Hur sätter jag igång efter 2veckors vila?

Hästägare

Trådstartare
Nu har mina hästar stått still i ca 2veckor kanske lite till.
Dom har gått ute dygnet runt och joggat runt själva i hagen när man varit där.
Jag har ridit dom 3gånget under den tiden, ca 1km i enbart skritt (barbacka)

hur mycket ska jag skritta och trava innnan jag kan rida som vanligt?

är sugen på lite markarbete men väntar självklart ut hästarna tills dom är redo men hur ska jag jobba upp dom och hur länge?
 
Skönt att vi tänker lika!
Har skrittat i 3dagar i sträck och travat några steg.

när tror du jag kan börja med markarbeten .mm?
 
En dags vila, en dags igångsättning. En veckas vila, en veckas igångsättning osv. En tumregel som funkar fint för de allra flesta hästar som arbetar helt normalt.
 
2 veckor är inte så mycket för en häst, värre med oss människor 😂
Förutsatt att de var igång ordentligt innan vilan hade jag ridit som vanligt men kanske inte kört de hårdaste passen första veckan :)
 
Jag hade ridit hyfsat som vanligt. Nu rider jag bara ut men jag hade ridit en lagom runda (inte längsta men inte kortaste) och i alla gångarter. Men tagit det hyfsat lugnt. Mycket skritt men det blir det alltid för mig på uteritter.

Jag hade inte ridit ett krävande dressyr/hopp pass som första träning efter en 2 veckors vila.
 
Nu har mina hästar stått still i ca 2veckor kanske lite till.
Dom har gått ute dygnet runt och joggat runt själva i hagen när man varit där.
Jag har ridit dom 3gånget under den tiden, ca 1km i enbart skritt (barbacka)

hur mycket ska jag skritta och trava innnan jag kan rida som vanligt?

är sugen på lite markarbete men väntar självklart ut hästarna tills dom är redo men hur ska jag jobba upp dom och hur länge?
Du kan rida i alla tre gångarterna om du brukar göra det tycker jag men håll det lätt och enkelt. Första veckan kan du väl bara jogga igång dom och rida ut. Lite kortare pass än vanligt och sen lite mer som vanligt andra veckan och helt som vanligt tredje veckan. De flesta hobbyhästarna går inte särskilt hårt så det klarar dom säkert om dom hade kondition för det innan vilan också 🙂
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: linlar1
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp