Hur ser det ut i era boxar????

R

rosapantern

Var hemma hos en vänn för några dagar sedan och gjorde bort mig.......
i boxarna hade hon torv blandat med spån (trodde ja) och frågade om det var torv och spån....(helt brunt med nån ljus spånfalga här och där)...-Nej, det är bara spån (gu så ja skämdes)....hon berättade att hästarna grisade ner så dant att det var totalt "bajsbrunt" i hela bosarna.... sen hade hon bara några centimeter av det oxå.....
då började jag funder över hur andra boxar ser ut då min inte ser ut så....
hos min dam är spånet helt ljust (hon lämnar bara en stor skithög bak i boxen) som är enkel att ta ut men det blir ju alltid små smulor som man inte får upp, tyckte att ja inte var så bra på att mocka när det blev så tills ja så hur kompisen mockade (hälften var kvar)...därför undrar jag nu hur ni gör..är ni petnoga eller????
det beror vell på om man har skitgrisar eller hästar som bara lämnar en hög???
och hur många centimeter spån/ eller annat material har ni.....kan ju säga att mitt räknas i decimetrar....
bara lite nyfiken....
 
jag är nog rätt petig när jag mockar,
har en riktig liten skit gris..
men spånet är alltid ljust och fräsht
 
Jag är och har alltid varit väldigt petig. Oavsett om jag mockat åt min egen häst eller alla 20 lektionshästarna... Finns inget värre än dåligt skötta bäddar, hästen tillbringar ju många timmar där och det ska vara inbjudande att lägga sig ner och sova.
När man kan mäta nivån strö i centimeter är man nog ute på hal is..

Det är ju också viktigt att det är torrt och fint. Innan jag ägde min häst stod hon en vinter på en alldeles för dåligt skött torvbädd och fick röta i hovarna av den blöta bädden. Det gav henne rejäla sprickor i hovarna som tog flera år att läka bort.

Min häst står numera på halm, det tycker jag funkar bra fast inget luktar ju så gott som spån :) Med halm tycker jag man ska ha riktigt rejält mycket för det är lättare att "gå igenom" och min häst ligger när hon sover.

Delade stall en gång med ett par som köpte egen häst efter att ha ridit på ridskola i många år (där de hade torv) och skulle ha henne på halm.. De visste dock inte ett dyft om strö eller mockning och hästen hade kanske en halv halmbal i boxen och allt var blött :( Fast stallchefen gav dem en ordentlig lektion i hur man sköter en hästs box... :devil:
 
Min häst är också en riktig "gris", dvs. hon finfördelar all skit i hela boxen. Därför är det nästan omöjligt att hålla snyggt. Spånet är därför bara ljust någon dag, fastän jag mockar MYCKET noga, ja - så noga det nu går! :)
Men hon har en mkt tjock spånbädd - annars får hon liggsår.
 
Min häst har en permanentbädd av skit och spån. :cool: Har in en spånbal i veckan ungefär, och lägger det mesta som spångömmor i två hörnor. Sedan när man mockar och febrilt får leta bajs över hela boxen(hon är lite stökig..) så kan man sedan ta några grepar av spånet och blanda om.

Det är fräscht och fint i boxen! :)
 
Petnoga, både av hänsyn till hästen och en kostnadsfråga.
Varför slänga ut rent spån? Har bädd också.
 
Jag tillhör nog också den petiga skaran. Man kan ju tänka sig hur det är för hästarnma att ligga på en skitig bädd i ammoniakångor, dessutom är det trevligare för mig också när jag sköter hästen och så ser det naturligtvis trevligare ut. Jag brukar tänka att jag ska kunna sova där själv ;)
 
Mina damer är renliga o gör bara sina behov i bakre delen av boxen... därav är deras spån ljust o fint o jag kan ha mkt spån... lättmockat är det osså... :smirk:
Men vi har en häst i stallet som är en riktig lortgris o där ser det lortigt ut även om det är nymockat o inge mkt spån kan hon ha heller då man måste ta bort nästan allt varje dag..hon skiter o pissar överallt o drar sedan omkring allt i en enda röra... :crazy: Avundaas inte ägaren...
 
Är en "pluttplockare", vill kunna sova där själv.
Vi har minst 3 dm spån, har snurrar och far runt och jag vill vara säker på att harn har det mjukt hela tiden.

merman
 
Jag tror jag är ganska noga. När vi hade spån till alla hästar förut plockade vi alltid det sista med hink och handske. Det får ju inte vara så att man förknippar det med torv. :eek:

Cissi :bump:
 
Jag är väldigt petig när jag mockar!
Spånet är väldigt ljust och fräscht, allt kiss och bajs ska bort.
Har en riktig lortgris jag men det är ingen ursäkt. Det ska vara rent och fräscht.
Har ett lagomt lager spån. Tjock bädd att ligga på men inte så tjockt att de inte kommer upp om morgnarna. vad kan det vara? Dålig på att uppskatta mått men kanske 15 cm?
Jag har dock sett exempel som det du beskriver och det berodde på att ägaren till denna häst var så snål så att hon blandade bara runt kisset oftast utan att ta ut det :crazy:
Behöver jag säga vad det luktade i det stallet...
 
Väldigt rent. Vi har precis fått byta box och innan hade han en för liten så då var det helt omöjligt att hålla riktigt rent även om både jag och hans ägare mockar pedantiskt. Nu har han fått en 3 kvm större box och det är ljust och fint och det går åt mycket mindre spån.
 
Det är lite lustigt det där med hur dom har det i boxarna.

Det speglar hästens harmoni och allmänna trivsel, som ofta baseras på utfodringsrutiner, fodermängd, vatten tillgångar, boxgrannar, sysselsättning och hälsa.

En spilthäst kan ta lite längre tid att få ordning i sin box, likaså en hingst som har ston innom synhåll i stallet - har jag sett av erfarenhet.
 
det värkar som om alla här är noga ialla fall.....blev bara så fundersam när ja såg de där boxarna å undrade hur andra har det.....
är så stolt över min egna arabdam som lärt sig att kissa ute så mockningen är nästan obefintlig nu, bara hån hög att ta ut..... helt underbart.....
 
Min häst står helinackorderad så jag mockar inte själv så ofta, men tittar ju till boxen så klart. Och har märkt en enorm skillnad mellan de två stall jag haft henne i:

I första stallet hon stod var hon ökänd för att vara "skitgris", rotade och drog mycket i halmen och blandade om den med hö, kissade lite varstans och bajsade emellanåt i krubba resp vattenkopp. Det var permanentbädd. Bara det värsta åkte ut om dagarna, och ibland var det dåligt strött ovanpå, tyckte jag.

I nya stallet är pålla mycket konsekvent: bajsar alltihop i en enda stor hög i ett hörn. Kissar strax framför. Mycket noggrann är hon, behåller höet invid krubban. Aldrig smutsat ner vattenkopp eller krubba. Däremot när hon precis kommit serverades hon hö från både gamla och nya stallet - då ställde hon sig och kissade på höet från gamla stallet... och fick därefter bara nya stallets hö. :crazy:

Jag är övertygad om att detta speglar hela välbefinnandet: Här är hon lugnare, tryggare. Avföringen fastare. Boxen är större. Hagen mycket större, och där går hon längre tid ute. Bädden sköts också mycket bättre här, det är alltid tjockt med ren fräsch halm och aldrig några kvarglömda spillbollar eller smutsiga strån. Kanske hästen håller bättre ordning i sin box när vi gör det möjligt att hålla ordning på den? :smirk:
 
Det stämmer, min ponny stod i en box där hon kunde kolla allting, så hon snodde runt och mosade ihop all halm och gödsel så det såg ut som brunkål... Det var bara att ta ut allting på kvällen varje dag, där fanns inte ett rent strå. Bädd var ju inte att tänka på så som hon skrapade och grejade. Jag försökte allt; spån, kalk etc för att bygga bra. Men nej. Det luktade så att ögonen tårades, fastän jag var så noggrann!

Men det var ett extremfall, hon kom till en lugnare box och blev mycket bättre. Men skitig var hon alltid. Behöver jag tillägga att hon var skimmel...? Suck!
 
Jag har permanentbädd som kan räknas uppåt 40 cm nu..... och ovanpå det lägger jag löshalm, ca 2-3 balar i veckan går det åt till valacken och 1-2 till stoet...

När jag mockar gör jag det lite olika hos mina pållar, stoet är så duktig så hon gör bara ifrån sig i ett hörn. Där välter jag bara undan halmen, tar bort bajset och kalkar lite och så på med ny halm. I resten av boxen behöver jag inte leta, det kan komma en liten hög nån annan stans, men den ser jag isånafall, för den ligger framför krubban.
Hos den andre måste jag mocka mycket, han är en riktig skitgris, som gräver brunstgropar (som älgarna), däri ska det kissas, bajsas och sovas....Resten av ströt lägger han vackert i stora vallar runt boxen, och i vallarna ligger bajs, överallt!! Jag får gräva runt, ända ner till själva bädden nästan varje dag, och det blir oftast en hel kärra skit och blöt halm...Skönt att själva bädden är hel och intakt iallafall....
 
Vilken tur jag måste ha! som har haft tre hästar som trivts i sina stall ;) och bara skitit längst väggarna. Man märker väldigt tydligt i boxen om hästen varit orolig. Tex efter nyårsnatten så såg det för j****t ut. Smällarna var inte populära och när det kom en ny häst i boxen brevid var det en liten grop vid gallret dagen efter.

Men jag tror även att det kan ha att göra med bädden. Har man väldigt lite spån/torv/halm blir det lättare skitigt i hela boxen då kisset inte sugs upp ordentligt och hästen lättare rör runt allt.

Själv har jag permanentbädd med torv i botten och spån överst, på det sättet så håller sig bädden fräsch länge tycker jag. Spånet kan lätt skyfflas bort när det börjar bli för brunaktigt. Men i mitt förra stall hade en tjej en permanentspånbädd och den såg minst sagt fräsch ut. orange/brun/Gul spån :( Fast den luktade inget.

Tycker även att spån gör att bajset lättare smulas sönder. I torv så packas bajset lättare i klonkar.
 
Min Berta bajsar i en Mount Everest-hög längst bak i boxen, och kissar framför. ALDRIG någon annanstans. Däremot skyfflar hon upp ALLT strö (jag har spån i botten, ca 5 cm och halm ovanpå) längs väggarna i stora vallar. I mitten, där hon ligger, vill hon ha det så hårt som möjligt. Matte jämnar till, så det är helt jämt varje dag, och på morgonen är det en dal i mitten, omgiven av halmberg, med ett bajs-mounteverest längst bak!

Hästar som inte trivs (är oroliga etc) skitar ofta ned mycket i boxarna. Blir världens skillnad från stall till stall för en del hästar! Min pålla trivs bra i det nya stallet, ännu mer ordning i boxen och bättre bajs!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har precis köpt en 3-åring, och jag vill att han mår bra när han står i boxen. Skulle uppskatta lite råd och tips om vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 007
Senast: delavdig
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
941
Senast: bigganl
·
Övr. Hund Slog mig idag när jag stod och mockade att det egentligen är ett under att stackars Viktor inte springer i cirklar med ögonen rullande i...
Svar
10
· Visningar
1 289
Senast: Lager
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 194
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp