Hur ser hovarna ut?

Myzan87

Trådstartare
Nu hoppas jag bilderna kommer med.

Det är en 17årig korsningsponny. Rids på varierat underlag (dock inte riden de senaste 3 veckorna) och har varit barfota i hela livet. Jag flyttade 20mil norrut och fick på så sätt också byta hovslagare till samma som de andra har i stallet. Jag har alltid haft utbildad hovslagare till henne och även nuvarande är utbildad. De har aldrig ansett att hon behöver skos.

Ponnyn är verkad 17maj

Vad anser ni om hovarna?

4251361C-04A4-4A99-BE37-A4E6D55AB58E.jpeg

Kanske ska tillägga att magkänslan säger att det inte känns bra men har svårt att sätta finger på exakt vad.
 
Senast ändrad:
Svårt med bilder men tycker hon är lång eller så upplevs det som lång för hon är för hög i tån och låga trakter.

Svårt att se när bara en så liten del syns men står hon bakom sig med benen? Att stå framför eller bakom sig brukar betyda att hästen inte är helt tillfreds i kroppen.
 
Bara med hjälp av bilderna tycker jag att tårna är för långa och trakterna något låga samt att hoven man ser underifrån ser ut att vara verkad snett. Jag är dock ingen expert men det är så jag tycker det ser ut av bilderna.
 
Svårt med bilder men tycker hon är lång eller så upplevs det som lång för hon är för hög i tån och låga trakter.

Svårt att se när bara en så liten del syns men står hon bakom sig med benen? Att stå framför eller bakom sig brukar betyda att hästen inte är helt tillfreds i kroppen.
Just nu står hon gärna med frambenen lite under sig, vilket jag blev fundersam på igår när jag började titta närmare på hur hon gärna ställde sig.

Tack! Man känner sig lite hjälplös som hästägare för man litar på sin hovslagare
 
Bara med hjälp av bilderna tycker jag att tårna är för långa och trakterna något låga samt att hoven man ser underifrån ser ut att vara verkad snett. Jag är dock ingen expert men det är så jag tycker det ser ut av bilderna.

Nä, det är skitsvårt att få bilder från exakt rätt vinkel så det är mer för att få en känsla och höra andras synpunker. Jag är heller ingen expert och man utgår från att en utbildad hovslagare ska va expert på hovar. Det är därför man anlitar dom.
 
Tycker att tårna ser lite långa ut, och trakterna lika långa. Tycker även det ser lite snett ut, men det är svårt att se på bild :)
 
Det är lite svårt att hinna med på sommaren, hovarna växer så fort! Jag tycker den behöver verkas och tån är lite lång. Ser lite ojämn ut, om det är verkningen eller att det gått för lång tid och därför syns nu hur hästen sliter ojämnt, låter jag vara osagt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon har bra tips för att stärka hovarna. Har en new forest valack f 2000, han har uträknad foderstat som vi följer mm...
2
Svar
24
· Visningar
3 207
Senast: Bufera
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 487
Senast: mackan
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 981
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
1 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp