Hur ser din vardag ut? (Utbruten från Hunduppdateringstråden del 19)

Miao

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Hur ser era vardagar ut tillsammans med era hundar :) ? Jag började fundera på hur min vardag (generellt sett, alla är ju lite olika hit och dit) ser ut, och kom fram till följande:

06.00 Klockan ringer. Rasta & mata hundar + dusch och påklädnad. Avfärd mot jobb.
07.00 Starta upp arbetsdagen, dricker 2-3 koppar kaffe
12.00-13.00 Lunch och rastning av halva hundflocken som inte står i hundgården
16.00 Slut på arbetsdagen. Hämta halva hundflocken och åka hem. Rastning av alla 6 och ev äta något. Träffa maken ett par minuter :D .
17.00 Packa in hundarna som ska med på träning och åka till klubben. De övriga är hemma med eller på träning med maken.
21.30 Hemma igen efter träning. Varva ner, äta middag, umgås med maken och resterande hundflock.
23.00 Sovdags

Så här ser 3-4 vardagar i veckan ut för mig, rätt så inrutat men jag trivs något oerhört med det! Nu har maken bytt över till samma klubb som jag, så nu kommer vi nog träna iaf nån gång i veckan på samma ställe :up:

Det enda som hade kunnat göra det bättre var om jag hade vunnit 245 miljoner på Eurojackpot så jag inte behövde jobba :D !
 
Hur ser era vardagar ut tillsammans med era hundar :) ? Jag började fundera på hur min vardag (generellt sett, alla är ju lite olika hit och dit) ser ut, och kom fram till följande:

06.00 Klockan ringer. Rasta & mata hundar + dusch och påklädnad. Avfärd mot jobb.
07.00 Starta upp arbetsdagen, dricker 2-3 koppar kaffe
12.00-13.00 Lunch och rastning av halva hundflocken som inte står i hundgården
16.00 Slut på arbetsdagen. Hämta halva hundflocken och åka hem. Rastning av alla 6 och ev äta något. Träffa maken ett par minuter :D .
17.00 Packa in hundarna som ska med på träning och åka till klubben. De övriga är hemma med eller på träning med maken.
21.30 Hemma igen efter träning. Varva ner, äta middag, umgås med maken och resterande hundflock.
23.00 Sovdags

Så här ser 3-4 vardagar i veckan ut för mig, rätt så inrutat men jag trivs något oerhört med det! Det enda som hade kunnat göra det bättre var om jag hade vunnit 245 miljoner på Eurojackpot så jag inte behövde jobba :D !

Jag jobbar skift, men mina dagar ser typ likadana ut. Antingen hundträning på morgonen och jobb efter det eller tvärtom. När jag jobbar natt så kommer jag hem och sover på morgonen och så tränar vi efter lunch någon gång. :)
 
Hur ser era vardagar ut tillsammans med era hundar :) ?

Upp nån gång mellan 07-09. Rasta av flocken i skogen hemmavid i 20 min ca.

Efter frukost blir det jobb/träning/drälla på gården. Brukar bli en tur ut till stora betet eller till nån annan än hemmaskogen på cirka en timme.

Hundarna får middag vid 18-21 beroende på när vi hinner klart med allt på dagen.

Slappar i soffan ett par timmar, sen sova. Rince and repeat :D
 
Vaknar ca 8.00 rastar alla hundar, går i två omgångar. Ger alla hundar mat.
Ca 8:30 Frukost till mig. Om jag jobbat natten går jag och lägger mig och sover annars blir det bäddning, dammsugning och allmänt plock.
Lunch ca 12:30 (senare om jag jobbat natt) och snabbrastning av de hundar som bor inne.
Efter lunch blir det oftast träning av något slag. Lydnad, spår, uppletande tex.
Alla hundar rastas igen ca 16:30. Går två vändor nu också. Varierar mellan mig och sambon vem som sköter rastningen.
Kl 19 får alla hundar mat och kl 21 snabbrastas alla.
 
Hur ser era vardagar ut tillsammans med era hundar :) ? Jag började fundera på hur min vardag (generellt sett, alla är ju lite olika hit och dit) ser ut, och kom fram till följande:

06.00 Klockan ringer. Rasta & mata hundar + dusch och påklädnad. Avfärd mot jobb.
07.00 Starta upp arbetsdagen, dricker 2-3 koppar kaffe
12.00-13.00 Lunch och rastning av halva hundflocken som inte står i hundgården
16.00 Slut på arbetsdagen. Hämta halva hundflocken och åka hem. Rastning av alla 6 och ev äta något. Träffa maken ett par minuter :D .
17.00 Packa in hundarna som ska med på träning och åka till klubben. De övriga är hemma med eller på träning med maken.
21.30 Hemma igen efter träning. Varva ner, äta middag, umgås med maken och resterande hundflock.
23.00 Sovdags

Så här ser 3-4 vardagar i veckan ut för mig, rätt så inrutat men jag trivs något oerhört med det! Nu har maken bytt över till samma klubb som jag, så nu kommer vi nog träna iaf nån gång i veckan på samma ställe :up:

Det enda som hade kunnat göra det bättre var om jag hade vunnit 245 miljoner på Eurojackpot så jag inte behövde jobba :D !

En vanlig dag ser nästan alltid ut något sånthär:

06.00 Klockan ringer. Gos med hund alldeles för länge, påklädning för mig varvat med kli på magen för hunden och sedan frukost för alla inblandade.
07.00 Åker till jobbet, utan hund :(
runt 17.00 Kommer hem, får stående ovationer (:love::heart) byter om lite och så åker jag och hund till stallet, fixar där, hon leker med bästisen och antingen så rider vi ut eller så hänger hon i krokarna medan jag rider i paddocken,
nån gång mellan 19-21 Kommer vi hem, då blir det kvällsmat och soffhäng och sedan brukar hon sticka ut på kvällspromenad medan jag plockar lite och fixar för kvällen.
ca 22-23 så brukar hon komma inskuttandes lagom tills jag har krupit ned i sängen, gosa lite och sedan gå och krafsa iordning kvällens klädhög för natten och lägga sig där.
 
Hur ser era vardagar ut tillsammans med era hundar :) ? Jag började fundera på hur min vardag (generellt sett, alla är ju lite olika hit och dit) ser ut, och kom fram till följande:

06.00 Klockan ringer. Rasta & mata hundar + dusch och påklädnad. Avfärd mot jobb.
07.00 Starta upp arbetsdagen, dricker 2-3 koppar kaffe
12.00-13.00 Lunch och rastning av halva hundflocken som inte står i hundgården
16.00 Slut på arbetsdagen. Hämta halva hundflocken och åka hem. Rastning av alla 6 och ev äta något. Träffa maken ett par minuter :D .
17.00 Packa in hundarna som ska med på träning och åka till klubben. De övriga är hemma med eller på träning med maken.
21.30 Hemma igen efter träning. Varva ner, äta middag, umgås med maken och resterande hundflock.
23.00 Sovdags

Så här ser 3-4 vardagar i veckan ut för mig, rätt så inrutat men jag trivs något oerhört med det! Nu har maken bytt över till samma klubb som jag, så nu kommer vi nog träna iaf nån gång i veckan på samma ställe :up:

Det enda som hade kunnat göra det bättre var om jag hade vunnit 245 miljoner på Eurojackpot så jag inte behövde jobba :D !
kl 5:00 klockan ringer
kl 6:00-6:30 Mat. Avgång. Eventuellt fika på kaffet. Promenad till dagmatte
kl 7:30-8:30 framme hos dagmatte
jobba
kl 18-19 hämtning. Promenad. Träning ung varannan dag
kl 20-22 hemma, stretching, styrketräning eller smidighet, magsårsmedicin. Är vi hemma tidigt fixar jag med städ och disk
kl 23 mat och sedan sova
 
05.40 Ringer klockan
05.50 går upp klär på mig, ger hundarna mat, äter lite youghurt
ca 06.15 Promenad med hundarna
06.50 vi klär på oss och åker mot daghusse/jobb
ca 07.20 vi lämnar hundarna hos daghusse
ca 07.25-16.15 jobb
ca 16.30 Hämta hundarna hos daghusse
alt 1. Åka och träna direkt, hemma ca kl. 18.30
alt 2. Hemma ca kl. 17 gå ut och träna/jogga/promenera ca kl. 17.30 eller åka iväg på kurs/träning
Någon gång kl. 19-20 Middag
20-22 Rasklubbsarbete eller slappa
ca kl. 22 kvällspromenad (tar oftast husse)
 
04:45 vaknar, släpper ut hundarna och gör mig själv iordning. Släpper ut hundarna på gården igen efter att de ätit, precis innan jag åker iväg, ca 6:00

15:30 kommer hem, släpper ut hundarna, matar valpen. Fixar hemma, äter.

17-19. Tränar de hundar som ska tränas. Det tar INTE 2 timmar, snarare högst en för fem hundar.

20-ish jag slappar, duschar, byter till pyjamas

21 hundarna äter och kissar och går och lägger sig. Det gör jag också.
 
Det varierar lite men generellt;

Beroende på när vi vaknar går jag ibland en kort promenad på morgonen annars är första promenaden mellan 9-10 med en kompis. Tar mellan 1-2 timmar beroende på hur lång tid vi har.

På kvällen är det endera jobb eller kurs/träning. Just nu är det 3 kvällar i veckan samt 1-2 förmiddagen.

Under dagen blir det också några kortare promenad, lite träning, just nu försöker vi nöta på slalomet. Sista promenaden blir oftast sent, vid tolvtiden.
 
Vaknar ca 8.00 rastar alla hundar, går i två omgångar. Ger alla hundar mat.
Ca 8:30 Frukost till mig. Om jag jobbat natten går jag och lägger mig och sover annars blir det bäddning, dammsugning och allmänt plock.
Lunch ca 12:30 (senare om jag jobbat natt) och snabbrastning av de hundar som bor inne.
Efter lunch blir det oftast träning av något slag. Lydnad, spår, uppletande tex.
Alla hundar rastas igen ca 16:30. Går två vändor nu också. Varierar mellan mig och sambon vem som sköter rastningen.
Kl 19 får alla hundar mat och kl 21 snabbrastas alla.
Detta är ju så som en vardag oftast ser ut. Vissa kvällar åker vi till klubben och då kastas det om lite i schemat. Helgerna ser ju också annorlunda ut med träning/tävling/ideellt arbete.
 
Här vaknar vi 5:40, drar på oss kläder och går en morgonrastning hem till min mor. Hinner jag så går jag en liten omväg genom en skogsdunge. Framme hos morsan ca 6:15. Då blir det frukost för både mig och hundar, sedan sticker jag till jobbet.

Någon gång mellan 11-12 så kommer jag hem igen, rastar hundarna lite snabbt och äter lunch. Ibland får hundarna något att tugga på också.

Vid 15:15-16:45 (beroende på dagens schema) så kommer jag hem och då går vi direkt ut. Ibland blir det bara en rastningsrunda, ibland blir det långpromenad. De dagar vi bara går rastningsrunda efter jobbet så går jag långpromenaden som kvällspromenad (ca kl 22). Middag får de vid kl 17-18 för det mesta. Den tid jag är hemma så sitter jag mest i soffan och myser med dem.

Utöver själva motionen så tränar vi även rallylydnad och lite småtricks. Ibland lägger jag in sådant under långpromenaden, ibland tar jag det hemma i morsans vardagsrum. Vi tränar aldrig långa pass ändå och behöver ingen speciell utrustning för det, så det går lätt att slänga in lite när som helst.

Så är det 5 dagar i veckan för oss. På helgerna går vi längre promenader och tar långpromenaden på morgonen. I övrigt ingen större skillnad. Eller ja. Jag är bara utan dem när jag går och handlar mat då :p Jobb blir det bara på vardagar.
 
Min vardag ser ut så här:

06.45 klockan ringer, går upp och väcker hunden (som absolut inte vill gå upp). Serverar frukost till vovven.
07.00 rastrunda, sen in i bilen och iväg till hunddagis.
08.00 är jag på jobbet.

17.00-17.30 hämtar jag vovven på dagis och går en kort rastrunda.

18-21 är det nån form av aktivitet, beror på vad jag känner för. Antingen en långpromenad i skogen eller i området där vi bor, besök hos någon vän/familjen eller så noseworkar vi en stund. Ibland ligger vi bara på soffan. Allt beror på dagsformen. Min hund är med mig överallt utom på jobbet.

22 dags för kvällsrastning, en runda runt kvarteret. Sen sova.

På helgerna är vi nästan alltid ute och spårar på lördagarna. Är naturmänniska så tycker om att vara ute i skogen och röra på mig. På söndagarna går vi just nu en kvällskurs i Nosework.
 
Går upp ca 6.30 och ut i trädgården för morgonkiss. Sedan frukost och iväg till dagis ca 7.15. Hämtas ca 16.50 och då åker vi först hem så jag får äta lite.
Kvällstid blir det hundträning ca 2 kvällar i veckan, rally eller jaktapportering. En kväll en kortare runda och sedan gymmet för matte. Kvarvarande kvällar vanlig promenad.
Helgerna blir det en skogsrunda samt lite träning, alternativt lite miljöträning i stan. Jobbar 90% så jag är ledig varannan fredag och då blir det som helg.
 
Vår vardag en arbetsdag:

07.30 Klockan ringer och matte kollar av vädret. Är det okej drar vi oss till kvart i åtta ungefär, sedan klär jag på mig och tvingar ut hundarna.
08.00 - 09.00 promenad.
09.00 ~09.10 liten snack för hundarna, jag går till jobbet.
15.00/15.30 jag kommer hem, hundarna får mat och rastning.

Obestämd hängtid innan kvällspromenaden som oftast varar två-tre timmar eller tills det blir mörkt.
~21.00/22.00 kvällsrastning om de har lust.
 
Jag studerar på distans så vi umgås med varandra hela dagarna just nu. Vi har stor inhägnad tomt och de är i princip ute så mycket de vill/inte vill. Vi tränar inte varje dag, de vill varken dom eller jag men ett par gånger i veckan. :)
 
05.30 Klockan ringer och hundarna studsar upp. Inga morgontrötta själar här inte! Släpper ut dem på tomten direkt där de får vara medan jag gör iordning frukost till dem och mig. När det är klart kommer de in och äter.
06.30 Åker till jobbet. Hundarna är med.
09.00 Snabbkiss.
12.00 Lunchpromenad i ca 20-30 minuter.
15.00 Slutar för dagen. Åker oftast direkt hem där hundarna får hänga på tomten ett tag. Lagar mat och chillar framåt kvällen.
18.00 Träning på klubben.
21.00 Hemma igen och hundarna får mat.
23.00 Sista rastning på tomten innan sovdags

Så ser väl ungefär hälften av våra dagar ut varje vecka. Ibland slutar jag 12 också och då spenderas ännu mer tid med hundarna :p Sedan blir det såklart andra aktiviteter än träning på klubben också!
 
ca 08.00 Kommer hem från jobbet alt vaknar och släpper ut vovvar och låter de leta mat på gräsmattan och
efter egen frukost blir det kortare promenad med vovvarna där de får springa av sig lite (Nano springer av sig mycket) Husse har släppt ut vovvar när han gått upp vid 05..
09.00 Ligger i sängen och ska sova om jag jobbat/ska jobba alternativt slappar i soffan eller åker iväg och fixar icke hundiga ärenden (typ handla, träna, annat)
14-15 Promenad, har förhoppningsvist fått sova om jag sovit ev släppt ut nån hund på snabbkiss om det behövts.
15-16 Hundarna får mat om de ska iväg och träna på kvällen, därefter en längre promenad om hemma dag.
18ish åker till klubben om vi ska träna, promenad i skogen där innan och efter (åker typ varannan dag) annars så tränar vi lite hemma.
20 åker hem från klubben alt. åker direkt till jobbet och maken åker hem och sover med vovvarna

Det väl så det ser ut på vardagarna, helgerna är lite mer varierande.
 
Wow, imponerad av alla som har så stor koll på sin dagsrutin! :eek: Själv kan jag knappt komma ihåg vad jag åt till lunch. (Åt jag ens lunch?)
Jag håller ju på och utreder hur mycket jag kan jobba utan att bli sjuk (kroniskt trötthetssyndrom som ger mig hög feber vid ansträngning) så mitt liv är typ aldrig detsamma beroende på vad försäkringskassan kräver av mig. Hett tips; gå inte in i väggen, det kan ha väldigt långtgående konsekvenser.
 
Jag jobbar skift så ingen dag ser likadan ut. Men när jag vaknar så får de mat och sen går vi en runda på ca 20 min och oftast åker jag till jobbet efter det. Den riktiga träningen brukar jag ta de dagar jag är ledig eller när jag slutar tidigt/börjar sent, om vi inte tränar så tar vi en runda i skogen. Nästan varje dag får de även busa av sig i hägnet som vi har utanför lägenheten. :) På torsdagar har vi rallylydnadskurs. Kvällsmaten serveras kl 20 och inte en minut senare! :angel:
 
Jag jobbar lite oregelbundet eller inte alls beroende på måendet, men när jag jobbar tvp nätter i rad så sover vi mest och Svansson rastas innan jag går och lägger mig på morgonen, när jag vaknar och sen gör vi kanske något litet typ letar godis i trädgården innnan jag jobbar igen och han hänger med sambon.

Innan jag ska jobba så aktiverar vi oss på förmiddagen och sen sover vi lite på eftermiddagen. När jag går av så aktiverar vi oss lite på kvällen. Och på lediga dagar sover vi tills vi vaknar, sen umgås vi resten av tiden och hittar på något eller inget beroende på dagsform. Så länge Svansson inte blir väckt för tidigt (då gömmer han sig under täcket) samt får frukost så fort han kommit till köket brukar livet vara rätt okej. Han är inte så aktiv längre utan varannandags-aktivering verkar passa både mig och hans kropp/huvud. :) Så, typ inga rutiner egentligen utan vi tar dagen som den kommer numera och eftersom jag jobbar aom jag gör eller inte alls så är det ingen skillnad på helg/vardag i princip (mer än att sambon är hemma på helgerna och kan servera lunch när Svansson vill ha det :D)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 358
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 681
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
17
· Visningar
1 450
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
34
· Visningar
1 441
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp