Ridning Hur rider man segare hästar på ett bra sätt

Sofie05

Trådstartare
Hej!
Jag bara undrar om någon här har något tips på hur man rider ”segare” hästar. Alltså hur man får dem mer fram för skänkeln. T.ex en häst jag rider ofta är väldigt ”seg” och lyssnar inte på skänkeln och när jag då använder spö eller en kraftigare skänkel sparkar han. Han är även väldigt envis och testar en väldigt mycket. Har ni något tips på hur jag kan göra när jag rider honom eller hur man får ”segare” hästar ”piggare” rent allmänt? Vill inte behöva använda kraftiga skänklar, spö eller sporra (dock rider jag aldrig med sporrar)

Det är väldigt svårt att svara på eftersom vi inte vet hur du rider eller hur hästen fungerar men ett generellt råd jag kan ge är att driva fram hästen redan då du skrittar fram. Låter du den sega där så följer gärna segheten med in i resten av passet. Får du fram hästen då så följer ofta lite av den energin med.
Många ser framskrittningen mer som ett tråkigt måste som ska genomlidas och låter hästen knalla på i sin egen takt vilket som sagt gärna straffar sig senare.

Hej!
Jag bara undrar om någon här har något tips på hur man rider ”segare” hästar. Alltså hur man får dem mer fram för skänkeln. T.ex en häst jag rider ofta är väldigt ”seg” och lyssnar inte på skänkeln och när jag då använder spö eller en kraftigare skänkel sparkar han. Han är även väldigt envis och testar en väldigt mycket. Har ni något tips på hur jag kan göra när jag rider honom eller hur man får ”segare” hästar ”piggare” rent allmänt? Vill inte behöva använda kraftiga skänklar, spö eller sporra (dock rider jag aldrig med sporrar)
Sitter du och smyghåller i tygeln eller fipplar med händerna? Sitter du stelt i sadeln och släpper inte igenom rörelsen? Fundera på dig själv och din ridning så att du inte omedvetet markerar "stopp" för hästen.

I övrigt se @Shaggys text. Se till att skritten är energisk direkt, beröm mycket! Tjoa och tjimma, var övertydlig med det positiva.

Tänk i signaler: 1. sits, 2. gung med skänkeln, 3. förstärkt skänkel, 4. spö.

Du vill ha direkt reaktion redan på 1, men om reaktionen uteblir så gå till två, om reaktionen uteblir så gå till 3 och var bestämd. Använd hela underskänkeln. Du ska inte vänta länge innan du trappar upp signalerna, ge hästen ett-två steg.

Var noga med din egen kropp och att du inte kommer efter i handen om hästen reagerar framåt. Den får inte blir bestraffad i munnen för att den tar skänkeln.

Börjar den sparka emot skänkeln så bara håller du kvar skänkeln och väntar ut den. Beröm när den går fram.

Är det en lektionshäst eller rider du själv? Har du möjlighet så lägg upp ridningen på ett sätt som uppmuntrar mer till energi framåt och är mer kravlöst. Går hästen inte fram ordentligt är det ingen idé att börja med en massa annat. Se till att start och stopp funkar först.

Sofie05

Trådstartare
Sitter du och smyghåller i tygeln eller fipplar med händerna? Sitter du stelt i sadeln och släpper inte igenom rörelsen? Fundera på dig själv och din ridning så att du inte omedvetet markerar "stopp" för hästen.

I övrigt se @Shaggys text. Se till att skritten är energisk direkt, beröm mycket! Tjoa och tjimma, var övertydlig med det positiva.

Tänk i signaler: 1. sits, 2. gung med skänkeln, 3. förstärkt skänkel, 4. spö.

Du vill ha direkt reaktion redan på 1, men om reaktionen uteblir så gå till två, om reaktionen uteblir så gå till 3 och var bestämd. Använd hela underskänkeln. Du ska inte vänta länge innan du trappar upp signalerna, ge hästen ett-två steg.

Var noga med din egen kropp och att du inte kommer efter i handen om hästen reagerar framåt. Den får inte blir bestraffad i munnen för att den tar skänkeln.

Börjar den sparka emot skänkeln så bara håller du kvar skänkeln och väntar ut den. Beröm när den går fram.

Är det en lektionshäst eller rider du själv? Har du möjlighet så lägg upp ridningen på ett sätt som uppmuntrar mer till energi framåt och är mer kravlöst. Går hästen inte fram ordentligt är det ingen idé att börja med en massa annat. Se till att start och stopp funkar först.
Det är en lektionshäst satt kan inte komma på egna övningar eller något. Man imorgon ska jag försöka tänka på att driva mer med sätet och att han ska gå framåt redan i skritten

Det är en lektionshäst satt kan inte komma på egna övningar eller något. Man imorgon ska jag försöka tänka på att driva mer med sätet och att han ska gå framåt redan i skritten
Då borde du kunna få instruktioner av ridläraren? Ett annat tips är att titta på hur den hästen går med de mer erfarna eleverna, för att få en känsla av hur de rider och vad som är rimligt att förvänta sig av den.

Sitta och driva med sätet är ingenting som hjälper dig på sikt. Fråga din ridlärare - han/hon känner ju ponnyn och borde kunna hjälpa dig. A och O på hästar som har lite dålig framåtbjudning är att aldrig bli "tjatig" och sitta och "nöta", klämma och banka med skänkeln. Kvicka, tydliga hjälper är det som gäller. Som sagt - prata med din ridlärare. Lycka till!

På ridskolan jag rider på finns det sega hästar. Den hästen jag rider mycket nu går gärna med handbromsen i, men det beror på att han är stel. Det är väldigt individuellt varför en häst är seg och så länge den inte har ont, måste vi ryttare försöka väcka den och motivera den till arbetet.

Sitta och driva med sätet är ingenting som hjälper dig på sikt.
Håller med till 100%. Om hästen inte svarar på sätet slutar det alltid med att man enbart sitter och juckar och hästen blir ännu segare eftersom den inte fattar någonting.

• Like
Reactions: Ray
När jag rider sega hästar brukar jag försöka se till att det händer något hela tiden, dvs att man inte bara sitter och skrittar på i samma tempo. Halter och tempoväxlingar t ex. Även om du rider lektion och inte kan bestämma upplägget själv är ju tempoväxlingar något du kan göra ändå. Så länge du rider i samma gångart som de andra så stör det ju inte resten av gruppen/lektionen att du gör egna tempoväxlingar. Och som redan sagts tidigare i tråden: mycket beröm! Och att inte sitta och nöta :D

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos