Hur se skillnad på olika typer av aggression? Kan man göra något åt det?

Sasse

Trådstartare
Jag har en katt som vid möte med annan katt mer eller mindre alltid visar någon form av aggression. Ofta handlar det om vuxna, lösa utekatter som går fram till honom när han är i trädgården och då är han dessa tecken: stelhet, borstig päls, piskande svans, öronen platt liggande bakåt och "vansinnesvrål". Detta brukar i sin tur leda till ett utfall, slagsmål om han kommer ifatt katten, annars ivägjagande. Detta har oftast skett i hans revir, men han har haft tendenser att vilja jaga iväg katter när vi varit ute på promenad också.

Idag har han haft ett möte med en kattunge/ungkatt. Mötet, kan tilläggas, skedde av misstag. Han visade inte samma tecken denna gång som han tidigare gjort. Kattungen visade intresse för honom och närmade sig försiktigt, men har aldrig gått ända fram. Min katt har då morrat och varit stel, men inte rört sig i övrigt. Så fort kattungen har tittat åt ett annat håll, gått iväg eller liknande så har min katt dock närmat sig. Han har varit tyst då, fortfarande stel men ingen krökt rygg eller liknande, öronen rakt fram eller åt sidorna, svansen hängande ner och stilla. Han har börjat morra så fort kattungen vänt sig om och tittat på honom. Kattungen har ökat avståndet om min varit "för nära" och min har då följt efter i gående takt.

Hur ska jag tolka den här typen av signaler att han närmar sig kattungen? Jag har inte tolkat det som att han varit ute efter jakt/slagsmål, men har jag fel? Går det att spekulera utifrån den skrivna texten? Jag filmade vissa delar av mötet, men jag vet inte hur lätt det är att se, rummet var rätt mörkt och min katt är mörk själv. Jag är egentligen intresserad av att veta vilken typ av aggression min katt har och om man kan göra något åt det.

Jag hade gärna skaffat en katt till, men är lite osäker på hur det skulle funka. Om min katt är aggressiv för att han inte tål andra katter så blir det nog inte så käckt, men om han är aggressiv pga. rädsla så är det kanske något man kan göra åt? Nu var det här mötet inte heller planerat och skedde plötsligt, det hade kanske varit skillnad i en annan situation.

Men alltså, hur kan man bäst ta reda på vilken typ av aggression katten visar? Och kan man överhuvudtaget göra något för att förbättra den här typen av stress?

Jag är också rätt nyfiken på hur det kan komma sig att vissa katter går fram till en uppenbart aggressiv katt? Vad är det som gör att de går fram liksom? Ibland när vi varit ute på promenad och stött på en katt som valt att avvika från platsen, så har min katt inte visat några aggressiva tecken utan snarare nyfikenhet. Men han blir aggressiv om en annan katt tar sig fram till honom.
 
Sv: Hur se skillnad på olika typer av aggression? Kan man göra något åt det?

Det finns hyfsat bra info om kattens beteende och språk här.

För mig låter det som att aggressiviteten du beskriver först (med vansinnesvrål) främst härstammar från rädsla (katten gör sig stor för att försöka skrämmas och det brukar vara en sista utväg) medan aggressiviteten i det andra fallet handlar mer om "dominans", ingen rädsla utan snarare visa lite mer vem det är som "äger". Nu är det ju sällan antingen eller utan grader av olika känslor (rädsla, nyfikenhet, aggressivitet osv.). En vuxen katt reagerar väldigt sällan med rädslobaserad aggressivitet gentemot en kattunge.

Hur en katt reagerar mot främmande katter säger inte så mycket om hur den kommer reagera mot en ny familjemedlem, de kommer ju lära känna varandra. Sedan är det ju tyvärr så att en del katter liksom aldrig blir kompis med en ny katt utan kanske bara tolererar den eller inte ens det. Det måste man försöka bilda sig en uppfattning om innan, huruvida katten är socialt lagd eller mer av en ensamkatt.
 
Sv: Hur se skillnad på olika typer av aggression? Kan man göra något åt det?

Skillnaderna i din katts reaktion beror på hur stort hot han uppfattar att den andra katten innebär. En främmande vuxen katt innebär alltid ett större potentiellt hot än en kattunge och därför reagerar din katt med att försvara sig och sitt revir genom att försöka skrämma bort den andra katten och/eller försöka visa sig överlägsen. Ju mer rädsla din katt känner i situationen desto mer dramatiska blir de aggressiva signalerna.

Att vissa katter nonchalerar sådana signaler beror på att de genomskådar den aggressiva katten och förstår att det mest handlar om rädsla och osäkerhet från den aggressiva kattens sida. När det gäller en kattunge kan kattungen acceptera att bli fräst och morrad åt eftersom det är ett naturligt sätt att befästa rangskillnaden dem emellan.

Om en främmande katt väljer att fly skickar den signaler till din katt att det är den som är räddast (och underlägsen) och det stärker din katts självförtroende så pass mycket att han istället för att bli rädd, blir nyfiken och söker mer kontakt.
 
Sv: Hur se skillnad på olika typer av aggression? Kan man göra något åt det?

Hur gammal är din katt?

För att underlätta en introduktion bör man först och främst se till att katterna är kastrerade (helst innan de uppnår könsmognad).

Som kattkompis till din katt skulle jag välja en kattunge/ungkatt, så att det upplevda hotet blir mindre och så att rangordningen blir klar från början.

Viktigt är också att man ger introduktionen tid och inte stressar ihop katterna. Börja med att dela av reviret genom att ha ett kompostgaller i en dörröppning, så att de får vänja sig vid varandras närvaro på avstånd.
 
Sv: Hur se skillnad på olika typer av aggression? Kan man göra något åt det?

Det finns hyfsat bra info om kattens beteende och språk här.

Intressant läsning! Massor med matnyttig information.

Den största anledningen till att jag funderat på en till katt är just för att jag tror att min katt skulle uppskatta sällskapet om han bara vant sig. Hade han verkat nöjd med livet som han har så hade jag inte funderat på ännu en.

Jag kommer antagligen testa och se hur det fungerar, gör det inte det så får jag se mig om efter något annat slags sällskap till. Någon form av sällskap är jag helt säker på att han vill ha.

Om en främmande katt väljer att fly skickar den signaler till din katt att det är den som är räddast (och underlägsen) och det stärker din katts självförtroende så pass mycket att han istället för att bli rädd, blir nyfiken och söker mer kontakt.

Nu blev det tillslut så i mötet jag beskrev ovan. Den lilla katten kände sig hotad och först lade sig på sidan, och valde sedan att fly. Vid det här läget så följde min katt efter, och som jag tolkade honom då, väldigt aggressiv. Han slutade alltså inte trots att kattungen visade tydlig undergivenhet och rädsla. Men detta skulle kunna förklaras med att han försökte hävda sig och rangordna?
Jag avbröt mötet där, så jag vet inte vad som skulle ha hänt sedan, om det lett till jakt eller om han hade lämnat kattungen ifred tillslut.

Min katt är 4,5.

Jag hade tänkt mig en kattunge av just den anledningen att förminska hotupplevelsen, och den nya katten kommer kastreras så fort som möjligt. Den jag redan har är kastrerad sedan länge.

Jag kommer antagligen börja med en stängd dörr så dom bara kan höra varandra och sedan successivt ta det vidare.

Men hur vet man när båda katterna är redo att träffas utan galler egentligen?
 
Sv: Hur se skillnad på olika typer av aggression? Kan man göra något åt det?

Det märks rätt tydligt när man kan låta katterna träffas utan nät/galler emellan. När de är framme och nosar på varandra utan att visa några starkare tecken på aggression brukar det gå bra att släppa ihop dem. Det kan vara smart att försöka utfodra dem nära varandra, att man minskar avståndet mellan dem successivt. Kan de äta nära varandra är de antagligen tillräckligt trygga med varandra för att kunna vara tillsammans. Det brukar inte ta särskilt lång tid när man introducerar en kattunge.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 317
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 102
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 508
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp