Hur ringer man?!

Scata

Trådstartare
Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill få ;)

Jag vill ringa dit för att presentera mig och att dom ska få en "röst", jag förstår att det är viktigt (det skulle jag också tycka om jag var arbetsgivare). Nu till problemet..... vad ska jag säga :o
Jag har redan fått ett mail att min CV kommit fram, i jobbannonsen så är det väldigt utförligt beskrivet vad dom vill att man ska göra - det är liksom inte upplagt för att ringa :crazy:

Ni som är arbetsgivare/chefer/HR - kan ni tipsa mig om hur jag ska göra?
 
Sv: Hur ringer man?!

Det finns väl massor att fråga som inte är rena arbetsuppgifter?
Hur många som jobbar med samma saker, hur är medelålder och anställningstid (jobbat där länge?) Vad har de för önskeprofil för den de söker? Social, utåtriktad, noggrann, snabb?
 
Sv: Hur ringer man?!

Jag har hört väldigt delade åsikter om att ringa. Vissa rekryterare eller vilka det nu är som jobbar med att tillsätta tjänsten ser positivt på att man ringer och meddelar sitt intresse, medan andra blir galet irriterade när 50% av alla som sökt tjänsten ringer för att sticka ut eller visa exakt hur intresserade de är av tjänsten, så det är viktigt att tänka på innan man ringer! Har inga konkreta tips på vad jag skulle säga. Hade jag varit rekryterare och blivit tvungen att svara på "Hur går det med rekryteringen?" flera gånger per dag så hade jag nog blivit lite grinig till slut, eftersom rekryteringen går långsammare när jag måste svara i telefon hela tiden X)
 
Sv: Hur ringer man?!

Även jag har blivit tveksam till det här med att ringa efter att ha hört hur olika syn det finns på fenomenet.

När det dessutom inte finns något som du faktiskt vill få veta så blir det ännu konstigare..
 
Sv: Hur ringer man?!

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill få ;)

Jag vill ringa dit för att presentera mig och att dom ska få en "röst", jag förstår att det är viktigt (det skulle jag också tycka om jag var arbetsgivare). Nu till problemet..... vad ska jag säga :o
Jag har redan fått ett mail att min CV kommit fram, i jobbannonsen så är det väldigt utförligt beskrivet vad dom vill att man ska göra - det är liksom inte upplagt för att ringa :crazy:

Ni som är arbetsgivare/chefer/HR - kan ni tipsa mig om hur jag ska göra?

Det fetmarkerade gör att jag skulle rekommendera dig att inte ringa.

Är utbildad personalrekryterare och har anställt en del personer och hade jag redan i annonsen skrivit hur jag vill det ska gå till hade det gett ett negativt intryck att ringa. Speciellt om man inte har specifika viktiga frågor (fast de hade jag också tyckt man skulle ha ställt INNAN man sökte jobbet också).
 
Sv: Hur ringer man?!

Jag ser inte "att söka jobb" riktigt som att bara söka den utannonserade tjänsten, utan för mig handlar det mer om att jag resp den potentiella arbetsgivaren ska checka av gentemot varann om tjänsten är något för mig samt om jag är rätt person för tjänsten. Alltså, om jag vill vara säker på att kunna få en möjlighet att påverka så ringer jag innan jag söker och ställer "rätt" frågor/marknadsför mig så att deras intresse/nyfikenhet väcks och jag förhoppningsvis blir kallad till intervju. Jag tycker man får ett försprång på så sätt.
 
Sv: Hur ringer man?!

Jag har hört väldigt delade åsikter om att ringa. Vissa rekryterare eller vilka det nu är som jobbar med att tillsätta tjänsten ser positivt på att man ringer och meddelar sitt intresse, medan andra blir galet irriterade när 50% av alla som sökt tjänsten ringer för att sticka ut eller visa exakt hur intresserade de är av tjänsten, så det är viktigt att tänka på innan man ringer! Har inga konkreta tips på vad jag skulle säga. Hade jag varit rekryterare och blivit tvungen att svara på "Hur går det med rekryteringen?" flera gånger per dag så hade jag nog blivit lite grinig till slut, eftersom rekryteringen går långsammare när jag måste svara i telefon hela tiden X)


Jag har själv suttit med ansökningar och får tyvärr erkänna att jag kan tycka att det är lite irriterande när en del uppenbarligen ringer bara för sakens skull…

Det ger varken till eller från då jag har gått på personernas utbildning, erfarenhet med mera när jag sållar ut lämpliga kandidater inför intervju.
 
Sv: Hur ringer man?!

Det är så jag känner också, det blir bara ett irritationsmoment om jag ringer när jag är helt på det klara med vad som ska göras.

Tack alla för input!!
Det är verkligen en svår fråga det här om man ska ringa eller ej :crazy:

Jag har ju naturligvis vissa frågor men de är av karaktären att man tar dom vid en ev. intervju.
 
Sv: Hur ringer man?!

Du skriver att du ställer "rätt" frågor, men det är just dom jag behöver - tell me ;)
Jag skulle vilja ringa för att marknadsföra mig och tala om för dom hur mycket dom behöver mig... :angel: men där sviker mig modet när jag inte har något konkret att tala om, jag är ingen "kallpratare" :o
 
Sv: Hur ringer man?!

Jag tycker att man får överväga beroende på vilken typ av tjänst det är. I ditt fall skulle jag inte ringa, men jag skulle också vilja veta vilka frågor som är lämpliga. Du fick ju några förslag här ovan, fundera utifrån det och vilka frågor/saker som är viktig för dig. Visst, jag är i en situation där jag verkligen behöver ett arbete, men vissa arbetsplatser kan gå bort beroende på arbetsmiljön. Lite sånt, tänker jag!
 
Sv: Hur ringer man?!

Har du några vettiga och relevanta frågor kan du ringa, annars är det bara irriterande och hos mig ska du ha ett väldigt speciellt cv och bra matchning för att inte åka i sopkorgen. Och har du det, hade du inte behövt ringa. När man rekryterar är man evigt less på de som ringer för att man "ska". Jag sitter ju normalt sett med andra arbetsuppgifter också än bara rekrytering, så då blir det väldigt störande och hela processen drar ut på tiden.
 
Sv: Hur ringer man?!

Har du några vettiga och relevanta frågor kan du ringa, annars är det bara irriterande och hos mig ska du ha ett väldigt speciellt cv och bra matchning för att inte åka i sopkorgen. Och har du det, hade du inte behövt ringa. När man rekryterar är man evigt less på de som ringer för att man "ska". Jag sitter ju normalt sett med andra arbetsuppgifter också än bara rekrytering, så då blir det väldigt störande och hela processen drar ut på tiden.

Underbar inställning! Passar du verkligen till att hålla på med rekrytering?

/A
 
Sv: Hur ringer man?!

Det är nog bättre att ringa innan man söker egentligen. Det finns ju säkert något man undrar. Har man sökt och sedan fått reda på att ansökan mottagits blir det lite mer krystat. Det man alltid kan fråga är ju när de hoppas att tjänsten ska vara tillsatt och när personen som fått tjänsten helst ska kunna börja, om det inte står i annonsen.

/A
 
Sv: Hur ringer man?!

Ring inte, det är galet irriterande. Jag kan sitta med 300 ansökningar att läsa och de har jag ju fått för att i lugn och ro kunna hitta de som passar för tjänsten, genom det de sökande skrivit.
 
Sv: Hur ringer man?!

Svårt det där. Det beror ju väldigt mycket på; vilket också framkommit härovan.

Jag som INTE är särskilt inblandad i mängder med rekryteringar i min roll (personalchef) skulle nog faktiskt tycka det vore positivt ÄVEN om någon ringer för att man "ska". Det beror så på hur den personen LÅTER när den ringer. Är det en person som även via telefonluren låter väldigt bra som PERSON så skulle det ju ge ett positivt intryck. Har man då också rätt kompetens i sitt CV så är det klart att en kort kontakt säkert skulle kunna ge ett visst försprång i vissa typer av jobb.

Om jag sökte nytt jobb så skulle jag mycket möjligt kunna ringa för att säga just det som du skriver "jag tycker egentligen att det är väldigt tydligt i annonsen vad ni söker, men vill ändå väldigt gärna ringa för att ni ska få en "röst" till min ansökan, eftersom jag verkligen väldigt gärna vill börja jobba hos er!".

Men; som sagt; det beror på VEM som står som kontaktperson. En chef som kanske genomför 1 rekrytering vart 3:e år blir förmodligen inte alls lika irriterad som en rekryterare som inte sysslar med annat än detta. Vet man dessutom med sig att man riskerar låta lite nervös och bara kommer försöka ställa 1-2 lite "krystade" frågor så ger det INTE ett positivt intryck.

För någon månad sedan ringde en person och frågade om arbetsträningsplats inom vår kommun; vi hade ett ganska kort samtal och jag hänvisade henne vidare till andra personer. Dock gav hon ett OERHÖRT gott intryck via telefon; presenterade sig själv på ett väldigt positivt sätt och jag är övertygad om att en sådan person har en mycket större fördel av att ringa och fråga än att maila. Men; då gällde det som sagt också en arbetsträningsplats, inte en anställning.
 
Sv: Hur ringer man?!

Mitt generella svar är: ring inte om du inte har någon VÄLDIGT bra fråga, som inte kan vänta till intervjun.

Jag har svårt att se vad det är för frågor man ska ställa mellan ansökan och intervjun (då man fått bekräftelse på mottagen ansökan), som får min ansökan att hoppa från icke-högen till intervju-högen om inte mitt CV och beskriven person får den att göra det? Kan någon ge exempel?

Det skulle vara om det finns så många likvärdiga ansökningar så att det inte går att intervjua alla, eller att tidigare erfarenheter är totalt ointressant, men då är det oftast 500 ansökningar så då skulle jag bli ännu mer irriterad på om alla ringer :o
 
Sv: Hur ringer man?!

Ni som är arbetsgivare/chefer/HR - kan ni tipsa mig om hur jag ska göra?


Generellt:

Jag utgår från att har man sökt tjänsten så är man intresserad.
Är personen väldigt intresserad av just den tjänsten på just det företaget så uttrycks det i regel redan i ansökan. Om inte så är det ett tips - uttryck redan i ansökan intresset för just den tjänsten och just det företaget.

Mina dagar är i regel så tighta att det sällan finns utrymme för spontanbesök eller spontansamtal från arbetssökande så sådana uppmuntrar jag inte till, det verkar även gälla de flesta i kollegiet.


För min del har inga spontana samtal eller träffar från arbetssökanden påverkat gallringen.
Uppvisande av intresse för tjänsten och företaget, samt motfrågor, är varmt välkommna under intervjun.
 
Sv: Hur ringer man?!

Delvis knapp

En tanke är ju att många kanske ringer p.g.a att f-kassa/arbetsförmedlingen annars inte tycker att de gör tillräckligt för att få jobben (och därmed drar in eventuella ersättningar).
De pratar sig varma om hur bra det är att ringa efter att ha skickat sitt CV. (detta redan på "min tid" trots att jag togs ur detta för typ 10 år sedan...) och tänker kanske inte på merjobbet det innebär för de som får CV:n skickade till sig, typ?
 
Sv: Hur ringer man?!

Intressant att höra! "Alla" brukar ju uppmuntra en att ringa, jag har dock aldrig gjort det, vad ska man säga liksom? :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 226
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 733
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp