Hur sälja saker?

Voeux

Trådstartare
Är som jag nämnt i någon annan tråd inne i en rensningsfas hemma och har en del fina saker som jag vill bli av med. Jag skänker mycket till Stadsmissionen eller vänner, men det skulle ju inte vara fel att få åtminstone lite pengar för vissa saker. I mellandagarna försökte jag sälja 3 st väskor på Tradera, de är alla i nyskick och kostade kanske kring 500 kr vid inköp. Jag la ut dem för 150-250 men inte ett enda bud. Jag har även en hel del kläder i samma prisklass men det känns så jobbigt att lägga ut en tröja för 50 kr, kofta för 75 kr osv. Känns som att det tar mer tid än vad det är värt. Hade det gällt ett par väskor och ett par klädesplagg hade jag bara skänkt det utan eftertanke, men nu är det så mycket.. Testade Sellpy en gång för några år sedan och det var visserligen smidigt men man får ju inte tillbaks så mycket. Barnkläder säljs ju ofta i "klädpaket" men tvek om det fungerar på vuxenkläder?

Ni som säljer saker, hur gör ni?
 
Jag testade att sälja via Facebook-gruppen Circle of clothes och fick sålt det mesta till en rimlig peng trots att de flesta plagg var från de vanliga kedjorna och inte några märkesplagg. Förvånad över att det var såpass lättsålt.

Bra tips, ska kika!
 
Är som jag nämnt i någon annan tråd inne i en rensningsfas hemma och har en del fina saker som jag vill bli av med. Jag skänker mycket till Stadsmissionen eller vänner, men det skulle ju inte vara fel att få åtminstone lite pengar för vissa saker. I mellandagarna försökte jag sälja 3 st väskor på Tradera, de är alla i nyskick och kostade kanske kring 500 kr vid inköp. Jag la ut dem för 150-250 men inte ett enda bud. Jag har även en hel del kläder i samma prisklass men det känns så jobbigt att lägga ut en tröja för 50 kr, kofta för 75 kr osv. Känns som att det tar mer tid än vad det är värt. Hade det gällt ett par väskor och ett par klädesplagg hade jag bara skänkt det utan eftertanke, men nu är det så mycket.. Testade Sellpy en gång för några år sedan och det var visserligen smidigt men man får ju inte tillbaks så mycket. Barnkläder säljs ju ofta i "klädpaket" men tvek om det fungerar på vuxenkläder?

Ni som säljer saker, hur gör ni?
Lokala säljgruppen brukar ha en massa kläder (vissa verkar ju sälja hela tiden -knappt använd, nästan ny osv, man undrar liksom :rofl:) någon ställde också ut en stång kläder utanför huset och satte en swishskylt bredvid och la ut i säljgruppen.
 
Du kan ju helt enkelt lämna in det till försäljning på second hand-butiker runt om i Stockholm. Jag sålde en del själv i en butik på Flemminggatan, nära St Eriks, men vet inte om den finns kvar.
 
Är som jag nämnt i någon annan tråd inne i en rensningsfas hemma och har en del fina saker som jag vill bli av med. Jag skänker mycket till Stadsmissionen eller vänner, men det skulle ju inte vara fel att få åtminstone lite pengar för vissa saker. I mellandagarna försökte jag sälja 3 st väskor på Tradera, de är alla i nyskick och kostade kanske kring 500 kr vid inköp. Jag la ut dem för 150-250 men inte ett enda bud. Jag har även en hel del kläder i samma prisklass men det känns så jobbigt att lägga ut en tröja för 50 kr, kofta för 75 kr osv. Känns som att det tar mer tid än vad det är värt. Hade det gällt ett par väskor och ett par klädesplagg hade jag bara skänkt det utan eftertanke, men nu är det så mycket.. Testade Sellpy en gång för några år sedan och det var visserligen smidigt men man får ju inte tillbaks så mycket. Barnkläder säljs ju ofta i "klädpaket" men tvek om det fungerar på vuxenkläder?

Ni som säljer saker, hur gör ni?

Högt utgångspris genererar sällan sålda kläder/saker. Utgångspriset ska vara lågt, sedan kan du lägga på ett reservationspris och ett köp-nu-pris. Tänk också på vilka sökord du använder dig av. Bra bilder är viktigt.

Jag har sålt massor av kläder på Tradera, inte sällan till hyfsat nära nypris trots att utgångspriset varit väldigt lågt. Sedan går olika märken olika bra. Rodebjer, Filippa K, Gudrun Sjödén har t.ex. alltid varit lättsålda för mig, medan t.ex. Bruuns Bazaar har varit väldigt svårsålt.
 
Du kan ju helt enkelt lämna in det till försäljning på second hand-butiker runt om i Stockholm. Jag sålde en del själv i en butik på Flemminggatan, nära St Eriks, men vet inte om den finns kvar.

Jag tror de flesta second hand butiker inte tar emot H&M, Lindex mm. om jag inte fattat det fel? Måste finnas någon vinst för dem också, och plagg med second hand värde på 75 kr är nog inte sådana.
 
Högt utgångspris genererar sällan sålda kläder/saker. Utgångspriset ska vara lågt, sedan kan du lägga på ett reservationspris och ett köp-nu-pris. Tänk också på vilka sökord du använder dig av. Bra bilder är viktigt.

Jag har sålt massor av kläder på Tradera, inte sällan till hyfsat nära nypris trots att utgångspriset varit väldigt lågt. Sedan går olika märken olika bra. Rodebjer, Filippa K, Gudrun Sjödén har t.ex. alltid varit lättsålda för mig, medan t.ex. Bruuns Bazaar har varit väldigt svårsålt.

Det var det jag trodde jag hade, utgångspris typ 75% lägre än nypris men tydligen inte tillräckligt gissar jag. Får testa igen!
 
Det var det jag trodde jag hade, utgångspris typ 75% lägre än nypris men tydligen inte tillräckligt gissar jag. Får testa igen!
Lågt utgångspris är typ 1-50kr på tradera. Jag har själv köpt kläder där (och det ska vara något väldigt speciellt för att jag ska ge mig in i en budgivning som startar på 100kr och uppåt), men föredrar att både sälja och köpa via facebookgrupper. Jag är med i såna som är i närområdet, då slipper man ofta frakt och man vet direkt om man får köpa och till vilket pris.
 
Jag säljer mycket via Tradera, men mycket i lokala Facebook-grupper och ofta finns det även säljgrupper med en viss inriktning t ex Rockabilly-kläder som jag sålt en del. Finns vissa märkesgrupper mm
 
Jag tror de flesta second hand butiker inte tar emot H&M, Lindex mm. om jag inte fattat det fel? Måste finnas någon vinst för dem också, och plagg med second hand värde på 75 kr är nog inte sådana.
Jag vet inte hur det är nu men de gjorde det då, sålde även sånt som var märkeslöst och hemsytt.
 
Man måste lägga ut när folk har pengar dvs i mellandagarna när du försökte är det många som har ont om pengar. Lägg ut när det är lönehelg, då får du troligen fler napp. Det gäller i alla fall på Facebook Marketplace, där jag brukar sälja.
 
Är som jag nämnt i någon annan tråd inne i en rensningsfas hemma och har en del fina saker som jag vill bli av med. Jag skänker mycket till Stadsmissionen eller vänner, men det skulle ju inte vara fel att få åtminstone lite pengar för vissa saker. I mellandagarna försökte jag sälja 3 st väskor på Tradera, de är alla i nyskick och kostade kanske kring 500 kr vid inköp. Jag la ut dem för 150-250 men inte ett enda bud. Jag har även en hel del kläder i samma prisklass men det känns så jobbigt att lägga ut en tröja för 50 kr, kofta för 75 kr osv. Känns som att det tar mer tid än vad det är värt. Hade det gällt ett par väskor och ett par klädesplagg hade jag bara skänkt det utan eftertanke, men nu är det så mycket.. Testade Sellpy en gång för några år sedan och det var visserligen smidigt men man får ju inte tillbaks så mycket. Barnkläder säljs ju ofta i "klädpaket" men tvek om det fungerar på vuxenkläder?

Ni som säljer saker, hur gör ni?
Jag lägger ut saker med märke med lågt utropspris typ 10 kr sen låter jag marknaden styra. Har blivit helt ok betalt i de flesta fallen. Lämnar också in till en secondhandbutik som säljer för kommission. Den butiken jag lämnar till är jättestor och är mer fokuserad på H&M och Lindex etc men man får ju inte så mycket för det men då kommer det till användning hos någon med lite mindre plånbok tänker jag. Säljs det inte skänker butiken det vidare till någon insamling.
 
Jag har samlat sånt som är av billigare märken för att sälja på loppis.

Baserat på att det är ytterst sällan jag budar något speciellt på kläder med nypris på under 500:-, det är liksom sällan värt det när man inte helt kan se skicket och sen måste betala frakten på det. (Och att jag tycker det är mycket jobb för lite pengar att sälja saker till låga priser. Då kan jag lika gärna skänka bort det direkt, min tid är ju bra mycket mer värd än 50:-/h. Har man mycket att sälja blir det ju en annan sak, när både totalsumman och nedlagd tid kan klumpas ihop.)

Dyrare grejer i riktigt bra skick betalar jag utan problem nästan nypris för, men då måste det ju vara riktigt bra bilder (och tydligt utmärkt modell/mått/material så att det verkligen är rätt plagg). Numera köper jag allt som går begagnat, men det är väldigt stor skillnad i vad jag är beredd att betala beroende på hur stor risk jag uppfattar att köpet innebär.
 
Jag säljer nästan bra grejer på marketplace. Tradera är för mycket jobb med att skicka och grejer.

Lägger ut på marketplace, verkar folk rimliga och vill hämta när jag inte kan så lämnar jag det bara utanför dörren och de får swisha när de hämtar 🙈
 
I mellandagarna försökte jag sälja 3 st väskor på Tradera, de är alla i nyskick och kostade kanske kring 500 kr vid inköp. Jag la ut dem för 150-250 men inte ett enda bud.
Inte så konstigt. Folk har precis fått julklappar och har fullt upp med julen. Dessutom har de ont om pengar.

Bra bilder är dock a och o. Dåliga, mörka bilder innebär dåligt pris, om någon ens budar. Så ta bra bilder.

Ni som säljer saker, hur gör ni?
Jag säljer en del på tradera, men också på Facebook. Gillar Facebook eftersom det är gratis och ofta köper folk i närheten så man slipper skicka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp