Hur sent får era barn prata med kompisar i telefon?

Mirre

Trådstartare
Hur gamla är barnen?
När går de och lägger sig?

Ena sonen här har en kompis som ringer i stort sett när som helst på dygnet utan minsta tanke på att det är sent.
Barnen ska sova kl 21 eftersom de är helt omöjliga att få upp dagen efter annars, går ju sådär när det ska ringas efter 21.
 
Våra barn, 16, 14, 14 och 8 har mobilförbud efter sänggående. Behöver mobilen vara med i sovrummet (för tex väckning) ska ljudet vara avstängt och mobilen får inte användas efter läggdax (ca 21 på vardagarna).
 
Min (9 år) får inte prata i telefonen efter kl 19. Jag vill att han ska ta det lugnt på kvällen innan läggdags (mellan 20-20.30) däremot får han använda mobilen till att lyssna på musik/titta på något tills det är dags att lägga sig, men att ringa/prata i telefonen tar slut vid 19.
 
Hur gamla är barnen?
När går de och lägger sig?

Ena sonen här har en kompis som ringer i stort sett när som helst på dygnet utan minsta tanke på att det är sent.
Barnen ska sova kl 21 eftersom de är helt omöjliga att få upp dagen efter annars, går ju sådär när det ska ringas efter 21.
Kan du inte ställa in deras telefoner på att de inte tar emot samtal efter 21 om de inte är aktiva? Det har jag på min, den ringer inte eller pingar efter en viss tid på dygnet (om inte någon ringer två gånger direkt efter varandra eller ligger på en accepterad lista)

(Som svar på frågan brukar ingen ringa barnet om det inte är för att gå in på discord och prata där. Och det är det ju moratorium på runt 21 (som är typ läggtid 11 år) så frågan har inte kommit upp.)
 
Senast ändrad:
Frågan har inte kommit upp. Barnet är inte mycket för att prata i telefon med kompisarna. Möjligtvis textmeddelanden i t.ex. snapchat eller liknande.

Men jag hade inte tillåtit samtal efter läggtid. Då hade barnet fått säga till kompisen att hen inte får prata telefon så sent och att de får höras imorgon. Alternativt om kompisen inte fattar vinken antingen säga till kompisen att hen får inte ringa efter ett visst klockslag. Eller stänga av ljudet på telefonen och lägga den utanför rummet.

Sen beror du ju på barnets ålder. Är barnet en äldre tonåring så hade barnet själv fått ta det ansvaret men jag hade sagt att jag inte vill väckas av ringsignaler när jag sover.
 
Mina barn stänger av sina mobiler kl 20.00, då de går och lägger sig. 8 och 10 år gamla. De behöver inte vara tillgängliga, så mobilen kan vara avstängd. Vi väcker dem på morgonen, alternativt att de har väckarklocka på.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 537
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 424
Senast: Tassa
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 367
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 446
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp