Hur ryktat ni?

cf234k

Trådstartare
Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så undrar lite hur ni gör o va ni tycker är bäst osv.
Såhär gör jag:

Kratsa hovar

Borsta man o svans

Använda en gummiskrapa/magicbrush/plastborste och drar i cirkulära rörelser för o få upp all smuts

När allt smuts ligger utanpå pälsen så tar ja en väldigt mjuk och tunn/smal borste och typ sopar bort smutset med korta snabba rörelser

Sen tar ja ryktborste o kör som vanligt, då tar jag även ansiktet lite försiktigt om de inte finns nån ansiktsborste

Sen tar jag den mjuka borsten igen och kör lite snabbt för extra glans

Sist så torkar ja bort snor/smuts i näsan och typ pillar bort glegg i ögonen osv

Hur gör ni?
 
Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så undrar lite hur ni gör o va ni tycker är bäst osv.
Såhär gör jag:

Kratsa hovar

Borsta man o svans

Använda en gummiskrapa/magicbrush/plastborste och drar i cirkulära rörelser för o få upp all smuts

När allt smuts ligger utanpå pälsen så tar ja en väldigt mjuk och tunn/smal borste och typ sopar bort smutset med korta snabba rörelser

Sen tar ja ryktborste o kör som vanligt, då tar jag även ansiktet lite försiktigt om de inte finns nån ansiktsborste

Sen tar jag den mjuka borsten igen och kör lite snabbt för extra glans

Sist så torkar ja bort snor/smuts i näsan och typ pillar bort glegg i ögonen osv

Hur gör ni?
Vill även tillägga att jag inte har nån utbildning inom hästskötsel förutom ridskola och erfarenhet så vet inte vad som är ”protokoll”. Kanske gör heeeelt fel inte vet jag hahah. Men detta är vad jag tycker är enklast med bäst resultat
 
Jag kör magic/gummiskrapa/rotviska först, ordentligt på benen för att bli av med eventuellt lera. Cirkulärt med magic/gummi, "flickar" med rotviskanför att sprätta upp lera och grov smuts från djupet, kallas ju även flick brush på engelska ibland.

Kör sen på med nogrannare mjukare rotviska och ryktborste på kroppen, medans ben och hovar torkar.

Kratsar alltså hovarna efter att hästens kropp är ren. Äckligt och onödigt att bli lera ner mig själv.

Sist borstar jag man och svans.
 
Jag kör magic/gummiskrapa/rotviska först, ordentligt på benen för att bli av med eventuellt lera. Cirkulärt med magic/gummi, "flickar" med rotviskanför att sprätta upp lera och grov smuts från djupet, kallas ju även flick brush på engelska ibland.

Kör sen på med nogrannare mjukare rotviska och ryktborste på kroppen, medans ben och hovar torkar.

Kratsar alltså hovarna efter att hästens kropp är ren. Äckligt och onödigt att bli lera ner mig själv.

Sist borstar jag man och svans.
Tänker adoptera dedär med att kratsa hovar sist, blir alltid lerig på händerna ju. Har alltid haft mina ”fulhandskar” när hästen är som skitigast. Att ja aldrig tänkt på de…
 
Först borstar jag man och svans, sen piggborste o vanlig borste på kroppen och till sist kratsar jag hovarna. Det är ytterst sällan jag ryktar då det ses som djurplågeri av herren. Massage är dock okej, oftast ;)
 
Min ena häst är inte så förtjust i ryktborste så det har jag övergivit...


börjar med piggborste/magic brush/svansborste/vad jag nu har i lådan för att bli av med värsta leran. Passar även på att gå över manen, pannluggen och yttersta 15 cm av svansen med denna.

Sedan tar jag enda rotborsten hästen accepterar, borstar rent hela kroppen

Sist kratsar jag hovarna, sopar sedan bort smutsen från stallgången innan jag börjar ta på benskydd, sadla osv.
 
Jag ryktar ganska sällan, lite då och då men inte varje dag.
Inför ett vanligt ridpass hemma:
- kratsa hovar
- piggborste vid behov
- borsta hela hästen med mjuk borste (har en jättebra skoborste)
- smörja mungipor

Brukar inte borsta man och svans varje gång. Gör det alltid om vi ska träna för tränare och annars lite då och då bara. Rikligt med pälsglans först isf.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Piggborste eller magic brush om det finns lera

Rotborste över hela hästen (han tycker det kliar gott i pannan????)

Kratsa hovar

Om han är på bra humör kör jag även rykt och rotviska eller dammborste efter.

Borstar endast man och svans inför träning.
 
Även jag är ridskoleryttare. Gör ungefär samma varje gång. Just rykten är lite av en favoritgrej för mig så ju skitigare häst desto gladare. Leder jag ut en häst som är shiny och ser ut som att den ska iväg på OS är jag urlycklig en hel vecka typ :)

Borstar man och svans någorlunda.

Sedan magic brush, rotviska, gummiskrapa eller liknande för "grovjobbet". Vad jag väljer beror lite på vad man hittar i ryktkorgen och på vilket sätt hästen är smutsig.

Borstar rent hovarna ordentligt, är de blöt-leriga kratsar jag sist, är de torr-leriga kratsar jag dem efter att jag borstat rent dem.

Borstar man och svans ordentligt.

Borstar huvudet ordentligt. Kollar samtidigt ögon, mule och mungipor.

Ryktborste och ryktskrapa så länge jag bara kan/får (om hästen visar att den inte är på humör får man ju finna sig i det).

Har jag sett att det är något klägg i ögon, mule eller mungipor svampar jag noga bort det.

Blöter en microfibertrasa någorlunda, torkar bort damm från huvudet. Viker och torkar på ben, hals, och rumpa. Sedan blöter jag igen och drar igenom man och svans.

Har jag tid/ork/rätt häst kan jag även ta till liiite pälsglans på slutet.
 
Börjar med piggborste om hästen är lerig. Jobbar först i cirkulära rörelser för att riva upp leran och drar sedan i pälsens riktning för att få håren åt rätt håll igen. Efter det går jag över hela hästen med rotviska för att få av den lösa smutsen och avslutar med en mjuk korthårig borste för att ta det sista dammet som rotviskan inte fick med sig. Sist kratsar jag hovarna. Jag borstar man/svans vid behov vilket är ganska sällan, kan punkt-borsta om hon har lera i man/svans men total genomborstning gör jag nästan bara i samband med frisering.
 
Jag brukar börja med att ha pälsglans i svansen så den hinner torka. Sen tar jag lera om det finns med plastborste.
Ruggar upp pälsen så det blir lättare att borsta bort dammet. Tar ben med en hårdare borste om de är lite skitiga.
Drar över hela hästen med en rotviska. Borstar igenom svansen, manen och pannluggen. Borstar huvudet och avslutar med att kratsa hovarna.
Har jag mysdag eller gott om tid ryktar jag med ryktborste och skrapa.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag ser till att hästen inte är lerig. Gnuggar bort lera med magic brush eller tiger's tongue, borstar bort med borste efteråt. Gör samma på huvudet. Är extra noggrann på benen. Kratsar hovarna i hagen innan vi går in. Borstar man och svans varannan vecka kanske. Brukar ta en kam och dela mellan man och pannlugg så att tränset får plats.

En ordentlig rykt blir mer sällan. Och under fällningsperioderna är rutinen annorlunda, då ska så mycket päls som möjligt bort i ett bräde :p

Så jag är ingen storryktare. Men varje dag kollar jag igenom hela hästen efter svullnader och sår och behandlar efter behov. Och ja, jag har ett lurvigt troll till häst :angel:

20230825_193023.jpg
 
Länge sedan jag red men på den tiden så; Rotborste överallt. Känner över huden på hela hästen med händerna. Borstar extra där det behövs. Tar ögonskrufs och känner i öronen. Tar svans o man om det är bös i eller början till trollflätor. Tar några tag med ryktborste och skrapa i sadelläget. Hovar. På med utrustning. Ryktar eventuellt ordentligt efteråt. Struntar i hur hästen ser ut när jag rider men ingen synlig smuts och inget får skava eller irritera.
 
Först piggborste el. Magic brush vid ev. Lera
Rotviska till kroppen och även huvud; använder oftare det än pannborste 🙃
Rotborste till benen som jag samtidigt visiterar
Ryktar ordentligare med ryktborste och skrapa då och då dock mindre när de går på "bete" för att inte förstöra naturligt skydd
Pälsglans och man/svansborste/mankam i svans/man/pannlugg då och då
Sist kratsar jag ur hovarna 😊
 
Jag börjar med rotborste i pannluggen och på huvudet. Sedan piggborste/ magic brush/ gummiskrapa på hals, rygg, bak vid behov för lera/ hår. Sedan rotborsten på hela hästen, kan byta till grövre borste på benen vid behov. Sedan kratsar jag hovarna och sist kan jag borsta svansen om jag tycker det behövs. Gör rent ögon etc om det behövs. Ryktar väldigt sällan med ryktborste. Knappt inför tävling heller 😝.
 

Bifogade filer

  • IMG_1561.jpeg
    IMG_1561.jpeg
    32,3 KB · Visningar: 37
Börjar alltid med piggborste eller liknande. Min häst älskar att bli kliad och tycker om mycket om det (till skillnad från hennes mamma som inte uppskattade att bli borstad). Därefter använder jag en mjuk borste och tar bort det som piggborsten dragit upp. Är det lerigt ute brukar jag komma ihåg att skrapa bort leran på hovarna först av allt, då brukar de hinna torka rätt bra. Därefter borstar jag man och svans och till sist kratsar jag hovarna.
Jag ryktar väldigt sällan, eftersom hästens mamma ogillade det så mycket vande jag mig av med det, men ibland när det känns som att det behövs ryktar jag innan jag tar hovarna.
 
Jeg begynner med conditioner i hale og man/pannelugg om jeg skal børste det. Det får virke mens jeg gjør resten.
Min sofa ponni har ofte spon på ryggen og rompa, så tar stiv børsten og koster det av før jeg tar en massasje børste som jeg bruker i sirkel bevegelser. Den mindre harde siden på massasje børsten bruker jeg til å gni vekk evnt brunst flekker fra innsiden av bakbena. Børster så av hår og skit med stivbørsten. Deretter tar jeg bein børsten (liten med kort tett bust) og børster bena. Så børster jeg hodet. Deretter hale og man, som tar litt tid. Til slutt tar jeg høvene. De dagene jeg føler for det så tar jeg på litt dream coat spray og børster med en myk børste til slutt for å få glans i pelsen.
20230905_153134.jpg
 
Min rutin ser ofta ut såhär:

Ställer i stallgången och passar då samtidigt att pilla bort ev gegg i ögonen/näsan och mysa lite.

Om geggigt i hagen och geggiga hovar rengör jag dem med en hård hovborste.

Magic brush för att få bort lera, därefter en medelhård borste, avslutar med en mjukare.

Sprayar pälsglans och borstar man, lugg och svans om träning, annars endast om hon fått damm/bös/spån i håret eller om svansen ser stripig ut.

Avslutar med att kratsa ur hovarna hö fram, hö bak, vä bak, vä fram.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 434
Senast: s957
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 692
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp