Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Tack för alla svar och råd😀 Använder bommar mycket och övar även mycket markarbete... och försöker göra mycket volter. Det går lättare när man rider på volter och på böjt spår men hon tar alla chanser att springa och dra iväg så fort man rätar upp lite. Och stutsar gärna upp och ner.. Och lätt att man hamnar för mycket i handen då.. Har även tillgång till tränare som hjälper mig.. Det gäller väl bara och ha tålamod. Tror ni man ska låta en sån här häst "springa av sig" eller ska man bara försöka tagga ner och lugna så mycket det går?
 
Som sagt hur gör ni när ni rider en häst som jobbar bra i skritten, men blir väldigt springig i trav? Hästen i fråga är inte välutbildad direkt. Tränar ni först i skritt så form mm sitter där, sen lägger in små korta travpass, eller sätter ni hästen i trav, låter den springa runt o jobbar den så gott det går i det tempot? Gissar att det finns mängder med sätt att lösa detta "problem" på. Så berätta!
Jag jobbar min medryttarhäst lösgörande i skritt, sedan gå över till trav och försöka behålla formen där. När/om hästen blir stark, börjar springa eller liknande saktar jag av till skritt och börjar om. Obs! Om hästen är duktig och går kvar i god form i traven, glöm inte att ibland sakta av till skritt igen innan den blir springig och berömma mycket så den förstår när den gör rätt och får en positiv upplevelse istället för att den alltid ska jobba i trav tills den inte orkar mer.
Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 821
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
798
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 081
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp