Bukefalos 28 år!

Hur rycker ni manen??

S

Skrutt

Undrar bara, det är något som jag bara inte tycker om att göra. Städar hellre...
Men skämt å sido, hur gör ni, använder ni bara fingrarna eller?? Tar ni mer under eller ??
Observera att manen är lång...
 
För det första har jag alltid gummihandskar när jag rycker manen på pållen.
Dels för att jag får större blåsor utan än med handskar, och dels för att det går mkt lättare med gummihandskarna.

Jag rycker manen så den går i rak linje efter mankammen, dvs halsens översida.
Jag har sett folk som vill ha manen "vinkelrätt", dvs den är olika lång på olika ställen på manen.
Mina hästars man är lika lång på hela "sträckan".

Jag rycker inte på manens undersida.
Jag rycker bara hela tiden nedifrån kanten på manen.
Jag tycker den tunnas ut tillräckligt av det, och blir kortare.
Tar man på manens undersida tycker jag man ofta får fenomenet att manen vill över på andra sidan halsen.

Min ena häst måste TYVÄRR ryckas med trimkniv, vilket jag "sörjer", för det blir inte alls lika snyggt!
Men rycker jag honom "för hand" så får hans tjocka man MITTBENA, så pälsen ligger åt ena hållet, och manen åt andra! Vilket inte ser KLOKT ut! :crazy:
 
Jag börjar med att tunna ut den genom att rycka lite av de längsta stråna. Sen övergår jag till att avvända en trimkniv, tror att den igentligen är avsedd för hundar men dan är vass och bra. Använder trimkniv eftersom min hästs man skulle bli aldeles för tunn om jag bara ryckte vanligt. Dessutom går det ju lite snabbare också. :)
 
Jag får så ont i fingrar och axlar om jag rycker för hand så jag använder alltid trimkniv. Med lite träning får man i stort sett samma resultat. Manen är en handsbredd lång när den är nyryckt räknat från mankammen.
För att få det snyggt gör jag på samma sätt med trimkniven som med fingrarna när jag rycket. Tar en slinga av manen, drar uppåt mot mankammen med kniven innan jag skär av. På så sätt ser inte manen skuren ut.
Det finns många olika sätt att rycka en man och man får nog hitta ett sätt som passar en själv. (och som ger ett önskat resultat)
 
Jag tar en sax och håller den lodrät, sen klipper jag! :)

Ser inte klippt ut, och är betydligt behagligare för både hästen och mig... :cool:
 
Så gör jag också. Har hand om hårömma hästar och har ingen lust att plåga dem. Tunnar ur med trimsax om det behövs, klipper och finputsar sedan med kniv. Det blir inte lika snyggt som om man rycker, men jag flätar ändå på tävling, så det gör inget! :)
 
Jag köpte min häst oktober då var manen klippt vilket jag tycker är döfult, så igår kväll rök den. Den var då ca 20cm och relativt tjock.Jag rycker med stålkamm sådan man har till hundar ,tar tag i dom längsta stråna virar dom runt kammen och rycker (drar) tills manen är lagom lång. MVH/Anna medblåsor i fingrarna och med en konstaterat medgörlig häst. :rofl: :rofl:
 
Smart!
Jag får nog ta trimkniven då han inte har så tjock man men LÅNG!!
Vill inte ha en tunn blaskig man utan en något tjockare som jag tycker är snyggare, sen är den ju idag delad (naturligtvis) så jag chansar på trimkniven å rycker det sista som behövs.
Får ibland fläta allt på en sida för att den skall ligga kvar på en sida...
 
jag rycker alltid med fingrarna, det blir snyggast så. rycker de längsta stråna. vid själva rycket ska man rycka uppåt, inte nedåt, det är lättast.
 
Jag klipper och skär så att den ser ryckt ut, Har utvecklat min egen teknik kan man säga. Får ont i fingrarna av att rycka, och hästarna tycker inte det är så skönt dom heller. :crazy:
 
Hmm, när jag har ryckt har jag nog gjort det nedåt. skall prova att rycka uppåt!
Och min tävl.häst är van så han står snällt men detta är en unghäst som jag skall putsa till från typ busig shetlandsponny till halvblod...!!
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 316
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 267
Senast: Oknytt
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: mysboll
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 704
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp