hur rider ni era gamla hästar?

tralala

Trådstartare
hejsan!!
jag är lite nyfiken på hur ni rider era gamla hästar. hur ofta och hur länge rider ni?
 
Jag har en 23-årig D-ponny som vanligen rids 5-6 dagar i veckan beroende på hur mycket jag hinner. Förra året hopptränade vi lite grann (han har varit hopp-ponny i sina dagar) men så fick han hovledinflammation förra sommaren och sen dess hoppar vi inte mer.
Det vi tänker på är att inte rida på varken för hårt eller för mjukt underlag, annat än i skritt. Och vi tragglar inte för länge på dressyrbanan, brukar bli 30-40 minuter högst men sen kan man ju rida ut en sväng efter det om man vill.

Han är fortfarande pigg och trivs med att arbeta men märker jag en dag att han är lite stel och tung så kan det räcka att skritta ut den dagen istället för att bråka med han i paddocken. Ibland blir han överpigg, speciellt om man rider med andra och vill springa mer än han egentligen har ork till och då får man ju försöka lugna ner honom så han inte tar ut sig totalt.

Fast egentligen behöver man inte krångla till saker och ting, bara vara lyhörd för hur mycket dom orkar. Snart ska vi börja träna dressyr för en tränare i stallet, ska bli jättekul.
 
Rider en Nordsvensk brukshäst på 20 år.

Nu har hon ganska mycket kondis så hon får komma ut varje dag, men jag tömkör även. Rider inte bara.
Fast visst får hon vilodagar med. Det mår alla hästar bra av. :)

Rider oftast ut i skogen, eftersom hon inte är så utbildad, kan skritt, tra, galopp och rygga, ungefär.

Men det blir allt från en kort kort sväng på 30 min till 2 timmar.

Man får ju rätta sig efter kondition också. Självklart åldern också.

Glöm inte att värma upp riktigt mycket om man ska rida på en bana. Ju äldre häst ju längre bör man värma upp.
Rida volter och så så hon/han blir mjuk i sidorna.
 
Min halvblodsvalack är 22 år, med väldigt fräscha,fina ben och han är fräsch för övrigt. Jag rider honom dagligen, 30 min-2 timmars pass med 1-2 kortare skrittpass per vecka istället för lediga dagar. Vintertid blir det mycket ridhus, på sommaren mest ridning på grusvägar.
Jag rider honom i princip som jag alltid har gjort, bortsätt från att jag hoppar väldigt sällan och inga höga hinder. Jag rider western och tävlade mina debuttävlingar i våras med placeringar, så så länge hästen ser ut att trivas med livet och fungerar bra, kommer jag fortsätta att rida och träna honom som jag gör nu. Men givetvis är jag hela tiden uppmärksam på vad han klarar och inte klarar och anpassar kravnivån efter honom. Han tillhör den pigga sorten och avskyr att "prommenad"ridas i lugnt tempo.
Jag är dock lite extra rädd om honom nu, skador med konvalesens är ödesdigert för tappade muskler är väldigt svåra att få igen på en så pass gammal häst.
Han får helst inte stå helledig alls, för bara 1-2 lediga dagar gör att han stelnar till och det tar upp till en vecka att få honom mjuk igen. Daglig ridning, eller annan typ av träning är för övrigt tips jag fått från veterinär.

MvH TIGERHEART
 
Min fjorda är 21 iår o senaste åren har hon åldrats mkt, blivit stelare, kortare i steget osv, men hon är fortfarande pigg o älskar att komma ut o motionera... :)
Rider eller kör henne ca 5 dgar/vecka, ibland mindre vid tidsbrist o det blir ca 40 minuter/gång o relativt lugna turer... :)
 
Min fd gammel pålla hade tyvärr kassa ben, men för den skull så hindrade det henne inte från att ridas ordentligt och ofta...bara man inte hoppade eller harvade runt på volter och sånt...Dessutom fick man beakta underlaget. Annars är det väl som med allt som börjar bli till åren, slutar man med det mesta...jaa, då åldras dom snabbare...En gamal kompis till mig hade sin New Forest tills den blev 28 år...hon red som vanlig och hästen var fräscast i stallet...förutom sådant som kommer...svankrygg, dåliga tänder osv..Men aldrig denna häst har halt eller hade nån krämpa annars. Jag tror man ska fortsätta som förut, bara med lite mindre krav...
 
Jag har en 20-årig vbl-märr som jag har lämnat ut på foder enligt fodervärden rids hon regelbundet långa promenadridning.
Innan hon lämnades ut på foder red jag henne en hel del bland annat barbacka, ngt tung (ser ut som ett hbl, väldigt grov), ibland körde jag henne på skogsslingan.
Hon var regelbundet riden i skogen och på fältet, och hon är väldigt pigg än idag. Ett gammalt avelssto, varit bukig då hon kom till mej som 17-åring, sedan har hon fått bättre foder och mer motion (hon gillar att ridas,framförallt bli körd oxå). En väldigt snäll häst! :)
 
Min nordsvensk är 22 år gammal och hon rids 3-6 ggr/vecka.
Mellan 30-70 min/gång beroende på.
 
zana rids 5-6dagar i veckan i skritt, trav och gallop. Ca 40-60min/gång.

Hon är en 26-årig korsningsponny med spatt, men är endå väldigt pigg och fräsch. (hur stavas det? fräsh???)
 
Agge är 19 år... vi rider ungefär 3-6 dagar i veckan... 40-140 min ungefär... tror inte man ska tänka på hur gammal hästen är egentlöigen utan hur den orkar å så... men lite får man tänkla man rider ju inte en tjugoåring som man rider en sjuåring beror ju iofs helt på vad det är för slags hästar men men... du kanske förstår va jag menar... man behöver ju inte ställa lika hårda krav eftersom de kanske innte klarar av saker lika bra som de gjorde i sin yngre dar pga att de är kanske stelare m.m. de kan ju ha lättare för att bli stelare så ganska mycket mjukgörande arbete.... jag tror så här, stääler man av en häst när den är 20 så åldras den nog snabbare än om man fortsätter jobba med den lite grann... sen anpassar man ju självklart "jobbet" efter hästen...//Johanna
 
det är kul att höra att många hästar håller sig frächa länge. Men det beror ju på hur man tar hand om dom. "Min" påller är 25 ½ år och han rids i stort sett varje dag. Jag rider dressyr i paddocken varvat med uteritter. han skulle nog aldrig klara av att bli pensionerad, men så länge han mår bra av att ridas så kommer jag att fortsätta med det
 
Har en 23 årig d-ponny som rids så gott som varje dag. Han mår bäst av att få röra på sig så han inte står och blir stel. Vi tränar både dressyr och hoppning, tävlar ibland - då visar han de andra hur det egentligen ska gå till det där! :D
 
'min' häst har stått i ca en vecka nu, kanske två t.o.m (skötarhäst) Vet inte om någon annan har varit ute och ridit henne.
Hon står fortfarande kvar på sommarbetet, ska ta hem henne i dag.
Skolan har börjat så jag har inte kunnat åka ut till henne.

När den andra hästen en dag hade varit ute på en tur och skulle in i hagen smet 'min' häst ut och brallade lite.
Alltså; hon vill nog komma ut så snart som möjligt. :)

(20 årig nordsvensk. Brukshäst.)
 
Min 18-åring tror hon är 3 ungefär. Rids 5-6 dgr i veckan + longering/tömkörning 1 g/v, varierat markarbete/hoppträning och skogen. Hoppträning för tränare en gång i veckan, hoppar lite smått en gång till i veckan oftast. Rider nästan alltid en liten sväng i skogen oxå efter markarbete i paddocken. Galopptränas på fd järnvägen en gång i veckan ungefär.
Är noga med att värma upp o varva ner ordentligt. Det slarvar jag aldrig med. Använder arnika-liniment på benen (om jag inte bara ridit lugnt i skogen eller så).
Är mkt fin i benen, ex aldrig varit halt eller liknande. Mkt pigg o fräsch men jag tkr heller inte hon är så gammal! :D
 
Vi rider vårat 28 åriga arabsto 2-3 ggr/veckan. Tar för det mesta lugna turer i skogen med mycket skritt och mindre galopp. Jobbar helt enkelt efter hennes egna vilja. Hon är mycket fräsch och pigg, älskar att få komma med ut på en tur. Jag antar att man helt enkelt får utgå från hästens vilja och ork!! :bow:
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

En av hästarna jag tar hand om är en halvblodsdam på 30 år. Hon är otroligt fräch för sin ålder och vill mer än vad hon orkar. Men det var inte fråns hon var ungefär 28 som vi börja "varva ner". Så nu är de mest skritt å bara nån galopp(hon tycker de är så kul så man kan inte låta bli:P) hon rids ungefär 4 dar i veckan runt 45 min.

Hon är gammal hopphäst och när hon var 27 hoppade ja fortfarande över 1m med henne! nu blir de bara små skutt ibland, för att hon älskar å hoppa.

Hon är ett perfekt exempel på att man inte ska gå efter hästens ålder, utan hur den mår och om den fortfarnade vill!
Jenny som hon heter blir nämligen deppad om hon inte rids, å är hel pigg när hon väl kommer ut inför en ridtur.
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

Jag rider ingen gammal häst själv men min lillasyster har en B- ponny på 25 år.Han är jättepigg och fräsch när han hålls igång men blir helt kass,svullen i benen,hostig,allmänt slö,när han står.Följdakligen rids han varje dag "normala" pass (1-1,5 timma) dressyr eller hoppning,med ett par dagar då han bara skrittas ca40min-1timma, och rids ut ett par gånger i veckan ibland mer-beror på väder och årstid.Då och då blir det någon Clear Round i hoppning på helgen.Många tycker att han rids för mycket för att vara så gammal och att han borde pensioneras och bara gå i hagen.Vi har försökt med detta, från början var tanken att han bara skulle gå som sällskap men han mådde inte bra av detta.Som gammal tävlingsponny som alltid stått i centrum ville inte han gå utan uppgift,han levde upp och fick ny gnista när han började ridas igen.Det var fyra år sedan när han var 21,då trodde vi att han inte skulle orka så mycket längre,men för honom är det livet att bära runt på ungar och han älskar det!Ibland beter han sig som värsta unghästen och kastar av barnen åt höger och vänster och lever loppan med gnistrande blick.Denna gamla häst som skulle skrotas har gett oss så mycket glädje och jag är oändligt glad att vi insåg att bara för att hästen är gammal behöver den inte vara trött och sliten utan faktiskt har mycket kvar att ge!!

Oj förlåt,nu blev det lite mycket skrivet om min systers häst men jag kunde inte låta bli då han är så fantastisk:banana:
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

Min 27åring rids ut ett par gånger i veckan. ca: varannan vecka tar vi en runda på ridnbanan och gör lite lösgörande arbete för att hålla honom i trim. Dock aldrig något traglande på volt.
 
Sv: hur rider ni era gamla hästar?

jag rider inte min snart 30-åriga märr längre men hon blev riden regelbundet tills hon var 27-28 år (ca 5 ggr i veckan).. som 25-26 åringen var hon i tävlingskonditon (även om hon inte tävlade) :angel: så fart är det att i gammelmärra ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
512
Senast: Gimlan
·
Hästvård Hejsan alla Buke Har varit på återbesök idag med min häst där det har konstaterat att han har trasiga fibrer på gaffelbandet!! Nån som...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Idaw83
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp