Hur ser eran hunds/hundars dag ut?

S

skumpan2000

Är lite nyfiken på hur mkt era hundar aktiveras, hur ofta de får foder, vad ni har för raser osv?????
Kan väl börja med våra...

Vi har en nioårig (10 i jauari), svart labrador som är väldens snällaste hund och en femårig blandras (schäfer, bordercollie, labrador) som ser ut som en smäcker golden ungefär. Han är också supersnäll men inte lika lugn som labben utan blir extremt pigg om han inte aktiveras ordentligt! :crazy:

Iaf får de frukost vid 7.00 på vardagarna och vid 10.00 på helgerna. De sover i princip så länge vi sover och går inte upp i onödan. Lillpojken ser ut som en liten kines i ansiktet på mornarna och gammelgubben börjar bli jättestel när han legat länge!

Efter frukost går de ut på baksidan ca 15min (har inhägnat) och gör sina behov och på vardagrna går de in och lägger sig och sover igen. Vid elva är det långpromenad. Åker iväg till skogen och går ca 45min-1timme. Väl hemma blir de oftast lämnade ensamma några timmar vilket betyder att de sover igen!

Runt 16.00 är det middag, hundfoder och ibland lite goda rester. Ut och kissa på baksidan igen och någon dag i veckan slänger vi ut lite godis så får de går ute och leta i ca 30min.

Varje tag får de tuggben inne, oftast såna här smala och någon dag i veckan ett tjockt var att tugga på.

Nån gång varannan vecka får de tomma mjölkpaket med godis i, vilket de tycker e jätteskoj!

Ibland blir det lydnadspass och konstpass och några dagar i veckan får lillen följa med på bandyn! :D

Vi försöker alltid så att de får göra något mer mitt på dagen att sysselsätta sig med!
Sista promenaden är iaf kl 19.00 på kvällen och då går vi bara ca 10min.

Så ser våra hundars liv ut...så, hur har era vovvar det på dagarna?????? :confused:
 
Vardagar: Leo går ovilligt upp ur sängen vid halvåtta
och går ut och kissar/bajsar, sedan åker han med husse
i bilen på jobbet (jobbar som teletekniker och åker runt
hela dagarna), han ligger i sin bur och får gå ut och kissa/busa då & då.
Efter sambon slutar så blir det en längre aktivitet,lydnadsträning, sök,spår, ibland blir det bara långpromenad.Detta är väl inte den bästa lösningen, men hellre än att han ska ligga ensam hela dagarna :(

Vi ska skola in han på ett dagis, så att han kan vara där
ett par dagar i veckan.

På helgerna är det träningar och aktiviteter flera timmar/dag.

julia
 
Så länge har får vara med så där i bilen trivs han säkert kanon, dom kan ju inte kräva sysselsättning hela dagarna! :)
 
Förlåt :o :o
Rasen är schäfer, 2år, hane.
Han äter helst en gång/dag, då på kvällen,
vissa dagar kan han äta ett till mål på dagen också,
men ofta vill han bara ha på kvällen :(

Han äter Nordic färskfoder, då han VÄGRAR att äta
något torrfoder.
 
Jodå, han älskar att vara i bilen, och få vara med!
Ibland blir det lite många timmar i bilen bara, men
tycker ändå att det är bättre än att han ska vara hemma..
 
jag har ingen hund nu idag,men saknar min hund så enormt mycke och tycker det är roligt att skriva her inne,hoppas det inte gör nått,
jag ville bara skriva hur min hund hadde det närt jag hadde den,
den hadde mat tillgänglig dygnet rundt,
hon sov alltid lika lenge som mig,jag fick lov till och med att väcka henne vissa dagar för hon sov för lenge.
vi tränade mycke agility då hon älskade hoppa,
hon var med mig till stallet varje dag och red tilsammans med mig I sadlen,( papillon )hon blewv sur om hon inte fick rida.och då kunde hon överse mig på hela dagen som straff :D
hon älskade å åka bil.tuggben fick hon varje dag,men ville inte tugga på det före vi fick den lilla taxen.
godis fick hon også ofta,riktig bortskämd var hon. :crazy:
hon hatade att gå ut när det regnade,och ville helst inte gå turer alls,ville ligga å gosa bara.

hoppas det inte gjorde nått att jag skrev også :p :angel:
 
man kan säga att min lille rackare är lite bortskämd men men; HAn är en blandras mellan pudel och nån terrier allergivänlig iaf. han äter djursjukhusets mat för han har lite känslig mage mot andra foder. han har alltid tillgång till maten och en massa tuggben och leksaker. Han går ut ½ h vid 07.30 varje morgon sen äter jag frukost och då äter han lite skinka,ost leverpastej. sen går han och lägger sig till 11.30 12.00 nånting och då går vi ut 1 h med en kompis som äger hans bästa hundkompis så det blir mycket bus. sen vilar han lite eller aktiverar sig själv lite, när klockan blir halv 4 går vi ut 45 min igen och sedan går vi ut igen vid 7 en kvart hans sista runda blir vid 10 halv 11 och det blir ca ½ h. efter det brukar han äta lite av sin egen mat sen ska han busa och gräva ner sitt grisöra sen somnar han. :D
 
kan ju tillägga att han ska bestämma mycket själv och har en stor personlighet. han tycker inte omregn och vill gärna försöka bestämma sina egna rundor. om han ens skulle få för sig att få ut i regn så ska han ha sin regnrock på sig och på vintern ska han ha sin heltäckande vinterjacka.. :smirk:
 
Så resonerar jag också! Jag har hellre med mig hundarna i bilen än att de skall ligga ensamma hemma. Då kan jag rasta de oftare också. Men jag har faktiskt blivit kallad för djurplågare för det. Folk tycker tydligen att det är bättre att de ligger ensamma hemma... Jag har de inte ens regelbundet med, utan det blir då och då och då kan det bli 6-8 h i bilen, minus rastning då. Det händer kanske 1-2 ggr per månad.
 
Eftersom jag går så oregelbundet i skolan så finns det ingen fast rutin här hemma.

Om jag är ledig brukar vi sova fram till elva och direkt jag vaknar blir det rastning. Efter det äter hundarna frukost (om de nu råkar vara hungriga). På eftermiddagen blir det konditionsträning eller lydnad och på kvällen är det dags för ännu en rastning och kvällsmat.
Några dagar i veckan träffas träningsgruppen oc kör spår/sök och då brukar vi börja vid tiotiden. Vi är ute i skogen i fyra-fem timmar och sedan sover hundarna resten av dagen. På kvällen blir det rastning och sedan somnar de igen.

Har jag föreläsning brukar det inte bli så mycket mer än promenader, men ibland blir det träning med gruppen de dagarna också.

Jag har två rottisar på tre och fyra år.
 
Vi har en 5-årig Jack Russeltik som kliver upp ca 7 med oss varje dag.

Följer med mig ut till stallet o hämtar morgontidningen, ute ca 20 minuter. In o äter frukost. Vilar en stund.

Tre dagar varannan vecka (pga skiftarbete) så är hon ensam från 8.30 - 11.30 sedan kommer husse hem o promenerar en halvtimme. Ensam igen 12.00 - 15.00 när vi alla börjar droppa in.

Är sedan ute ca en timme, när vi är ute och mockar, leker, skruvar etc. Alt. om nåt annat är på gång så får hon följa med oss och åka bil (älskar att det o att hälsa på). Eller så tar vi en långpromenad innan det blir kolmörkt ute.

Sedan är det dags för middag. Hundmat eller rester, eller båda delar. Sedan varvar vi ned lite, barnen ser på barnprogram o nattas. Efter det får hon följa med ut o kvälla hästarna (20.00).

Kvällstid ligger vi i soffan o myser, helst under en filt.... Släpps ut för nattkiss innan vi går o lägger oss.

De andra dagarna när det finns nån hemma dagtid är hon ständig följeslagare ute eller i bilen. Är det en "innedag" så tar vi en promenad.

Får ibland busa med svärföräldrarnas hund. Aktiveras även ute med lite sök osv. Får även vara i skogen någon gång per vecka. Har planer på att låta henne följa med ut när jag rider.
 
Jag har 2 hundar, blandras mellan sch/bordercollie(5år) och sch/collie /bordercollie(12 år)
mina går ut o in hela dagarna, tiken som är 12 år går på bantning under kontroll, fast när kontrollen brister :angel: så är hon ute o fikar hästskit hela dagarna :crazy:, kommer nån hästägare med morötter...ja, då sitter hon där o vimlar med ögonen...annars ligger hon helst uppe på vindan och vilar :)
hanen är ju med mig när jag jobbar med hästarna och med "gubben" nästan varje dag ute och springer (6-10 mil i veckan)han borde nog göras lite mer mental träning med då han är otroligt lättlärd, men man hinner inte allt...brukar gömma godis inne , eller gömma en boll i papperskassar o sånt(han är bollgalen) Löptikar bryr han sig inte ett dugg om(han går ju faktiskt lös hela dagarna) däremot om han hör barn som leker nånstans....ja, då är han där :rofl: :rofl: å barna brukar komma med honom ...Barn sparka boll...sa Pepsi :D
dom äter 2 ggr om dan..vid 8 på morg och 18-20 på kväll...och dom FÅR sova i sängen...men dom vill inte :crazy: samt den gamla kommer inte upp längre :p
 
Jag har en blandrashane finsk spets/isländsk fårhund.
Vanligtvis går vi upp halv sju men är jag ledig sover han tills jag går upp.
Kort kisspromenad till bilen och sen åker vi till stallet där jag jobbar.

Sedan är han lös på gården i princip hela dagen, tyvärr kommer han nog aldrig att bli tillräckligt säker i sin lydnad (t ex katt= ohejdbar hund) för att få följa med ut i skogen då man bl a måste korsa en stor väg, och överkörd hund vill man ju inte vara med om :(

Stänger alltså in honom i fikarummet tillsammans med en annan hund när vi kör hästarna och vid ut/insläpp.
Innan vi åker hem går vi en tur på rakbanan och sedan blir det en tur runt kvarteret på kvällen mellan 21-23.

Maten står alltid framme hemma och fylls på en gång om dagen.
Min hund har inte så stort behov av mental aktivering, får han ströva runt på "sin" gård om dagarna så är han nöjd och sover gott när vi kommer hem.
Lite vardagslydnad blir det ju naturligtvis automatiskt i stallet, och busas görs det också med både folk och fä. :)
 
en dag-jobb dag börjar med att jag går upp 6.00, hundarna kommer ut vid 6.45, ute 20 min. sen är det dags för frukost, och efter det vila. vid 12 går sambon ut med dom, ca 15 min. jag kommer hem vid 16.45, går en runda på 30-60 min, sen får dom en runda till vid 21-22 på 30-60 min. tränar gör vi lite då och då på promenaderna. ett par tre dagar i veckan tränar vi löst i hundrastgården (kommunal) med labben (schäfern vill inte). kvällsmat får de vid 21.

har en labbe, 3 år och en schäfer 5 år
 
Våra två tikars(en pyrenéer på 9 år och en leonberger/pyreéer på 7 år) dag ser ut såhär:

Vaknar vid 7 och går första promenaden, sitter ute tills ca kl 11-12 då de får sin andra promenad, lite längre den här gången. Sen ställer vi ut första skålen mat, ibland äter de, ibland inte- de gör som de känner för! :D
Sitter ute tills ca 17-18 då de går sin lång promenad för dagen ca 1 timma. Sen får de sin middag som de oftast glatt glufsar i sig! :)De får torrfoder blandat med samma mat vi åt samma dag eller dagen innan..
De säger oftast till om de vill vara inne eller ute och är det dåligt väder så är de hellre inne, men det klart det händer att de ligger ute i sin hundkoja och gnager på sina märgben.. :smirk: :D

De kommer oftast in efter långpromenaden och får sin sista promis runt midnatt!

På helger så sover de oftast lika länge som oss andra och kan hända att de får en riktig lång promis på eftermiddagen!

Beror oxå mycket på vilken årstid det är, när det blir mörkt, samt vad de själva känner för förstås.. :bump:

:banana: :banana:
 
morgonpink vid 7. Om mamma jobbar och pappa är på dialys så kommer morfar och går en timme med honom vid 11. Pappa kommer hem vid 2 och går långpromenad med vovven då ungefär.
När mamma är ledig och pappa inte är på dialys får han kanske 4 långa promenader under dan + små kissrundor... och kvällspink vid 21.

Ungefär samma på helgen fast då tar jag honom om mamma och pappa är borta
 
Jag jobbar väldigt oregelbundet så det blir jätteolika. Ska jag redovisa alla dagar? :D
12 dgr/mån jobbar jag 7-8 tim/dag och 8 dgr/mån 4 tim/dag.
När jag jobbar 7-8 timmar går vi upp vid 6-6.30 och går ut och kissar på en gång. Sen är det frukost och matte fixar sig iordning :). Precis innan jag rusar till bussen/bilen är det snabb prommis på kanske 10-15 minuter så alla är precis nyrastade innan jag drar. Kommer hem mitt på dagen och ut med den yngsta på en gång för uträttande av behov. Sedan lagar jag mat och äter den, de brukar få kanske en morot eller en knäckebrödsskiva att tugga på eller ett ben för de se så hungriga ut när jag äter :D. Sedan tar jag oftast bilen (ca 3 minuters färd) till skogen där de kan vara lösa och där tultar vi runt längs en slinga som tar 30-45 minuter. De hinner bli rejält trötta under den tiden då de är lösa alla tre och snosar runt och racar med varandra. Det blir alltid minst ett whippetrace som går ut på att de springer jämte varandra alla tre på en 100-meterssträcka. Fram och tillbaka... flera flera ggr. Då bara stannar jag och står på sidan om och tittar på, och njuter! :love: Jag har lunch i 2-2½ timma. Sedan far jag och jobbar igen. När jag kommer hem är det en liten promenadrunda här i kvarteren och skogsdungarna. Sista kisset blir ofta sent.

När jag jobbar 4 timmar per dag blir vi ofta väldigt lata :cool:, sover länge och gosar i sängen. hehe.

Jag ägnar mig i mån av tid till hundutställning, lure coursing och viltspårsträning.

Ändringen: Ja just ja. Jag har tre whippets, de äter Purina Pro Plan chicken&rice men jag ska byta ut ett av målen till färsk mat. Klass eller rått kött, köttiga ben och mixade grönsaker.
 
Jag har en mellanpudel som är 3 år, pigg och glad och älskar alla människor(hästar kan vara lite läskiga) Han äter 2 ggr/dag Doggy grön och han tränas ute ibland, fot ligg stå osv. Inne tränar vi lite konster krypa genom rör, rulla vinka osv, han tycker det är jättekul. :rofl:
Fluff
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 913
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 964
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp