Bukefalos 28 år!

Hur rider ni eg?

Yrja

Trådstartare
Måste erkänna att jag varit en riktig torrboll efter depritionen jag hade för ett par år sedan. Jag gör ingenting spännande längre.

Turligt nog flyttade det i höstas ner en norrlänning till oss i Sthlm och jag är SÅ tacksam för det. Den människan red i helgen i 3 timmar, ensam, i skritt i kolmörker ute på vägarna. Det hade jag aldrig kommit på att göra numera. Men varför inte eg? Jag har på ngt sätt fått för mig att ridning inte är roligt om man inte är 2 ryttare, men varför skulle det inte vara det eg?

Men efter denna förebild så är man numera ute iaf minst 2 timmar varje gång man tar sig ut på ritt och vi har börjat plocka fram kartor för att hitta stigar och möjligen framkomliga områden för att ta oss in till centrum på olika orter dit man "eg inte kan" rida(ja, det tar timmar av skrittande för "enkel resa"). :D Och nu vill hon även transportera kusarna in till sthlm stad för att rida därinne. Får man rida på djurgårn utan att ha häst där?? :rofl:


Jag har dessutom haft en fundering att man ska orientera till häst i sommar. Rida med karta och kompass, och övernatta i skogarna och följa sjärnorna. Tänkte att det är det väl bara jag som skulle vilja göra men nehejdå.. Det visade sig att det hade hon visst redan gjort upp i Luleå, VINTERTID! Jag kommer visst aldrig kunna bräcka dessa hårdingar. :smirk: Men vi bestämde oss för att det skulle vi göra ändå i sommar. "Här finns ju inga björnar iaf" sa hon lättat.

Självklart får hon äta upp det dan därpå när en tjej i stallet berättar att man stött på en BJÖRN i våra ridskogar dagen innan och tagit med spillning hem (så det var ingen dröm). Jag säger bara det, det skulle inte förvåna mig om den följde med norrlänningen ner! :D Det är jag övertygad om. Hon var nog dock den som var minst förtjust över detta, hon har stött på tillräckligt med björn. Men jag tänkte att då är det ju bra att ha henne med sig så att hon kan dräpa den som ger sig på våra hästar. :angel:

Hur ofta händer det att man träffar på en Björn i Sthlms skogar? Tja, det var ju trotts allt norra Sthlm, gränsfall till Uppsala län. :D

Äntligen börjar lusten till ridningen komma tillbaka! (Trots björnar)

Finns här ngn mer som fastnat i "tråkträsket" och inte använder fantasin längre, som vill vara med och inspirera/inspireras?? :D
 
Sv: Hur rider ni eg?

Jag jobbar ju inom, turist, djur, natur och kultorområdet. De trakterna där vi i stallet rör oss till häst finns mkt intressanta kulturlämningar, växtlighet och djur i buskar, under buskar och uppe i träden.

Jag har faktiskt rent av funderat på att ordna tipspromenader i "våra skogar" med jämna mellanrum. Tipspromenader, som kan passa både folk med och utan häst, folk som bara vill ge sig ut i skogen. Antingen helt opretentiöst, utan "flest rätt vinner" utan helt enkelt "alla vinner, förhoppningsvis en och annan ny kunskap". Eller också att man tar en liten slant och köper in symboliska priser.

Det är i alla fall något jag skulle kunna tänka mig... Jag som inte är någon fartdåre i skogen till häst, utan tar mig tid att lyssna på fåglarna (utan MP-3 i öronen) och lukta på växterna (utan en cigarett i mungipan).

Jag vet nämligenatt "våra skogar" är populära strövområden, och vi är också en bunt hästägare och buskryttare, så jaaaaa... vi får se, om jag gör slag i saken. :idea:
 
Sv: Hur rider ni eg?

Såklart du ska göra det! :) Tänk va uppskattat det kommer att bli.

Jag hade gärna givit mig ut på en sån tipspromenad. Verkligen. Den får gärna ta 3-4 timmar iaf. Men är man ovan ryttare kanske man behöver en kortare runda iof, så att baken lever när man kommer hem. :angel:
 
Sv: Hur rider ni eg?

Jag och min vän kom fram till att vi ska rida minst två långritter till sommaren då vi har två uppsättningar av hästar var... =) En för varje.

Sen ska jag försöka fjäska till mig för far den gamla antika hästvagnen och fixa till den och kanske köra lite bröllop med stona. åtminstone det ena! Det vore bara sååå jäkla festligt!

Sen ska väl klassen försöka spara ihop pengar till en resa. ja jag kan ju ordna barnridning osv.. iofs inte på några små hästar:P men ändå. lite körning går nog an :D.
 
Sv: Hur rider ni eg?

Jag har kommit in i ett träningsvacka så jag rider nästan bara ut.
Har tillgång till ridhus bara några meter från stalldörren men det känns inte alls lockande att rida där inne nu. Det är bara på med långkasongerna och ge sig ut i naturen.

Tex idag kl 20.00 red jag och Sshameless ut på mina 2 hästar och galopperade på grusvägar i kolsvart mörker utan varken gatlampor (en bit) eller pannlampor, men dock en jädrans massa reflexer på oss. Snyggt.:angel:

Vi och hästarna hade skitkul och vi överlevde.
Vi kom hem från stallet 22.00.:p


Dessutom brukar vi vara ute och rida långt med våra hästar, våran 27 åring har bättre kondis än var många tävlingshästar har.
 
Sv: Hur rider ni eg?

2 timmar borde vara minimum. :D Om man inte tokrider då. ;)

Jag behöver få veta att andra rider ordentligt för att själv komma igång igen. :bow:
 
Sv: Hur rider ni eg?

Måste erkänna att jag varit en riktig torrboll efter depritionen jag hade för ett par år sedan. Jag gör ingenting spännande längre.

Turligt nog flyttade det i höstas ner en norrlänning till oss i Sthlm och jag är SÅ tacksam för det. Den människan red i helgen i 3 timmar, ensam, i skritt i kolmörker ute på vägarna. Det hade jag aldrig kommit på att göra numera. Men varför inte eg? Jag har på ngt sätt fått för mig att ridning inte är roligt om man inte är 2 ryttare, men varför skulle det inte vara det eg?

Men efter denna förebild så är man numera ute iaf minst 2 timmar varje gång man tar sig ut på ritt och vi har börjat plocka fram kartor för att hitta stigar och möjligen framkomliga områden för att ta oss in till centrum på olika orter dit man "eg inte kan" rida(ja, det tar timmar av skrittande för "enkel resa"). :D Och nu vill hon även transportera kusarna in till sthlm stad för att rida därinne. Får man rida på djurgårn utan att ha häst där?? :rofl:


Jag har dessutom haft en fundering att man ska orientera till häst i sommar. Rida med karta och kompass, och övernatta i skogarna och följa sjärnorna. Tänkte att det är det väl bara jag som skulle vilja göra men nehejdå.. Det visade sig att det hade hon visst redan gjort upp i Luleå, VINTERTID! Jag kommer visst aldrig kunna bräcka dessa hårdingar. :smirk: Men vi bestämde oss för att det skulle vi göra ändå i sommar. "Här finns ju inga björnar iaf" sa hon lättat.

Självklart får hon äta upp det dan därpå när en tjej i stallet berättar att man stött på en BJÖRN i våra ridskogar dagen innan och tagit med spillning hem (så det var ingen dröm). Jag säger bara det, det skulle inte förvåna mig om den följde med norrlänningen ner! :D Det är jag övertygad om. Hon var nog dock den som var minst förtjust över detta, hon har stött på tillräckligt med björn. Men jag tänkte att då är det ju bra att ha henne med sig så att hon kan dräpa den som ger sig på våra hästar. :angel:

Hur ofta händer det att man träffar på en Björn i Sthlms skogar? Tja, det var ju trotts allt norra Sthlm, gränsfall till Uppsala län. :D

Äntligen börjar lusten till ridningen komma tillbaka! (Trots björnar)

Finns här ngn mer som fastnat i "tråkträsket" och inte använder fantasin längre, som vill vara med och inspirera/inspireras?? :D


ja vi norrläningar är både sega och påhittiga

nå jag har inte tillgång till ridhus för tillfället men vad gör det vi har gott om snö och ängar som snabbt och enklet med hjälp av traktor görs om till en ridbana och inget går upp imot att rida runt med månen som belysning och extra arktiskt blir det om ett norrsken tittar förbi

i höstas så ville min sambo åka och fiska och jag och mina två äldre flickor packade ryggsäcken med korv kaffe och allt annat välbehövligt och red ner till älven där min sambo fiskade och hadde piknick.
 
Sv: Hur rider ni eg?

haha de låter pecis som mig ja rider oxå väldigt tråkig...

är de mörkt ger ja mig inte ut, om de regnar osv osv...annat va de för då fanns de inget som stoppa oss vi hoppade vägbommar i skogen och diken å rejsade barbacka å hade oss, något som jag ALDRIG skulle komma på tanken att göra nu! :eek:
 
Sv: Hur rider ni eg?

Efter att ha flyttat från Södra Norrlands (norra Hälsingland) underbara natur...till Småländska miljön med krondiken, taggtrådar och stenmurar överallt...är jag nog lite i tråkträsket:smirk:. Gaaaah, vad jag saknar mina rundor på flera timmar i hälsingeskogarna. Här är jag bunden till en gammal banvall som erbjuder små avstick in i skogskanten... får lasta hästen och bege mig till lite andra delar här för att hitta lite bra ridmiljö:cool:
 
Sv: Hur rider ni eg?

Vi vet inte riktigt vi kom på det hela igår :D
Blir kanske att rida hem till henne.. (ca fem mil) och sen tillbaka =). Så kan vi enkelt stalla upp hästarna någonstans :D

Men som sagt.. hihi allt återstår att se.
Man borde dra ihop ngt till sommaren och rida flera stycken! Alltid så mycket roligare!!

En tanke jag hade denna sommaren va att rida Åsnenrunt. Blir ju ett par dagar, men de vore underbart!!! :D
 
Sv: Hur rider ni eg?

Jag är distansryttare och här har jag inga träningskompisar. Så jag tycker att det är en självklarhet att man får rida i mörkret , flera timmar i sträck.
Och det med långturer, det är bra underbart alltså :) Att vara ute ett par dagar, hoppas att man har tur med vädret bara :)
 
Sv: Hur rider ni eg?

Piraja
Är det omgivningarnas fel kanske? För i norrland verkar man kunna rida överallt.
Denna norrlänning räds dock ingenting, hon rider längs bilvägarna för att komma vidare till härliga platser. Och eg, vdet gjorde man ju förr med? Vi har iof hästarna på landet så det är eg bara 2 bilvägar att korsa, vilket håll man än rider åt.

Jag har iaf kollat på enro och det ser ut att vara möjligt att ta sig till Bålsta (liten ort med ett centrum) genom att bara rida några kilometer i orörd skog - alltså utan stigar. Så i mellandagarna bär det av för vår del. :D

Lantlolla
Bor ni nära kanske vi kan haka på en bit. :D
Visst är det roligare att vara fler?? Tyvärr verkar det inte finnas ngn som vågar rida efter mörkrets inbrott och verkligen inte övernatta med hästarna i skogen. Vi blir nog bara två på våran långritt. Vill inte tvingas vända för att ett sällskap börjar gnälla om mörkerrädsla eller rumpvärk. Detta ska vi göra med alla lidelser som det innebär och vill inte höra gnäll! :D Så vi bjuder nog inte in ngn om denne inte verkligen är säker på att h*n kommer att fullfölja det hela och vet vad det innebär.

Karln min försöker kränga på mig en GPS (jag har faktiskt läskigt dåligt lokalsinne och tappar orienteringen efter bara nån minut av ouppmärksamhet). MEN ICKE! Detta ska göras så som man gjorde förr. Med jävligt enkel karta och en liten kompass. :D Med ett litet matförråd och bara det lättaste med sig. Så får man se vad ödet har att ge och lösa saker påvägen. :bow:

Lindsen
Tack för länken! Det är ett alt. om vi i sommar bestämmer oss för att åka iväg till en ridled. :)
 
Sv: Hur rider ni eg?

jag gjorde det tidigare, då var 2 timmar standard för vanliga veckodagar och i helgen skulle man rida minst 3 timmar helst 4-5. en timme red jag bara om det var riktigt uselt väder...

jag har varit överallt kan man säga... i staden, samhället, massa olika skogar, vid vattnet etc.

det var dock några år sen, nu för tiden är bästa kompisen hagpensionär och andra hästen är inte alls särskilt rolig att rida ut på...
 
Sv: Hur rider ni eg?

Justja, jag bara tar för givet att det ska vara sol, sol och sol... Och lite regn på dagen kanske nån gång. Härmed ber jag er alla att hålla tummarna i sommar. :angel:
 
Sv: Hur rider ni eg?

Tråkigt att du inte kan rida så längre. Varför är hästen inge rolig att rida ut på?
 
Sv: Hur rider ni eg?

Piraja
Är det omgivningarnas fel kanske? För i norrland verkar man kunna rida överallt.
Denna norrlänning räds dock ingenting, hon rider längs bilvägarna för att komma vidare till härliga platser. Och eg, vdet gjorde man ju förr med? Vi har iof hästarna på landet så det är eg bara 2 bilvägar att korsa, vilket håll man än rider åt.

Jag har iaf kollat på enro och det ser ut att vara möjligt att ta sig till Bålsta (liten ort med ett centrum) genom att bara rida några kilometer i orörd skog - alltså utan stigar. Så i mellandagarna bär det av för vår del.
Där jag bodde kunde man i stort rida överallt. Red upp i skogen bakom gården (som jag har kvar;)) och kunde rida i timmar utan att träffa på varken väg, dike eller stängsel. Det blir ju en enorm skillnad mot här... För dagen har jag unghästar så det gör i och för sig inget att jag inte kan rida miltals just nu och när det är så dags att utöka sträckan så tar jag transporten... Åt Lessebohållet finns det mycket finare marker, liksom åt Blekingehållet.

Mina framtida planer är att jag helt sonika, på semestern, lastar mina raringar och beger mig norrut och passar på att tävla lite i de krokarna och sen får jag njuta av Hälsingeskogarna igen under några veckor. Det är ju en vettig lösning....:D

Jag själv undviker trafikerade vägar efter att ha varit med om att få hästen över mig vid en sådan...sitter fortfarande i ryggmärgen och jag vet att jag påverkar hästen...hur mycket jag än försöker jobba med det:o
 
Sv: Hur rider ni eg?

Okej, ja jag gillar inte att rida längs vägar. Rider utan sadel och träns med lös hund och det kan alltid hända att någon av dem blir rädda och far åt ngt håll. Har man otur kommer det en bil just då. Det behöver inte handla om olydnad ens.

Därför tar jag för vana att sakta ner bilister - om de inte reagerar så går jag ut i vägen och stannar dem.

Här är det inte mer vägridning än kanske 50-100 meter som max om man ska ta sig åt ena hållet, andra hållet behöver man bara korsa en väg. Så det är ok. Men det var skönt förr (andra stallet). Inte en asfalterad väg så långt ögat nådde. Kanske flyttar dit över sommaren. :)
 
Sv: Hur rider ni eg?

Ska skryta lite... Min gård ligger inte långt från där jag jobbade tidigare (vi pratar fortfarande om Hälsingland). Arbetet som ekonomi- och personalansvarig var i ett företag som låg i en grannby. Tog mig ca 45 minuter att rida dit...så, jag red dit och hem varje dag:banana:...Det fanns hage åt hästen där och jag hade kört ner ett regntäcke. Det var tider det:bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp