hur rider ni era gamla hästar?

Sv: hur rider ni era gamla hästar?

har ett bra citat:

"en häst blir aldrig för gammal för att ridas - men kan däremot bli för sjuk"

självklart kan man ju kanske inte begära lika mycket som på "den gamla goda tiden" - men jag tror att man ganska snart märker vad hästen orkar och inte - samt vill.
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

Mitt varmblod är snart 23 och vi startar fortfarande t.o.m. LA i dressyr och tränar och håller igång. Jag förstod det som du ville veta om vi tränar på nåt speciellt sätt (vi med gamlisar) så jag tänkte ge lite bitar ur vår träning :D

Jag vilar honom aldrig helt utan håller alltid igång med skritt, vi skrittar förövrigt och "gympar" mycket i skritt. Kör honom ganska mycket med rockard, och jag är noga med att variera träningen mycket. Jag sitter aldrig och "nöter" länge på ridbanan utan kör istället kort och effektivt :D
Och försöker att alltid ha KUL det är livförlängande som inget annat :D Förövrigt håller honom fräsch genom att vara noga med underlag, noga med t.ex. broddar i hagen (en sträckning kan bli så förödande för en gammal häst), noga med hans foder och lindar benen med BoT har även BoT ryggis som håller hans musklisar lite extra fina ;)
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

Vi hade en skötare till våran 26 årige fjord som sluta rida o hjälpa till här hos oss nu o då funderar jag på hur ja o min mor ska "underhålla" hästen. Mamma o jag har ju egna hästar också, men man vill ju gärna inte sälja den gamla.

Jag har märkt att gammel hästen är lite stel o det knakar lite om henne när hon vänder sig i boxen o så.Har ni några tips för att få henne mindre stel?Vi har ingen möjlighet till att motionera henne högst 3 dagar i veckan om vi ska kunna hålla igång våra egna hästar också..Red hästen häromdagen o hon vill nog lite mer än vad hon orkar, hon har kvickdrag o blir lätt flåsig men samtidigt vill hon ändå framåt liksom.Ska jag sats på att rida rätt ofta o korta turer eller ska ja rida längre o mer "sällan"? hon går utmärkt att köra också, men jag tycker inte den selen vi har sitter så bra på henne dock..
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

Jag skrittar bara min 20-åriga kbl. travare pga senskada. Hade hon inte haft senskadan hade jag ändå fått börja ta det lite lugnare. Även om hon hade bra kondis, så var hon inte lika uthållig som förut. Förut hann hon med sin varmblodskompis i full galopp när vi var ute och red, men de sista året innan skadan, så orkade hon inte så länge och saktade av. Hon var dock lika pigg och busig som förut. Nu har hon lugnat ner sig och vant sig vid att vi bara skrittar. Hon trivs bra bara hon får komma ut i skogen och lufsa :p
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

Har en 25 årig havblodsvallack som jag och mamma rider ut ett par dar i veckan på, vi skrittar och jag tar någon galopp om han är på humör. Vi går även promenader.

Fram till förra året gick han för "fullt" men i somras visade han ofräschet i traven så han fick vila över sommaren. Han har dock jättefina ben ( ser ut som när jag köpte honom 8 år gammal) .

Tänkte att efter sommaren så skulle han få bli pensionär och gå i hagen och skrota samt gå lite promenader men det tyckte inte han , så efter att han levt rövare med de andra hästarna och sprängt hagen satte jag igång honom lite igen.

Jag rider dock honom efter hur han känns, är han lite loj , lufsar vi runt eler går en promenad men är han på sitt vanliga sjövilda humör får han rasa av sig det värsta i en gallop. Rider dock aldrig i ridhus eller paddock med honom längre.
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

*knapplån*
oj, har den här gamla tråden dykt upp ;)
jag får väl uppdatera lite nu för medryttarpållen är ju inte 25½ längre ;)
han fyller 29 om en månad och rids nu bara på helgerna och när jag har lov, eftersom jag har flyttat 20 mil därifrån för att plugga.
han har ridits så här i 2½ år och verkar inte må dåligt av det. han har dock tappat lite muskler men han älskar fortfarande att få komma ut :) så länge han mår bra och vill ridas så kommer han att fortsättas att ridas
han har dessutom lärt pojkvännen att rida, och sen 1½ år tillbaks så rider pojkvännen på pållen en gång i veckan. bättre nybörjarhäst finns inte :love:
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

kl* Oj vad åren går.. Fjordingen fyller idag 28 år. :love: Lärde känna honom för 15 år sedan när han var en yster liten 13 åring:D .

Fram tills i somras reds han regelbundet, men har nu börjat bli lite trött i benen, så han får nöja sig med små promenader några dagar i veckan. Fram tills 26 års-åldern var han en riktig galning på uteturer. Ingen kunde tro att han ens närmat sig 20-strecket. Nä nu ska jag gå och ge den sötnosen lite födelsedagsgodis.
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

Ut på lösdrift så blir dom mindre stela. Inget stående på stall 12-14 timmar.
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

Jag rider när jag känner för det mer eller mindre ! Annars brukar jag ut och gå med honom en sväng. Det är ett eng. fullblod på 22 år.
Hur länge jag rider beror på hur han känns för dagen ! Är han riktigt pigg och tycker det är super kul och är ren i sin gång så kan jag rida en 30-40 min .. Ibland tar jag en trav och galopp snutt .. Nu har han fått lite sjukdomar p.g.a åldern. astma dåligt hjärta och så .. Så det är mer eller mindre han som bestämmer vad vi ska göra när vi är ute och rider. Han vet själv hur han mår :smirk:
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

Jag sköter en D-ponny på 26 år. Rider bara ut på honom, ungefär två ggr/veckan. Skrittar då bara, ev lite trav. Brukar rida mellan 1,5 och 4 km, beror lite på:) /Elsa i Ödsmål:bump:
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

Ut på lösdrift så blir dom mindre stela. Inget stående på stall 12-14 timmar.


Fast frågan är ju om det inte i många fall är missriktad djurvänlighet att ställa en häst på uppemot 25 år (vilket ju dennna tråd mestadels rör sig om) som i hela sitt liv stått uppstallad på "traditionellt" sätt (stall nattetid- hage dagtid och kanske bete dygnet runt sommartid) på lösdrift?

Inget fel med lösdrift i sig, men det blir trots allt en ganska stor omställning, och risken finns ju att en gammal häst, som inte (längre) är så hög i rang inte får tillräckligt att äta och inte ro att ligga och sova i en lösdrift...
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

min sköthäst är 25 årig connemara gammalt avelssto fått många föl och tävlat upp till ehm.. MSV A tror jag elr nåt

de tär bara jag/syrran som rider henne typ 2 ggr i veckan ^^, hennes ägare (ett stuteri) är lite jaa för försiktiga för hon är extreeemt pig goch extreemt tjock så hon borde rida mkt mer men det vill inte ägarna ^^, hoppas en del rids i skogen tävlar små CR med syrran

en häst p åridskolan (www.orks.nu) heter Jabin är 28½ år gammal i år :)

ridskolechefen och en av instruktörerna har känt honom sen han var 8 år
i ung ålder dömdes han ut men blev inte slaktad/avlivad
det var nån sjukdom

han går fortfarande lektioner dock med nybörjade och lätta ryttare

de har försökt pensionera honom massor av gånger swen han fyllde 25 men då har han deppat ihop och slutat äta :S
när han får komma ut på lektion eller nån pysslar emd honom ba rinner det drägel om honom x'D

han ahr varit i tidningen regelbundet sen han fyllde 24

http://youtube.com/watch?v=wYtX7JflMRc :banana:
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

jag har en 26 årig d-ponny som tidigare gått em & kommit 4:a
hon är hur pigg och glad som helst så jag låter hon få komma ut nån gång i månaden på lätta klasser som LC/LB :)
det finns hur många som helst som klagar på att jag tävlar en häst med så hög ålder, men hon beteér sig inte som en 26 åring & hon verkligen älskar det!
mina tränare som då har 30-60 års hästerfarenhet säger åt mig att tävla henne & hon är en perfekt läromästare.
förutom tävling så rider jag henne 3-4 gånger i veckan rätt lugnt. :)
:heart
 

Liknande trådar

Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 070
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 138
Senast: Sel
·
Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: lizzie
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
546
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp