Hur ser man att höet är bra?

T

Tallbarret

Är det någon som har lust att dela med sig av några bra tips på hur man ser och känner att ett hö är av bra kvalitet? Det börjar bli dax att köpa nytt och fräscht hö inför hösten och vintern, men senast jag köpte hö visade det sig vara dammigt och tråkigt när jag väl kom hem med det. Hur vet jag direkt hos bonden när jag ska hämta höet att det är okej, eller rättare sagt hur vet jag att det inte är okey? Alla säger att jag det ska se fint ut och lukta gott men vad är det då? Hur ska färgen vara, lukten, konsistensen etc? Jag planerar naturligtvis att skicka in ett prov till analys så jag vet exakt vad det innehåller, så jag kan ställa en korrekt foderstat, men det är ju tråkigt att upptäcka att det är dåligt när jag väl haft besväret med att köra hem det och få upp det på skullen. Hoppas att någon har lust att hjälpa en stackars novis inom området. :o
 
Sv: Hur ser man att höet är bra?

Det bästa är ju att köpa ett hö som redan är analyserat. Då köper du inte grisen i säcken.

Annars ska det vara grönt, lukta fräscht och inte damma för att hålla en bra hygien.
 
Sv: Hur ser man att höet är bra?

Jag tycker inte det behöver vara grönt, det betyder ju att det fått lite sol, vilket ger ett lågt vitamininnehåll. Det kan vara lite ljust grönt mot gult också, men stråna ska helst vara blanka och det får inte klibba ihop när man öppnar balen.

mvh Jessica
 
Sv: Hur ser man att höet är bra?

Det går ju att beställa hygienanalys också!
 
Sv: Hur ser man att höet är bra?

Be om att få öppna en slumpmässigt utvald bal så du kan se om det dammar. Det ska lukta friskt. Om höet blivit slaget sent är det ofta lite grövre och kanske även lite mer åt det gula hållet. Ett sent slaget hö har ofta lite sämre näringsvärden än ett som är slaget kring midsommar. Fråga hur höet är torkat och känn i den bal du öppnar att det inte känns fuktigt då kommer det mögla.
 
Sv: Hur ser man att höet är bra?

Jag tycker att ett hö ska ha en fräsch grön färg, lukta "hö", inte unket och som någon annan skrev - inte klibba, utan lätt falla isär. Jag brukar känna på balarnas tyngd. Vill att de ska vara relativt lätta och kännas purösa, även om de är stora. Mycket tunga balar är ofta skumma inuti och kan lukta konstigt. I alla fall de som jag har fått. Om dom är hårt packade är det lätt att de inte torkat ordentligt rakt igenom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
955
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 706
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp