Bukefalos 28 år!

Hur ser hon ut nu?

et_flickan

Trådstartare
Ni kom ihåg mitt tunna fullblod eller hur? Vad jag ser nu så har hon faktiskt blivit finare eller så är det jag som fortfarande är blind.

har dock inte så bra bilder men här är iaf en för ca 6 veckor sedan.
DSCF8343.jpg


här är en för ca 2 veckor sedan. två helt olika bilder men hoppas ni får er en uppfattning.
DSCF9488.jpg


jag vet att det fortfarande är mycket jobb kvar med hullet.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag tycker att hon ser väldigt tunn och omusklad ut, ffa på baken, men då vet jag iofs inte hur hon såg ut innan.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Nu kan det ju vara svårt att se på bilder. Men helt ärligt så tycker jag bara att hon eventuellt fått större mage när man ser på bilderna.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Skillnaden är så minimal att den inte är nämnvärd tycker jag. Lite mer mage, men resten ser tyvärr lite sämre ut.

Kan bli en väldigt fin häst den dagen hon får hull och överlinje. Hon har helt avsaknad av muskler fran nacke till svansrot. Tyvärr så brukar kort visa en bättre bild än IRL.
Det är en månad mellan korten om hästen stod på en för den bra foderstat så borde skillnaden varit större.

Får man fråga vad hästen får för foderstat?
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

På sista bilden ser hon ju jättesmal ut!!
Hon kan gott gå upp 50 kg!
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Ja hon är för tunn helt klart. Inga muskler, inget hull.

Ja hon är väl inte direkt sjukligt mager, men ändå så att man reagerar.

Jag har inte läst dina tidigare trådar, jag undrar med anledningen till att hästen är så smal?
Har du analyserat grovfoder? Vad får hon för foderstat? Är hästen frisk?
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

I din gammla tråd står det ju att hon bara får 5 kg hö.
Vilket är för lite. Du säger att hästen inte vill äta mera.

Har du funderat på att testa hösilage? el ge lucern?

Hästen behöver helt klart mera grovfoder. Inte konstigt att den har dålig mage och ser väldigt tunn ut.

Testa ge henne mera ute i hagen så hon kan gå och äta lite när hon vill och inte behöver se maten hela tiden.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Kollade snabbt på en tråd från september i år där du skrivit hennes foderstat. Med lite snabb räkning så får jag fram att hon får ca 85 MJ, vilket säkert är på tok för lite för denna dam. De allra flesta fullblod kräver ju mkt mat. Om det är svårt att få i henne maten så är det ju viktigt att fodret har hög näringstäthet. För att få Mj är t ex Olja och linfrökaka bra alternativ och för att få mkt protein är ju lusern mest naturligt. Sen finns det ju även foder som t ex soja som innehåller väldigt mkt protein (det kanske du redan gav?). Krafft har även sin Krafft Protein, som innehåller nästan lika mkt protein som soja, men som är baserat på potatisprotein.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hästen äter nu:

7 kg hö (44 smbrp och 8,3 mj) Får i henne mer dag för dag, får fri tillgång ute för att hon alltid ska ha nått att tugga på men det är mest travaren som äter.
3 kg hippo alfa
1,8 kg havre
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Hon får mer ute i hagen än inne. Men som jag skrev i ett annat inlägg så äter travaren mest. Men hon går och äter en tuss då och då.

Jag vet att 5 kg är för lite, hon får i sig 7 nu. vill ju ha i henne mer men vad ska man göra?. Lusern äter hon absolut inte, får inte ens i henne betfor längre eller soja.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Soja gav jag henne men har slutat med dig då hon vägrade äta till slut.

Nu får hon 848 Smrp och 107 mj enligt hippocampus uträckning.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Ja hon är för tunn helt klart. Inga muskler, inget hull.

Ja hon är väl inte direkt sjukligt mager, men ändå så att man reagerar.

Jag har inte läst dina tidigare trådar, jag undrar med anledningen till att hästen är så smal?
Har du analyserat grovfoder? Vad får hon för foderstat? Är hästen frisk?

Jag tycker faktiskt att ni överreagerar, sorry. Men jag rider för en duktig dressyrtränare som faktiskt tycker att hästen har gått upp sen hon såg henne första gången. När man står brevid hästen ser man också skillnad. Hon har blivit större vid bogen och står man bakom har hon fått muskler vid låren.

Jag har analys, skulle aldrig tänka mig att ge denna häst ett oanalyserat foder. Har kämpat med henne ända sen jag köpte henne, hon har helt enkelt alltid varit lite tunn. Det är inget jag tycker är okej måste jag påpeka.

Hästen är frisk och glad. Rider henne inte så hårt. Mest skrittar i skogen och klättrar ca 1-2 timmar om dagen. Hon har en mkt bättre uppsyn än när vi flyttade till Värmland (för fem månader sen). Mycket blankare och lenare päls, hästen mår bra nu.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Det är nog inte meningen att överreagera, utan att försöka skaffa sig en uppfattning om vad det kan vara som gör att hon är såpass tunn, det blir lättare att hjälpa till då vet du! ;)

Det kan ju hända att hon behöver både mer energi och protein, hästar kräver ju mer under "uppbyggnadsfasen" än vad de gör för att underhålla hull och muskler. Jag hade själv stora problem att få upp min häst (mkt fbl) i hull, men lyckades till slut få honom riktigt fin.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Det är nog inte meningen att överreagera, utan att försöka skaffa sig en uppfattning om vad det kan vara som gör att hon är såpass tunn, det blir lättare att hjälpa till då vet du! ;)

Det kan ju hända att hon behöver både mer energi och protein, hästar kräver ju mer under "uppbyggnadsfasen" än vad de gör för att underhålla hull och muskler. Jag hade själv stora problem att få upp min häst (mkt fbl) i hull, men lyckades till slut få honom riktigt fin.

Nej det tror inte jag heller men det är så jobbigt att alltid höra att hon är tunn, nästan sjukligt tunn. Jag vet att hon är tunn, men jag tycker att hon har blivit bättre eftersom jag studerar henne varje dag. Bakifrån, framifrån, halsen. Jag petar på hela hästen för att se nån skillnad.

Vet själv att det är lååångt tid kvar tills hon får mer muskler, det är ju inte klart ännu.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag vet hur det är, sen så är man ju lite "orolig" för hästen också. Och det tar TID. För mig tog det nog ett halvår från det att jag kommit underfund med vad och hur mkt jag skulle ge honom tills han hade blivit "normal".
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Har du testat hösilage?
Har du analys på ditt hö?`

Vilken lucern har du testat? pelleterad, hack el strå?

Det vi har testat är iallafall att ha köpa lite melass och blanda ut det med vatten och hälla på höet. samt ge fri tillgång både i hagen och inne.

Kan ju även testa ge henne i hönät inne allt för att det ska bli lite roligare att äta.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

ja, mer hull behövs, men det vet du ju redan.
det är svårt att se helheten på olika bilder när sadeln sitter på.
men du kanske behöver ge henne något som stimulerar aptiten så hon får i sig mer hö. jag har för mig att b-vitamin eller e-vitamin kan hjälpa.
10kg hö vore bra för en sådan häst till att börja med.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
28
· Visningar
1 194
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
894
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp