Hur ser man att en häst är taktmässig och har bra gångarter

M

Marlenè

Har funderat mkt på detta..... för det verkar ju så självklart och enkelt för er andra att se detta med takt och balans etc :crazy:

Vad tittar ni på och hur ser ni att hästen har bra gångarter
förutom att den bör ha övertramp :confused:

Skulle vara mkt tacksam för lite kloka råd och tips :bump:
 
Att förklara ngt visuellt...

Angående skritten så visst skall det finnas ett övertramp men det är inte det viktigaste.
En häst med rejält/överdrivet övertramp är många gånger överbyggda med korta framben vilket med automatik inte ger god skritt.

En god skritt rör sig i hela kroppen på hästen. Det är inte svårt att hitta hästar med bra övertramp men att hitta hästar där skritten gungar genom hela kroppen är dessto svårare.
Hästen skall nästintill se lealös ut när den skrittar för att den skall kunna få 8-10.

Traven skall vara bogfri och hästen skall ta ut hela rörelsen genom hela benet (bog-hov). Man önskar god portion bakbensaktivitet och där gäller samma som framtill, man ser att hästen tar ut rörelserna ordentligt från bakknä till hov. Bakbenen skall vara ordentligt vinklade in under hästkroppen och man skall kunna se att det är där bak maskinen sitter.

I galoppen vill man att den både skall gå uppåt och framåt lika mycket så den är riktigt rund med rörelser som tas ut i benens längd.

I samtliga gångarter önskar man takt, att hästen vilar på steget, balans och elasticitet.

Det skall se lätt ut.

Min sambo kan inget om hästar men när han ser en häst som rör sig bra brukar han säga att:
-"Det är en sådan där som fluffar fram, hästen påminner om en ballettdansös, det hörs inte den bara svävar fram".
 
Tack för ett bra svar!!!
Du förklarar på ett bra sätt men kan du eller någon annan förklara detta med att hästen ska vara taktmässig hur ser man det :o
 
Taktmässig...


Visuellt skall en bra gångart inte se ut som hästen härmar symaskin och heller inte se ut som hästen är ömfotad/går på glödande kol.

Hästen skall sätta ned sina hovar i ett lugnt jämnt tempo och vila på varje steg innan den återigen lyfter och påbörjar nästa steg=taktmässig.
 
Taktmässig gång är ju samma sak som att musik är taktmässig. Hästen ska kunna hålla samma takt, i tex galoppen ska man kunna höra "du-du duum" "du-du duum" i samma takt hela tiden.("du-du duum" = fin beskrivning av en tretaktig galopps ljud)

Hästen ska ha en lugn, men framåt gång (dvs inte överilad) och vila på steget. Inte vara för kort eller överdrivet lång.

Så skulle jag som amatör beskriva en taktmässig gång. :o
 
Intressanta svar tack för det :bow:
Nu ska jag prova att träna upp mig för att kunna att se samt finna känslan i ridningen så att jag också kan se/känna om hästen har en bra gång och är taktmässig :cool:
jag ska använda mig av era tips :)

Om någon mer har lust att tillägga något i ämnet så är jag mer en tacksam för alla råd jag kan få!
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: valy
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 280
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 441
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp