Hur ser din ring ut?

Bapelsin

Trådstartare
5BBA9546-C1FB-4864-B832-B322FB2A123F.jpeg


Blev inspirerad av en annan tråd och undrar hur era förlovnings- och vigselringar ser ut?

Min ring ser ut såhär. Det är vitt guld och en diamant. Hade egentligen tänkt mig något helt annat men blev kär i enkelheten och elegansen i den här ringen.
 
Det blev lite som det blev eftersom vi har så olika smak och ingen större budget. Jag hittade egentligen en annan finare ring, men den hemsidan hade inte så bra recensioner så jag vågade inte beställa därifrån. Men vi är nöjda ändå ☺️
2023-06-02%20(3).jpeg
 
Lite roligt är att pojkvännen ville inte ha en ”billig” ring och han var också den som var mest kräsen. Jag hade mer tid än honom till att klicka runt och leta på nätet och hittade till slut en som jag gav som förslag på vad för stil jag skulle söka efter. Han blev helt förälskad i just den ringen! Som kostade 26kr på shein 🤣🤣 Men till slut hittade jag en nästan likadan som också blev den han köpte
 
Inga stenar eller annat som skulle göra så jag behövde ta av den vid t.ex stalljobb.
Jag visade min ring i den andra tråden, men jag valde en platt med rundade kanter och små, nedsänkta stenar av just den anledningen.
Sen har jag oftast handskar på mig i stallet, men jag ville inte att den skulle skava av att hålla i grepar, sopborstar eller i tyglar, t ex. Och inte fastna i något pga sten som "står ut" och har klor som suger tag i minsta lilla. Det kändes viktigt för mig att tänka på och jag blev därför glad när jag hittade en som kändes som en slät ring, men hade lite "bling". :)
 
Min förlovningsring är samma som min mans mormor bar när hon förlovade sig 1939. Den är gjord av guld samt diamanter som troligen återvunnits ur ett annat smycke. Enligt juveleraren som värderade ringen åt oss var det var väldigt vanligt att man gjorde så på den tiden, det var ju just i slutet av Den stora depressionen då många tyvärr tvingades pantsätta sina smycken. Sen var det tydligen något om vinklarna som diamanterna slipats i som tydde på att de var äldre än 1930-tal...

Jag hade inga funderingar alls på hur jag ville att en eventuell förlovningsring skulle se ut, men maken fick för sig att jag nog skulle tycka om den här och det hade han rätt i. Den är helt perfekt på alla sätt och jag sitter fortfarande och beundrar den för mig själv lite då och då, såhär 2,5 år efter förlovningen. Älskar framförallt kombinationen av gult guld och diamanter, tycker det är himla fint trots att jag inte är något fan av guld i övrigt. Min största farhåga var att den skulle vara i vägen eller fastna i grejer, men eftersom stenarna är relativt små och sitter ganska djupt så kan jag ha den på mig 24/7 utan problem.

Vigselringen är en enkel slät guldring som skurits till för att passa in i formen på stenarna på förlovningsringen. Det kostade en slant extra att få den specialgjord på det sättet, men för mig har det varit värt det för att slippa att det blir ett glapp mellan ringarna (eftersom stenarna sitter så djupt går det inte att "kila in" vigselringen under som jag vet att många gör). Maken har också en enkel slät guldring, som synes på bilden nedan.

20220619_140923.jpg
 
Min förlovningsring är slät och lite platt i guld utan krusiduller.
Vigselringen är något bredare, även den i "platt" modell. Vill inte ha något som sticker ut och kan fastna i saker.

Det fina med vigselringen är att den är gjord av guldet från några av svärmors smycken ❤️
 
Jag är skild...

Men när jag var gift var förlovningsringen i slätt guld. Vigselringen också i guld, med små stjärnor inpräglade runt om.
Inga stenar eller annat som skulle göra så jag behövde ta av den vid t.ex stalljobb.
Nästan samma här. Min förlovningsring är i slätt guld och vigselringen guld med graverat diagonalmönster - som nästan är bortnött efter drygt 20 år.
 
Helt lagom för min smak. Har funderat på att köpa en kedja att ha den i istället

Många av mina kollegor har alltid ringarna på en kedja... prospektering är sällan en bra kombination med ringar, speciellt inte guldringar. Guld är ju förhållandevis mjukt så det är absolut förbjudet att hantera borrkärnor och prover med ringar på. Analyserna kan komma tillbaka med guldvärden som inte riktigt stämmer (ja, det har hänt...) :angel:

Edit: Nu kommer jag aldrig att förlova eller gifta mig men om vi skulle få för oss något sådant kommer jag att använda farmors förlovningsring. Den passar på mitt ringfinger som om den är gjord för mig... :heart
 
Nu kommer jag aldrig att förlova eller gifta mig men om vi skulle få för oss något sådant kommer jag att använda farmors förlovningsring. Den passar på mitt ringfinger som om den är gjord för mig... :heart
Åh, jag var jättesugen på att använda min gammelmormors ring som vigselring. Tyvärr är den så liten att den nästan är för tight för mitt lillfinger och så passar den inte så bra med min förlovningsring.
Någon gång när jag sparat ihop lite slantar, ska jag nog lämna in den (+ lite annat guld jag har liggandes pga trasiga smycken) till en guldsmed och göra en ny ring att ha på andra handen eller nåt. Den är i vanligt guld och har en ametist i.
Tyvärr är den så gammal, tunn och mjuk att det absolut inte skulle funka att bara förstora den. :cry:
Typiskt att gammelmormor skulle ha så små, spinkiga fingrar! Själv har jag samma storlek i handskar som min sambo har. 😅
 
Åh, jag var jättesugen på att använda min gammelmormors ring som vigselring. Tyvärr är den så liten att den nästan är för tight för mitt lillfinger och så passar den inte så bra med min förlovningsring.
Någon gång när jag sparat ihop lite slantar, ska jag nog lämna in den (+ lite annat guld jag har liggandes pga trasiga smycken) till en guldsmed och göra en ny ring att ha på andra handen eller nåt. Den är i vanligt guld och har en ametist i.
Tyvärr är den så gammal, tunn och mjuk att det absolut inte skulle funka att bara förstora den. :cry:
Typiskt att gammelmormor skulle ha så små, spinkiga fingrar! Själv har jag samma storlek i handskar som min sambo har. 😅

Jag hittade ju inte farmors ring förrän jag ärvt den av pappa... jag ryste till när jag provade den första gången, den nästan gled på av sig själv :heart

Det var genom den jag fick veta vad min farfar hette i förnamn också, de var inte gifta och pappa pratade aldrig om honom. Jag vet fortfarande inte vad som hände (och kommer nog aldrig att få veta, de flesta som skulle kunna veta något är ju döda), de var ju som sagt förlovade ändå 💔
 
Våra vigselringar var/är helt vanliga släta silverringar. Min tjockare än hans, lite upphöjd. Bär av förklarliga skäl inte den längre, men skulle vilja, saknar att ha den på. Bär inga ringar alls längre.
 

Liknande trådar

Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 481
Senast: _Zacke_
·
Tjatter Vill ni visa bild på eran vigselring? Förlovningsringen är i guld, helt slät. Vill ha en vigselring med en sten i. Eller ja bilden jag...
2
Svar
39
· Visningar
2 781
Senast: Bison
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 312
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 234
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp