Hur ser era hundars dagar ut?

Och_Aye

Trådstartare
Lite inspirerad av tråden ang brukshundsägare och frågan vad hundarna gör "resten av tiden" blev jag lite nyfiken på hur allas dagar ser ut. Finns säkert någon tråd men det kan ju ha kommit nya människor tänker jag. Frågan gäller såklart alla hundar, inte bara bruksnötterna. ;)

Så, vad gör ni & era hundar på dagarna?

Jag har en Border collie-tik på 4 år som tränas i lydnad, spår & uppletande. Hon skadade ryggen i våras så hon får inte lov att valla el träna agility just nu. Hon rehabas med massage, laser, skritt-träning etc. Har också prazsky-tik på 2 år, som mest är vår glada maskot. Hon spårar när den stora hunden gör det, är med & vallar rutor & tränar lite smågrejer själv. Har en sambo som jobbar heltid på dagarna och jag själv jobbar 64% på natten, vilket ger en massa lediga dagar (:p). Pluggar också distans på 50 %, samt håller kurser ett par dagar i veckan under "terminerna". Mina hundar hänger med mig i princip dygnet runt.

Om jag har jobbat kommer jag hem vid halv 8 på morgonen. Då har sambon släppt ut hundarna en snabbis på tomten. När jag kommer hem ger jag dem frukost & släpper ut dem igen eftersom prazskyn oftast inte vill gå ut första ronden, det är trevligare att ligga kvar under täcket. Sedan sover vi allihopa en stund; prazskyn tycker att dessa förmiddagarna är helt fantastiska medan min stora hund nog hellre hade varit ute. Vid 12 kliver jag upp, släpper ut hundarna igen, klär på mig & käkar lite. Sedan åker vi oftast i väg för promenad + träning; lydnad, spår el upplet som sagt. Oftast tillsammans med träningskompis/ar så det blir fart o fläkt på promenaderna. Vid 4 halv 5 brukar vi vara hemma igen, och då behöver jag själv äta lite middag och krama på sambon en stund medan hundarna sover, tuggar ben eller roar sig med något annat. Vid 6 brukar jag gå & lägga mig igen & sover sedan fram till halv 9 ungefär, då jag kliver upp, klär på mig och åker till jobbet. Under tiden jag sover så ligger hundarna antingen bredvid mig eller så myser de med sambon, leker lite, hämtar ved, käkar kvällsmat etc.

Är jag ledig så börjar oftast morgonen med frukost och sedan långpromenad runt 2 h. Efter det kanske jag har några ärenden, dricker kaffe med någon vän, pluggar lite, städar eller vad jag nu hittar på medan hundarna ständigt är vid min sida. Inga problem att vila här inte! På dagen eller kvällen blir det oftast, ca 5-6 dagar i veckan, träning av något slag. Nu på vintern blir det t ex mycket lydnad i inomhushallar & ridhus tillsammans med vänner, så där går alltid ett par timmar. Border collien är väldigt enkel i allt "umgänge" och sitter i princip aldrig i bilen. Lill-strumpan hänger med på det mesta som bc;n och jag tar oss för, men nu under vintern stannar hon gärna hemma i knäet på sambon om jag tränar på eftermiddagen/kvällen. Hon behöver egentligen ingen stimulans alls :D, men älskar att promenera & träna - i rätt väder!

Ska jag handla & det är för varmt eller kallt i bilen är lämnas de hemma. Oftast när vi åker till vänner & bekanta hänger hundarna med, men går vi ut på krogen, resturang etc så stannar de hemma. Oftast är de med föräldrarna, men de har absolut inga problem att slappna av fint när de är ensamma.

Hundarna är alltså med mig 24/7 en "vanlig dag" och förutom träning & promenader så gör de samma saker som jag i princip - ffa border collien är alltid där jag är. Den lilla ligger gärna instoppad i en filt i soffan medan jag gör annat, och border collien ligger nära, nära förutom efter kvällsmaten då det är natten & hon går in och lägger sig i sovrummet eller på golvet nedanför soffan.

Så hur har ni det? :)
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Just nu är jag arbetslös, så vi vaknar på morgonen, äter frukost, morgonrastar och vilar fram tills det är dags för dagens långpromenad.
Efter långpromenaden blir det lite vila igen, därefter blir det ibland lydnadsträning och sedan kvällsmat. Många kvällar går vi hem till min mor som bor 1km härifrån och är där några timmar. Därefter går vi hem igen, äter nattmacka och sover ;)

När jag jobbat så har jag vaknat, ätit frukost, gjort mig i ordning för jobbet, gått till jobbet och morgonrastat hundarna samtidigt, gått hem efter jobbet och då tagit långpromenad + eventuell mental träning. Har kunnat ha med hundarna på jobbet och annars har de varit hos hundvakt där de mest tar det lugnt eller leker med hundvaktens andra hundar.

Kan tillägga att jag har två salukis.

Sedan är vi ju ute och tävlar en hel del, kan vara ute hela dagar med vänner osv men det är ju inget vi gör varje dag året om. Det som står beskrivet här ovanför är vad vi absolut minst gör. Kan tillägga att promenaderna troligtvis är i snitt ca 1½ timme långa. Absolut minsta är 1 timme, men det blir oftast både 2 och 3 timmars promenad.
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Jag pluggar heltid, men har oftast bara lektioner på antingen förmiddagen eller eftermiddagen.
Om jag har lektioner på eftermiddagen tar vi i regel sovmorgon, och brukar gå upp runt 9-tiden. Efter det går vi en promenad där vi är ute ca timmen, även om det inte alltid blir en timmes promenad just. Ibland är vi t ex en halvtimme i rastgården och busar, och så en halvtimmes promenad på det. Är det riktigt roliga kompisar så kan vi vara en timme i rastgården, för att sedan bara ta en kortare prommis.
Under promenaderna brukar vi ha med oss en dummie och träna lite apportering, början till linjetag osv, träna fotgående, göra enklare rallylydnadsövningar eller gömma godis. Hon nöjer sig sällan med "bara" själva promenaden, utan vill gärna ha någon form av hjärngympa under tiden.
Efter det vilar hon medan jag är i skolan (ca 3 timmar), och sedan kör vi ungefär samma upplägg som på förmiddagen. Är det pissväder eller om jag är trött går vi en kortare promenad och kör lite trickträning, apportering, hitta godis eller liknande inomhus efter det. Hon tycker det är tråkigt om man kör samma sak på fm och em, så det blir sällan samma övningar på en dag.

Har jag lektioner på förmiddagen kör vi samma upplägg, fast en kortare promenad på morgonen och längre på eftermiddagen.

Jag brukar jobba på helgerna (och ibland på vardagarna) och eftersom att jag jobbar på hundcafé är hon med mig på jobbet. Har hon varit med på jobbet en heldag så är hon i regel ganska trött, och får mest bara lite längre kissrundor på kvällen.

Utöver detta försöker vi lägga blodspår 1-2 gånger i veckan, och ta chansen att bara vara i skogen så ofta som möjligt. Någon gång då och då kör vi en långpromenad med hennes bästis-fralla, och då brukar det bli stoj och bus så att hon är trött resten av dagen sen :D
Har vi hittat på mycket saker en vecka, eller om vi har gått på kurs någon helg eller så, så brukar vi ha en vilodag när vi inte gör så mycket mer än att slappa i soffan och är ute och kissar.

Är vi hemma på landet så försöker vi vara i skogen minst 2-3 timmar om dagen, lägger mycket spår och tränar mer apportering.

Jag har en tysk wachteltik som är 9 månader gammal.
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Min stackars brukshund får endast 3 15 minuters promenader/dag samt lite gymnastiska övningar. Hon är opererad för fyra veckor sen och vi smyger igång med rehabiliteringen mer och mer.

Nu har vi haft två dagar med bara rastning eftersom jag åkt på magsjuka och inte har någon energi över till annat, iofs rätt skönt då det är -30 här.. Förhoppningsvis blir det lite mildare snart och att jag får lite ny energi..
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Mina två pojkar vaknar kl 6:30 och då går vi ut och kissar. Om det är arbetsdag klär jag på mig, gör frukost och så går vi ut och "hämtar tidningen" (10 min promenad) så de får göra ifrån sig. Hundarna och jag får frukost, vi läser tidningen och tar det lugnt, sen går vi ut på riktiga morgonpromenaden c:a 30 minuter. När vi kommer tillbaka får de ett godissök i rastgården och jag går in duschar och klär om för jobbet. De är i rastgården medan jag jobbar. Den av oss som kommer först hem släpper hundarna i trädgården där de rasar runt en stund. Sen går de in, vi gör mat och äter, slappar lite. Sen går vi ut, i normalfallet är det 1-1½ timmes promenad med lite träningsinslag. Antingen är vi någonstans hemomkring eller så tar vi bilen iväg och jobbar i någon ny miljö.
Så är det fyra dagar i veckan.

När jag är ledig och vi inte ska iväg på något särskilt brukar jag ta täcke och kudde och lägga mig i hundrummet när vi varit uppe och kissat och så somnar vi om i en enda stor hög. Sen tar vi en lugn förmiddag, innan vi sätter igång med dagens hundaktivitet som ofta betyder att vi åker iväg någonstans. Som idag t ex åkte vi skidor. Eftersom vi har valp anpassar vi aktiviteterna, längd på tur, tempo etc till det, vi är ofta borta ett par timmar men det kanske inte är så lång promenad i verkligheten.

Sen händer det kanske inte så mycket spännande för hundarna, jag kanske behöver städa eller handla eller umgås med maken. Kvällspromenad och rastning efter behov, mat förstås, sysselsättning i form av lite hjärngympa om de vill ha något att göra.

Den sjunde dagen jobbar jag halv dag, oftast förmiddag, och då är hundarna ibland med i bilen och ibland hemma med husse. Så hittar vi på något på eftermiddagen.

De aktiviteter vi gör just nu är mycket miljöträning med valpen och att vara ute på olika platser, grundlydnad och följsamhet. Annars brukar vi vanligtvis under vår-höst gå någon kurs och träna mera fokuserat någon gång i veckan. Vi håller inte på med någon tävlingssport men gillar att träna och lära oss saker.

Ja, så är en vanlig vecka i mina hundars värld.
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Jag pluggar heltid på distans, har två extrajobb och två hästar. Mina dagar ser ofta helt olika ut så jag beskriver en vanlig vecka istället.

Jag har en 2 årig schnauzer.

När det gäller promenader så brukar det bli 2-3 30-40min koppelpromenader om dagen, några kortare rena rastnings rundor också, men det tycker jag knappt räknas. Vissa dagar tar vi en längre kvällspromenad i koppel på 1h-1½h. Beror lite på vad vi har gjort under dagen.

Bor inne i stan och har dåliga möjligheter att ha honom lös här tyvärr. Men däremot så ser jag till att vi i vart fall 3 gånger i veckan går regelrätta promenader på ställen där han kan vara lös, och gärna i skog så han har lite terräng att springa i.

Vad gäller aktivering så varierar det lite från dag till annan.
Vissa dagar åker vi väg så så han får träffa andra hundar att leka med, brukar bli en 2 gånger i veckan med bara lekpass.

3-5 dagar i veckan åker vi iväg och tränar rallylydnad och/eller lydnad ofta tillsammans med en eller några andra ekipage, och då blir det ofta så att hundarna också får lattja lite med varandra som belöning, rätt ofta så blir det en kortare promenad också. Brukar vara borta kanske 1½-2 timmar där han är aktiv hela tiden men genom olika aktiviteter. 1 gång i veckan har vi gått på rallylydnadskurs men sista gången på den är imorgon, vi får se vad det kan tänkas bli för kurs härnäst.

I princip varje dag tränar vi nått 10 min pass inomhus hemma, det handlar då mest om finlir med ex gripande av apport, ingångar, positioner etc. godissök blir det ibland också.

Sen är han med i stallet 4-7 dagar i veckan, där är han alltid lös, ibland gör han ingenting särskilt utan strosat med när jag och stallkompisarna gör våra sysslor, leker lite med sina leksaker eller drar nån repa i sommarhagen, ibland passar vi på att gå en promenad i skogen/på åkrarna så han kan springa lös, ibland har vi häst med oss på de promenaderna, nån enstaka gång har han sprungit med på rid/körtur. Planen för framtiden är att han ska kunna följa med på rid/körturer i större utsträckning, men vi har en del träning kvar innan vi når dit. Stallbesöken innebär dock inte mycket till mental aktivering, men han är med, strosar omkring lös och är utomhus, Han blir inte trött men brukar vara hyffsat nöjd efteråt, om vi är där på kvällen så duger det bra som substitut för den lite längre kvällspromenaden om man säger så.

Sen har jag perioder ex inför tentor och stora inlämningar då hundträningen går på sparlåga, men det fixar han rätt bra även om han inte alls är lika nöjd då som under de mer aktiva veckorna (som faktiskt är många fler än dom lugna)

När jag jobbar är han hemma hos mina föräldrar som har tre hundar själva, så där har han det jättebra medans jag är på jobbet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Hmmm

Är det vardag och jobb så är det en promenad på 30-40 min oftast lös (inga människor vakna halv 6 :) ).
Lång promenad minst 1h när jag kommer hem. Passar det så blir det lite rallymoment under promenaden. Sedan blir det rastrunda på luchen och kvällen olika långa.

Är det helg blir det ofta längre promenader och träning med kompisar.
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Våra dagar ser väldigt olika ut.

Har 3 hundar, en riesen 2år, en dvärgschnauzer 3 år och en dvärgschnauzer på snart 10år.

Vi försöker att gå ca 1mil/dag (ibland blir det lite mindre och andra gånger betydligt mer), en kortare på morgonen och en längre mitt på dagen eller på kvällen beroende på hur jag mår och en till kortare.
Jag går på cellgifter så vissa dagar mår jag skit och då är det minipromenader på dagen om inte svärföräldrarna kan komma och gå ut med dem.
Annars tar sambon rejäla promenader när han kommer hem från jobbet.
Vi bor i stan så det är mest koppelpromenader men vi försöker se till att hundarna får springa lösa och rasa av sig minst en gång om dagen.
Det är den minsta aktiveringen vi tycker att våra hundar måste ha för att må bra.

Riesen fröken har visat att hon kan hänga med på ridturer så hon kommer att få följa med på mina ridturer framöver ett par ggr i veckan.
Annars försöker vi träffa hundkompisar några ggr i veckan så hundarna får ses och leka.
Har gått på rallylydnadskurs 1 gång i veckan men det är bara ett tillfälle kvar, men ska försöka hitta andra lämpliga kurser att gå då jag tycker det är kul att gå kurs :)
Däremellan måste vi såklart träna lite mellan kurstillfällena.
Vissa veckor blir det ganska mkt och andra veckor ingenting..

Så här skiftar det väldigt i hur mycket hundarna får göra och det beror på som sagt hur jag mår.
På sista tiden har det varit lite aktivering men hoppas att vi ska kunna hamna på rätt köl snart igen och göra mera.
Sambon tycker tyvärr inte om att träna så mkt, han gillar promenader, soffmys och bus :D

Men våra hundar är väldigt sällan ensamma, de är alltid med på allting.
När vi mår bra gör vi ganska mycket, åker skidor, långfärdsskridskor, stallet, båtarna osv och då är dem med :)

Kan vi inte ha hundarna med så är dem hos svärföräldrarna.
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Kl
Jämthundarnas dagar:
Vinter
Lågsäsong och bor i Åre- när jag inte jobbar (vilket jag oftast inte gör pga studier) så 45 min promenad morgon- kissrunda mitt på dagen- 45 min promenad eftermiddag. Unghunden får någon gång under dagen träna 15 min med tricks eller lydnad för att huvudet ska arbeta lite även om han misstycker. Däremellan ligger de inne och har tråkigt (så detta är inte så ultimat i för unghunden även om gammhunden är nöjd)

Vårvinter tas skidorna fram och ett par gånger i veckan byts promenad ut till att dra skidor.

Flyttar hem från Åre
När snön är borta börjar vi cykla med dem först i samma utsträckning som de tidigare dragit skidor men alla morgon promenader utökas till 1 1\2 timmes promenader.

Träningens utökas fram till september när livet för dessa hundar börjar
Då kliver husse och unghunden upp 05,00 äter lite och diskuterar dagens jakt, och 6.00-7.00 går de ut i skogen. En bra dag är de hemma till lunch för att älgen åkt i backen och hunden har lyssnat på order om att inte leta upp fler. En dålig dag har husse kämpat för att få tillbaka hunden sedan 8.00 men de återvänder hem 22.00 pga att hunden jagat fel älgar (dvs sådana som inte är lovlig för tiden) och vägrat heltsonika att ge upp. Han brukar dock släppa någon timme efter mörkrets inbrott. Hans halvbror är snäppet värre och i höstas rymde han och ställde ko med kalv i närmare tre dygn (52 timmar) innan han gav upp. den ägaren har helt givit upp inkallning vid älg.

När hunden kommer hem sover han oavbrutet tills nästa gång husse tar på sig jaktbyxorna men vi är noga med att hunden ska ha minst 24 timmars vila om de inte är någon väldigt speciell jakthelg.

Samtidigt: Gammtiken (12 år) tillbringar sina dagar till att yla ut sin olycka över att bli lämnad hemma och ylandet fortsätter till matte ger upp och säger att hunden som tröst får sova i sängen. Blir det sedan en skadesjutning eller liknande får tanten visa att hon fortfarande vet hur älgar ska tas. Hon deltar inte på så mycket helt fri jakt pga risken att hon jagar ihjäl sig.
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Vi bor på landet, och min man är pensionär så jag brukar säga att våra hundar är "Skånes mest rastade" :D
Hund nummer 1 är en fyrvägskorsning (schäfer-bordercollie-labbe-pitbull) som fyller 9 i år, och hund nummer 2 är en 4-årig collie. Båda är tikar.

Min man vaknar tidigt, så redan 04:30 är hundarna med honom ute medan han släpper ut hästarna. Sedan får de gå in igen medan husse fixar stallet. Klockan 8, när det börjar ljusna, blir det en runda i skogen på ca 45 minuter. Väl hemma igen tittar husse till hönsen och fåren och då är hundarna med och kollar så att det går rätt till.
Vid 11:30-tiden får hästarna lunch i hagen, och hundarna går med, sen blir det lunchrunda runt ägorna. Därefter rast-vila inne medan husse lunchar.
Runt 15 är det dags för lite arbete utomhus, hundarna följer med och hjälper till. När hästarna och fåren fått eftermiddagshö vid 17 går de in, och då brukar jag ansluta efter att ha jobbat hela dagen. Ibland tar jag och jobbar på ridbanan med någon av hästarna, och då brukar hundarna vara med.
När mörkret och sänker sig över skogen är hundarna t-r-ö-t-t-a, de ligger helt utslagna på golvet i vardagsrummet och snarkar. Det är nästan så att man får väcka dem när det är dags för kvällskiss.

Den äldre tiken har förresten blivit ung på nytt sedan vi började ge henne Hyaluron. Fantastiskt!
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

För min australian kelpiehane på snart 2 år ser de flesta vardagarna ut ungefär såhär:

06.00 morgonpromenad 30-40 min i princip alltid lös

07.00 Jag åker till jobbet

08.00 Daghusse och dagmatte hämtar

10.00 Promenad (1-1,5h) med Daghusse, dagmatte och ofta deras väninna med sin goldentik. Hundarna springer tydligen och leker en hel del.

Efter promenaden fram tills jag kommer hem är han med daghusse och dag matte hemma hos dem eller på utflykter eller får vara själv någon timme om han inte kan följa med. En rastning till brukar det också bli. Han går lös på promenaderna med dem också.

16.30 Jag kommer hem från jobbet.

17.30 - 19.00 promenad och/eller träning.

Kan inte daghusse och dagmatte ha honom en dag så åker jag hem och rastar ca 30 minuter på lunchen så får han vara själv hemma ganska många timmar men verkar inte ha några större problem med det även om jag försöker att undvika det.
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

En vanlig vardag ser ut ungefär så här:
5:30 lyfter på ögonlocket när husse kliver över för att åka och jobba, ev kan han resa på sig och följa med ut i köket för att kolla om husse tappar ner något på golvet.
6:30 jag kliver upp och så även Orvar, lite morgon gos och sedan väcker jag barnen. I den här vevan brukar Orvar även få gå ut och morgonkissa, jag öppnar bara dörren och så gå han ut själv. Sen kommer han in rätt snabbt igen för nu äter barnen frukost och det är ju dagens viktigaste mål! :d Efter barnen får även Orvar frukost och sedan gå han och lägger sig en stund och vilar på maten. Jag får iväg barnen och äter frukost själv.
8:30 typ går vi och hämtar daghunden, det är bara en kort promenad och så brukar de leka lite innan vi går in igen.
10:00 är det dags för långpromenad med grannen, 1-1,5h
Sen är det jobbdags för mig och hundarna sover på mina fötter.
14:30 åker hundarna och jag och hämtar barnen vid skolan, beroende på hur mycket jobb jag har så går jag en sväng strax före ibland.
15:00 Äldsta dottern brukar träna lite tricks med Orvar
16:30 tar vi en promenad hem med daghunden, ska vi inte iväg på några aktiviteter på kvällen så blir det en längre promenad då oxå.
Där efter är det kvälls kissning och lite tricktränande.

Sen bryts vardagen lite då och då mot jakt, och varje helg är det jakt under säsongen.
Sommartid är det ofta promenad till sjön och så simning på det.

Men jag lägger ju in en hel del träning under promenader, och när vi är ute i trädgården, det är svårare nu när vi har daghunden oxå. Dessutom är planen att jag ska springa ett par dagar i veckan, men det har varit hopplöst under ett par månader nu, antingen har det varit glashalt, eller så har jag varit sjuk...
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Normalt. Ca 45-60min promenad med hunden lös på morgonen. Sen åker jag iväg och jobbar/pluggar eller sitter hemma och pluggar med Uno i knät. På em blir det en tur på 15- 20min och likaså på kvällen. Det är basen, sedan kompletteras det med spår, simning mm 3ggr vecka och längre promenader/utflykter när andan faller på.
Chihuahua 7år

Nu har han dock varit på semester hos mamma några veckor och har antingen ätit väldigt mycket eller rört sig väldigt lite, troligt kombination, för han har blivit FET :eek:
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

KL

Då jag jobbar treskift ser dagarna väldigt olika ut, men grunden är:
1 långpromenad mellan 6km-1 mil, varierat mellan koppel och lösspring
Någon slags träning för huvudet, kan vara allt från lite tricksövningar 5-10 min till lydnad/spår/sökträning på någon timme.
Fysträning med kätting, skritt i blåbärsris, backträning etc någon dag i veckan.
När vi har snö så prioriteras dragträningen, då blir det drag mellan varannan till var tredje dag och då lugnare dagarna emellan.

Självklart korta kissrundor 3-4 ggr/ dag också.

Har en 4,5årig alaskan malamute och väntar på en kelpievalp :love:
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Våra dagar ser aldrig likadana ut. Jag jobbar natt och är ledig på helt olika dagar, ibland mer intensiv tid på jobbet, ibland långledigt. Jobbar också på två arbetsplatser, där jag har med mig hunden på ena och där hon är hos en nattmatte när jag jobbar på det andra.

I går var jag ledig, då vaknade vi ca 08, gick en långpromenad på 1 1/2 timme det första vi gjorde, där hon var lös ca hälften av tiden. Resterande tid i koppel där vi mer eller mindre alltid kör lite koppelträning ( drar gärna i kopplet), busar lite och övar lite balans genom att hoppa upp på stenar och parkbänkar, går balans på tjockare räcken mm. Hem och käkade frukost, hon slöade några timmar medan jag förberedde middagsbjudning till kvällen, innan vi gick en långpromenad till vid ca 13.30. Var ute ca en timme denna gången och gjorde väl inte mer än typ som förregående runda.

Fick sen ett nytt ben att tugga på när vi kom hem, annars ingen direkt aktivitet för hunden. Gick ut vid 18 igen, då jag skulle ha folk hemma vid 19. Ca en halvtimmes runda lös vid stranden med lite lek med mig. Under kvällen busades det lite inomhus med folket, men annars bara en snabb kissrunda ut vid 23-tiden innan vi la oss.

Idag har vi också vart lediga och gick upp runt 08. Tog en halvtimmes rastrunda ut på morgonen innan frukost. Var hemma ett par timmar innan vi sen åkte till farfar ett par mil bort och hälsade på en stund. Efter det ut i skogen där vi var en timme ungefär. Idag gömde vi lite leksaker och godis som hon fick leta reda på mellan stunderna hon själv hade "galenryck" och rusade runt och var lycklig över snön. Hon har fått en hel del godis i sin aktivitesboll idag, men i övrigt inget direkt att göra inomhus. Vi är nyss inkomna från en 40 minuters runda där inget speciellt hände. Nosade runt och återigen lite koppelträning och vardagslydnad. Planerat är att klockan 20 träffa en kompis med hund och att vi går en rastrunda tillsammans, sen blir det kvällskiss på gräsmattan utanför huset innan sängdags.

Imorgon är en annan dag, men redan nu är det redan planerat att vi ska träffa två kompisar med hundar och åka till skogen. Det brukar alltid bli rundor på 2-3 timmar när vi ses, och det blir mest lek, spring och bus. Eftersom jag jobbar imorgon natt så kommer eftermiddagen ( efter skogen) bli ett par timmars sömn för oss och inga vidare mer längre rundor än rastrundor innan jag lämnar hunden ca klockan 20 hos nattmatten som också har hund.

Ja, det går helt enkelt inte säga att den ena dagen är den andre lik.
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Lite inspirerad av tråden ang brukshundsägare och frågan vad hundarna gör "resten av tiden" blev jag lite nyfiken på hur allas dagar ser ut. Finns säkert någon tråd men det kan ju ha kommit nya människor tänker jag. Frågan gäller såklart alla hundar, inte bara bruksnötterna. ;)

Så, vad gör ni & era hundar på dagarna?

Jag har en Border collie-tik på 4 år som tränas i lydnad, spår & uppletande. Hon skadade ryggen i våras så hon får inte lov att valla el träna agility just nu. Hon rehabas med massage, laser, skritt-träning etc. Har också prazsky-tik på 2 år, som mest är vår glada maskot. Hon spårar när den stora hunden gör det, är med & vallar rutor & tränar lite smågrejer själv. Har en sambo som jobbar heltid på dagarna och jag själv jobbar 64% på natten, vilket ger en massa lediga dagar (:p). Pluggar också distans på 50 %, samt håller kurser ett par dagar i veckan under "terminerna". Mina hundar hänger med mig i princip dygnet runt.

Om jag har jobbat kommer jag hem vid halv 8 på morgonen. Då har sambon släppt ut hundarna en snabbis på tomten. När jag kommer hem ger jag dem frukost & släpper ut dem igen eftersom prazskyn oftast inte vill gå ut första ronden, det är trevligare att ligga kvar under täcket. Sedan sover vi allihopa en stund; prazskyn tycker att dessa förmiddagarna är helt fantastiska medan min stora hund nog hellre hade varit ute. Vid 12 kliver jag upp, släpper ut hundarna igen, klär på mig & käkar lite. Sedan åker vi oftast i väg för promenad + träning; lydnad, spår el upplet som sagt. Oftast tillsammans med träningskompis/ar så det blir fart o fläkt på promenaderna. Vid 4 halv 5 brukar vi vara hemma igen, och då behöver jag själv äta lite middag och krama på sambon en stund medan hundarna sover, tuggar ben eller roar sig med något annat. Vid 6 brukar jag gå & lägga mig igen & sover sedan fram till halv 9 ungefär, då jag kliver upp, klär på mig och åker till jobbet. Under tiden jag sover så ligger hundarna antingen bredvid mig eller så myser de med sambon, leker lite, hämtar ved, käkar kvällsmat etc.

Är jag ledig så börjar oftast morgonen med frukost och sedan långpromenad runt 2 h. Efter det kanske jag har några ärenden, dricker kaffe med någon vän, pluggar lite, städar eller vad jag nu hittar på medan hundarna ständigt är vid min sida. Inga problem att vila här inte! På dagen eller kvällen blir det oftast, ca 5-6 dagar i veckan, träning av något slag. Nu på vintern blir det t ex mycket lydnad i inomhushallar & ridhus tillsammans med vänner, så där går alltid ett par timmar. Border collien är väldigt enkel i allt "umgänge" och sitter i princip aldrig i bilen. Lill-strumpan hänger med på det mesta som bc;n och jag tar oss för, men nu under vintern stannar hon gärna hemma i knäet på sambon om jag tränar på eftermiddagen/kvällen. Hon behöver egentligen ingen stimulans alls :D, men älskar att promenera & träna - i rätt väder!

Ska jag handla & det är för varmt eller kallt i bilen är lämnas de hemma. Oftast när vi åker till vänner & bekanta hänger hundarna med, men går vi ut på krogen, resturang etc så stannar de hemma. Oftast är de med föräldrarna, men de har absolut inga problem att slappna av fint när de är ensamma.

Hundarna är alltså med mig 24/7 en "vanlig dag" och förutom träning & promenader så gör de samma saker som jag i princip - ffa border collien är alltid där jag är. Den lilla ligger gärna instoppad i en filt i soffan medan jag gör annat, och border collien ligger nära, nära förutom efter kvällsmaten då det är natten & hon går in och lägger sig i sovrummet eller på golvet nedanför soffan.

Så hur har ni det? :)
Det här är vardagsrutinen nu under vintern:

Runt 8.00: Morgonpromenad, typ 10-15 minuter.
Lunch: Dagmatten kommer och är med hundarna i minst en timme för promenad och sällskap. Oftast går hon en längre promenad med dem innan de kryper upp i soffan och ser något serieavsnitt, tränar lite på balansbollen eller annan aktivering och sen får de kissrunda innan hon åker hem.
Runt 17: Jag eller husse kommer hem från jobbet, då blir det promenad, typ 20 minuter.
Runt 21.30:Ordentlig kvällspromenad.


Mellan 17 och kvällspromenad är det fria aktiviteter :D
Ibland bollträning, ibland kurs, ibland agility, ibland rally, ibland lek, ibland kloklippning, ibland bara vila, ibland spår, ibland massage - vad som helst kan hända. :)
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Kanske ska tillägga att övrigt tid där vi inte aktivt är just ute, så har hunden tillgång till ben, leksaker, aktivitetsleksaker som hon utnyttjar friskt. Vi kan ägna oss åt pälsvård, massa kel, kloklippning när det behövs mellan varven, samt att det kommer folk på besök med eller utan hundar och barn som gärna leker en stund med henne också.

I övrigt åker vi även ibland till rastgårdar med kända eller okända hundar, vi kan åka till skogen och plocka svamp på hösten, vi kan ha godislet innomhus, vi kan ibland träffa vänner som är mer träningsintresserade än jag är, då kan det bli perioder med just mer träning av olika sort också. Vi tränar också lite agillity på hobbynivå mellan varven. Inser verkligen att det är helt omöjligt att skriva om hur en dag ser ut för oss, det varierar för kraftigt;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Det finns en orsak till att jag har sällskapshund. våra vardagar,speciellt på vintern är skitråkiga. vid 7 promenerar vi eller åker spårvagn till hundvakten. Det tar10-20 minuter. Hos hundvakten ligger han i fönstret och håller koll, tigger lite godis och får en halvtimmes lunchpromenad. Eventuellt en till runda om jag är sen. Han få varje dag en tuggpinne som han ignorerar tills jag kommer dit. Efter jobbet 17.30-18.30 hämtar jag honom och går eller åker spårvagn(10-20 minuter) hem eller till rastgården.
Hemma sover han mest om han inte får busfnatt. Ibland godissök eller träning.
I vintras gick vi freestylekurs efter ett för långt träningsuppehåll. Det är tyvärr inte oproblematiskt att träna honom. Ju mer vi tränar ju mer mattefixerad blir han tyvärr vilket förvärrar ensamhetsproblematiken:banghead: Vid 20-21 går vi en runda till på 10-20 minuter.

Jag hade haft hund i många år innan jag började arbeta kontorstider och jag hatar det. Jag har noll ork och kommer aldrig skaffa en hund igen om jag inte arbetar på Obtider igen.

På helgerna är han oftast med allt vi gör eftersom han inte kan vara ensam. Föutom det vanliga med helgvandringar, hundträffar,utflyketoch sådant så har han även följt med till fester , utomhus konserter och på krogen:D
(Faktum med att vi på en skogsvandring även råkade passera ett rejv, men det var helt ofrivilligt).

Skulle vi göra något helt hundomöjlig (efter några år med en hund med seperationsångest så har man sträckt den gränsen rejält) som bio eller idag då jag varit i stallet hela dagen(händer sällan) och det är för kallt för att sitta i bilen så får han vara med hundvakten.

Hundvakten jag har mest är mitt ex så hunden har känt honom lika länge som han känt mig och är lika hemma där.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Mina ser ut såhär på ett ungefär:

Vardagar stiger vi upp 07. Hundarna är hemma med husse och rastas då snabbt och får komma in för frukost.

Först promenaden vid elva, en "ösa ur" promenad.

ca 16 kissrunda

ca 18 kissrunda

18.30-19 är jag hemma och då får de middag.

20.30-22 Antingen kort runda+ medicinbollsövningar och/eller lydnadsträning alt någon form av leksak eller godislet. Eller en längre kvällspromenad, ofta blandad med medicinboll.

Helg

Upp ca 10 på kiss. Frukost därefter.

13 Går vi en rejäl promenad. Här får hundarna bli uppdelade. Harri går oftast själv medan Grima och Ian går tillsammans. Promenader på ca 1,5 h.

16 Lydnadsträning och eller medicinboll.

18 kissrunda

20 promenad och fram till 23-24 kan det även blir en omgång träning till.

Ovanstående är tillfälliga lösningen då vi har mkt snö. Annars spårar de vissa av dagarna.

De dagarna jag verkligen inte hinner ha med dem att göra rastar en kompis ibland alternativ får de ha en "ätardag" och mumsa ben. De får det inte så ofta så för dem är det väldigt stimulerande att ta sig igenom ett märgben tex.
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Vi har inga rutiner, dagarna blir helt olika beroende på jobb. Alla hundarna är morgontrötta så de ligger gärna och sover till 11. Sen ser jag till att de får både fysisk och psykisk stimulans varje dag även när vi inte kan valla. De äter en gång om dagen, men inte på nån fast tid (Fridolf säger till när han tycker att det är middagstid. Ibland kl 13 ibland kl 23...). Normala veckor är de ensamma hemma vid nått enstaka tillfälle, men aldrig speciellt länge.
 

Liknande trådar

Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 840
Senast: Tonto
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 463
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp