Hur ser ditt hö ut??

B

**BORTTAGEN**

Om man skippar alla innehållsvärden och BARA går på utseendet hur ser DITT hö ut??
Mitt är finstråit(bra till gammal häst) och det är supergrönt det ser väldigt fräscht ut=) :)
 
Grönt, lite olika hur fint/grovt det är mellan olika balar, men det är finståigt eller "normalt". ganska rikt på olika växtsorter (bla klöver).

Däremot en del av något ogräs jag glömt vad det heter men som har ganska tjock stjäkl och stora frövippor längst upp. I en bal finns väl cirka 10 sådana, som sorteras ut av hästarna och mockas ut av mig. Dessa är inte gröna utan gula.

Hösilaget exakt lika men mycket grönare och mer "fintrådigt". Men samma växtblandning etc.
 
Mitt är grönt och ganska så finstråigt.
(för nån säsong sedan så fick jag supergrovt hö)
I någon bal har jag fått med grövre "stjälkar" av något. Typ lika hårda som pinnar.
Hästarna äter dom inte så dom åker ut med mockningen.
 
Mitt ser ut som alexandra beskrev sitt, har super hö iår:)
Grönt, luktar gott och de flesta balarna är mkt finstråiga. :bow:
 
Tjocka stjälkar, ganska mycket blad. Rent klöverhö som hästarna älskar!
 
Trots att det inte blev ett höår i år så dom som väl fick in fick kalashö=)
 
det som jag har hemma nu är fjolårets och det är grönt och väldoftande. Det är bärgat löst, torkat på backen och saltat på logen. Balat har det blivit nu i sommar då jag har flyttat. Höet är medelgrovt och är av bra kvalité. Rundbalarna vi har gjort i år vet jag inte hur det ser ute eftersom dom är osprättade. Det ska bli intressant att se vad det är för nåt då det är nya åkrar för mig och det är ängshö med olika örter och så.
 
Mitt är grönt och luktar så där fräscht "höigt".
Jag är MKT nöjd med mitt hö i år, både värdemässigt och med den hygieniska kvalitén! :bow:

Medelgrovt, inte strån som är tjocka som sticknålar, och bara ngn enstaka bal ibland som är så där tunt "ängshö".
 
Grönt/brunt/gult med olika grovlekar på stråna. Det ser gott ut. Bra värden var det också.
 
Är det inte gråbo som brukar komma med och bli som pinnar... jag har det till och från i höet jag med. Elller så är det ngn typ av stor tistel, eller bäggge och! ;oP
 
Intressant. Är det någon som brukar analysera som gjort någon egen "ovetenskaplig" undersökning om det finns nåt samband med hur höet ser ut/luktar/verkar innehålla av blad etc och värden och kvoter.

Jag har analyserat fyra år i rad nu och tycker mig inte kunna se någon jättestor skillnad på att ett hö med lägre värden ser tråkigare ut s a s. Utom ett år vi fick in höet väldigt sent och det då inte var så grönt och fint som de andra åren då var det bara 29 smp i det. Men man undrar ju lite eftersom analysen ändå bara är ett medelvärde om det är så att det är jättemycket lägre värden tex i de balar som har gräs av en viss sort osv. Har nämligen en del balar som har mycket grövre hö som är lite mer "dassigt" i färgen och en del som är knallgröna och luktar jätteörtigt. Hästarna verkar dock inte tycka mer om det ena än det andra.

Vildvittra
 
Jag roar mig varje år med att "gissa" vad analysen ska visa utefter hur höet ser ut.

Och tja..JAG skulle då inte ge mig på att gissa mig till hövärden efter utseende ;)

Det hö som sett ABSOLUT finast ut visade sig ha 18 gr srp/kg foder... Ridå liksom..

Hö som jag tyckt sett ganska grovt ut (dvs lite för överväxt) och som dessutom varit lite "blekt" i färgen visade sig ha 64 gram srp/kag foder.

Så... ;)

Men oftast ser jag ingen större skillnad, det ser lika bra ut alltihop. Oavsett värden.
 
Nä det ska inte ha någon betydelse för har du skulltorkat ditt hö blekt höet inte av solen och blir därav mycket grönare.Men låter du det ligga ute i solen några dagar kommer höet bli lite gulare då det kommer att blekas av solen.Men näringen suger inte solen ur höet :)
Men det klartluktar det unket och man nästan vill spy när man luktar på det kanske man ska kolla upp om det inte är muggligt invändigt!

Men det är ju iaf ett bra tecken om höet ser gott ut och luktar gott
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Ni som har gamla hästar som inte kan tugga hösilage/ hö- hur ser deras foderstater ut? Hur fördelar ni dagens måltider?
Svar
0
· Visningar
828
Senast: malacogott
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp