Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Nu hoppar jag in i det hela lite ;)

Nu vet jag att tråden ligger undr ridning men jag måste ändå lägga in en krok om tömkörning.
Det kan gör aunderverk för att stärka hästen och den kopplar inte ihop en "ryttare" på marken på samma sätt. Ofta har man ett lättare utgångsläge och hästenfår en chans att hitta sin egen balans och stärka sig även uten ryttare.
Dock inte sagt att den inte skall ridas ALLS, men jag tycker det är ett viktigt komplement. Förutsatt att man är duktig på att tömköra vill säga.

Min arab som jag hade var ett lokomotiv, totalt okontaktbar, superkäsnlig och tvärhet. Tog man i henne så taktade hon bara.
Där hjälpt tömkörningen oerhört, då hon inte satte i samband det hon varit med om i ridningen med tömkörning.
Mkt lösgörande arbete med "hjärngympa", bommar, olika lydnadsövningar, sidförande, ja listan kan göras lång.

Har du hört nå mer förresten?
Ska ta lite nya kort på honom nästa vecka!
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

JO tömkörning funkar bra på min häst. Visst han är laddad där med men det är nyttigt för honom :) Blir MINST en gång i veckan som jag tömkör!
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Förutom Phies råd vill jag tillägga- RID med sätet- sätt takten.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Ja, jag skulle nog säga att han har mer tendens att sätta upp huvudet o skyffla iväg som 17. Även lite svår att få o sakta ner, lyssna på vad jag ville, men han är riden lite enligt barocktänk, och lite western,så jag tror att mkt beror på att han inte fattade mig riktigt. Inte van vid nya ryttare.
I skritten började han däremot jobba fint efter en stund, när han insåg att ALLA skänklar mot magen inte beyder SPRING utan även kunde betyda "flytta dig undan". När jag väl får hem pållen kommer jag försöka dokumetera lite med filmer och så, så att jag kan se våra framsteg tydligt! Kul att kunna göra det!

En del känsliga islandshästar är ju tyvärr så att dom tar skänklarna som full fräs framåt. Men du kommer att lösa det du är duktig. Jag har en hel del tips.... Hjälper dig gärna IRL :laugh: Det som är viktigt är att man inte sitter och håller hästen i munnen hela tiden för då vill den ju bara springa snabbare!!
Gör halvhalter som går igenom. Få den att slappna av helt i skritten innan du börjar trava. Är det stressad så gå ner till skritt igen... precis som du varit inne på.Ett annat tips: Lägg dig på en volt i trav, klappa den lite på halsen och lugna den. Beröm när den slappnar av och minskar tempot. Gå därefter ut på spåret igen. Jobba den och belöna den när det slappnar av.

Det som inte fungerar på känsliga islandshästar är att man sitter och smyghåller hela tiden... man måste våga ge eftergifter och rida dom fast dom är springiga. Du är duktig och kommer att klara det jättebra. :laugh:

Verkar vara en väldigt känslig och mysig häst som du kommer att få väldigt mycket roligt ihop med.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

jag har en unghäst som är väldigt energisk o pigg liten dam.
Jag har kört OTROLIGT mycket markarbete med henne och använder ordet easy när jag vill att hon går för fort mm. vilket går otroligt bra o hon lyssnar väldigt bra på det.:)
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Ja, jag kommer nog börja med väldigt mkt markarbete, för att övergå till en hel del tömkörning o lugna uteritter och mkt skrittjobb på ridbanan för att bygga upp hästen. Har fått många bra tips! Och erbjudande om tränarhjälp! Kulkul! Om jag bara kunde få veta nåt om hästrackarn oxå! När det kan bli läge att hämta..
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

När kommer du att få hämta din buse? Har du hört något?
Ska bli så spännande att få se din häst!
Kram Kram
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Den kommer nog hem mellan den 12 och 24 december! Så nu närmar det sig! Jättekul!
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Som sagt hur gör ni när ni rider en häst som jobbar bra i skritten, men blir väldigt springig i trav? Hästen i fråga är inte välutbildad direkt. Tränar ni först i skritt så form mm sitter där, sen lägger in små korta travpass, eller sätter ni hästen i trav, låter den springa runt o jobbar den så gott det går i det tempot? Gissar att det finns mängder med sätt att lösa detta "problem" på. Så berätta!

GRAMAN funkade far oss, ponnyn trippade-och rusade emellanat- mkt oregelbunden trav. Hon gar som en klocka nu -3 man senare. Longerar ocksa med hjalptyglar.Glom vad alla andra sajer, prova GRAMAN det funkar:banana:
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Jag använde grahman väldigt mkt på mitt första halvblod, och jag tyckte det fungerade bra. Idag skulle jag inte föredra det, men som ett sista alternativ så kanske, kanske.. Satsar först o främst på att hästen skall hitta ett sånt inre lugn så den självmant sänker sig o börjar lugna tempot..
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

min häst bara sprang i traven men sen fick jag börja med att trav träna han mycket nu travar han så fint så

LYCKA TILL MED HÄST KÖPET
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Kl

Men om hästen inte lyssnar på halvhalter då utan springer ifrån arbetet tills man väljer att stanna den. Hur gör man då?
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Kl

Men om hästen inte lyssnar på halvhalter då utan springer ifrån arbetet tills man väljer att stanna den. Hur gör man då?

Man lär hästen halvhalter :) Och man rider inte o högre tempo än hästen fortf lyssnar i utan rider övergångar i det tempot o lägre (om så bara skritt-halt-skritt) tills man hittat knapparna.

Min var jobbig i munnen i början och gjorde halvhalter på röstkommando men det är väl inget att rekomendera :crazy: Han hade lärt sig det själv under våra promenader och jag fortsatte använda det på ryggen (gör fortf) när han blir lite för på.

Har du någon tränare som hjälper dig?
 
Om hästen ligger på väldigt framåt. Inte lyssnar på bromsade sits.. Så fort man släpper lite på tygeln öser den på framåt.. Vad gör man då så m an inte ska bli fast i handen?
Jag gör halvhalt på halvhalt.. Funkar i skritt men måste hålla tillbaka heeela tiden i trav även om jag verkligen försöker lätta ur och mycket volter
 
Om hästen ligger på väldigt framåt. Inte lyssnar på bromsade sits.. Så fort man släpper lite på tygeln öser den på framåt.. Vad gör man då så m an inte ska bli fast i handen?
Jag gör halvhalt på halvhalt.. Funkar i skritt men måste hålla tillbaka heeela tiden i trav även om jag verkligen försöker lätta ur och mycket volter

Sådana hästar bromsar jag genom tvärning. Dvs jag rider hästen i böjning på volten och flyttar ut undan innerhjälper. Man får öka graden tvärning lagom mycket för att hästen inte ska kunna springa framåt. Tvärar de mkt kommer de inte framåt. När de lugnar sig i takt och tempo kan an gradvis minska tvärningen. Börjar de hetsa igen ökar man bara tvärningen igen.

Då fastnar man inte i bromsande tygeltag eller sits som inte går igenom. Plus att man använder skänkeln. Många sådana hästar tål inte skänkeln och ryttaren blir väldigt avvaktande i skänkeln och vågar antingen inte ens ligga an eller använda den.
När man tvärar använder man skänkeln och hästen lär sig tåla den och inte överreagera på den.
 
Som sagt hur gör ni när ni rider en häst som jobbar bra i skritten, men blir väldigt springig i trav? Hästen i fråga är inte välutbildad direkt. Tränar ni först i skritt så form mm sitter där, sen lägger in små korta travpass, eller sätter ni hästen i trav, låter den springa runt o jobbar den så gott det går i det tempot? Gissar att det finns mängder med sätt att lösa detta "problem" på. Så berätta!
Jag jobbade mycket i 8 i början på mina pass när jag hade en springig häst och lät hästen (om den kan) förflytta sig sidledes en bit, öka /minska takten osv.
 
Det är svårt att få en häst att bli mindre framåt utan att tappa gnistan. Överdrivet voltarbete inte bra för hästens ben eller arbetsglädje. Varierad konsekvent ridning i olika tempon och underlag ger en häst som mår bra. Mår hästen bra så lyssnar den mer och gillar att arbeta. Du har fått många bra tips här i tråden. En häst blir inte lika stark när den är böjd. Man behöver inte ställa hästen väldigt mycket men ger bra resultat. Aldrig dra i båda tyglarna samtidigt. Markarbete typ cavaletti, trail som hjärngympa
 
Som sagt hur gör ni när ni rider en häst som jobbar bra i skritten, men blir väldigt springig i trav? Hästen i fråga är inte välutbildad direkt. Tränar ni först i skritt så form mm sitter där, sen lägger in små korta travpass, eller sätter ni hästen i trav, låter den springa runt o jobbar den så gott det går i det tempot? Gissar att det finns mängder med sätt att lösa detta "problem" på. Så berätta!

Jag har en sådan. Jag försöker konsekvent jobba med takten i trav, då brukar mycket lösa sig. Annars så har vi lagt MÅNGA 10m volter, flyttar för skänkeln på de stora volterna, dvs hitta på nya saker HELA tiden.
 
Tråden är från 2008. Hur kommer såna här gamla trådar upp så att folk börjar svara på nytt? Ser på trådstartarens profil att hen var inloggad sist 2014.
 
Tråden är från 2008. Hur kommer såna här gamla trådar upp så att folk börjar svara på nytt? Ser på trådstartarens profil att hen var inloggad sist 2014.

Nu ställde ju en annan person fråga liknande TS fråga. Jag antar att man googlat eller sökt på dessa problem och hittat gamla tråden som man frågar i.
Jag svarade IOM att det var en ny fråga trots gammal tråd.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp