Jamtland

Trådstartare
Ni som tar in hö själva, hur sent på året har ni tagit in ensilage/hösilage? Vilka näringsämnen är det som blir lägre vid sent intag? (Ingen mening att göra foderanalys då det är flera små lägdor med olika grässorter jag ska slå).
 
Förra året tog vi i mitten av oktober (storbal inplastade) vi har dock lite klöver i så proteinet höjs lite av det..
 
Ska ni plasta? Är det hö utan plast så är det ju den hygieniska kvalitén som blir sämre då det är fuktigare i luften nu. För övrigt så är det väl mindre protein i sent foder.
 
Köpte andraskörd av min vanliga leverantör som tog det i mitten på oktober (Skåne). Lite för blött för min smak med ts på 57% men himla bra värden annars. Protein/energiKvot på typ 8. Det är inte lika mkt fiber i det men har köpt andra skörd i många år nu med liknande konsistens och hästarna fungerar fint på det. De har även fri tillgång på halm. Kanske är det vitaminer som inte riktigt orkar med?
 
Det beror mer på var gräset är i sin växtfas än tid på året.
Så en vall med friskt grönt gräs har höga värden även om det slås i september/oktober. Precis som en vall med moget/torrt gräs har lägre värden av speciellt protein oavsett om den slås juli eller oktober.
Sedan har växtinnehållet i vallen också betydelse, finns det t ex klöver eller lusern i vallen får den högre proteinvärden än om det bara är gräs.
Därför går det inte att jämföra med vad det blivit vid andra tillfällen.
 
@Jamtland jag skriver under på @Masse s inlägg.

Vi tar inte sällan tredjeskörd in i början av oktober när vädret varit gynnsamt. Då ger det oftast riktigt fina värden!

Men som Masse påtalar beror det ju även mycket på vad själva vallen består av.
 
Jag och min Far kom och diskutera just detta här om dagen, han hade för många år sedan slagit så sent som vid första frosten vilket är ungefär i Oktober här, och han sa också att de var de absolut bästa höet han hade fodrat med till sina travhästar.
 
Förlåt, skulle ha klargjort redan från början att det alltså inte är någon andra eller tredje skörd, utan en väldigt sen första skörd.

Lägdorna som ska slås är gamla lägdor med massor av örter och olika grässorter, väldigt lite klöver och timotej. Tog hö på dem i fjol och hästarna ÄLSKADE det, men pga strul med maskinerna har jag inte fått in tillräckligt än.

Några frågor till, de ska plastas, plastaren behöver snurra 12 varv för att täcka hela balen (har 500mm plast), hur många 12 varvscykler skulle ni ha kört för att få på tillräckligt med plast ? Och vad räknar ni som "tillräckligt" med plast?
 
Köpte andraskörd av min vanliga leverantör som tog det i mitten på oktober (Skåne). Lite för blött för min smak med ts på 57% men himla bra värden annars. Protein/energiKvot på typ 8. Det är inte lika mkt fiber i det men har köpt andra skörd i många år nu med liknande konsistens och hästarna fungerar fint på det. De har även fri tillgång på halm. Kanske är det vitaminer som inte riktigt orkar med?
Varför är det för blött för din smak?

Ju torrare desto större risk för mögel. Ts över 60% är inte att rekommendera överhuvudtaget.
 
@Jamtland ang plast beror det ju på plast också.
Plastar du själv ? Om så fallet och du är osäker så hade jag i ditt fall konsulterat någon van foderproducent.
Ensilagenytt.se är också en bra sida generellt !

En sen skörd med övervuxen överblommad vall ger längre värden allmänt i energi och protein.
 
Förlåt, skulle ha klargjort redan från början att det alltså inte är någon andra eller tredje skörd, utan en väldigt sen första skörd.

Lägdorna som ska slås är gamla lägdor med massor av örter och olika grässorter, väldigt lite klöver och timotej. Tog hö på dem i fjol och hästarna ÄLSKADE det, men pga strul med maskinerna har jag inte fått in tillräckligt än.

Några frågor till, de ska plastas, plastaren behöver snurra 12 varv för att täcka hela balen (har 500mm plast), hur många 12 varvscykler skulle ni ha kört för att få på tillräckligt med plast ? Och vad räknar ni som "tillräckligt" med plast?
Skulle tro att det inte är mer näring i det än i gräsfröhalm. Frågan är om det inte är billigare att putsa och köpa in det som fattas eller om det ni fått in har så bra värden att detta passar att dryga ut med.

Hur kvaliten blir har jag ingen aning om.
 
Förlåt, skulle ha klargjort redan från början att det alltså inte är någon andra eller tredje skörd, utan en väldigt sen första skörd.

Lägdorna som ska slås är gamla lägdor med massor av örter och olika grässorter, väldigt lite klöver och timotej. Tog hö på dem i fjol och hästarna ÄLSKADE det, men pga strul med maskinerna har jag inte fått in tillräckligt än.

Några frågor till, de ska plastas, plastaren behöver snurra 12 varv för att täcka hela balen (har 500mm plast), hur många 12 varvscykler skulle ni ha kört för att få på tillräckligt med plast ? Och vad räknar ni som "tillräckligt" med plast?
Senast jag räknade på ett grovfoder slaget så sent och första skörd var proteininnehållet 6 gram smb rp. En fullständig katastrof alltså för alla djurslag och det blev ett vädligt dyrt år för de jag räknade åt. Ett gräs som inte varken slås eller betas förren nu har alltså väldigt lågt proteininnehåll. I ditt fall, oavsett att det är små lägdor, är det alltså av största vikt att ta analys så att du faktiskt vet hur mycket och vad som behöver kompletteras med. Inte bara för proteinets skull utan även för mineralernas skull.

Om man slår gräset första gången nu så är vitaminer detsamma även om gräset inte är slaget/betat innan. Det är först när gräset är slaget och lagras som vitamininnehållet minskar. Vitamin e behöver alltid tillsättas så snart hästen inte får sin huvudföda av färskt gräs då det försvinner väldigt fort efter att gräset är slaget. Mineralerna är detsamma och energin är detsamma. Proteinet försvinner mer och mer ju längre växten kommer i sin cykel. Proteinet är som högst strax innan blomning och faller sedan.
 
Varför är det för blött för din smak?

Ju torrare desto större risk för mögel. Ts över 60% är inte att rekommendera överhuvudtaget.
Jo jag vet. Fast min erfarenhet säger dock att en ts 65-70% har fungerat väldigt väl ändå från min leverantör.
Jag beställer små stora rundbalar. ca 90-100 cm i diameter. Dessa hanterar jag själv i vanliga fall. Nu blev de för tunga helt enkelt.
 
Jo jag vet. Fast min erfarenhet säger dock att en ts 65-70% har fungerat väldigt väl ändå från min leverantör.
Jag beställer små stora rundbalar. ca 90-100 cm i diameter. Dessa hanterar jag själv i vanliga fall. Nu blev de för tunga helt enkelt.
Jaså?
Du har mikroskåp hemma och kan se att fodret inte är mögligt alltså?

Senaste studien jag såg var att 89% av fodret med ts högre än 62% hade mögel i sig. Det är rätt skrämmande. Jag skulle aldrig våga chansa.
 
Jaså?
Du har mikroskåp hemma och kan se att fodret inte är mögligt alltså?

Senaste studien jag såg var att 89% av fodret med ts högre än 62% hade mögel i sig. Det är rätt skrämmande. Jag skulle aldrig våga chansa.
Jag har TS på 70% på balarna från min ena leverantör och har åtminstone jättebra hygien på det. Och i mitt fall så har jag tagit med till jobbet och kollat på flertalet balar både när dom är nyöppnade och efter ett par dagar flera år i rad så i det fallet är det säkert att det är bra så det går åtminstone att få till det.
 
Jaså?
Du har mikroskåp hemma och kan se att fodret inte är mögligt alltså?

Senaste studien jag såg var att 89% av fodret med ts högre än 62% hade mögel i sig. Det är rätt skrämmande. Jag skulle aldrig våga chansa.

Var hittade du den studien?
Är nyfiken på att läsa.
 
Denna är enkel och lättläst.
Har 2 andra PDFer som jag kan dela med mig av om du är nyfiken, men vet inte hur man delar med sig av sånt här...

https://www.researchgate.net/public..._inplastat_vallfoder_med_hog_torrsubstanshalt
Fast i den där artikeln står det enbart att mögel kunde påvisas med någon av de tre metoderna. Det är inte samma sak som att de kunde påvisas i sådana mängder att det överskrider rekommenderade gränsvärden och innebär att det är ett dåligt foder.
 
Fast i den där artikeln står det enbart att mögel kunde påvisas med någon av de tre metoderna. Det är inte samma sak som att de kunde påvisas i sådana mängder att det överskrider rekommenderade gränsvärden och innebär att det är ett dåligt foder.
Nej du gör ju som du vill såklart, jag vill inte ge mögligt foder till mina hästar.

Det står ju också att de vanligaste som de hittade är just de som producerar gift, och att förekomsten ökade ju torrare balarna var. Och att man bör undvika högre TS halter.

Jag har andra studier på PDF som sagt, men vet inte hur jag ska få in dem här. Den jag länkade till är nog lite enklare skriven så att en lekman ska förstå den.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 692
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 355
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 374
Senast: Mabuse
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
226
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp