Hur ser era foderstater ut?

S

skumpan2000

Eller rättare sagt era smådjurs? :D

Jag har en hermelinhona och ett långhårigt virvelmarvsin (hane) tillsammans:

De får:

morgon:
en tuss hö

middag:
en tuss hö

kväll:
en tuss hö
ninen får 1 ml beviplex
grisen får 0,3ml C-vitamin
Sallad, tomat, äpple, morot, vitkål eller gurka (alltid två sorter) :o
torrfoder: ca 2dl marvsinsblanding och ca två nävar kaninpellets. De har alltid kvar i skålen till nästa kväll men oftast bara äcklig marsvinspellets!

Ofta får de kaninkräcker och pinne att tugga på och ibland lite knäckebröd!

På sommaren går de på grönbete i utebur på dagarna.
De har inhägnat runt inneburen och rör i och med det ganska så mkt på sig!
 
Ojojoj vad mycket pellets de får! Du vil väl inte att de ska dö i förtid av överförfettad lever?
Det är som om du skulle äta 2 chipspåsar om dagen!

Kaniner o marsvin kan äta samma pellets-den där tråkiga... oblandad ska den vara o ch det räcker med ½-3/4 dl till båda tillsammans! Du behöver inte oroa dig för c-vitamin till marsvinet eftersom du ger kål + vitaminer till den-du ska oroa dig för att du ger för mycket pellets!
Ca 2-3 msk var ska de ha MAX!
 
Nja, de äter ju inte marsvinspelletsen, bara kaninpellets (dvs 2 nävar), den pellets som är i marsvinsblandingen lämnar dom så den häller jag ut kvällen därpå. Jag har alltid gett den här foderstaten till alla mina niner och marsvin och det funkar super, pigga och glada, fina i päls och hull!
 
Ja de mår bra naturligtvis men det extra fettet lägger sig på organen och då dör de i förtid! Hur gamla har dina andra djur blivit? ett marsvin kan bli 8 år o en kanin 12 år!
Dessa djur ska äta mest hö o pellets till innekaniner är egentligen bara ett tillskott. De blir lika mätta på grönsaker men det är nytigare!
Hö ska de äta MASSOR av!
 
Mina råttor har ingen foderstat, de har fri tillgång till min egna kraftfoderblandning (som råttor ska ha), dvs Prestige Crispy Rat Nature blandat med müsli och gnagarblandning utan pellets (pellets är ju farligt för råttor, de kan lätt få njurproblem av dem eftersom pelletsen tar mycket av kroppsvätskan).
På morgonen får de lite av min gröt (havre, råg & krossat linfrö). Mitt på dagen/eftermiddagen får de lite av min middag om den är nyttig ;) , annars får de bara lite grönsaker. På kvällen brukar de få en liten fruktbit var.

Det kanske låter som mycket, men de har stor bur (80x79,5x50cm ihopsatt med 175x76x28cm) och får springa lösa nån timme per dagen (och då springer de mellan hyssen). Så de springer av sig lagom mycket kalorier :D , och är ganska lagom i hull! :)
 
ÅÅÅHHH!!!
jag e så trött på att folk som "kan" säger att man inte ska ge gnagarblandningar och liknande till kaniner/marsvin/hamstar och liknande..
jag har haft ett antal hamstrar som alla fått gnagarblandningar och dom blev alla gamla och var pigga och fina hela livet..

sen så fattar jag ju att d e fetare mat och att man inte kan ge hur mycket som helst. men man märker ju på djuren om dom mår bra...

mina kaniner har alltid tillgång till hö
får nån sorts grönsak varje dag
och ca 0,5 dl kaninblandning om dagen...

:banana:Charlie :banana:
 
hamster o kanin är inte samma sak! Hamstrar kan kankse äta blandning. ½ dl som du ger ok om man inte ger mycket grönskaer men ger man mycket grönsaker kan man minska på pelletsen.Grönskaer innehåller garanterat färska vitaminer pelletsens vitaminhalt försvinner väldigt fort.
 
har två marsvinshonor
hö: fri tillgång
torrfoder: har blandat havre och pellets, får ½ dl morgon och ½ dl kväll.. kan få lite smådjursblanding ibald som godis.
får grönt varje morgon och kväll iblandk knäckebröd..
på somrarna får dom gå ute om dagarna och äta gräs så det är bra väder. då det är regnigt/kyligt eller annat hämtar jag in gräs och maskrosblad åt dom. :)
 
Marvsin skall inte ha oblandad pellets då den oftast har fel CA/Fosfor balans som ger marsvinen urinsten ;)
Marsvin tillskillnad mot kanin mår heller inte speciellt dåligt av lite övervikt utan tvärt om så skall den gärna vara lite rund.
 
Mina marsvin har fri tillgång till hö.
Dom som bor i den stora buren har det helt lös hög men dom som bor i dom mindre har det hopbuntat i resårband, stora knytten som man kan gömma sig under trots att det är ihopbuntat och såpass mycket att det skulle räcka i flera dagar (fylls på innan det är slut).
I dom "små" burarna så trampas höet ner fort och nerkissat.
Knytterna hamnar aldrig marsvinen över så det händer aldrig på dom.

Jag ger dom sedan en blanding av
Red Mills foal and yearling cooked mix
Svarthavre och
Betfor

Jag har två olika blandningar beroende på om det är ungar/honor som är dräktiga och hannar/honor som inte är under avel.
Dom får efter vad för hull dom är i, ålder och om dom är under avel.

Dom får vitkål och morötter varje dag och ibland byter jag ut vitkål mot tex brocoli.
Lite variation få dom ju ibland och frukt får dom 1-2 ggr i veckan :cool:
Höjdpunkten är på fredagar då dom får fredagsgodis :d
Huvudsallad och/eller gurka :bump:
Mycket nyttigare än dessa gnagargodis som man kan köpa i affären :cool:

Vi har tyvärr ingen gräsmatta så på sommaren uppmanar mina grisar mig ljudligt att gå ut och plocka gräs och annat gott åt dom :D
 
Hamster skall ha fri tillgång till gnagarblandning ;)
En stor skillnad mellan marsvin/kanin som är hö-ätare och inte är samlare av mat.
Hamstern lever kortare liv än både kanin och marsvin därför är det också svårare att jämföra :crazy:
 
Inget djur inkl. människan mår bra
av övervikt.
Anledningen till att man inte ska ge
gnagarblandning är att det funkar som
en chokladkartong: alla de goda bitarna
försvinner först och det äckliga äts i
nödfall. Fast till skillnad från choklad
med körsbärslikör är det oftast de mindra
aptitliga delarna i gnagarblandningen som
är godast.
Marsvinspellets skiljer sig från annan
pellets genom att det är tillsatt C-vitamin.
 
Hmm vad skiljer marsvinspellets från kaninpellets utöver tillsat c-vitamin som ändå försvinner ur den fort. Kaniner ska ha kalcium ca 1,0 till 0,6 fosfor.
 
Marsvin mår inte dåligt av att vara lite runda enligt mycket duktiga uppfödare som har satt sig in i marsvinets anatomi osv och inte bara "har" sina marsvin.
Han är oerhört duktig i marsvinets sjukdomar osv och har ofta diskuterat med veterinärer som är experter på "exotiska" djur.
Fetma är inte vad marsvin oftast dör i utan snarare sellnic, för lite c-vitaminer, cancer osv.
Om dom är lite för runda så kan det däremot bli problem om dom är dräktiga och ge toxicos.
Sedan sa jag inte kraftigt överviktig.
Det skall inte vara stora fettknölar men den skall hellre vara lite rund än tunn.
Marsvin skall med andra ord inte vara slimmad ;)

Det finns orsaker varför uppfödare inte använder pellets eller blandar ut den om dom använder pellets.
C-vitaminberikade pellets är svårt att få tag på och c-vitaminerna går bort och är alltid bäst att ge där man är säker att grisen får i sig som det skall.
Dvs vitkål odyl
Kalcium/fosforhalten är inte bra och tydligen för mineralrik.
Folsyra och selen är också två viktiga saker som kan vara för lite av.

Ett pellets för vuxna grisar som ej är i avel bör ligga på Kalcium/fosfor 2:1,5 för att inte få urinsten hos grisarna.
Tala gärna om för mig vilket pellets som har det värdet :confused:
Tills dess är det bara att blanda :cool:


Sedan kan du fundera på hur hamstern som fick leva på solrosfrön (ägaren hade fått reda på att det var vad hamstern skulle ha) kunde bli några månader över 3 år ;)
Vissa djur mår dåligare av att bli runda än vad andra djurarter gör :cool:
En riktigt fet gris mår naturligtvis heller inte bra men då pratar vi om fet, inte rund.
 
Detta var intressant! Låt oss säga att jag vill ge min marsvin en bra kost och har detta hemma:
Kaninpellets, betfor och havre tex. Hur blandar jag vad ger jag? Vitkål,morötter broccoli ibland-inga problem det ger jag oxå!
 
Råttorna har fri tillgång till en blandning av rågkross,vetekross, korngryn, havregryn, Cornflakes, råttpellets, lite solrosfrön, ett par jordnötter med skal, och lite bananchips. Blir lite fett med nötterna och solrosfröna men har en råtta som behöver gå upp en del, den andra lyckas på något sätt hålla sig i lagom hull ändå.
Utöver det har de även fri tillgång på vatten och får matrester och annat mums varje dag.

Marsvinet har fri tillgång på hö och vatten, får ca ½ dl pellets varje dag som han alldrig lyckas välta ut och inte vill äta :smirk: och får en morot och lite vitkål varje dag plus annan frukt/grönt då och då.
 
Nu skall vi se.
Jag ger mina kraftfoder som innehåller 1,2 % kalcium och 0,8 % fosfor.
Jag ger sedan till mina vuxna som ej är i avel
1 del kraftfoder
0,2 delar havre
0,1 del betfor
Vilket ger Ca/P kvot på ca 1,46

Mina i avel ger jag
1 del kraftfoder
0,2 delar havre
0,2 delar betfor
Vilket ger en Ca/P kvot på ca 1,94

Kvoten skall ju ligga mellan 2:1 och 2:1,5
Inser att jag tidigare har hakat upp mig på 2:1,75....hmmm...minnet underbart men kort :o
Vad fick jag 7:an ifrån :confused:

Betfor ger jag delvis pga det höga energihalten som kompenserar den höga proteinhalten i kraftfodret.
I USA så har man testat att hälla i melass i vattnet och fått ner tocixos (enligt en uppfödare som inte haft ett enda fall på 12 år sedan hon började) därav så testar jag med betfor.
Havren har jag för att balansera upp betforen när det gäller främst kalcium och även till en viss del för dom vuxna grisarna kraftfodret.
Kraften innehåller sådant som selen, div vitaminer mm och jag håller på att testa för att se om den blandningen är bra för marsvinen.

Sedan skall jag köpa in tranbärsjoucie för att ge till mina grisar då och då, då detta förebygger urinstenar av kalcium.
Urinsten är tyvärr vanligt hos marsvin och det är dyrt att behandla :crazy:

Själv önskar jag ett bra marsvinspellets i framtiden så man slapp att hålla på att blanda och har tre olika säckar i förrådet istället för en.
Skulle absoult underlätta :cool:
 
Provat och resulterat i snabbare flygning :angel: Tar längre tid för honom att vägta en kattmatskål med bredare botten än en i keramik :D Men har tänkt kolla efter en stor keramikskål när bidraget kommer, har bara haft liten :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Igår så fick mitt islandshäststo som är fyra år gammal ett början till/ett litet anfall av sandkolik. Tack vare bra stallkompisar...
Svar
6
· Visningar
1 693
Senast: Korven
·
N
Däggdjur Är det normalt att dom blir så spinkiga för att det är vinter? Han blir alltid det och jag blir alltid så orolig och tror att det ska...
Svar
7
· Visningar
1 203
Senast: Praefatio
·
Hästvård Hej! Jag har en 1 årig islandshingst som får små, lätta kolikanfall titt som tätt. Han hade ett senast igår och före det var det en...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 378
Senast: sissu
·
P
Övr. Djur Hoppsan så det kan gå. Ja, jag BORDE ha kollat men jag litade ju på försäljaren. Hmm, kaninen Emil visade sig vara en Emelie :o . Kom...
Svar
2
· Visningar
1 030
Senast: pippi27
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp