Hur sätta igång hästen efter över ett års vila?

Urbin

Trådstartare
Hästen i fråga är omkring 10 år gammal, gått på lösdrift men inte ridits/tränats på över ett år. Hästen är frisk och skadefri och har varit "avställd" pga mänskliga skäl. Hästen är ur kondition och är en aningen överviktig.

Nu ska han sättas igång och jag vill gärna höra hur ni hade gjort.

Finns det någon mall för hur en igångsättning bör se ut?
 
Är det för tungt att ge sig ut och i kuperad terräng? Är det okej att trava korta stunder? Eller är det bara skritt på plant underlag som gäller den första tiden?
 
Den måste ju få bygga lite ryggmuskler eftersom den inte burit på ryttare på länge.
Jag skulle nog skritta nån vecka eller två. Man känner ju efter vilket underlag som är lagom. Om hästen är glad och framåt så :up:
När jag för länge sen satte igång några ridskolehästar efter sommarbetet så tror jag vi skrittade v 1, skritt/trav v 2 och sen började de gå i verksamheten men inte ”fullt igång”.
 
Jag har ett gammalt igångsättningsschema för vuxna hästar som varit avställda men ej skadade;

vecka 1: skritt ut 30-60 min
v 2: skritt ut 60-120 min
v3 skritt minst 30 min, trav max 5 min
v4 skritt minst 30 min, trav max 10 min
v 5 skritt minst 30 min, trav max 10 min, galopp max 5 min (här kan man börja rida på bana om man vill)
v 6 skritt minst 30 min, trav max 10 min, galopp max 10 min
v 7 skritt minst 30 min, trav max 15 min, galopp max 10 min (introducera bommar)
v 8 skritt minst 30 min, trav max 15 min, galopp max 15 min (introducera hoppning låga hinder)
v 9 rid "som vanligt"
 
Jag hade skrittat i några veckor, varvat promenader med uppsuttet, absolut ut i skogen i kuperad terräng men inte varje dag.
Öka på längd ganska sakta.
 
Är det för tungt att ge sig ut och i kuperad terräng? Är det okej att trava korta stunder? Eller är det bara skritt på plant underlag som gäller den första tiden?

Se @Elo s upplägg. Har den stått i ett helt år skulle jag ta det väldigt lugnt i början, hellre att du skrittar 3-4 veckor och får en bra grund än att du ska trava redan vecka två och får en kotledsinflammation eller nåt annat onödigt. Du vet ju inte riktigt vad den håller för om den bara gått i hage.

Skritt i rask takt på asfalt, på landsväg, kuperat, i olika underlagskonstellationer och längre och längre tid. Kan du ta med den på töm är det en smidig lösning för att den ska få röra sig utan vikt på ryggen också, särskilt i början när ni ska klättra och gå i terräng.

Sedan korta travsekvenser som utökas. Samma med galoppen.
 
Har hästen varit frisk och gått i en relativt stor hage skulle jag inte vara överdrivet försiktig med att sätta igång den faktiskt. Skulle börja med att rida ut och jogga lite ett par dagar i veckan i lugnare tempo och med skrittpauser ofta och skritta i skogen någon dag i lite tuffare terräng eller lite grundarbete på bana. Skulle absolut inte hållit mig till bara skritt ute i flera veckor om inte hästen varit skadad. Det finns liksom ingen nytta med det för en häst utan tidigare skadeproblematik och som varit igång fullt tidigare och som bör ha stora delar av sin tidigare muskelmassa kvar om den rört sig i en vettig hage. Intervaller är vad som får upp konditionen snabbast även om man så klart får känna efter noga hur mycket hästen orkar i början, speciellt om den är överviktig.
 
Senast ändrad:
Jag skulle skritta på olika underlag och i terräng ett par veckor, sedan öka på med trav och så småningom galopp i några minuter åt gången.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: Freazer
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 955
Hästhantering Skulle behöva lite tips och idéer då inspirationen och motivationen för närvarande tryter och det helt enkelt är enklare att bara låta...
Svar
2
· Visningar
686
Senast: ylvalill
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 131
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp