Hur rider man segare hästar på ett bra sätt

Sofie05

Trådstartare
Hej!
Jag bara undrar om någon här har något tips på hur man rider ”segare” hästar. Alltså hur man får dem mer fram för skänkeln. T.ex en häst jag rider ofta är väldigt ”seg” och lyssnar inte på skänkeln och när jag då använder spö eller en kraftigare skänkel sparkar han. Han är även väldigt envis och testar en väldigt mycket. Har ni något tips på hur jag kan göra när jag rider honom eller hur man får ”segare” hästar ”piggare” rent allmänt? Vill inte behöva använda kraftiga skänklar, spö eller sporra (dock rider jag aldrig med sporrar)
 
Det är väldigt svårt att svara på eftersom vi inte vet hur du rider eller hur hästen fungerar men ett generellt råd jag kan ge är att driva fram hästen redan då du skrittar fram. Låter du den sega där så följer gärna segheten med in i resten av passet. Får du fram hästen då så följer ofta lite av den energin med.
Många ser framskrittningen mer som ett tråkigt måste som ska genomlidas och låter hästen knalla på i sin egen takt vilket som sagt gärna straffar sig senare.
 
Hej!
Jag bara undrar om någon här har något tips på hur man rider ”segare” hästar. Alltså hur man får dem mer fram för skänkeln. T.ex en häst jag rider ofta är väldigt ”seg” och lyssnar inte på skänkeln och när jag då använder spö eller en kraftigare skänkel sparkar han. Han är även väldigt envis och testar en väldigt mycket. Har ni något tips på hur jag kan göra när jag rider honom eller hur man får ”segare” hästar ”piggare” rent allmänt? Vill inte behöva använda kraftiga skänklar, spö eller sporra (dock rider jag aldrig med sporrar)

Sitter du och smyghåller i tygeln eller fipplar med händerna? Sitter du stelt i sadeln och släpper inte igenom rörelsen? Fundera på dig själv och din ridning så att du inte omedvetet markerar "stopp" för hästen.

I övrigt se @Shaggys text. Se till att skritten är energisk direkt, beröm mycket! Tjoa och tjimma, var övertydlig med det positiva.

Tänk i signaler: 1. sits, 2. gung med skänkeln, 3. förstärkt skänkel, 4. spö.

Du vill ha direkt reaktion redan på 1, men om reaktionen uteblir så gå till två, om reaktionen uteblir så gå till 3 och var bestämd. Använd hela underskänkeln. Du ska inte vänta länge innan du trappar upp signalerna, ge hästen ett-två steg.

Var noga med din egen kropp och att du inte kommer efter i handen om hästen reagerar framåt. Den får inte blir bestraffad i munnen för att den tar skänkeln.

Börjar den sparka emot skänkeln så bara håller du kvar skänkeln och väntar ut den. Beröm när den går fram.

Är det en lektionshäst eller rider du själv? Har du möjlighet så lägg upp ridningen på ett sätt som uppmuntrar mer till energi framåt och är mer kravlöst. Går hästen inte fram ordentligt är det ingen idé att börja med en massa annat. Se till att start och stopp funkar först.
 
Sitter du och smyghåller i tygeln eller fipplar med händerna? Sitter du stelt i sadeln och släpper inte igenom rörelsen? Fundera på dig själv och din ridning så att du inte omedvetet markerar "stopp" för hästen.

I övrigt se @Shaggys text. Se till att skritten är energisk direkt, beröm mycket! Tjoa och tjimma, var övertydlig med det positiva.

Tänk i signaler: 1. sits, 2. gung med skänkeln, 3. förstärkt skänkel, 4. spö.

Du vill ha direkt reaktion redan på 1, men om reaktionen uteblir så gå till två, om reaktionen uteblir så gå till 3 och var bestämd. Använd hela underskänkeln. Du ska inte vänta länge innan du trappar upp signalerna, ge hästen ett-två steg.

Var noga med din egen kropp och att du inte kommer efter i handen om hästen reagerar framåt. Den får inte blir bestraffad i munnen för att den tar skänkeln.

Börjar den sparka emot skänkeln så bara håller du kvar skänkeln och väntar ut den. Beröm när den går fram.

Är det en lektionshäst eller rider du själv? Har du möjlighet så lägg upp ridningen på ett sätt som uppmuntrar mer till energi framåt och är mer kravlöst. Går hästen inte fram ordentligt är det ingen idé att börja med en massa annat. Se till att start och stopp funkar först.
Det är en lektionshäst satt kan inte komma på egna övningar eller något. Man imorgon ska jag försöka tänka på att driva mer med sätet och att han ska gå framåt redan i skritten
 
Det är en lektionshäst satt kan inte komma på egna övningar eller något. Man imorgon ska jag försöka tänka på att driva mer med sätet och att han ska gå framåt redan i skritten
Då borde du kunna få instruktioner av ridläraren? Ett annat tips är att titta på hur den hästen går med de mer erfarna eleverna, för att få en känsla av hur de rider och vad som är rimligt att förvänta sig av den.
 
Det är en lektionshäst satt kan inte komma på egna övningar eller något. Man imorgon ska jag försöka tänka på att driva mer med sätet och att han ska gå framåt redan i skritten
Sitta och driva med sätet är ingenting som hjälper dig på sikt. Fråga din ridlärare - han/hon känner ju ponnyn och borde kunna hjälpa dig. A och O på hästar som har lite dålig framåtbjudning är att aldrig bli "tjatig" och sitta och "nöta", klämma och banka med skänkeln. Kvicka, tydliga hjälper är det som gäller. Som sagt - prata med din ridlärare. Lycka till!
 
På ridskolan jag rider på finns det sega hästar. Den hästen jag rider mycket nu går gärna med handbromsen i, men det beror på att han är stel. Det är väldigt individuellt varför en häst är seg och så länge den inte har ont, måste vi ryttare försöka väcka den och motivera den till arbetet.
 
När jag rider sega hästar brukar jag försöka se till att det händer något hela tiden, dvs att man inte bara sitter och skrittar på i samma tempo. Halter och tempoväxlingar t ex. Även om du rider lektion och inte kan bestämma upplägget själv är ju tempoväxlingar något du kan göra ändå. Så länge du rider i samma gångart som de andra så stör det ju inte resten av gruppen/lektionen att du gör egna tempoväxlingar. Och som redan sagts tidigare i tråden: mycket beröm! Och att inte sitta och nöta :D
 
Sitter man och skänklar hela tiden istället för att använda dom som signal så blir hästen skänkeldöd. Varför lyssna när ryttaren sitter och pickar i sidorna hela tiden. Driva med sätet innebär inte att sitta och putsa sadeln hela tiden med rumpan då är det ingen hjälp utan ett störningsmoment. Lyssna på hästen istället. Sådana hästar ska säljas då dom inte passar som häst att lära sig rida på. Ridlärarnas uppgift är att hästarna rids på ett sätt som dom gillar och blir tillfreds med. Då lär man sig rida på rätt sätt som även hästen tycker är kul vilket är målet med all ridning.
 
Det beror väldigt mycket på om hästen är uttråkad eller osäker. Förutom då alla övriga anledningar som nämts i hur hästen mår I sin kropp och hur vida du är genomsläpplig och följsam i din kropp.

Efter att man vet detta tycker jag man kan börja fundera över sin hjälpgivning.
 
Hej!
Jag bara undrar om någon här har något tips på hur man rider ”segare” hästar. Alltså hur man får dem mer fram för skänkeln. T.ex en häst jag rider ofta är väldigt ”seg” och lyssnar inte på skänkeln och när jag då använder spö eller en kraftigare skänkel sparkar han. Han är även väldigt envis och testar en väldigt mycket. Har ni något tips på hur jag kan göra när jag rider honom eller hur man får ”segare” hästar ”piggare” rent allmänt? Vill inte behöva använda kraftiga skänklar, spö eller sporra (dock rider jag aldrig med sporrar)
Kan fungera på vissa att vara övertydlig med att man inte tänker driva mer än en gång. Så när man börjar skritta tex skänkla (normalt) och när hen rör sig sedan verkligen släppa efter och inte skänkla igen förrän hästen ev sänker hastigheten, från det ev inte jätteraska tempot man fick. Så på en riktig slöis så får man ju göra det igen ganska strax och släppa igen, men tycker de kan koppla ganska snart och tempot kan bli mer upbeat allteftersom. (fungerar ju bättre på hästar som inte tycker om när man klämmer om dem och driver hela tiden och det sammanfaller ju ibland med hästar som surar ihop om man ger kraftigare hjälper.)

Fungerar ju även i kombination med den här raska skritten på framridningen om man vill göra det. Dvs i så fall kvick hjälp upp till den där raska skritten, släpp direkt med skänkeln och sluta gnaga. Hastigheten sjunker lägg till. (ok det är faktiskt jättesvårt att inte driva, det är ibland som om ens hjärna tror att hästen inte kan röra sig framåt om man inte klämmer med benen). Haken är bara att om man inte får rask skritt utan att knacka till eller utan spö, och hästen reagerar mycket negativt på dessa så kanske den surar ihop direkt om man inte vann.
 
Senast ändrad:
Det är en lektionshäst satt kan inte komma på egna övningar eller något. Man imorgon ska jag försöka tänka på att driva mer med sätet och att han ska gå framåt redan i skritten
Sporrar, spö och starka skänklar är ju de drivande hjälperna. Det är ju snällare att säga åt hästen en gång med spöet än sitta och tjata med hälarna i sidan på den hela ridpasset.

Det jag tycker funkar bäst med sega hästar är att använda skänkeln så lite som möjligt. Ju segare häst, ju noggrannare måste man vara med skänkeln. Att inte sitta och skänkla i tid och otid, utan att bara använda skänkeln när man verkligen vill ha en reaktion - och sen förstärka med spöet om du inte får den reaktion du vill ha.

Ridskolehästar är dessutom experter på att läsa av och anpassa sig till sina ryttare, så väntar man till efter framskrittningen med att skänkeln ska betyda något så är det försent, då har hästen redan sorterat in dig som en ryttare vars skänkel inte betyder något och lyssnar inte längre. Så tydlighet är a och o. Det bygger förstås på att du måste ha en sådan kroppskontroll att du inte råkar skänkla ofrivilligt eller utan att tänka på det.
 
Jag älskade Kyras ABC både som en del av utbildningsstegen och som ett handslag med en ny häst. I skritt på långtygel börjar jag att lägga till en lite starkare drivning, får jag svar berömmer jag. Får jag inte svar förstärker jag. Så fort jag får svar berömmer jag och försöker med en finare hjälp nästa gång. När det är bra blir det nästan en lek mellan mig och hästen (Jag lättar i bland lite i sadeln när jag klappar om :o - har hästen fattat och tänt på övningen, så räcker den lilla ofrivilliga rörelsen för att det ska bli åka av. Men lika glad för det ska jag vara) Sedan lägger jag på bromsen. Jag rätar på mig, tar i tygeln, berömmer om jag får svar.

När vi skrittar fram passar jag också på att känna efter var vi har vår balans. Jag tar ut riktmärken och rider rakt mot dem. Går hästen rakt? Sitter jag rakt? (Här vill jag att hästen ska släppa bettet något och slappna av. Får jag det sitter jag på en häst där "snälla handen" gäller. Hästen skyddar inte sin mun mot mig och varje förtroende måste återgäldas) Sedan börjar jag flytta mer för vikt och skänkel. Normalt vill jag renodla och visa varje hjälp för sig.

Handslaget är inte konstant drivning utan upprepas ett par gånger och målet är att allt mindre hjälper ska räcka. Jag ser det som ett sätt att presentera mig. Här är mitt framåt - OK? När vi samarbetar blir jag glad. Här är mitt bromsa - OK? När vi samarbetar blir jag glad. Här är mitt sidförande - OK? När vi samarbetar blir jag glad

Jag gör mycket med en slöare häst - tempo- och gångartsväxlingar, kluriga vägval... just för att inte fastna i drivandet och göra hästen döv och för att göra jobbet så roligt som möjligt. Och så ös på med beröm.
 
Det är en lektionshäst satt kan inte komma på egna övningar eller något. Man imorgon ska jag försöka tänka på att driva mer med sätet och att han ska gå framåt redan i skritten
Prata med ridläraren som förmodligen känner hästen mer väl. Orsakerna kan vara så många. Min b-ponny kom till mig som relativt ohanterad i arbete. Supersnäll men vääääldigt långsam. Undrade efter en tid om hon någonsin skulle få motor men jäklar vilket drag hon har i sin kropp idag när man ber om det. Hon skrittar snabbare än storhästarna, sina 120 cm i mankhöjd till trots. Dels för jag begär ganska snabbt tempo (mitt powerwalk-tempo) och dels för att hennes självförtroende stärktes när hon blev trygg med sin uppgift.

En fd ridskoleponny jag hade som liten var också en latmask. Inte ute men på banan. Det var ren tristess. Hon ville inte hållas med sånt och det kan jag förstå när man placerade en ponny med det psyket på ridskola 🙄 några års uppehåll från typisk ridbana (fälten räknas inte med här) senare så fick jag lite mer action under hovarna när jag försökte ibland igen.

Så, som sagt, fråga ridlärarna. Är hästen uttråkad hade jag nog försökt hitta på något sätt att roa den, få den att behöva tänka på annat alltså, beroende på hur mycket du får "pyssla själv" under lektionerna. Om det är ok att t.ex få den att göra öppna/sluta ett par steg ibland eller på annat sätt flytta sig för skänkeln åt olika håll, öka/minska tempot, göra extra volter.. ja, som sagt, beror ju helt på vad du har för ridlärare vad som skulle kunna vara ok. Vissa hästar hittar ett jäkla drag om man samlar dem mycket några steg ibland.
 
Sporrar, spö och starka skänklar är ju de drivande hjälperna. Det är ju snällare att säga åt hästen en gång med spöet än sitta och tjata med hälarna i sidan på den hela ridpasset.

Det jag tycker funkar bäst med sega hästar är att använda skänkeln så lite som möjligt. Ju segare häst, ju noggrannare måste man vara med skänkeln. Att inte sitta och skänkla i tid och otid, utan att bara använda skänkeln när man verkligen vill ha en reaktion - och sen förstärka med spöet om du inte får den reaktion du vill ha.

Ridskolehästar är dessutom experter på att läsa av och anpassa sig till sina ryttare, så väntar man till efter framskrittningen med att skänkeln ska betyda något så är det försent, då har hästen redan sorterat in dig som en ryttare vars skänkel inte betyder något och lyssnar inte längre. Så tydlighet är a och o. Det bygger förstås på att du måste ha en sådan kroppskontroll att du inte råkar skänkla ofrivilligt eller utan att tänka på det.

Kunde inte skrivit det bättre själv (ridit många bekväma hästar på ridskolan :D:rofl:)

Skulle vilja tillägga att våga hålla kvar i tygeln och inte bara släppa allt där framme för att hästen är lite långsam.
När du väl får till lite framåtbjudningen vill du inte att den ska försvinna rakt ut i tomma luften framför hästen.
 
Tack så mycket för alla tips, har tänkt mycket nu på sistone att jag för ska ha en lite skänkel och om han ökar du har jag berömt super mycket och nu har han börjat fatta det. Har märkt att några av er har skrivit att han kanske har ont och nej det har han inte, ridlärarna säger att han är för smart för ridskolan men dem inte kan sälja honom då dem tycker om han så mycket. Men har börjat lyssna mer på honom och även lärt känna honom mer och fattar verkligen varför dem tycker om honom för han är en underbar häst. Men återigen tack för alla tips det har hjälpt mig i min ridning super mycket :heart
 
Hej!
Jag bara undrar om någon här har något tips på hur man rider ”segare” hästar. Alltså hur man får dem mer fram för skänkeln. T.ex en häst jag rider ofta är väldigt ”seg” och lyssnar inte på skänkeln och när jag då använder spö eller en kraftigare skänkel sparkar han. Han är även väldigt envis och testar en väldigt mycket. Har ni något tips på hur jag kan göra när jag rider honom eller hur man får ”segare” hästar ”piggare” rent allmänt? Vill inte behöva använda kraftiga skänklar, spö eller sporra (dock rider jag aldrig med sporrar)

Klickade in på den här videon och tänkte på din tråd. :D Jag tycker att Dressage Mastery-serien är bra generellt, här har du en film om hästar som är ohörsamma eller lite lata.

 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 666
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp