Hur sent dammsuger och tvättar ni?

Jag bor i hyresrätt och det finns inga fastställda tider. Sådana hade känts lättare. Inte för man prompt hade behövt köra dammsugaren fram till klockan 22 bara för det, men för att man då visste att grannarna visste att de fick acceptera viss störning fram till dess.

Fast jag tror det finns tider som är kutym om man hör med hyresgästföreningen.
 
Har själv aldrig bott i lägenhet, däremot spenderat rätt mycket av min barndom hemma hos mina morföräldrar som bodde i lägenhet (hyresrätt).
Där gällde tystnad (så gott som det gick!) mellan 20-07 på vardagar och 21-08 på helger. Städning var totalt no-no, men även att prata mycket, ha TVn på annat än superlågt/ljudlöst etc. Att det var så väl tilltagna tider där berodde dock på att det var så helt extremt lyhört. Alltså, jag är milt hörselskadad, men t.om. jag kunde höra inte bara att grannarna pratade, utan också vad de faktiskt sa, om jag ansträngde mig lite. Även i våningarna ovanför/nedanför. Städning ska vi inte prata om. Det lät som att det var i rummet bredvid ljudmässigt , fast det var i lägenheterna bredvid/upp/ner. Och herregud om de ovanför gick med skor i hallen, då lät det som att taket skulle rasa in.

Tyckte dock jag hörde att de fixade ljudisoleringen något i samband med stamrenovering några år efter att mormor flyttat ut (det här var alltså gamla lägenheter byggda i mitten av 70-talet!). Har också för mig att den grannen, tillika väninna till mormor som sa nyss nämnda, även sa att de smalade av tystnadstiderna till 22-06 på vardagarna, och 23-07 på helger. Och det tycker jag väl kan vara helt rimligt att man inte ska städas och väsnas mellan de tiderna om man bor i lägenhet, även om den inte är lyhörd. :)
 
Jag jobbar oxå natt men förväntar mig ingen hänsyn. Hela världen är typ anpassat efter att folk jobbar dagtid. Jag sover med öronproppar och har jag väl somnat på morgonen hör jag inget ändå.
Fast sambon är bra mycket bättre att umgås när hen har fått sova ordentligt. Dock är det inte något stort problem, då de sover när jag är på jobbet
 
Fast 21 i dag? Det är ju inte mormors tid vi talar om. Tycker det är väl tidigt. Är ju helt andra arbetstider idag än förr.

Är det? Tycker folk är gnälligare o gnälligare :meh: Personligen skiter jag i vilket, jobbar ju treskift så behöver ju sova alla tider på dygnet (och sover bra lyckligtvis).
 
Jag bor iofs inte i lägenhet utan i radhus men kan ju svara ändå.
Tvättar gör jag när som helst på dygnet. Sätter gärna timer på tvättmaskinen så att den är klar vid 5-6-tiden. Det innebär att den startar vid 3.30-5-tiden. Hittills har ingen av grannarna klagat ;)
Badrummet med tvättmaskinen ligger mellan mitt och dotterns sovrum och ingen av oss vaknar av ljudet.

Gällande dammsugning så sker det så sällan som bara är möjligt. Oftast dagtid eftersom jag brukar passa på att dammsuga när jag är ledig och dottern i skolan. Då har jag nämligen inget att göra förutom att träna en timme så sysselsättning är nödvändig :p
Skulle rent störningsmässigt kunna tänka mig att dammsuga från 7-tiden fram till 22-tiden.
 
Vi stör ingen när vi tvättar, men hade vi gjort det hade vi nog låtit de regler som gäller för tvättstugan styra, dvs ingen aktivitet efter kl 22 (husets tvättstuga ligger under vårt sovrum och den går ofta flitigt fram till 22 eller någon stund därefter, men vid 23 brukar jag ta mig friheten att gå ned och stänga av torkskåpet, som är det som bullrar mest, om vi behöver sova). Dammsuger gör vi oavsett inte särskilt sent (eller ofta), men om något skulle gå i golvet eller sådär hade jag nog kunnat ta några tag med dammsugaren fram till 22, men därefter hade det känts lite dåligt att dammsuga. Att regelbundet och ofta dammsuga efter 21 hade känts ojuste.

För mig handlar nog mycke om hur ofta något sker och om grannen ovanpå plötsligt skulle dammsuga halv tre på natten skulle jag utgå från att hon hade goda skäl till det, men om det skedde ofta hade jag nog pratat med henne.
 
Här är det rätt rejält lyhört, framför allt genom golven. Jag vet inte vad/om föreningen säger men har en egen tanke om att 22 är någon form av gräns. Det är då tvättstugorna stänger och jag går gärna och lägger mig vid den tiden på vardagar.

Jag har robotdammsugare som är programmerad på eftermiddagar när jag är på jobbet. Diskmaskinen startas senast vid 19 tiden och då klar innan 22 (eko-program).
 
Jag bor inte i lägenhet just nu, men sover i en lägenhet någon gång i månaden. Jag skulle nog reagera om någon började storstäda efter 22. Men dammsuga mellan 21-22? Det anser jag fullt rimligt. Jag har nog aldrig gjort det själv pga extremt kvällstrött, men alla är inte som mig heller. :p
 
Jag tänker tyst efter 22 och helst tyst efter 21.

Så är det hos oss. Tvättmaskinerna "stänger" kl 20, tumlarna kl 21. De låser sig inte men officiellt ska det inte tvättas nya maskiner efter kl 20 för att inte störa dem som bor i lägenheterna ovanpå tvättstugan. Typ samma för dem som har egen maskin.

Har inte sett några dammsugar-tider, men gissar kring 21 för att det matchar tumlarnas sistatider. Tänker på familjer med småbarn och sådär... bor i ett klart lyhört hus.
 
Alla lägenheter jag har bott i har det varit väldigt lyhört. Bor i gammalt trähus. Här stängs strömmen i gemensamma tvättstugan av kl 21. Jag skulle aldrig dammsuga efter kl 21, och aldrig före kl 10 på morgnarna. Klart det är frustrerande många gånger för jag får ofta energi sent på kvällen men det är bara att gilla läget. Bor man i hyreshus måste man ta hänsyn. Jag hör grannarnas diskmaskiner, hela köket vibrerar, och tvättmaskiner m m. Ljudet färdas också lika bra åt alla håll konstigt nog. Hör nog mest från de på våningen UNDER mig faktiskt, men när de dammsuger vägg i vägg låter det som att det bara är rispapperväggar emellan. Smällar man får ta men efter kl 21 är det sällan någon som stökar här i huset.
 
Jag bor i ett lyhört hus och tycker att gränsen går runt 21. I tidigare lägenheten hade jag grannar som tvättade sent och centrifugerade runt 23.30 när jag försökte somna. Hemskt!
Nu hör jag grannarnas dammsugare tidigt på morgnarna, det är inte själva motorljudet som hörs utan hjulen och att man stöter i saker. Men mest av allt hör jag deras tv vilket är plågsamt timme efter timme, särskilt när de har på så högt att jag inte hör min egen när jag har på den så högt som jag vill ha den.
 
När jag bodde i lägenheten så hade jag torktumlaren på över natten och även diskmaskinen, var ingen som klagade, så antar att det inte var så lyhört. :)
 
Jag skulle nog inte börja städa efter 20.00 men tvätta gjorde jag nog fram till 22 (tvättstuga). Börja städa hemma före klockan 9.00-10.00 känns inte heller aktuellt om man bor i hyreshus. Jag skulle säga (7)10-20(22) med parantestiderna för saker som bara inte går att undvika. Men jag som boende skulle uppskatta om människor höll sina bullrande aktiviteter inom 10-20 generellt sett.
 
Jag bor i ett väldigt lyhört hus (missar jag min väckarklocka så väcks jag av grannens) och nattar barn vid 20, så just då får det gärna vara tyst. När hon väl somnat kan man ha disco i samma rum utan att hon vaknar :D
 

Liknande trådar

Hemmet Någon som har en? Skulle vilja förenkla städningen i huset med en kombinerad ångmopp och dammsugare, som dammsuger och moppar i ett...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Ponylove
·
Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 146
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet Köpte en sladdlös dammsugare för drygt två år sen..Den är numera helt värdelös och släpper ut lika mycket som den suger upp. Kan...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: snorp
·
Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
605
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp