert och korrekt de faktiskt red. Däremot står mycket nedskrivet i böcker, men hur det sedan praktiserades, kan vi bara fantisera om. Som tidigare nämnt här på forumet så kan böcker tolkas olika, så även säkert de gamla skrifterna.
 
Sv: hur rider man barock?

fast jag menar också att det är maskeradridning. Det enda som jag menar särskiljer barockridning från annan ridning är kläderna och utrustningen på hästen.
Jag kallar nog även western för maskeradridning, då klär man ut sig till cowboy. Och faktiskt även tävlingsdressyrridningen, där klär man ut sig till fin tant.
Det är väl en kul grej med maskerad, men har nog ganska lite med utbildning av häst och ryttare att göra, tycker jag. ;)
 
Sv: hur rider man barock?

Nu svarar jag inte någon speciell person, utan kommer mer med en allmän fundering.

Detta forum heter BAROCKforumet, vi som vistas här försöker rida efter i någon mån samma principer, de genuint klassiska, som dessutom finns i flera varianter, både om man ser till det historiska perspektivet (Xenophon, de la Guérinière, Pluvinel, Baucher), och de personer som i modern tid tolkat dessa gamla mästares verk och spritt sina läror (Racinet, Craig Stevens, Bent Branderup, Nuno Oliveira, Julio Borba, Sylvia Loch mfl).

För att kunna tala om olika fenomen behöver vi ord som sammanfattar fenomenet, så att man inte hela tiden måste beskriva det i sin helhet varje gång man vill nämna det. Detta tycker jag är självklart och också en god sak!
Som språkvetare anser jag att ett sätt att använda språket/ordet som det vid en viss tidpunkt finns en allmän konsensus runt, alltså att majoriteten använder ordet på samma sätt, därför är korrekt. Om majoriteten av alla människor som säger 'barockridning' menar den ridning som bedrevs och beskrevs av personer som levde under barocken, så hjälper det inte för enskilda att streta emot :)
Att sedan denna ridning funnits både före och efter är ju sant, men motsäger egentligen inte att begreppet används på detta sätt!

Dessutom finns det ju minst två andra namn som används av oss här på forat för att prata om samma sak, akademisk ridkonst och klassisk ridkonst. I princip är väl klassisk ridkonst egentligen det mest korrekta uttrycket av de tre, men då uppstår problemet att många 'moderna' dressyrryttare kallar det de gör för klassisk dressyr, trots att de inte går efter den klassiska utbildningstrappan eller skolar sin häst efter de principer som ställdes upp av de 'gubbar' som vi kallar klassiska. Och då är det lättare att använda begreppen barock eller AR för att tydliggöra vad man menar.

Sedan att en del blir så upprörda av dessa namn på företeelser, och anser sig veta bäst vilka namn man får och inte får sätta på den ridkonst man utövar, kan jag inte förstå! Om man inte får definiera eller sätta namn på någonting, hur ska man NÅGONSIN kunna utbyta tankar om det?

Och nästa gång någon blir upprörd över att någon går in på BAROCKFORUMET och frågar hur man rider barock, så kan ni väl hålla det för er själva. Det blir dels tjatigt för oss som är här ofta att samma diskussion kommer upp i varje tråd, och de som kommer nya och är intresserade av att närma sig sin häst och sin ridning på ett (enligt mig) mer tänkande sätt, blir avsnoppade och avskräckta från att ställa några fler frågor. :mad:

Själv rider jag AR, och eftersom jag gör det, så finns det :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur rider man barock?

Vad jag tycker mig se på tavlor från förr är att hästarna reds med sänkta ryggar, extrema bett, underhals, som inte söker bettet eller flyr från bettet (bakom hand) av ryttare i baksits? Är det idealet? Målningarna på Baeauxtapeten - är det idealet eller en fantasibild?
 
Sv: hur rider man barock?

"... 'barockridning' menar den ridning som bedrevs och beskrevs av personer som levde under barocken"

Tror du att de själva kallade sin ridning barockridning?
 
Sv: hur rider man barock?

" princip är väl klassisk ridkonst egentligen det mest korrekta uttrycket av de tre, men då uppstår problemet att många 'moderna' dressyrryttare kallar det de gör för klassisk dressyr, trots att de inte går efter den klassiska utbildningstrappan eller skolar sin häst efter de principer som ställdes upp av de 'gubbar' som vi kallar klassiska."

Och det är här jag tycker att det hela börjar bli tramsigt. Varför är det så viktigt att skilja av sig från 'moderna' dressyrryttare??
Det är precis detta resonemang som jag tycker förstör så mycket för strävan efter god ridning. Nummer ett är att vara annorlunda. Nummer två är själva ridningen.

Och eftersom alla barockryttare gör anspråk på att vara så noga med sin ridning så tycker jag att det hela blir motsägelsefullt! Varför kan man inte bara kalla det man gör för klassisk dressyr och strunta i alla "särskolor".

Det är just detta som gör att jag känner att "er" grej bara blir en maskerad, en rolig grej men inget seriöst.
 
Sv: hur rider man barock?

Hallon, tyvärr har jag inget att dela med mig, men jag vill bara skriva och säga att jag tycker det är sorgligt att tex antti håller på som han gör. Här kommer du, en tjej som är nyfiken och vetgirig och får svar skapade av "3 åringar"...

Läs marcus Holst ridbok, jag tycker den är bra, men som alltid, plocka det som fungerar på DIN häst. Barocken är vad som kallar för AR (akademisk ridkonst). Fifflan förstod din fråga och du fick ett bra svar från henne. Vissa här är så petiga med orden, trots att forumet faktiskt heter Barock så förstod inte Antti m.fl det enkla att du var ute efter.

Antti... kan du aldrig skärpa dig lite? Du är ju fan värre än snobbungarna på Ryttis...
Du har ju enorma kunskaper, dela med dig av dem istället. Du har skrivit mkt bra material, dela ut länken. Fan du ÄR ju en skicklig ryttare, varför sitter du och skriver så extremt dumma saker för?

jaja...
/cj
 
Sv: hur rider man barock?

Märkligt med dessa poliser som ska rätta andra och sen gör samma sak själv, hur är dom funtade?
 
Sv: hur rider man barock?

Vadå duma saker? Brara saningen. Alltid bara saningen.
Och det är så många som håller med fast få vågar skriva det mer än då och då.
Och detta leder till att allt teroriseras av dom svaga, duma mm. Dom ska alltid hållas om ryggen, dom ska ställa nivån osv. Bort med dom. Ingen ska behöva sänka sig bara för att det ska passa vilken svagsint som helst. I mycket var dom långt före oss redan på barocken. Där kunde inte nån svagsint bestämma utom om han var född till kung :)
Så sluta ta överhänsyn till den svagaste på nätet. Ingen tar motsvarande hänsyn till den starkaste.
Och sen när dom släcker ner modemet så frossar dom i elakheter i såpa efter såpa och tycker att det är så bra program. Då plötsligt är det nöje att dom svaga ska göras ner.
Sen kopplar dom upp sig och klagar igen :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 318
L
  • Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 693
Senast: Dopy
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 933
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp