Hur rider man in en häst?

J

Joachim1

Hur rider man in en häst som är tränslad och sadlad, Hon är sex ¨år..vad börjar man med???
 
Sv: Hur rider man in en häst?

Ta hjälp av någon som kan. Inridningen är väldigt viktig, går något fel kan det ta lång tid att rätta till. Så det ska man inte ge sig på på egen hand om man inte har erfarenhet sedan tidigare.
 
Sv: Hur rider man in en häst?

Tjaa.. Det är ju inte bara att hoppa upp och tro att den kan allt ;) Men gör som Hannely skriver och ta kontakt med en duktig person :D Lycka till!
 
Sv: Hur rider man in en häst?

man tömmkör först så hon lär sej att svänga gå o stanna på kommando.
 
Sv: Hur rider man in en häst?

När du har tömkört henne tillräckligt många gånger så att hon förstår
framåt, höger/vänster, stopp, så kan du försiktigt börja hänga på henne så att hon vänjer sig med din tyngd...

MEN.....
Gör inte detta själv, ha alltid med dig en kunnig person som kan vara dig till hjälp... Om något går fel, så kan du kanske inte få den hjälp du behöver, när du behöver den ! (t.ex, du/hästen kan bli skadad)

Lycka till !
 
Sv: Hur rider man in en häst?

Joachim1 skrev:
Hur rider man in en häst som är tränslad och sadlad, Hon är sex ¨år..vad börjar man med???

Bra att du har vant den vid sadel och träns, men jag tycker nog att du skall ta hjälp av en tränare eller annan kunnig person som håller på med in och tillridning av hästar om du känner dig minsta osäker.
Det är så lätt att göra små misstag som sedan är svåra att arbeta bort.
Lycka till
 
Sv: Hur rider man in en häst?

Hej hej, det är inte min häst å inte jag som skall göra det. jag är bara lite nyfiken hur man gör :) så nu kan väll svara på allt ni vet ?
 
Sv: Hur rider man in en häst?

Sök runt lite på forumet, det finns säkert en hel del i ämnet!

Eller gå in på biblioteket och låna boken "Unghästar" av Charlie Lindberg och någon mer, den är bra!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 932
Senast: JohannaB
·
  • Artikel
Hästnyheter Ekenäsbon Linn Stenroos arbetar med att rida in unghästar. Hon demonstrerar på sina hästar, Chocolocolissimo och Eritrea hur en del av...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Gunnar
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp