Hur ser du på mig?

Diamantica

Trådstartare
Jag funderar på det här med märkeskläder vs icke märkeskläder... Jag har noll koll på märken, mina kläder kommer från KappAhl, Esprit, Lindex, H&M och MQ. Jag är "snygg och proper", välklippt och allmänt städad. Jag har inte bara det senaste utan mina kläder kan vara flera år gamla. Men vilket intryck gör jag på någon som bara köper märkeskläder? Som köper de där stövlarna för 3500 kr medans mina kostar 600 kr? Som har det senaste?
Ser man ner på mig som -inte har koll nog att ha rätt stövlar, -inte har "råd" att köpa rätt stövlar (min version tycker det är onödigt)?

Hur ser man på någon som borde haft kavaj på jobbet men kommer i kofta och jeans?

Berätta gärna hur du själv klär dig och hur du ser på andras klädstil.
 
Jag funderar på det här med märkeskläder vs icke märkeskläder... Jag har noll koll på märken, mina kläder kommer från KappAhl, Esprit, Lindex, H&M och MQ. Jag är "snygg och proper", välklippt och allmänt städad. Jag har inte bara det senaste utan mina kläder kan vara flera år gamla. Men vilket intryck gör jag på någon som bara köper märkeskläder? Som köper de där stövlarna för 3500 kr medans mina kostar 600 kr? Som har det senaste?
Ser man ner på mig som -inte har koll nog att ha rätt stövlar, -inte har "råd" att köpa rätt stövlar (min version tycker det är onödigt)?

Hur ser man på någon som borde haft kavaj på jobbet men kommer i kofta och jeans?

Berätta gärna hur du själv klär dig och hur du ser på andras klädstil.
Jag tycker detta är olika frågor.

Generellt bryr jag mig inte om hur andra ser ut. Gillar kläder själv men har inget dyrt.

Däremot är det viktigt för mig att respektera klädkoder på jobbet. Jag var på ett ställe där jag förväntades ha kavaj. Då respekterade jag det och skulle aldrig komma med slitna jeans om det inte är okej på ett jobb.
 
Jag funderar på det här med märkeskläder vs icke märkeskläder... Jag har noll koll på märken, mina kläder kommer från KappAhl, Esprit, Lindex, H&M och MQ. Jag är "snygg och proper", välklippt och allmänt städad. Jag har inte bara det senaste utan mina kläder kan vara flera år gamla. Men vilket intryck gör jag på någon som bara köper märkeskläder? Som köper de där stövlarna för 3500 kr medans mina kostar 600 kr? Som har det senaste?
Ser man ner på mig som -inte har koll nog att ha rätt stövlar, -inte har "råd" att köpa rätt stövlar (min version tycker det är onödigt)?

Hur ser man på någon som borde haft kavaj på jobbet men kommer i kofta och jeans?
Det är väldigt svårt att svara på hur de du möter i din vardag ser dig, personligen bryr jag mig inte vad för märken folk har på kläderna. De flesta köper sina kläder på Linde, H&M etc så du är i gott eller i vart fall stort sällskap.
 
Jag gillar Gudsjun Sjödens miljömärkta kläder. Med tiden har det ju blivit ett rätt stort märke och även om hon har vanliga klassiska modeller också, så har hon mycket fina design-kläder. Jag tänker mer på att vara miljövänlig än på hur jag ser ut, men självklart vill jag se bra ut. Jag har tyvärr breda tår så jag måste köpa de som jag överhuvudtaget kan ha, då kan jag inte bry mig om att vara miljövänlig! Till ex så hade jag väldigt gärna velat köpa dojor från Kavat, men dom är för smala för mig.
 
Jag funderar på det här med märkeskläder vs icke märkeskläder... Jag har noll koll på märken, mina kläder kommer från KappAhl, Esprit, Lindex, H&M och MQ. Jag är "snygg och proper", välklippt och allmänt städad. Jag har inte bara det senaste utan mina kläder kan vara flera år gamla. Men vilket intryck gör jag på någon som bara köper märkeskläder? Som köper de där stövlarna för 3500 kr medans mina kostar 600 kr? Som har det senaste?
Ser man ner på mig som -inte har koll nog att ha rätt stövlar, -inte har "råd" att köpa rätt stövlar (min version tycker det är onödigt)?

Hur ser man på någon som borde haft kavaj på jobbet men kommer i kofta och jeans?

Berätta gärna hur du själv klär dig och hur du ser på andras klädstil.
Jag blir snarare nyfiken på varför det är viktigt hur de ser på dig? Varför skulle de se ner på dig?

Om det handlar om att se ner på någon så tror jag snarare att någon med märkeskläder eller som har mkt kläder snarare är den som blir dömd.
 
För mig är det viktigt att kläder passar samman. Jag tycker om kvalitet och investerar i det men jag handlar också på HM, Lindex ol. Hos andra lägger jag mest märke till stilen och koordinationen. Märken och pris är inget jag hakar upp mig på, Håller med @stjarnhimmel om att det är viktigt att respektera klädkod på jobbet.
 
Jag blir snarare nyfiken på varför det är viktigt hur de ser på dig? Varför skulle de se ner på dig?

Om det handlar om att se ner på någon så tror jag snarare att någon med märkeskläder eller som har mkt kläder snarare är den som blir dömd.

Jag funderar på detta eftersom jag kommer gå på intervju snart och jag tror att man på något sätt bedöms efter utseende och är då nyfiken på om andras värderingar om min klädstil förändras beroende på vilken klädstil man har själv. Personen som ska hålla i intervjun är alltid väldigt snygg!
 
Det känns väl spontant inte som att det är kläder som är avgörande för om folk ser ner på nån eller inte. I övrigt håller jag med @stjarnhimmel om att det är skillnad på märken på kläder och att respektera en klädkod. En klädkod kan respekteras utan att kläderna kostar tusentals kronor.

Själv blandar jag hej vilt, undviker dock det billigaste för det mesta, pga produktionen. Men kan utan problem dra på mig ett par jeans för 100 spänn tillsammans med en tröja för 1000. Främst är det dock för kvaliteten jag lägger mer pengar på märkeskläder, vad andra tycker struntar jag totalt i, jag köper det för att jag gillar det. Därmed dömer jag inte andra efter vad deras kläder kostar heller.
 
Jag funderar på detta eftersom jag kommer gå på intervju snart och jag tror att man på något sätt bedöms efter utseende och är då nyfiken på om andras värderingar om min klädstil förändras beroende på vilken klädstil man har själv. Personen som ska hålla i intervjun är alltid väldigt snygg!
Fast välklädd kan man vara utan att ha jättedyra kläder.
Och om jag inte får ett jobb pga jag inte hade rätt märken på kläderna så vill jag nog inte ha det jobbet heller!
 
Jag funderar på detta eftersom jag kommer gå på intervju snart och jag tror att man på något sätt bedöms efter utseende och är då nyfiken på om andras värderingar om min klädstil förändras beroende på vilken klädstil man har själv. Personen som ska hålla i intervjun är alltid väldigt snygg!

Jag tror mig ha läst någonstans, eller om jag har hört det, att du har bara ett fåtal sekunder på dig att skapa ditt första intryck. Och tänker man på hur man själv agerar i situationen när man träffar en människa för första gången, vad tittar du på? Jo, utseendet.

Nja, det är inte alltid personen som ska hålla intervjun som är snyggt klädd. ;) Det kan ske i de flesta kläder. Som tidigare i tråden nämnts så beror det nog mycket på vilken titel man har och vilket jobb det gäller.

För mig handlar det om att trolla med linjer. Tittar man på Trinity och Susanna som stylar om människor så handlar det ofta om att få en kropp att se bra ut. Att höja områden och trolla med andra som inte ser så bra ut. Att skapa en proportionering.
 
Jag funderar på detta eftersom jag kommer gå på intervju snart och jag tror att man på något sätt bedöms efter utseende och är då nyfiken på om andras värderingar om min klädstil förändras beroende på vilken klädstil man har själv. Personen som ska hålla i intervjun är alltid väldigt snygg!

Hade du kommit till intervju hos mig hade jag inte tittat på vilka märken du har på dig men på det allmänna intrycket, att stil, färger, naglar, hår, skor passar ihop. Att du ser ren och fräsh ut. Vad jag själv har på mig är viktigt så till vida att jag inte overdress och gör dig obekväm men samtidigt representerar företagets klädkod.
 
*kl*
TS

Hade du kommit till intervju hos mig hade jag inte tittat på vilka märken du har på dig men på det allmänna intrycket, att stil, färger, naglar, hår, skor passar ihop. Att du ser ren och fräsh ut. Vad jag själv har på mig är viktigt så till vida att jag inte overdress och gör dig obekväm.

Och också välja kläder som du trivs i. Det brukar märkas när en människa har något på sig som hon inte känner sig bekväm i.
 
Jag funderar på det här med märkeskläder vs icke märkeskläder... Jag har noll koll på märken, mina kläder kommer från KappAhl, Esprit, Lindex, H&M och MQ. Jag är "snygg och proper", välklippt och allmänt städad. Jag har inte bara det senaste utan mina kläder kan vara flera år gamla. Men vilket intryck gör jag på någon som bara köper märkeskläder? Som köper de där stövlarna för 3500 kr medans mina kostar 600 kr? Som har det senaste?
Ser man ner på mig som -inte har koll nog att ha rätt stövlar, -inte har "råd" att köpa rätt stövlar (min version tycker det är onödigt)?

Hur ser man på någon som borde haft kavaj på jobbet men kommer i kofta och jeans?

Berätta gärna hur du själv klär dig och hur du ser på andras klädstil.

Rätt klädkod på jobb, festligare tillställningar etc är viktigt. Att man respekterar företagets/eventets klädkod. Varken mer eller mindre. Privat bryr jag mig inte så mkt. Hel, ren, matchad och fräsch. Men märke eller inte spelar ingen roll. :)
 
Enda gångerna jag tittar och tänker något är när jag ser tjejer knäa runt i högre klackar än vad de kan gå i samt om de har Hunterstövlar när det inte regnar. :p
 
Som någon annan sa, man kan vara välklädd utan att ha dyra märkeskläder. Jag köper sällan märkeskläder eftersom jag hellre lägger pengarna på annat, men självklart ser jag till att klä mig själv väl ändå. Jag skulle nog störa mig rätt så rejält på en person som bestämmer sig för att döma en utefter märket på kläderna...
 
På mitt jobb när vi skulle anställa för en ganska teknisk tjänst så tyckte en av cheferna att den sökande hade för fina kläder och inte såg ut som den nörd de letade efter. en av kommantarerna var att han hade dyra fina skor.
Inför en intervju kan det vara bra att fundera på hur en sterotyp av den rollen man söker ser ut, och sedan lägga sig något över den nivån. Om man har möjlighet att tjuvkika på hur de anställda brukar klä sig så är det såklart en bonus.
 
Jag tycker människor skall få klä sig precis som man själv vill, efter eget tycke och smak.
Men det är klart att omedvetet så "dömer" man väl andra lite utifrån hur personerna kläder sig. Jag kunde dock inte bry mig mindre om hurvida det är märkeskläder eller inte, utan jag tittar mer på stilen, hur man matchat ihop grejer med varandra och om utfiten är genomtänkt, eller om personen bara slängt på sig det första den kunde hitta på morgonen. Dock skall sägas att inget är bättre än det andra, men jag tycker jag får ett lite hum om vilken typ av personlighetsdrag människan har.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp