Hur sent klipper du din häst?

aleksis

Trådstartare
Står inför ett val, klippa eller inte.

Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit ute. Nu när vi har börjat sätta igång mer och därför rider mer i ridhus så börjar man märka att hon skulle varit klippt. Hon är blöt i svett från öron till hals och skummar efter ett halvtimmes pass. Och om två veckor ska vi dessutom rida tvådagars clinic.

Hur skulle ni gjort? Hur sent klipper ni?

Jag har läst skräckhistorier om hästar som fått vinterpäls under sommaren eller fått jätteful päls vid klippning såhär sent.

Kan tillägga att jag inte märkt av att hon börjar fälla något.
 
Har hästen problem med pälsen så klipp den. Vad spelar de för roll om pälsen kanske blir ful på sommaren? Det går att klippa året runt annars..
 
En gång har min fått lite ful päls för jag klippte senare än vanligt. Det såg ut som jag hade kapat toppen på sommarpälsstråna färgmässigt (han har olika nyanser klippt oklippt) men inget blev förstört funktionsmässigt sas.
Klipp du :-D
 
Klipp du. Jag bor på samma breddgrader som dig och klippte min för två veckor sedan. Antagligen slipper jag göra det igen, hon började fälla nu i helgen märkte jag.
 
Bara därför märkte jag igår kväll att hon börjat fälla lite smått. Men blir mest troligt klippning ikväll.
 
(Såg att jag skrivit att hon var blöt i svett från öron till hals när det skulle stå öron till svans) :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 055
Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 546
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 524
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 206
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp