Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Glöm bara inte att lägga ut filmerna här också ;)
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

skriver här så jag hittar tillbaka, intressant då jag också har en "springig" häst som springer ifrån arbetet :)
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

En sak som är jätte viktig är att inte sluta driva bara för att hästen är het, det är det väldigt många som gör har jag sett, slutar driva och bara sitter och tar i hästen.

Detta stämmer så bra, men det är också svårt ibland att utöva i praktiken om man verkligen har en jättehet häst!

Min häst blir gärna het och springig, och då kan det ju lätt bli att man skutar driva och förhåller förhåller förhåller. Till ingen nytta alls!

Jag fick tips av min tränare att i stället driva och lägga fram handen lite, och vips så jobbade hästen i stället för att springa :)
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Min häst hade MYCKET svårt för traven innan jag fick ordning på henne. Det var bara att jobba mycket småvolter , öka och minska volterna MÅNGA halvhalter , träna för tränare dom brukar ha bra råd. Det var många gånger vill jag lova som jag var nära på att ge upp och man suttit med gråten i halsen för man kämpat i en och en halvtimme men fortfarande lika vrång häst men säger bara , träna träna träna ! =)
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Glöm bara inte att lägga ut filmerna här också ;)

Ojo, det vet jag inte om jag vågar! I dagsläget är det ett skämt! Först o främst ska jag se till o få hem hästen iaf! Innan dess vågar jag inte ta ut att den faktiskt blir min helt säkert!
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Ja, jag räknar med att det kommer att ta tid! Men ser framtidigt fram emot det! Travaren jag utbildade från scratch gick ju bra, så jag tror nog att jag ska få ordning på den här oxå, med rätt hjälp!
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Min häst är precis likadan. Fullt ös medvetslös i traven :D Har dock börjat bli mycket bättre! På min häst blir tempot bättre om han har lite att tänka på, så att variera ofta och korta stunder för att behålla nyhetens behag har gjort honom mer responsiv. Jag rider för tränare (vilket jag kan rekommendera), och vi brukar få följande saker att göra/tänka på:

1. Om du vill reglera tempot, rid lätt långsammare
2. Öka/minska volten
3. Ställa hästen utåt/inåt på volten
4. Rida åttvolter och serpentiner
5. Övergångar från trav-skritt och trav-halt
6. Ökningar på diagonalen
7. Halvhalt, halvhalt, halvhalt :)
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Jag har en het ponny, eller springig som du vill uttrycka det. Mjuka händer som gäller, minsta lilla man tar i henne, slänger hon upp huvudet och springer... Bäst trivs hon på bettlöst, men är fortfarande ganska pigg.

Gäller att rida mkt med sitsen, våga rida med benen även om hästen är framåt, mkt volter, vändningar som små serpentiner.. så att det liksom händer nått HELA TIDEN... det gäller att vara före hästen, Den ska hela tiden ha nått att jobba på.

Ta gärna till hjälpmedel om hästen e svårriden. Jag har använt chambon mkt, den hjälper än att hitta formen. Varit till stor hjälp för mej.

lycka till, o tänk på att jobba hästen, vändningar, så den inte vet vart den ska, den ska vara uppmärksam och koncentrerad på DIG. Efter en stund med små serpentiner eller 8:or/volter så kommer det lossna.. :)
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Jag lägger in tempo växlingar, halvhalter, och en massa volter. Man kan alltid ha bommar så hästen får nått annat att tänka på än att bara ha en massa "spring" i benen. Så h*n får tänka på att arbeta.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Jag har bara rådet att "heta" och omuskalde hästar ska man våga rida med ben och öka och minska. Sen e det klart man sj ska försöka bestämma temot. Ett bra alternativ är även longering en gång i veckan. Longering med mkt avsaktning och igånsättning

lycka till!
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Min häst är precis likadan. Fullt ös medvetslös i traven :D Har dock börjat bli mycket bättre! På min häst blir tempot bättre om han har lite att tänka på, så att variera ofta och korta stunder för att behålla nyhetens behag har gjort honom mer responsiv. Jag rider för tränare (vilket jag kan rekommendera), och vi brukar få följande saker att göra/tänka på:

1. Om du vill reglera tempot, rid lätt långsammare
2. Öka/minska volten
3. Ställa hästen utåt/inåt på volten
4. Rida åttvolter och serpentiner
5. Övergångar från trav-skritt och trav-halt
6. Ökningar på diagonalen
7. Halvhalt, halvhalt, halvhalt :)

Vilka bra tips! Ungefär samma som mina tränare brukar tjata på mej om :) Hihi! Har nog hittat lösningen på min hästs överskottsenergi nu. Tagit bort havren och ger bara havrefritt kraftfoder. Börjat med trickträning. Och när jag rider/tömkör så är det nya händelser hela tiden som gäller. lägger en volt, sen en skänkelvikning direkt, vänd snett över banan, gör halt, fram i trav och länga stegen osv osv osv. ständigt nya "kommandon" funkar bra på min häst. och försöker han bralla iväg är det bara att stanna, backa och sen börja om!!
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

jag måste bara säga att det här med att våga rida med ben trots att hästen springer, aldrig riktigt funkat för mig. Vad det beror på är jag inte helt säker på, men en häst jag red för ett tag sen, sprang bara ännu mer när man lade till minsta lilla tryck, fast hon var ju oxå hyperkänslig. Jag tror nog mer på det här med att aktivera hästens huvud först, och inte trycka med benen, eftersom att det kan göra hästen mer stressad.. men det är min teori, :)
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Meningen för mig med att inte sluta rida med benen är att lära hästen att benen inte bara betyder framåt. Enkelt - flytta den för skänkeln. Jag är petnoga på min unghäst och lägger ALLTID till benen när han börjar springa samtidigt som jag förhåller med sits, röst och ev tygel. Man ska kunna lägga om benen och sitta till och på den hjälpen få hästen att hejda sig och trampa till. Det lär man den aldrig om man sitter och åker häst - vilket man gör om man fastnar i att enbart aktivera huvudet och lugna hästen. Tro mig, jag har ägnat mig åt det i åtskilliga år :angel:

Blir hästen stressad av en hjälp betyder det att den inte förstår den. Gå tillbaka och lär den. I början fick jag göra hlt på min unghäst och lägga till ett ben och få en sidoförflyttning när det knöt sig i hans huvud (sidförande inte befäst) och han bara tog benen som "SPRING". Men så fort man repeterat blev han lugn och flyttade sig i skritt trav och blev på så vis reglerbar.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Alternativt, kör med "chockterapi". Skrittar på lång tygel till paddocken, ridhuset, ängen eller vad det nu är. Kortar upp tygeln och kommer fram i galopp. Jobbar i galopp en stund, men ser till att bestämma tempot. Vill hästen bryta av, fatta lugnt galopp igen och rid vidare tills DU vill bryta av.

Skrittjobba då en stund, så hästen får pusta.

Gå över till trav och bestäm tempot, vill hästen öka. Ja, då går du ner till skritt och jobbar igen. Vill hästen bryta av, ja då ökar du traven eller fattar galopp.


Jobba på serpentiner, med olika gångarter i olika bågar. Första bågen trav, andra skritt, tredje galopp... första bågen galopp, andra trav och tredje galopp... första bågen skritt, andra galopp och tredje skritt... och så vidare bara variera och traggla, så att hästen fokuserar på den gångart och det tempot DU vill och inte vad hästen vill.

denna övning skall jag testa iaf på min häst=)
vi hade vår första tävling någonsin igår (söndag):bump:
tyvärr fick vi avbryta då vi hon bara rusa och va helt blockad
nöjd endå vi kom ju dit:laugh:
det va en dressyrtävling för travhästar som hette prix de travhäst:grin:
blir säkert fler tävlingar bara hästen och jag tränar mer=) vi siktar in oss;)
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

jo, det låter ganska vettigt det du säger ;) borde tänkt på det medans jag red henne
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Min tränare säger nästan exakt likadant! Jag får träna på samma saker med min springiga travare. Det fungerar jättebra på henne, ibland blir traven nästan föör sakta till och med. Hon bär upp sig fint med ryggen och jobbar på bra när hon väl kopplar av med hjälp av dedär övningarna.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Jag tycker du har fel.
Det finns ett mellanting som är så mycket bättre.

Jag tycker inte att man ska driva en häst som redan tänker framåt - det vinner man inget på.
Men man får heller inte fastna med handen.
Lugna hästen genom avsaktningar och driv sedan bara när det behövs.

Men det beror lite på vilken nivå man ligger på - är man inte så rutinerad kan detta vara alldeles för svårt.
Det krävs ju att man KÄNNER hur hästen arbetar och när det är lämpligt att ge framåtdrivande respektive förhållande hjälper.


Att driva kan ju inte vara fel? Håller fullständigt med Merwen om att man inte får glömma att driva även om man har en het och stark häst. Man ska väl alltid sträva efter att driva hästen fram till betet om man nu är ute efter en igenomriden häst? Driva måste man hela tiden. Även in i avsaktningarna. Jag har själv en häst som lätt stressar upp sig och blir stark och då är det halvhalter som gäller med en lätt, stadig hand med mycket ben och säte. Annars får man aldrig hästen att jobba på rätt och framförallt stadigt sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Meningen för mig med att inte sluta rida med benen är att lära hästen att benen inte bara betyder framåt. Enkelt - flytta den för skänkeln. Jag är petnoga på min unghäst och lägger ALLTID till benen när han börjar springa samtidigt som jag förhåller med sits, röst och ev tygel. Man ska kunna lägga om benen och sitta till och på den hjälpen få hästen att hejda sig och trampa till. Det lär man den aldrig om man sitter och åker häst - vilket man gör om man fastnar i att enbart aktivera huvudet och lugna hästen. Tro mig, jag har ägnat mig åt det i åtskilliga år :angel:


Mycket bra skrivet.. :bow:
Precis så menar jag också fast du skrev det lite mer ingående.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Få hästen aktiverad och fokuserad och hitta på olika övningar.
sen en anna "rolig" grej som Christoffer Dahlgren ( Akedemisk ridkonsttränare) sa till mig när ja red för han det va att jag skulle skritta i ett år och jobba bara i skritt, då lär man känna hela hästen och man har bra kontakt med den är fokuserad på dig, (i skritten då göra övningar självklart) , men som sagt, hur kul är det??? men det går, jag gjorde det aldrig, hade inte tålamod. Men min pärla går nu bra i alla gångarter endå :) men för mycket hets i galopper och sånt gör henne ofokuserad fortfarade men inte alls som förr...
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 821
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
798
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 081
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp